*** KESÄNUPUT to-su ***
Kommentit (50)
Siivoamisesta: Nykyään ei kyllä ole mitään rutiinia. Ennen tätä raskautta oli edes muutama rutiini esim. aamuisin tiskikoneen tyhjennys ja useasti laitoin pyykkikoneen pyörimään. Päivä ruuan jälkeen n.joka toinen päivä (vuoden ajasta riippuen)imuroin alakerran ennen kuin laitoin kuopuksen nukkumaan ja tietysti pyyhin pöydät ja astiat laitoin tiskikoneeseen. N. kerran viikossa pesen vessat, n.kerran kuussa lattiat kunnolla. Kerran vuodessa ikkunat. Välillä laitan miehen ja lapset viikonloppuna ulos että saa kunnolla siivottua tai sitten siivotaan koko poppoo yhdessä. Ennen lapsia siivottiin miehen kanssa usein perjantaisin töitten jälkeen, niin sai sitten olla viikonlopun rauhassa puhtaassa kodissa, silloin jopa hetken aikaa kämppä pysyikin siistinä:D. Mies osallistuu siivoukseen aika vaihtelevasti. Tiskikoneen tyhjennys ja täyttö hoituu pyytämättäkin. Muuta siivousta joutuu melkein kyllä pyytämään, paitsi nykyään saa välillä " kohtauksen" ja alkaa kerää leluja ja imuroi, kun tää mamma ei oo saanut aikaiseksi:D
Mutta vessoihin ja pyykkikoriin ei kyllä vahigossakaan koske. Mies tekee kyllä melkein aina iltaisin ja viikonloppusin ruuan:)
Neuvola käynneistä, mulla on näköjään käynnit 3vko:n välein. Seuraava on tän kuun lopulla ja siitä n. 3vko niin minulla on äitipolikäynti (koko/synnytystapa-arvio). Käsitin että se korvaa neuvola käynnin ja myös viimeisen n.lääkäri käynnin. Sit onkin jo rv n.36 joten luulis että käynnit sitten tihenee?
Eilen olin pitkästä aikaa mammajumpassa ja teki kyllä hyvää. Hitsi kun sais kotonakin aikaiseksi rauhallisesti jumpata ja venytellä. Jumppa ope muuten sanoi että kannataa kokeilla olla paljon kontallaan jos lapsi on perätilassa, niin vauvalla on enemmän tilaa kääntyä. En tiedä auttaako, mutta voihan sitä ainakin kokeilla?
Kun A-j kirjoitteli oksentamisesta. Niin tajusin etten ole ainakaan viikkoon oksentanut kertaakaan:) Sitä ennen olen ainakin viitenä päivänä viikossa oksentanut aina aamuisin:( No toivottavasti pahonvointi pysyy ainakin vielä hetken poissa. Mutta kokemuksesta tiedän että mulla se aina lisääntyy taas loppua kohden.
ilonella 30+1
Morjentes,
Kävimme pojan kanssa kaverin luona leikkimässä. Siellä asusti tytöt 4,5v ja 1,3v. Samu meni tämän vanhemman kanssa kuin olisi aina ollut bestikset joten ihan mukavaa oli. Sovittiin ensi tiistaiksi treffit meille. Pitänee tehdä jotain ruokaa valmiiksi niin ei tartte sitten hätäillä ruanlaiton kanssa.
huh, on teillä jutut. Siivoamista meillä harrastaa se, jota alkaa ensinnä vituttaa tää sotku. Esikoinen siivoaa kerran viikossa oman huoneensa ja yläkertaa tulee imuroitua useammin kuin alakertaa, mutta siellähän sitä eletään enempi. Remontteja tehdessä tulee tietty tuota pölyä ja esim petivaatteita tulee pestyä+pyöritettyä kuivausrummussa sitten. Vessojen pesussa pyörii rinki niin, että minä, mies ja esikoinen pesee jokainen vuorollaan. Noin kerran viikossa tapahtuu tämä.
Esikoisella on viikkorahan saanti kiinni siitä, onko huone siisti joka päivä. Piti kiristää tuota sääntöä kun kertasiivouksen jälkeen kului noin tunti ja entineen hävitys otti vallan. Tyttö on perinyt isältään eli mun exältä sen siisteysgeenin. Se ei ole kovin dominoiva ominaisuus heissä. Olen yrittänyt hieman opettaa faktoja tästä asiasta.
Minä puolestani olen semmoinen että saatan elää siivoamatta viikkoja, mutta tykkään siitä että tavarat on paikoillaan. Äitikin aikoinaan sanoi että mun huone pentuna saattoi olla järkyttävän pölyinen mutta jämptisti tavarat paikoillaan. Vaatteitakaan ei kuulemma ollut lattialla. Olisipa tämän oma tytär perinyt multa... Kun kuulen sanottavan että on perinyt multa vaan vittumaisuuden luonteessa. Jesh!
