Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jätänkö lapset hankkimatta töiden takia?

Vierailija
09.04.2008 |

Minua mietityttää lapsen hankkiminen, kun lapsen hoidon järjestäminen voi meillä olla todella vaikeaa. Ikää minulla 27 ja mies 30.

Minulla on vakituinen työ, jossa epäsäännöllinen työaika. Joudun ajamaan paljon autolla. Siis olen jatkuvasti reissun päällä. Töitä voin toki tehdä noin yksi - kaksi päivää viikossa kotona, mutta se vaihtelee paljon.

Lähin päiväkoti 45 km:n päässä, ja ei siinä mitään, mutta kun voisin joutua toisinaan viemään lapsen ensin hoitoon (edestakasin 90 km) ja sitten lähtee töihin toiseen suuntaan. Eli ei mitään järkeä. Lisäksi lapsen hoitopäivät venysivät pitkiksi.

Miehellä ei ole vakituista paikkaa, mutta tekee hyväpalkkaista keikkahommaa. Töitä ei asuinseudullammme ole juurikaan tarjolla, joten minun olisi pidettävä kiinni omasta vakipaikastani. Työn luonteen takia kovin pitkä poissaolo ei ole mahdollinen.

Taloudellinen tilanne meillä on ihan ok. Jomman kumman olisi kyllä kuitenkin mentävä töihin. Yksi vaihtoehto on että mies jäisi hoitamaan lasta. Miten onnistuu töihin lähtö täysimetyksen loputtua? Esim. vauvan ollessa 6-7 kk ikäinen.

Vai pitääkö vaan odottaa jonnekin hamaan tulevaisuuteen, josko asiat jotenkin järjestyisivät ja meille vielä sitten lapsia suotaisiin...? Vaikka kyllä aina olen ajatellut, että haluaisin saada lapset nuorena.

Vai pitääkö näin huonossa tilanteessa jättää lapset hankkimatta?

Antakaa neuvoja, varsinkin jos teillä on kokemusta vastaavasta ongelmasta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mietit, miten saisit helpoiten lapsen hoitoon, että pääset töihin. Ei lapsia kannata tehdä vain siksi, että niitä kuuluisi jotenkin kaikkien tehdä. Kyllä lapsia maailmassa riittää, vaikka kaikki eivät lisääntyisikään. Tehkää lapsia vasta, kun lapsi on etusijalla, ja itse olet valmis luopumaan jostain lapsen hyvinvoinnin takia, tai jopa muuttamaan, jos tilanne sitä vaatii.

Harmi jos minun kirjoituksesta saa sen käsityksen, sillä asia ei niin ole.

Kyllä lapsi ja perhe on minulla etusijalla :)

Mutta pakko meidän on saada jostakin rahaa elämiseenkin.

Mietin siis, että miten voisimme järjestää lastenhoidon ilman, että lasta täytyisi viedä hoitoon. Ja ilman että seurauksena olisi taloudellinen katastrofi...

Vierailija
22/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajan kotiin palkkaaminen ei muuten ole välttämättä kauhean kallista. Ystäväperheellämme oli kuusi kuukautta lastenhoitaja palkattuna kotiin. Saivat työllistämis- yms. tukia ja tuli lopulta nettona maksamaan heille suurin piirteinein sman kuin päivähoitomaksut olisivat olleet. Ja kaiken huipuksi heille sattui tuurilla tulemaan henkilö, joka samalla hoiti myös taloutta. Siis teki pientä perussiivousta ja laittoi arkiruokaa lapselle ja muullekin perheelle. Ei ollut kuulemma valittamista. Toki tämä ei ratkase ap:n tilannetta, sillä kyseessä oli kuuden kuukauden työllistämistukijakso. Perusongelma ei tälläkään kuviolla ratkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pärjäisitte, niin sitten sinä vain töihin äitiysvapaan päätyttyä ja mies jää kotiin hoitamaan lasta. Kun hankitte vielä toisen lapsen jossain vaiheessa ennen kuin esikoinen täyttää kolme, niin saat automaattisesti saman äitiyspäivärahan kuin ensimmäisestäkin lapsestasi.

Vierailija
24/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta et vieläkään vastaa kysymykseen: miten niin lähempänä ei ole esim. pph:aa? EI VOI OLLA 45 km lähimpään hoitopaikkaan. En usko!

Siis asumme korvessa... Äitini toimii pph:n tehtävissä, mutta en oikein ole osannut ajatella että veisimme lapsen hänelle hoitoon.

Tämä siksi, että hänen työaikansa on noin klo 05-10 ja illalla 15-19, vaihtelee paljon. Ja päälle surkea palkka arvokkaasta työstä :( Äidilläni on siinä työssä muut tärkeämmät arvot (hoitaa lapsenlapsiaan). Jos siis veisin lapsen äidille hoitoon, hän olisi käytännössä 14 tuntia päivässä töissä.

