Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako yli 60 000 egen tuloilla valittaa rahapulaa?

Vierailija
10.04.2008 |

Meidän yks tuttu perhe, jossa kaks lasta (alle kouluikänen ja ala-asteikänen) valittavat aina kun ei oo rahaa. Heillä vuositulot kaikkineen reilut 60 000 euroa, lähes 70 000 e.

Tiedän perheen taloudellisen tilanteen hyvin, ei juuri velkoja (alle 20 000 e). Asumiseen ja autoihin lainanlyhennyksineen menee noin 500 e. Lainoja lyhennetään tosi hitaasti ja vähän tuloihin nähden.

En viittis noilla tuloilla valittaa.

Oon luullu että tullaan ihan hyvin toimeen kun tienataan miehen kans noin 40 000 e vuodessa ja pistetään osa säästöönkin. Ei eletä mitenkään leveästi.

Siis en vaan voi käsittää mihin nämä ihmiset kuluttavat rahansa???

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kun tuossa viittasi että pitäisi jo olla hieno talo, autot ja vaatteet. Meillä yksin mieheni tienaa yli 60 000¿ bruttona, mutta käteen jäävä netto onkin sitten ihan jotain muuta. Välillä tuntuu, että ihmiset unohtavat Suomen tiukan progressiivisen verotuksen, kun tuloista puhutaan.

Meillä on kyllä velkainen omakotitalo (ihan tavallinen puutalo) ja yksi uudehko auto. Tähän mennessä tulot ovat menneet pitkälti opintolainojen poismaksuun (molemmat olemme pitkään opiskelleita, siltä ajalta ei omaisuutta kertynyt), talolainaan, siihen kun olin kotona lasten kanssa 4 v., ym. normaaliin elämiseen jne. Nyt ehkä hiljalleen alkaa jäädä vähän ekstraa itselle, jatkossa voidaan matkustellakin jne. En toki valita, olen mm. voinut olla lasten kanssa kotona, mutta ei tässä mitään ökyilymeininkiä todellakaan ole ollut :)

Vierailija
22/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 e koko perheelle käteen miehen ollessa tilapäisesti työttömänä ansiosidonnaisella.

Nyt tulot taas ihan eri luokkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kovin realistisella pohjalla eivät nämä valitukset silloin ole.

Vierailija
24/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se mielestäni niin hyvin ettei varsinaista rahapulaa voi valittaa. Kyllä sillä rahalla maksaa vuokrat (tai asuntolainan), auton, ruoan, vaatteet ja kaikkea ylimääräistäkin. Ainakin meidän perheessä tuolla rahalla eletään todella leveästi. Mahtaa se raha vaan joissakin perheissä sellaiseen ettei sitä osata ajatella kulutuksena. Esim. hedelmäpelit, pikaruoka, karkit jne syö äkkiä ison rahan kuussa.

Vierailija
25/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän säästää ja käydä kirppiksillä, ostaa tarjouksesta, mutta ei...

Vierailija
26/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta kovin realistisella pohjalla eivät nämä valitukset silloin ole.

Ei minun mielestä ainakaan.

Ymmärrän hyvin, jos perheella on iso asuntolaina (100 - 200 te) ja autolainaa uudesta autosta. Ja ymmärrän hyvin yksityisyrittäjien ja maanviljelijöiden talousasiat.

Mutta kun ei ole lainaa nimeksikään. Mielellään pummivat (meiltäkin) jos jotain saavat ilmaiseksi.

Olen tullut siihen tulokseen, että eivät vaan osaa hoitaa raha-asioitaan.

Laittavat kaikki rahat johonkin tyhjään, koska mitään näkyvää ei heidän rahoistaan jää.

Vierailija
27/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mahtaa se raha vaan joissakin perheissä sellaiseen ettei sitä osata ajatella kulutuksena. Esim. hedelmäpelit, pikaruoka, karkit jne syö äkkiä ison rahan kuussa.

Niin mäkin luulen.

