Tykkääkö kukaan muu muutella RAW-kuvia JPG-kuviksi?
Just laittelen synttärikuvia koneella ja tosi kivaa tämä on minusta, vaikkei mies tätä ymmärräkään :)
Kommentit (7)
Koska harva kuvakehittämö ottaa raw kuvia vastaan muutenkaan. RAW tiedostomuodoissa kun ei ole mitään standardia - joka valmistajalla on omansa.
Ja harvapa osaa niitä eroja nähdä RAW ja JPG kuvissa muutenkaan. Eivät ne ole toisiansa poissulkevia.
Mä en kyllä tajua mitä hienoo on muutella tiedostomuotoja, jos siihen ei oo jotain nimenomaista tarvetta. Outoa.
Vierailija:
Just laittelen synttärikuvia koneella ja tosi kivaa tämä on minusta, vaikkei mies tätä ymmärräkään :)
Sieltä valitaan kansio josta tiedostot muutetaan, tyyppi johon ne muunnetaan, tiedostonimet/kansio johon muunnetut filet laitetaan. Sit se ohjelma tekee sen jutun jokaiselle tiedostolle, eikä itse tarvitse klikkailla jokaista kuvaa erikseen.
Olen aina aavitanut, että jotenkin tuon täytyy olla mahdollista, mutten ole muistanut/jaksanut selvittää asiaa.
Av:lta löytyi ratkaisu tähänkin pulmaan!
Raw-muotoa ei kannata missään nimessä hävittää, on ainoa formaatti, jossa on kaikki tieto tallella. Esim. jos olet kuvausvaihessa ylivalottanut kuvan, raw-formaatissa on vielä kaikki tieto tallella ja pystyt kaivamaan kuvaan vaikka pilvet takaisin, jota et pysty mistää muusta tiedostomuodosta pysty tekemään.
Voithan tehdä kuvasta jpeg-kopion, mutta älä hävitä Rawta, voit katua sitä myöhemmin.
Ja muistathan, että jpg on häviöllinen systeemi, eli jos aiot teettää kuvista paperikopioita, ei kannata muuttaa rawista miksikään, jos ei ole kovalevytilasta hirvittävä puute.