Meillä oli kanssa pentuna ne siivouspäivät. Tuntuu että äitee vieläkin vauhkoaa vain jostain viikkosiivouksesta. Ja valittaa kun ei kukaan auta. Muistelen erästä tilannetta omasta lapsuudestani, kun tarjosin apua siivouksessa ja sain vastaukseksi että parhaiten autat kun pysyt poissa tieltä. Olen sitten siitä lähtien tehnyt kuten käskettiin. Hemmettiäkö siitä sitten valitti?? On se semmoista..
- Pirkko ja punkero rv 29+1
Niin se vaan taas näyttää ulkona siltä että kesä ei oliskaan tulossa. Lunta sataa! Ja niin jo suunnittelin kukkapenkkien rappausta, kun ilmat olivat vielä viikko sitten hyvät ja lähes kaikki lumet sulas pihalta. Enköhän ainaskin pensasaidan kerkeä leikata ison mahan kanssa : )
Täällä on kovasti puhuttu siivouksesta. Muhunkin aina välillä iskee siivousvimma. Viime vkonloppuna sain siivottua alakerran makkarit, jotka olivatkin tosi sekaset. Nyt odottais eteisenkaapit, jos vaan sais ostettua säilytyslaatikkoja lisää. Hyvä syy olla siivoomatta... Niin ja vauvan tavaroille pitäisi alkaa makuuhuoneeseen raivaamaan tilaa.
Eilen tulikin äitiyspakkaus, ihan kivoja vaatteita ym tarvikkeita oli. Saatiin tytön kans hiplata vaatteita ja tavaroita : ) Tyttö tuumas vaan, että kylläpä tuli iso paketti tavaraa vauvalle, ku tulis vaan se vauvakin!
Olen ollut jo kohta kaksi viikkoa sairaslomalla selkäkipujen ja supistelujen vuoksi. Viikon päästä alkaa äitiysloma ja sairasloma jatkuu sinne asti. Joten ei tarvi enään stressata töiden takia : )
Mulla on kanssa tuo pahoinvointi alkanut taas vaivaamaan ja muutamia kertoja olen oksentanutkin. Pienillä ruokamäärillä olo pysyy parempana.
Meillä on vaunuina Emmaljungan vaunut, jotka on ostettu 2000 vuonna. Eivätköhän kelpaa vielä tälle yhdellekin pallerolle. Ainakin omasta mielestä ovat ihan hyväkuntoiset. Lisäksi olemme ajatelleet hankkia matkarattaat joihin saa turvakaukalon kiinni ja joissa olisi kantokassi. Nämä olisivat hyvät reissuissan, niin ei tarvitse kuskata isoja yhdistelmävaunuja mukana. Tavaraa kuitenkin on mukana niin, että hyvä jos itse mahdutaan ja puolet peräkontista menee vielä koiralle.
No eikähän sitä taas tässä ollut... Mukavaa viikonloppua : )
Tuikku 31+5
just on puhuttu täällä pahoinvoinnista ja oksentelusta. mulla sitä on ollu vaan ihan alussa muutaman viikon, mut aamulla sit yllätti. voitelin aamupalalla leipää ni se vaan rupes yököttää ja oli pakko juosta vessaan. kivaa ennen aamupalaa pelkkiä mahanesteitä.. onneks se meni sit ohi ja aamupala tuli syötyä.
kävin just neuvolassa ja siellä tuli niin hyvä mieli. :) pissa oli taas piiitkästä aikaa ihan puhas, ei yhtään sokeria tai valkuaista. ja vauva oli kääntyny oikein päin ilman että oon ees huomannu missä vaiheessa. :)) ja verenpaine laskenu normaaliks. hb taas ihan hyvä, sydän + ja liikkeet ++.
kohdunpohjan korkeus huitelee vaan aika ylhäällä siitä keskikäyrästä ku vauva on niin ylhäällä. ei onneks kuitenkaan tarkota et ois mikään hirveen iso vauva.
oon niin mielissään! :) viimekäynnin jälkeen tuntu et vähän kaikki mättää. paitsi vauvalla oli sillonki kaikki hyvin ni kai pitäis aina sillon olla tyytyväinen..
pitää vissii mennä tekee jotain et saa tän energian jota nyt riittäis käytettyä johonki hyödyllisee. :)
vaik pesee vessaa. (se kuuluu näihi yksin mun hommii meillä.)
olkaa reippaasti. :)
alf tasan 32 :)
Nonniin..
