Lapseni sai matikankokeista aina 25/28 ja kirjatehtävistä kaikki aina oikein.
Kuitenkin todistukesssa arvostelussa oli neljä kohtaa kaikki rasti toiseksi huonoimmassa kohdassa (neljästä). Mitenhän tämä on mahdollista. Open mukaan myös viittaa tunnilla ahkerasti, ei häiritse muita. Onko tosiaan niin että pärstäkerroin ratkaisee numeron? Tutkimuksen mukaanhan opet suosivat poikia, joten vaikuttaako sekin kun kyseessä tyttölapsi?
Kommentit (14)
ihan kohteliaasti, sitä, että mikä on laskenut arvioita noin paljon kotiin tulleseen tietoon verrattuna.
Pärstäkerroin ei saisi vaikuttaa, mutta ihmisiähän tässä ollaan. mutta eniten tuo kuulostaa selvältä virheeltä, olisiko eri oppilaiden arvioinnit voineet mennä sekaisin?
siis että lapsi osaa hyvin. Voit kyllä kysellä, millä perusteella ope on antanut noin huonon arvosanan.
ja läksyt tehty aina ja osallistuu tunneilla. silti todistuksessa rasti toisessa ruudussa (hyvä, muistaakseni). Tyttö taas sai kokeesta aina 8-9 ja rasti samassa ruudussa....
onneksi tänä vuonna annetaan jo numerot, koska tuo arvistelu on ihan perseestä ja riippuu open omasta skaalasta. Mielestäni pojalle olisi kuulunut ERINOMANEN
skaalasta. Monille erinomainen on edelleen täydellinen ja moni 70-luvulla koulutettu kansakoulunopettaja käyttää edeslleen keskihajontakäyriä arviointinsa tukena ennemmin kuin opetushallituksen tavoitteita ja kriteereitä. kas keskihajontakäyrällä jokaisen opettajan aikaansaamat oppimistulokset näyttävät samoilta, opetushallituksen kriteereillä voisi paljasta että jonkun opettajan oppilaat ei opi ollenkaan...
Oppilailla on erilaisia asenteita tunnilla. Sitä kaikkein parasta merkintää ei varmasti kannata odottaa, jos kokeista tulee ysejä, eihän silloin kymppiäkään tule todistukseen. Vaikka poika ihmisenä olisi kuinka erinomainen, kriteerit ovat mitä ovat.
Opettajat antavat yleisesti ottaen aika paljon parempia numeroita kuin mitä opetushallituksen kriteerit edellyttäisivät. Jos tekee joskus mieli valittaa, kannattaa perehtyä mitä kaikkea kahdeksikon arvosanan eteen kullakin luokka-asteella pitäisi osata. Ja koetulokset eivät riitä, tuntityöskentely ja moni muu asia vaikuttavat myös.
Ja koetulokset eivät riitä, tuntityöskentely ja moni muu asia vaikuttavat myös.
Näiden pitäisi kaikilla vaikuttaa nimenomaan ylöspäin. Sitä ei siellä sanota, mutta lain henki on se, että jokaisella oppilaalle pitää tarjota hänen kannaltaan parhaat mahdollisuudet osoittaa oppimistaan. Kun kaikille tarjotaan heidän kannaltaan parhaat mahdollisuudet, se on tasa-arvoista. Näin ollen ujoja ei saa rankaista ujoudesta vaan heitä arvostellaan painotetusti esim hyvin menneiden kotiläksyjen ja koetulosten perusteella, kun taas sitä vilkasta ja tekemällä oppivaa ei rankaista siitä, että hän oppii tekemällä eikä häntä rankaista paikallaan pysymisvaatimuksen takia huonosti menneessä koetuloksesta vaan painotetaan tuntiosaamista ja projektityöskentelyä. jne.
ja jopa paras esim kertaaulussa ja yhteen- ja väehnnyslaskuissa, koskaa niissä vastaukset 100% oikein kokeissa ja kirjassa. ap.
siihen mielestäni pitää olla kaikista kokeista täydet pisteet ja olla myös tunnilla aina aktiivinen ja osaava, jotain ylimääräistä ko. aineeseen liittyvää saisi oppilas vielä osata. Näin lasteni koulussa.
Ja koetulokset eivät riitä, tuntityöskentely ja moni muu asia vaikuttavat myös.
Näiden pitäisi kaikilla vaikuttaa nimenomaan ylöspäin. Sitä ei siellä sanota, mutta lain henki on se, että jokaisella oppilaalle pitää tarjota hänen kannaltaan parhaat mahdollisuudet osoittaa oppimistaan. Kun kaikille tarjotaan heidän kannaltaan parhaat mahdollisuudet, se on tasa-arvoista. Näin ollen ujoja ei saa rankaista ujoudesta vaan heitä arvostellaan painotetusti esim hyvin menneiden kotiläksyjen ja koetulosten perusteella, kun taas sitä vilkasta ja tekemällä oppivaa ei rankaista siitä, että hän oppii tekemällä eikä häntä rankaista paikallaan pysymisvaatimuksen takia huonosti menneessä koetuloksesta vaan painotetaan tuntiosaamista ja projektityöskentelyä. jne.
Olen itse ollut mukana kun lausuntoja noista vaatimuksista on annettu. Kyllä lähtökohtana on ollut se, että kymppiä ei kuulu saada, jos koetulos on kymppi, mutta muu työskentely on mitä sattuu. Kymppiin pitää olla erinomaiset tulokset kokeessa, sekä erinomainen asenne, erinomainen tuntityöskentely ja kaikki muut tehtävät.
Samoin siihen kasiin nimenomaan vaaditaan kaikki nuo osa-alueet, tietysti lievemmin ilmaistuna kuin kymppiin.
mä sen sijaan olin mukana noiden kriteerien valmistelussa ja tiedän mitä niillä tarkoitettiin.
Olen itse ollut mukana kun lausuntoja noista vaatimuksista on annettu.
mä sen sijaan olin mukana noiden kriteerien valmistelussa ja tiedän mitä niillä tarkoitettiin.
Olen itse ollut mukana kun lausuntoja noista vaatimuksista on annettu.
koska meidän aineryhmässämme tulkitsimme ainakin ohjeet niinkuin kirjoitin, ja vastasimme sen mukaan. Kritisoimme vähän niiden vaatimusten tiukkuutta, ja pikkuisen niitä löysättiinkin. :)
Jos arvosana ja lapsi siinä samassa arvosanoineen riittää sinulle, niin hän riittää itselleenkin!
Tosin mitä itse arvosanaan tulee, niin tämn keskustelun perusteella toki olisi nostamassa arvosanaa pykälällä.
Jos kerta kokeista saanut "kympin" niin pitäisi todistuksessakin olla kymppi. Kannattaa siis ehdottomasti soittaa opettajalle ja selvittää tilanne. Aina on mahdollista että nimi ja numero ovat pompanneet eri riveille. Jossain toisessa kodissa saatetaan ihmetellä että kuinkas näillä 5/28 kokeilla ollaan saatu "neljä raksia" todistukseen