Saako jonkun lapsi vain esim. 2-3 joululahjaa yhteensä?
Jotenkin kuvittelisin että näin ei ole... Vai onko?
Yleensä kun näitä ketjuja lukee niin ne jotka ostavat vain 2 lahjaa lapselleen ovat niitä joiden lapset sitten saavat lahjoja mummeilta ja kummeilta. Vai onko lapsia jotka eivät saa kuin 2-3 lahjaa yhteensä? Siinä tapauksessa säälin kyllä näitä lapsia...
Kommentit (12)
Isovanhemmilta saa yleensä jokainen villasukat ja toisilta jotain muuta hyödyllistä kuten rukkaset tai muita vaatteita.
Lapset ovat 12v-3v väliltä ja niitä on 3 kpl. Meillä rahat enemmän kuin tiukassa ja niin myös isovanhemmillakin.
En ole kokenut heidän tilaansa kuitenkaan niiiiiin surkeaksi ja edes ajatellut, että joku säälisi heitä. Itse me aikuiset emme saa yhtään lahjaa, tai no toivottavasti kesällä saadaan tuettu loma ja saadaan rahat kerättyä sitä varten, niin se on meille kaikille joulu+synttärilahja. Viime kesänä jouduttiin luopumaan tuetusta lomasta, koska omavastuu jäi kuitenkin liian suureksi (lapsille ei tietenkään mitään oltu vielä luvattu). Nyt meillä on kaikilla yhteinen säästöpossu, johon pistetään rahat ja lapset tietävät, että sillä sitten päästään jonnekin...ehkä.
Meillä nuorin 3 v poika saa joululahjaksi traktorin ja luulen, ettei muita lahjoja sen jälkeen huomaisi, vaikka niitä olisikin. Tosin eivät ole tottuneet muinakaan jouluina saamaan enempää lahjoja, niin eivät edes osaa kummastella lahjojen määrää.
lumilaudan, läppärin ja ipodin? Joo-o, on aika köyhä joulu...
saavat vanhemmilta 2-3 pakettia (tytölle isompi lahja, vauvalle pientä) ja isovanhemmillekin ollaan teroitettu, ettei mitään "turhaa" saa ostaa - meillä loppuu tila ja lasten lelut ovat yleensä todella rumaa krääsää.
Ällöttävää muoviroinaa kaikki leluluettelot täynnä... Toisekseen, meidän 3v ja 1/2 vuotiaat eivät edes osaa toivoa mitään, enemmän kiinnostaa aikuisten kamat, kuten isin työkalupakki ja keittiössä autteleminen.
Me olemme sitä mieltä, että joulu on nykyään joka päivä eli ostetaan silloin, kun jotakin todella tarvitaan. Lisäksi haluamme opettaa lapsille, että mitään turhaa kamaa ei kannata ostella nurkkiin pyörimään.
juuri isovanhempien ansiosta. Mutta ei ole mitään säälittävää, jos lapset saavat kaksi tai kolme lahjaa. Itsekin yritän opettaa lapseni järkevään kuluttamiseen ja muistuttaa siitä, että joulu on muutakin kuin niiden lahjojen saamista.
3,5 vuotiaalle tytölle itse 1 - 2 lahjaa. Enemmän varmasti ostettaisiin, jos sukulaiset eivät ostaisi. Tyttö, saa yleensä turhankin paljon lahjoja sukulaisilta ja jopa niitä, kun tulee ympäri vuoden. Toki itse siinä säästämme, mutta kaiken maailman leluja on kaikki kaapit täynnä :/
Jotenkin tuntuu, että mitä vähemmän lapsi lahjoja saisi niin sitä enemmän se osaisi niitä arvostaa.
naureskelemaan tällaisille lapsille ja kiusaamaan heitä. Eikö niin? Asenteesta päätellen ainakin.
Lahjoja lapset saavat meiltä vanhemmilta yhdet kumpikin. Ja sitten isovanhemmat, ja minun ja mieheni sisarukset ostavat lahjat. Nuo lahjat vielä menisivät, mutta meillä omat tätini ja enoni ostavat myös lapsillemme lahjat, vaikka ei todellakaan tarvitsisi.
Ei minusta ole säälittävää jos lapsi saa "vain" 2-3 lahjaa, ainakaan jos ne ovat juuri niitä toivottuja. Noissa kalliimmissa lahjoissa mieluusti toivoisinkin kimppahankintoja, ja meillä ainakin isovanhemmat mieluusti antavat rahaa kalliinpiin lahjoihin (siten se pakettien määräkin vähenee).
Itse en lapsuudestani muista kuin muutaman joululahjan, ja ne oli ne todella toivotut lahjat.
nii luulen et yksikin lahja per pää oli luksusta..Nykyajan ihmiset sietäis saada risuja ahneutensa vuoksi.
Eikö kukaan enää välitä siitä joulun tunnelmasta..aina vain materiaamateriaa...
ja se on enemmän kuin tarpeeksi! Miksi ihmeessä paketteja pitäisi olla enemmän?
Mitä enemmän sitä parempi, se on mun mottoni. Eikä edes kallista tarvitse olla paketeissa. Juuri se avaaminen ja yllätyshän on hauskaa!
Erityisesti ihmettelen niitä pariskuntia jotka eivät koskaan anna toisilleen mitään lahjoja. Voi pyhä miten tylsää heidän elämänsä täytyy olla! Mun kokemuksen mukaan nämä pariskunnat nimittäin muutenkin ovat liian ylijärkeviä, mitään hassua ja suunnitelmatonta ei ikinä muutenkaan saa tehdä. Jopa jouluna pitää olla "järkevä".
ihmisiä liikenteessä.. *ihmettelee*
Musta lapselleni ei tarviskaan tulla kuin 2-3 pakettia jouluna. Lapsi on 1½-vuotias nyt. Haluan opettaa hänelle, ettei tavaralla ole väliä, ei se tee joulua. Varaa meillä kyllä olisi, mutta en vain pidä tästä nykyisestä kerskakulutuksesta. :/
Kun olin itse pieni, sain ehkä yhden tai kaksi lahjaa jouluna. Ei meidän perheessä ollut oikeen rahaa, mutta eipä me muksutkaan oltu lahjoista juuri kiinnostuneita. Enemmän merkkasi se, että oltiin yhdessä kotona, syötiin ihana jouluateria ja nautittiin siitä tunnelmasta. Niistä ajoista on mahtavat muistot, ja haluaisin omalle lapselleni samankaltaisia muistoja. :)
Ja me ei pariskuntana myöskään osteta toisillemme lahjoja kuin kerran, max. kaksi kertaa vuodessa. Elämämme on siitä huolimatta antoisaa, ei ollenkaan tylsää..;)
Itse ostamme lapsille 1 paketin / lapsi, sitten tulee isovanhemmilta ja kummeilta yhteensä 3 pkt / lapsi (toivottavasti ei enempää). Tarkkaan mietimme yhdessä että mitä todella tarvitsevat, mitään hetken kestävää tai tarpeetonta "kivaa" ei tule. Varmaan kirjoja, palapelejä ja Legoja. Vaatteet ostamme ihan normaalisti joulun ulkopuolellakin, tosin saisihan niistä hurjan kasan paketteja jos haluaisi :)
No, hassua että edes vaivauduin vastaamaan. Ilman viimeistä lausettasi olisin ottanut enemmänkin tosissani...