Päivällä käytiin miehen kanssa siellä äitipolilla.
Kaikki on vauvalla hyvin, samoin tilanne mun kohdunsuulla. Kaks eri ultraa teki lääkäri. Muutoksia kohdunsuulla ei ole supistelut aiheuttaneet. Jotkut vaan on herkempiä supistelemaan kun toiset. Näinhän se menee..
Vauva oli nyt raivotarjonnassa, pää hieman vinosti sivulle päin. Kokoarvio 1844g (olipas tarkka ARVIO:D). Kovin aktiivinen vauva, siinäkin kovasti potki menemään koko ajan :)
Sain mä kontrolliajan sinne sit rv 36, katsotaan kokoa taas. Ihan kiva juttu näin enskertalaiselle!
Lääkäri sanoi että ei ole mitään syytä miksei vois elää vaan normaalia elämää eli ei muuta kun maanantaina töihin vaan! Ei antanut saikkua! :o
No, menen kokeilemaan maanantaina miltä se tuntuu... sit neuvolaan lääkäriin yhteyttä vaan jos supistelut taas pahenee. Ja onhan mulla tiistaina aika neuvolaan sit että sit voi jutella tilanteesta.
29.4 ois vika työpäivä. Saa nähdä pystyykö olla sinne asti. Otan päivän kerrallaan ja ihan iisisti vaan..
Äitipolilta mentiin ruokakauppaan (taas..) ja sitten haettiin miehen pojat myös.
Tuolla ne kaikki pihalla häärää nyt..
Mä olen ite aivan tööt väsy :o Kun 5.ltä olen herännyt enkä sen jälkeen unta saanut. Jospa ens yönä sais nukuttua..??
Mukavaa viikonloppua!
a_j + pötkis taas (32+1)
Olipa tullut taas paljon viestejä, piti oikein ottaa aikaa, että sai luettua.
Siivoamisesta sen verran, että meillä siivotaan kerran viikossa tai kahdessa, miten jaksetaan. Joka päivä tulee tietysti kanniskeltua tavaraa oikeille paikoille ja tehtyä pientä siivoamista. Itse inhoan pölyjen pyyhkimistä ja imurointia, joten mies hoitaa sen imuroinnin, ja pölyjen pyykimistä ei hoida kukaan ;) Meillä siivoushommia on jaettu molemmille, kun kuitenkin molemmat käydään töissä ihan tasapuolisesti (ja minä vielä tienaan enemmän :D)
Pikkaisen, kuulkaa, tuskastuttaa kaikki nämä kivut. Nytkin särkee selkää ihan hulluna, kylkiin sattuu myös, hengitystä ahdistaa, närästää... Kaikkein ärsyttävintä on se, että enää ei voi vaan maata sohvalla, koska ei ole mitään sellaista asentoa, jossa olisi hyvä olla. Nukkuminenkin on nykyään lähinnä pakkopullaa, koska joka aamuyö tulee kuitenkin herättyä vaivoihin. Kai sitä pitää alkaa vetämään sitä Panadolia.
Neuvolatäti totesi tänään, että kyllä minulla on maha tosi korkealla. No tiedän, siksi kai on vaikea olla. Nyt vaan odotellaan, että vauva tippuisi lantioon kunnolla. Oli kuitenkin jo nyt pää alaspäin, mutta kai ne vielä pyörii tässä vaiheessa.
Sf-mitta huitelee täälläkin melkein yläkäyrällä, mitä lie tarkoittaakaan. Ei kai vauvan koko ole suorassa suhteessa kohdun kokoon.
Kohta saunaan ja sitten " nukkumaan" .
Viikonloppuja,
Poltsi 30+5
nyt sit asuntokauppa varmistui :) siinä on sit siivoamista useampi neliö enemmän ku täs vanhassa!! nyt suunnitteleen keittiötä tahdään se kokonaan uudestaan! saa sellaisen keittiön ku haluaa :)
tänään neuvolatäti sano et pitää katsoa voinko olla töissä loppuun saakka!!
koska aina toinen työpäivä on ihan tuskaa olla töissä!! eilenkin mahaa sattu ihan sikana!! kaikki työkaverit sanoo et hae saikkua loppuajaksi!! olispa se niin helppoa, mut katsotaan viel ens viikko miten menee! jos maha yhtä kipee niin pitää yrittää saada saikkua loppuajaksi!
tää viikko on kyl ollut todella raskas!! ei ole kiinostanut mikään!! en tiedä miks?? mut tekis vaan mieli maata aamusta iltaan, mut pakko oli töissä käydä ja yrittää siivota, mut kaikki oli tuskan takana!! mut kai tää helpottaa?? on se hirveetä jos kaikki maistuu pakkopullalta!! ku viel pitäis alkaa pakkaan tavaroita.. ja kaks asuntoa pitää siivota!
nyt nukkuun..jos vaik olis huomenna parempi olo! rv 31+5
Se on taas lauantai :)
Onnea Tintille asuntokaupoista! Voi kun mekin jaksaisimme alkaa etsimään uutta kotia. Olen aina ollut " allerginen" muuttamiselle ja sille hirvittävälle pakkaamiselle...tässä on nyt asuttu 7v ja tekisi kyllä kieltämättä mieli muuttaa jo muualle ja loppuvathan nuo neliötkin kesken...mutta se vaiva... :)
Poltsille jaksamista vaivojen kanssa :( Kurja, että lääkärit eivät ota huomioon tuota henkistä puolta. Vaikkei mitään fyysistä muutosta olekaan nähtävissä, voi olo silti olla niin henkisesti kuin fyysisestikin hyvinkin epämukava, tiedän kyllä. Ja taas päästään siihen, että voi jos miehillä olisi mahdollisuus tulla raskaaksi niin...niin...olisi varmaan jo tehty asetus siitä, ettei koko raskausaikana tarvitsisi mennä töihin. Tai vielä parempaa, tässä kuoltaisiin pikkuhiljaa sukupuuttoon, kun ei ne polot lisääntyisi lainkaan... :p
Hassua on, että nuo sairaalan gynet ovat lähes poikkeuksettta miehiä, mitä he ovat sanomaan, miltä odottajasta tuntuu, miten kipeää tekee jne.? Eihän heillä ole mitään kokemusta raskaana olemisesta!
Joku kirjoitti noista raskausajan unista täällä vähän aikaa sitten. Silloin kun odotin tuota meidän keskimmäistä, näin unen, jossa synnytin terveen poikavauvan, mutten osannutkaan hoitaa tätä ja hän kuihtui ihan käsiin. Lopulta löysin sängyn pohjalta pienen kuihtuneen käppyrän...no, tuo uni piti jotenkin paikkansa, sillä poikahan sieltä syntyi ja hän oli ihan kaikelle allerginen, eli ekat vuodet meillä syötiin pelkkää maissi- tai riisipuuroa ja possunlihaa + perunaa...sekä juotiin jotain ihan muuta kuin maitoa. Se kuihtumisuni oli sitten varmaan sitä allergiaa :)
Täällä on ollut kotitöiden jakamisesta...meillä minä teen lähes kaiken. Miestä ei voi pyytää imuroimaan kun hän saa kirjaimellisesti allergiakohtauksen. Leviävä pöly laittaa nenän tukkoon ja silmät vuotamaan. Aivastelun vuoksi ei tule siivoamisesta mitään. Kyllähän tuo järjestelee paikkoja, pesee saunan (tosin siihenkään ei voi käyttää mitään mäntypohjaisia pesuaineita kun sama allergiakohtaus iskee) ja joskus kylppärin, mutta kyllä kaikki on lähinnä minun harteillani silloin kun viitsin tai jaksan täällä mitään tehdä. Tämän tavarapaljouden keskellä en todellakaan ala siivoamaan säännöllisesti ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että asunnon raivaamiseen menee niin paljon aikaa, ennen kuin saa vedettyä edes imurin esiin...
Onneksi nuo isommat lapset sentään siivoavat omat huoneensa, minun ei tarvitse kuin imuroida. En edes muista milloin viimeksi olisin täällä pyyhkinyt pölyjä...Noh, olin joskus hyvinkin tarkka ja ahkera siivoamaan, mutta nykyään homma on kyllä ihan teen-jos-jaksan- tasolla, enkä jaksa siitä ottaa stressiä. Lasten lisääntyessä sitä on käynyt itselleen ja ympäristölleen armollisemmaksi :)
Nyt pitää lopettaa, mennä suihkuun ja kauppaan...
Kanelisokeri 32+1
Sain nimittäin vihdoinkin sen palkkalaskelman - mutta tietysti sellaiseen kellonaikaan etten ehtinyt sitä eilen viedä enää Kelalle, taas venyy parilla päivällä. Veroehdotuskin kun tuli pari päivää sitten, niin oli hauska verrata (ja tulee muuten palautuksia reilut 900e!). Koko viime vuonna olin tienannut n. 7000e, ja nyt siis jo pelkästään viimeisen puolen vuoden aikana olen myös tienannut reilut 7000e. Laskin sitten itse Kelan sivujen laskurilla, että mun pitäis saada esim. ekoilta 25 vrk:lta vajaat 900 euroa käteen (eli ne ekat 56vrk reilut 35e/ vrk). Kyllähän sillä jo toimeen pitäisi tulla, kun alunperin pelkäsin että saisin vain jotain 400e/ kk.