Halusin vaan herättää keskustelua tästä aiheesta, kun mietin ihmettelenkö turhaan.

Ja just se kun varsinaiset pakolliset menot, kuten asumiskulut lainanlyhennyksinenn, on heillä niin pienet.

Vierailija
28/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä töissä oli yksi tyyppi, jonka puoliso oli hyvätuloinen. Voi sitä itsekehun määrää: hän kun meni lasten kanssa kauppaan, meinasi ostaa vain pleikkarin niin " voi kun sitä rahaa meni, 300 euroa piti riittää mutta kaupasta kun tuli niin 400 oli mennyt!" .

Sitten minä kun joskus ostin jotain omasta mielestäni arvokasta, niin eikös tämä henkilö heti katsonut ja sanoi " taas on ostettu kalliita laitteita!" .

Ja kaikista paras: tämä tyyppi tutkii kahvihuoneessa sanomalehdestä että mistä saa tänään halvimman kahvipaketin, ja julistaa kovaan ääneen miten nyt säästää 20 snt kun ostaa kahvit täältä ja broilerisuikaleet tuolta :)

Vierailija
29/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on tuttuja, joilta voi pyytää apuun ja menoja pystytään karsimaan paljonkin. Syksyllä kuitenkin odottaa vielä 12 000 euron verorästit (ei hajuakaan mistä verotoimisto meille sellaiset keksi). Täytyy vissiin mennä lakki kourassa pankkiin ja hakea vähän lisää lainaa. :/

Joskus se vaan on niin, ettei rahat riitä. Silloin pitää miettiä uudemman kerran elämäänsä ja karsia ylimääräiset menot pois.

Meillä on viime vuonna kuitenkin ollut paljon menoja (mm. isot häät, isoja ostoja maatalouteen, yms.), joista on selvitty ilman velkaa.

Tämä sille (oisko 22?), joka ihmetteli miten voi olla niin ettei rahaa vain ole edes ruokaan. Ja kyllä, kasvatamme myös itse pottuja, tosin emme ole niitä hirveän usein syöneet kuitenkaan. ;)

Vierailija
30/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jen syynä on se, että ei ole " muistettu" ilmoittaa verottajalle kasvaneita tuloja (tai myyntivoittoa) ja sitten se on verottajan vika:-O Mä saan joka vuosi palautusta, koska pidän huolen siitä, että veroprosenttini on oikea.

Vierailija:

Onneksi on tuttuja, joilta voi pyytää apuun ja menoja pystytään karsimaan paljonkin. Syksyllä kuitenkin odottaa vielä 12 000 euron verorästit (ei hajuakaan mistä verotoimisto meille sellaiset keksi). Täytyy vissiin mennä lakki kourassa pankkiin ja hakea vähän lisää lainaa. :/

Joskus se vaan on niin, ettei rahat riitä. Silloin pitää miettiä uudemman kerran elämäänsä ja karsia ylimääräiset menot pois.

Meillä on viime vuonna kuitenkin ollut paljon menoja (mm. isot häät, isoja ostoja maatalouteen, yms.), joista on selvitty ilman velkaa.

Tämä sille (oisko 22?), joka ihmetteli miten voi olla niin ettei rahaa vain ole edes ruokaan. Ja kyllä, kasvatamme myös itse pottuja, tosin emme ole niitä hirveän usein syöneet kuitenkaan. ;)

Vierailija
31/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kehuskelevat rahoillaan...

---

meillä samantuloiset tutut kuin ap:llä puhuvat myös rahapulasta- ja ostivat lapselleen käteisellä osakkeen 2 h + k ja säästävät rahastoihin...pk-seudun hinnoilla...

Vierailija
32/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voikin jotkut olla ylimielisiä!!

Vierailija
33/33 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin se olisi jotain ylimääräistä, mitä pitää maksaa valtiolle. Ja palautusten hehkuttaminen. Haloo! Ei se ole mitään ylimääräistä rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi