Onko sinulla ollut synnytyksen jälkeinen masennus?
Jos on niin kertoisitko kokemuksistasi? Milloin diagnosoitiin? Kuinka näkyvät olivat oireet?
Kiinnostaa varsinkin semmoiset joilla vasta myöhemmin (esim vuoden päästä) on tullut tarve hakea apua, ja semmoiset joilla oireet ovat olleet melko lievät.
Itselläni oli ihan sen synnytyksen jälkeen kunnon baby bluesit, itkin ja koko maailma tuntu kaatuvan päälle. Oletin sen olevan normaalia, niinkuin se onkin. Se meni ohi ja olotila vaihteli sen mukaan oliko lapsi helposti nukahtava jne. Nyt on vuosi kulunut, ja vieläkin olen " outo" . Jaksan nauraa ja tehdä asioita melko hyvin, mutta vaikka tahtoisin, en saa aikaseksi paljoa mitään. tuntuu liian hankalalta pukea lapsi ja lähteä ulos, usein en jaksa. Kiinnostaisi, mutta tuntuu liian ärsyttävältä. Kotona olisi kaiken maailman taulujen laittioa seinille yms, mutta en vaan jaksa ja viitsi aloittaa. Menkkojen aikaan olen ihan maassa, ja olen paljon helpommin ärtyvä nykyään kuin ennen. Olen hirveän itsekriittiinen ja masennun pienimmästäkin epäonnistumisesta, varsinkin menkkojen aikaan. Olen menossa puhumaan asiasta (ja toisesta syystäkin) lääkärille ja hän saa miettiä onko ihan normaalia.
Kokemuksia siis vaan kiinnostaa kuulla :)
Kommentit (4)
neljännen syntymän jälkeen, ja ehkä vähän ennenkin. Jännitin kaikkea mahdollista hirveästi, pelkäsin kaikkea, ja pelkäsin satuttavanikin vauvaa. Varsinaisesti hirveän väsynyt en ollut, lähinnä ahdistunut. Meni ajan myötä pois, ja siihen auttoi keskustelu luotettavien ihmisten kanssa. Yksi näistä oli psykiatrinen sairaanhoitaja. Nyt vajaan vuoden kuluttua kaikki tuntuu helpommalta, vähän hermoheikko olen vieläkin.
Syynä oli se, että vauva ei ollut omalta kohdaltani kovin toivottu, ja pelkäsin, etten oppisi sitä rakastamaan, ja että neljä lasta olisi liikaa. Mutta nyt kyllä tämä pieni on sellainen sydänkäpy että. Vauvat onneksi ovat sellaisia, että ne varastavat sydämen, jos ei sitä osaa antaa.
neuvola ei uomannut, en saanut hoitoa koskaan...sisualla etenin
Vierailija:
neuvola ei uomannut, en saanut hoitoa koskaan...sisualla etenin
Sehän kiva!
Mä en muutenkaan usko mihinkään synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Mä olen varma siitä että se on ihan pelkkää äitien laiskuutta. Ne on vaan väsyneitä siitä kun vauvan hoito on oikeesti paljon rankempaa puuhaa, kun vois kuvitella. Ruusunpunaiset unelmat menee sirpaleiksi ja sitten sitä " masennutaan" . Se on niin muotiakin.