Se piti vielä kysyä tietävimmiltä, että milloin siis tuo eka raha maksetaan? Jos nyt vaikkapa jäisin - pääsisin saikulle 2 viimeiseksi viikoksi ennen äippälomaa ja loma alkaa 9.5. tuleeko rahaa 9.5. vai vasta laskettuna päivänä 13.6. vai miten - eli siis joudunko olemaan ilman rahaa laskettuun aikaan asti? Mun palkka on tosiaan ihan minimissä nyt, kun teen vain 2 päivää per viikko...
Siitä pitikin kanssa kirjoittaa, kun olen tuurannut sitä saikulla olevaa ja olin tällä viikolla 4 päivää putkeen töissä. Viimeyönä se sitten kostautui, pyörin ja valvoin ja selkä oli tosi kipeä. Selällään sekä kyljellään makaaminen sattui sekä selkään että mahaan. 5 vihdoin otin Panacodin, valvoin ainakin tunnin ja sitten vasta sain nukuttua jotenkuten. Luulen että koko viikon väsymys on tainnut johtua siitä, että vaikka luulen nukkuvani hyvin, uni onkin ollut niin huonolaatuista kuitenkin. Noh, seuraavalle kahdelle viikolla on vain 2 työpäivää per viikko... Tarkoittaa myös sitä että olen täysin PA :)
Alcatra 31+1
Miuta harmittaa nyt ihan kamalasti, kun tein äsken porsaankyljyksiä ja sitten söin yhden. Tarkistin kyllä, että oli kypsä, mutta sitten syödessä huomasin, että siellä luun vieressä olikin kohta, joka ei ollut ihan kypsän näköinen. Nyt sitten tuli kamala paniikki ja hurjat itsesyytökset: entä jos saankin siitä lihasta vaikka listerian! Tunteet kun on muutenkin pinnassa, itkeskelen nyt sitten täällä kovissa itsesyytöksissä, miten voinkin olla näin tohelo. Eikä kait mitään voi asialle tehdä, odottelen vain ja toivon, ettei mitään tule? Päivä meni nyt kyllä hyvin pilalle...
Niina 32+1
Sitä paitsi, eiköhän se raaka kohtakin ollut kuitenkin lämmin, listeria kuolee kuumennettaessa. Raskaus tekee tepposia =)
Mie just onnistuin äsken polttamaan makaronit pohjaan. Nauroin miehelle, että eikös tässä vaiheessa raskaana oleva nainen ala itkemään ettei osaa edes makaroneja keittää =). Keskityin tekemään työhakemusta ja vesi oli ehtinyt haihtua liikaa pois. Kattilan pohja oli ihan musta. Mies oli kiltti ja hinkkasi sen puhtaaksi.
Tytteli-83
Minä täällä taas, kiitos a_j kiva lukea toisten kokemuksien joilla menee samoilla viikoilla suunnilleen.
Mulla on ollut 2vk:n välein neuvola 30vk:sta lähtien. Neuvolalääkäri kerran ja seuraava toukokuun alussa, en saanut aikasempaa aikaa kun joku lääkäri oli ottanut loparit ja uutta ei ollut tilalla.
Mäkin ajattelin ihan hyvällä omalla tunnolla alottaa äippäloman 2vk etuajassa, supisteli ja nipisteli sekä jalat ihan turvoksissa illalla niin mitäpä sitä itteensä vetää ihan loppuun asti jos siltä tuntuu. Synnytysvalmennus pitäs olla mun mielestä vikan kuukauden aikana et pääsis varmasti mukaan, en mennyt kun olin töissä ja lisäks kun mies puhuu englantia niin yksin oisin saanut mennä, yks kohtalotoveri jolla 6kk vauva joka oli ollut yksin ja sano etten menettäs paljoakaan jos en menis.
Meillä on hartanin yhdistelmävaunut taitaa olla -06 mallia mutta upouudet, siskon tuttu oli saanut vakuutuksesta kun oli lennolla ruumassa vaurioituneet vaunut, mutta siinä oli mennyt niin kauan ettei vaunuille ollut heillä enää käyttöä.
Mulla oli huonoa oloa ja oksentelu sillon tällön johkin rv20 asti toivottavasti ei tule takaisin kuten joillekin on tullut, voimia teille! Olen nukkunut hyvin, varmaan kun on ollut ihan rättipoikkin työpäivien jälkeen eli saa nähdä nyt kun en ole enää töissä. Täytyy kyl ma:na mennä työpaikka lääkärille toivottavasti kirjottaa saikkua...
