Miksi molemmat vanhemmat yhdessä vanhempainillassa?
Tavallaan aika herttaistakin, mutta en voi olla ihmettelemättä vanhempia, jotka käyvät yhdessä lastensa vanhempainilloissa, vanhempainvarteissa yms. Meillä on ollut alusta asti selvää, että toinen on lapsen kanssa ja toinen tilaisuudessa. Hoitajan järjestäminen vaatisi järjestelyjä ja toisaalta, on aina tuntunut riittävältä, että toinen käy kuulemassa asiat ja antaa kotiin jäänelle selostuksen.
Onko näissä pareissa esim. vaimo niin arka, paniikkihäiriöinen tms., niin että ei halua yksin käydä missään, ja haluaa puolison tuekseen?
Juhlat on tietysti eri asia, niihin mennään koko perhe.
Kommentit (60)
pitäisi käydä ko. tilaisuuksissa? Työskentelen koulujen oppilashuollossa, ja ihmettelen joskus, miksi lasten isät eivät useammin viitsi tulla paikalle palavereihin, joissa käsitellään heidän lastensa tulevaisuuden kannalta tärkeitä asioita, esim. erityisluokkasiirrot tai hoidon tarve psyykkisiin ongelmiin. Minusta on aina erittäin positiivista, jos perheen isä tulee palavereihin mukaan tai ottaa yhteyttä lapsensa asiasta kiinnostuneena, kun molempien huoltajien suostumus näihin toimenpiteisiin kuitenkin tarvitaan. Onneksi näitäkin isiä riittää. Ihmettelen vähän perheitä, joissa vain äidin (tai vain isän, mikä on tosi harvinaista kahden huoltajan perheissä) roolina on aina hoitaa kaikki lasten kouluun liittyvät asiat. En silti vedä siitä mitään johtopäätöksiä, kussakin perheessä asiat hoituu omalla tavallaan.
... niin ei sitä tarvi enää täällä kotona vahtia. Käydään siis lukion vanhempainilloissa yhdessä miehen kanssa.
enemmän esim. urheilujuttujen kanssa puuhailu lapsen kanssa, samoin autoleikit ym. Minä taas enemmän ehkä tietoisesti mietin lapsen kehitystä ja käytöstä, hoidan lääkäreissäkäynnit ym. Joten kun palaveerataan päiväkodin henkilökunnan kanssa, niin kyllä meitä molempia siellä tarvitaan.
Meistä on myös kiva, että molemmat tunnetaan henkiölkuntaa, koska jos joskus esim. ottaa päähän joku juttu päiväkodissa, niin kun molemmat tuntee henkilöt, niin voidaan kotona yhdessä ensin miettiä, mikä mättää ja "valitetaanko" vai päädytäänkö olemaan hiljaa. Joskus kun ottaa päähän turhatkin jutut. Toinen antaa perspektiiviä asioihin siis.
vanhempainillan annin itse, eikä raportoituna muistinvaraisesti. Siis jos on mahdollista. Toki se ei käy, jos lapsenvahtia ei ole ja lapset ovat pieniä.
onko teillä tosiaan kuopus kyseessä vai mistä te palkkaatte aina lastenvahdin? Sinulle, joka ihmettelit, että jossakin perheessä äiti aina hoitaa asiat, ja se on mielestäsi kummallista, voin kertoa, että meillä vain on niin, että isä on sitten kotona muiden lasten kanssa. Hän on myös meistä se, jolla on ajokortti, joten on hiukan helpompi kuljettaa sillä välin lapsia harrastuksiin autolla, kuin että istua kököttäisi vanhempainilloissa ja me muut menisimme useammalla bussilla.
tuota... jos lapsi on päiväkodissa, on kai oletettavaa, että perheessä on pieniä lapsia, joita ei voi jättää yksin. Ei kaikki eskari-ikäisetkään vielä viihdy montaa tuntia yksin.
onko sisälukutaidossais vikaa? Vai etkö ole kuullut, että joissain perheissä lapset jätetään joskus jonkin muunkin kuin isän tai äidin hoitoon?
meillä on onnekas tilanne iosvanhempien suhteen. Välillä on kyllä ollut myös palkattuja lapsenvahteja, mutta harvoin.
se on minulle merkki siitä, että ollaan kiinnostuneita. Koskaan en ole ajatellut, että paikalla pitäisi olla molempien, luotan kyllä aikuisen kykyyn kertoa toiselle, mitä siellä puhuttiin. Jos paikalla ei ole kumpikaan, en ihmettele sitäkään. Ajattelen, että aina vain ei valitettavasti pääse tulemaan.
emme hoida heitä ja heidän asioitaan vain vuorotellen. Perhettä yhdistää se, kun on ollaan tilanteissa yhdessä mukana. Eikä se lasta pahenna, jos on vieraalla hoidossa välillä ;-)). MIeluusti satsaan joskus yhdessä aikaan miehen kanssa perheeseen, emmekä vain toisiimme tai jaa olemistamme lasten kanssa.