Vierailija
25/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, ei ole mitään tietoa, voitteko saada lapsen. Saatteko sen heti vai kymmenen vuoden ja lapsettomuushoitojen jälkeen. Saatteko sittenkin adoptiolapsen. Ehkä lapsi on vammainen, sairas, ehkä saatte kolmoset.

Lapsi voi olla huonouninen, sairastella, tai olla unelmavauva.

Ehkä itse et enää lapsen synnyttyä olekaan kiinnostunut työstäsi, ehkä miehesi alkaa uusiin hommiin. Ehkä elämänarvosi muuttuvat päälaelleen.

Viiden lapsen syrjäkylällä asuvana äitinä sanoisin, että on aivan turha murehtia päivähoitojärjestelyjä, jos edes koko lasta ei ole olemassa.

Vasta kaadettu karhu voidaan nylkeä. Lasten kanssa tapahtuu niin monenlaisia asioita, että niiden ennalta arvaaminen on mahdotonta. Asiat täytyy vain elää, jos uskaltaa. kaikkien ei ole pakko.

Onnea, mihin sitten päädyttekin.

Vierailija
26/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jatkuvatko nuo hassut työajat hänellä samanlaisina vuodsta toiseen? Eivätkö nämä toiset lapsenlapset kasva ja aloita koulua ja näin äitisi voisi alkaa hoitaa sinun lastasi? Siis en oikein ymmärrä miksi äidilläsi on tuollaiset työajat. OVatko hoitolapset kenties maanviljelijöiden lapsia?

En mäkään noita asioita ennen lasta näin paljon miettisi. Kyllä asioilla on tapansa järjestyä.

Vierailija
27/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Asiat täytyy vain elää, jos uskaltaa.

Onnea, mihin sitten päädyttekin.

Niinhän nämä asiat loppujen lopuksi on sellaisia, ettei etukäteen voi tietää mitään miten käy.

Voi olla ettemmme saa lasta ollenkaan. Ja vielä jos jään odottelemaan kovin pitkään voi olla yhä todennäköisempää ettei lasta tule ainakaan luomusti.

Ehkä asiat jotenkin vaan sitten järjestyvät.

Kiitos kaikille vastanneille :)

Saa laitettua asioita vähän oikeaan perspektiiviin kun lukee muiden mielipiteitä.

Vierailija
28/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko yhtään niin pitkälle ajatellut...Joutuuko lapsi kulkemaan 45km päähän kouluun vai?

Vierailija
29/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun matkaa noin 20 km. Jos huonosti käy, että koulu lakkautetaan, niin sitten se 45 km.

Se matka on sitten jo liian pitkä matka eka-tokaluokkalaiselle.

Vierailija
30/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö paikkakunnallasi muka ole perhepäivähoitajia? Onko teidän kummankaan vanhemmat lähellä ja voisivatko he auttaa?

Emme asu kirkonkylällä, mutta äitini on pph.

Eli siis mieheni jäisi kotiin ja tarvittaessa veisimme lapsen hoitoon äidilleni.

Vierailija
31/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta jatkuvatko nuo hassut työajat hänellä samanlaisina vuodsta toiseen? Eivätkö nämä toiset lapsenlapset kasva ja aloita koulua ja näin äitisi voisi alkaa hoitaa sinun lastasi? Siis en oikein ymmärrä miksi äidilläsi on tuollaiset työajat. OVatko hoitolapset kenties maanviljelijöiden lapsia?

Joo, kyllä ovat ja juuri siitä johtuu nuo työajat.

Mikä muuten on pph:n yleinen työaika, minulla ei harmainta hajuakaan..?

Ehkäpä äiti voisikin alkaa hoitamaan mahdollista tulevaa lastamme, silloin kun itse olemme töissä. Mutta lapsia pitäisi olla hoidossa vähintään kaksi, jotta se kannattaa edes jollain lailla.

Mutta muuten mies varmaan jää sitten kotiin, jos on työttömänä.

Onko kunnalla velvollisuutta järjestää jotain hoitoa ekaluokkalaiselle, jos vanhemmat eivät ole kotona lapsen tullessa koulusta?

Vierailija
32/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useimmissa kunnissa on jotain järjestettyä iltapäivätoimintaa tai -kerhoa ekaluokkalaisille. En tiedä onko se lakisääteistä sitten.

Vierailija
33/33 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen tullut siihen tulokseen että mies jäisi kotiin hoitamaan lasta ja jos miehelle tulee töitä veisimme lapsen pph-äidilleni hoitoon.