Siivoilun on mies hoitanut enimmäkseen samoin kaupassa käynnin ettei oo tarvinnut roudaa painavia kauppakasseja.
Tilattin pizzaa näin lauantai-illan kunniaks joten täytyy mennä herkutteleen. Hyvia vointeja kaikille!
-Zurite 32+6
Totta tosiaan, kuumennushan siihen listeriaan riittää. Huomaa kyllä, että hormonit vähän voimistaa noita tunteita, nyt on jo ihan toisenlainen fiilis. Mieskin ihanasti lohdutteli, vaikka soitin sille itkupuhelun (meni töiden jälkeen katsomaan jalkapalloa). Nyt herkuttelemaan jätskillä, jos vaikka nelosen leffakin kohta alkais. Taitaa olla taas jääkiekon takia ohjelmat myöhässä.
Niina
tietenkin tervetuloa Zurite! Harvoin kun käyn kirjoittelemassa, jää tervetulotoivotukset usein väliin.
Palstaterroristi Niina edelleen
Mies lähti kavereiden kanssa kevään viimeiselle laskettelureissulle Tahkolle ja on tämän yön yli siellä. Eilen kyllä sanoi ihan suoraan että taitaa mennä ryypiskelyssä painotus tällä reissulla. Onhan tuo niin kiltisti ollutkin että piti antaa iltavapaata sen verran että pääsee tuulettumaan. Pani vielä niin nätisti iltalomaa anoessaan ettei siitä hennonnu kieltäytyä. ;)
Me lasten kanssa lämmitettiin takka ja sauna ja pojan sain jo ennen kasia sänkyyn. Tytön kanssa katsotaan telkkua ja mässättiin raffeleillä, valkosipulidipillä ja namilla. Siitä tuo otsikon ÖH.
Huomenna lupaan syödä vain kaurapuuroa ja porkkanaa.
Ai joo, kaveri toi Ikeassa käydessään mulle lipaston vauvan vaatteille. Oonkin sitä sitten täyttänyt joutessani. Ihana hipeltää noita 56 senttisiä vastasyntyneen vaatteita!! Pitäis vielä kaivella vielä noita laatikoita, luulen että jossain on vielä jemma niminen paikka missä pieniä vaatteita on..
Joo ja äitiysavustus oli tipahtanut tilille. Pitäis käyvä ne Gracon rattaat, mihin se jalustallinen kaukalo sopii.
Mulla pullahti tänään saunan lauteilla könytessä napa nurinpäin. Näytti hassulta.
- Pirkko ja punkero rv 29+2
Huomenta kaikille!
Ja uusille tervetulotoivotukset - on ihan vallan päässyt lispahtamaan multa ohi! :-D
nuo pikkupirut sen kun vaan aikaistavat aamuheräämisiään, kuudelta saa alkaa karjumaan että suut suppuun ja päät tyynyyn - tuloksetta. Nyt kaikki ruokittu ja leikit menossa täydellä tohinalla ennen aamun lastenohjelmia, mietin josko raahautuisi ukon viereen makuulle vaiko jämähtääkö sitä taas koneelle...
Viikolla neuvolassa ketoaineet oli tosi pahasti plussalla vaikka juon paljon ja olen syönytkin ihan normaalisti. Nyt ei kyllä sitä probleemaa pitäisi olla, esikoisten synttärikakut hupeni sen verran vauhdikkaasti turpaan eilen kera kaikkien muiden herkkujen :) Illalla sen sitten huomasi kun jalat ihan turvoksissa ja huono olo kaikesta ahmimisesta. Jos tänään yrittäisi palata sitten ruotuun.... (vain päästäkseen uusimaan mässilyt vielä pariin otteeseen kun sukulaisiakin on tulossa pikkuryppäissä tässä lähiaikoina meidän isoja mukeloita juhlimaan)
Mulla alkaa oikiasti vähän paniikkia pukkaamaan kun mitään en ole vielä tehnyt enkä hankkinut vauvaa varten. Viime raskaudessa aloitin vasta inventoimaan viikkoa ennen vauvan syntymää, silloin ei ollut mulla mikään kiire eikä hötky. Eikä pitänyt olla nytkään, mutta ihan viime päivinä alkanut oikeasti puskemaan hikeä että nyt on alettava hommiin, JOS vaikka tuleekin aiemmin lähtö laitokselle esim noitten kipujen takia. Ja kämppä hukkuu sotkuun, tekisi mieli saada tönö siistiksi mutta kun ei jaksa eikä kykene eikä viitsi eikä..... ITKU SENTÄS!!!!