Minä puolestaan kummastelen äitejä, jotka omii kaikki lasten asiat itselleen ja ulkoistaa miehen pois lasten asioiden hoitamisesta + sitten ne valittaa kun mies ei tee mitään, ei osaa valita lapselle vaatteita päälle OIKEIN jne.
eikä mieheni ole nössö vätys - edes ulkoisesti... sosiaalinen kylläkin ja aika poikkeuksellinen isä monessa suhteessa. Ja haluaa aina olla paikalla kun vain mahdolista - hän jopa menee IHAN yksin vanhempainiltoihin tai vie lapset neuvolaan ;-)) olen varmaan sit se nössä äiti joka panikoi.
ei ole. Paljonko te maksatte lapsenvahdille tunnista? t. 31
enkä ole koskaan kuullut että kukaan olisi palkannut lapsenvahdin mennäkseen vanhempainiltaan.
Ai no tuolla logiikalla mun tarttee olla sitten varmaan superarka ja superpaniikkihäiriöinen, sillä käymme usein vanhempainillassa kolmestaan - minä, lapsen isä ja minun mieheni. Me kaikki kolme pyöritämme lapsen arkea ja haluamme tietää kaikki asiat suoraan.
Jos minä tai mieheni emme pääse, olen kyllä hivenen huolissani tilanteesta, sillä exä ei välttämättä muista kaikkia oleellisia asioita kertoa meille. Mieheni ei taas oikein voi yksin mennäkään tuommoiseen tilaisuuteen yksin kuin "valtakirjalla" kun ei ole huoltaja - eksältä olen kyllä aina kysynyt luvan, että mieheni saa lähteä sinne mukaan. Sinänsähän se on vähän hassuakin, kun kuitenkin vuorokaudesta mieheni (hoitovapaalla) on kaikista eniten lapseni kanssa, sitten vasta minä ja sen jälkeen vasta etäisä.
MLL:n ja väestöliiton taksojen mukaan silloin harvoin kun niitä käytetään. Yleensä asiat hoituu isovanhempien avulla.
jos meillä olisi varaa lapsenvahtiin ja sellainen jostain ylipäänsä löydettäisiin vaikka kerran vuodessa, niin ei takuulla käytettäisi sitä vanhempainiltaan. Olisihan se lastenkin kannalta parempi, että voisimme olla joskus aikuiset kahdestaan, ehkä jaksaisimme sitten vähän paremmin.
jotka saavat lapset isovanhemmille hoitoon aina kun haluavat. Kun itsellä on hyvä tilanne, kummasti sitä vaan kuvittelee, että muillakin on, eikä ollenkaan voi ymmärtää, että joku olisi pois vanhempainillasta siksi, että ei sinne pääsisi.
Joskus päiväkodissa oli ulkoilemassa (ja me neuvottelemassa siis yhden hoitajan kanssa), joskus on ollut mun vanhemmilla. Vauva oli mukana vanhempainilloissa koululla, ei käsittääkseni haitannut ketään, että meiltä oli "koko suku" eli minä, kaksi miestä ja vauva ;-) Ja vanhempainvarteissahan lapsi on meillä mukana vielä, niissä tosin ei ole ollut mun mies mukana, kun ei ole huoltaja, mutta noissa yleisemmissä tilaisuuksissa, kuten vanhempainilloissa on ollut mukana.
Vanhempainiltoja on 1-2 h vuodessa, niin hyvin ollaan nuo saatu järjestettyä.
Muissa koulun "koulututus"tilaisuuksissa ollaan voitu käydä vähän vuorotellen eli sellaisissa, joissa ei olla suoranaisesti käsitelty lapsen kouluasioita. Esim. lapset ja netti- koulun koulutuksessa oli vain mieheni (exän ja minun luvalla tietty) ja teki vielä exälle muistionkin aiheesta. Sinänsä yksittäiset poikkeukset eivät haittaa meitä, meillä kaikki kolme ovat ihan kartalla lapsen koulunkäynnistä ja periaatteessa ei siten ole kukaan pallo hukassa, jos käy siellä tai jää joskus käymättä.
Meillä lapsi on ollut kerran hoidossa mun vanhemmilla vanhempainillan takia ja nuoremman synnytyksen aikaan toisen kerran, joten ainakaan meillä ei ole mitään hoitoautomaattia yleensä. Lisäksi emme koskaan hätätilanteessakaan viedä sairasta lasta hoitoon isovanhemmille, joten mitään tukiverkkoa ei ole. Paljon nämä jutut ovat arvostuskysymyksiä ja esim. yhteishuoltajuudessa nimenomaan kouluasiat ovat niitä yhdessä päätettäviä, joten usein yhteishuoltajuudessa olevan yksinhuoltajankin kannattaa se hoitaja yrittää etsiä lapselle.
kuulla lapsiensa asioista opettajalta eikä minun selostamana.