Mutta nyt tiskipöytää raivaamaan (jollain kauhatraktorilla vai???) ja sohvalle kuopuksen viereen pikkukakkosta odottelemaan...
Mukavaa sunnuntaita kurjasta ilmasta huolimatta!
Nappula ja U-U 32+5
PS: Kaverini yrittivät eilen mieheltä udella ihan urakalla vauvan sukupuolta (olivat kauhian harmistuneita kun en itse sitä halunnut ottaa selville), vaan tiukkana pysyy tuo siippa eikä paljasta kirveelläkään :-D
yrittivät sitten itse siitä ultravideosta tiirailla mutta eivät kuulema saaneet selville (itse en sitä suostu katsomaan ettei vaan vahingossakaan näkyisi haarovälit...) Että kassotaan nyt osoittautuuko mun 95% tyttöfiilis oikeaksi vai ei ;-)
Minkä merkkisiä kaukaloita kukakin on hankkinut tulokkaalleen?
Itse kerkesin kuopuksen tosi hyvän kaukalon myymään (vieläpä liian halvalla) vain kaksi päivää ennen raskaustestin tekemistä pois joten nyt täytyisi hankkia sellainenkin. Aiemmin ollaan aina hankittu uusi, mutta jotenkin nyt minimipäivärahoille tipahtaessani nuo uusien hinnat puistattaa, mutten kyllä oikein käytettyäkään uskaltaisi hankkia kun ei tutuillakaan ole just myynnissä. Tuntuu että parissa vuodessa hinnat noussut hurjasti, etenkin nuo isofixit. Kuopuksella oli sellainen ja oli hyvä, en tiedä mimmoisen infarktin mies keskiviikkona saa kun raahaan sen liikkeeseen istuimien hintoja katsastamaan...
Mutta kehuja/risuja saa antaa eri merkeistä ja vinkkejä mistä löytää vertailuja eri malleista.
nappula
Huomenta täältäkin, kivoja nämä aamut nykyään, kun ei voi nukkua kuten normaalit ihmiset nukkuvat. Tosin tänä yönä olin tuntevinani, että pystyin nukkumaan hetken selälläni, mitä ihmettä...
Niina, tosiaan, tuskin siinä lihassa oli mitään vaarallista, kuumennus on tosiaan meidän ystävä :)
Noista hankinnoista: minullekin tuli yhtäkkiä paniikki, kun meiltä puuttuu vielä turvakaukalo ja vaunut. Vaunut nyt ehtii varmaan hankkia, vaikka kaveri olisi syntynytkin, mutta turvakaukalo pitäisi kyllä olla. Ajattelin tilata sen Saksasta ja toimitusaika voi venyä. Meillä on nyt ollut niin kiire uuden asunnon laittamisessa, että kaikki vauvahankinnat ovat jääneet taka-alalle. Pinnasängyssäkään ei ole muuta kuin kova vaneri vauvalle...
Mammaloma alkaisi vasta kolmen viikon päästä, joten sitä ennen ei ehdi kauheasti tehdä. Silloin, kun se alkaa, onkin jo 34 viikkoa täynnä, joten silloin on kyllä touhuttava kunnolla, jos meinaa saada kaikki valmiiksi hyvissä ajoin.
Tämä mamma aloittaa nyt herkkujen rajoituksen. On tullut syötyä ihan kaikkea ja varmasti osa tota keuhkoja painavaa mahaa on ihan niitä berliininmunkkeja. Ja housutkin alkoivat kiristää takamuksesta, joten nyt täytyy oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni. Maanantaina sitten ;)
Meillähän odotetaan poikaa, kätilö oli todella varma asiasta. Sukulaisihmiselle kävi kuitenkin niin, että täysin varma poika olikin tyttö, joten me emme luota liikaa meidän arvioon. Poikafiilis minulla on kyllä ollut koko ajan, mutta hauska nähdä, minkälainen kaveri siellä oikein on :)
Kuuluuko muuten kaikille automaattisesti se synnytystapa-arvio? Miten se tehdään? Meidän neuvolassa ei varmaan ole ultralaitteita, mutta minulle ei kyl puhuttu mitään sellaista, että täytyisi mennä synnärillekään. Ei kai se arvio voi olla sitä, että lääkäri kopeloi päältäpäin ja päättelee, että tämä on nyt pää alaspäin ja lantiosi on ihan kivan leveä? Kun viimeksikin neuvolaterkka ei ollut ihan varma, mikä on pää ja mikä peppu...
Poltsi rv. 31 tasan
Esikoinen heräs tänään kuudelta huutamaan äitiä. Toin sen meidän viereen ja erittäin isoksi yllätykseksi nukahdettiin vielä. Herättiin sitten seitsemältä. Wow!
Turvakaukalosta: Meillä on nyt se Brion kaukalo, minkä sai vauva-lehdestä ystäväntilauslahjaksi. Eli kokemusta siitä ei vielä ole. Näyttää kyllä ihan topatulta ja Brio on perushyvä merkki. Meillä ei ole tarvetta isofixille kun ei ole omaa autoakaan. Harvoin tuota kaukaloa tulee tarvittua. Asutaan vielä ihan sairaalan vieressäkin, joten kotimatka synnyttämästä hoidetaan ihan kävellen. Mut sit kun vauva kasvaa ulos kaukalosta, niin pitää ostaa esikoiselle uus penkki.
Galluppia seksistä: Harrastetaanko teillä sitä paljonkin? Mielellään kuulen kokemuksia, keillä on jo lapsia (esikoisen odottajilla kun on päivässä hieman enemmän mahdollisuuksia tähän puuhaan). Meillä on päivässä tasan yksi heti tehdä sitä ja se on yhdeksän jälkeen illalla. Siinä vaiheessa molemmat on tosi väsyneitä. Lisäks mie en kyllä tunne oloani kauhean eroottiseksi tän mahan kanssa. Keskiraskaus oli ihan hyvää aikaa kun vauva ei koko aikaa liikkunut. Nyt kyllä häiritsee ja pahasti kun toinen potkii mahan sisältä ja toinen lykkii sitten ulkoapäin. Ne ei vaan jokseenkin sovi yhteen.
Mitenköhän sitä löytää aikaa sitten kun toinen lapsi syntyy... Viikonloppuisin on sentäs lasten päiväuniaika jos vaan ollaan kotosalla.
Kauheasti tekis mieli jo laittaa vauvan sänky valmiiksi, mutta tilanpuute on aika kova. Varsinkin siivoamisesta tulee aika hankalaa kun sängyn tunkee makuuhuoneeseen. Tän mahan kanssa on ehkä viisaampi antaa sängyn olla vielä varastossa ja laittaa se mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa.
Tytteli-83 rv 32+6 (voi kun aika menis nopeammin. Se on alkanut matelemaan...)
Istuin tähän koneelle keräämään voimia.
Ompelin aamulla työhuoneen ja pinnasängyn verhot valmiiksi. Johan niitä on koko viikko pikkuhiljaa ommeltukin. Pinnasänky näyttää ainakin omasta mielestä tosi söpöltä.
Sitten siivosin yläkerrassa, imurointi oli tehty jo aikasemmin, nyt moppasin ja pyyhin pölyt. Mä yritän joka viikko tehdä kevyen siivouksen, lakanoita yritän vaihtaa jokatoinen viikko. Mattoja meillä harvemmin viedään ulos. Meillä työnjako menee niin että minä teen ruuat ja pyykkään. Mies on aktiivisempi siivoamaan ja yrittää aina patistaa muakin. Eli kun mies ilmoittaa tekevänsä pikaimuroinnin, se kestää noin kolme kertaa kauemmin kuin mulla :) Vessojen siivous jää kyllä mulle. Työnjako sopii mulle, joskin ärsyynnyn välillä kun mies ilmottaa että nyt pitäs siivota.
Käytiin eilen ruokakaupassa, josta mukaan tarttui myös tarjouksessa ollut babyborn nukke. Ajattelin antaa sen esikoiselle kun tämä vauva syntyy. Ompahan sitten oma vauva hoidettavana. Mun piti jo tehdä tytölle oma hoitoalusta, kun olisi ominut ostamani ihan kokonaan.
Meillä vaunuina on Brion kombit, jotka ostettiin 2005. Hyvät ovat olleet, niin talvivauvalle kuin isommallekin. Vaikka vaunuissa näyttää olevan iso tavaratila, sen käyttöä vaikeuttaa aikalailla kärryn tukirakenne, joka pienentää " suuaukkoa" niin että kauppakassin laittaminen on aika hankalaa. En tiedä onko tukirakenne kaikissa brion vaunutyypeissä samanlainen.Ohjeitten mukaanhan tuonne tavaratilaan ei ihan hirveästi saisi laittaa tavaraa, mutta luulen ettei se hirveä ongelma ole kun vaunuja ei tarvi nostella bussiin ym..
Oon himoinnut omena-pekaanipiirasta josta mulla kuva kalenterista. Eilen ostin siihen värkit ja nyt pitäs ruveta sitä laittamaan. Toivottavasti on yhtä hyvää kuin miltä näyttää.
t. SannaNu ja tiuhti rv 32+4