Minkä kokoinen talo teillä on ja kuinka iso sähkölasku (ja mikä lämmitysmuoto)?
Meillä on n.200m2 + autotalli 50m2 ja sähkölasku oli 550e/2kk. Lämmitysuoto maalämpö talossa, sähkö autotallissa.
Kommentit (55)
Sauna lämpiää puukiukaalla. Sähkölasku vuodessa 1500 euroa.
Vierailija:
Maalämpö on oikeastaan sähkölämmitys
se vie toiseksi eniten sähkö sähkölämmityksen jälkeen. Pumppujen vaatima teho on tosiaan herkästi toi 9kW kun otetaan huomioon kaikki sähkövastukset pumput jne, mitkä kuuluu siihen maalämpö systeemiin.Nykyisissä suht vähän energiaa kuluttavissa taloissa lämmityksen osuus ei ole niin merkittävä. Viihde-elektroniikka, valot yms vie paljon sähköä. Ja lämminvesi on toinen merkittävä energiasyöppö ja sen valmistuksessa maalämpö on heikoimmillaan, silloin just tarvitaan sitä sähkövastuksen apua ja taas kuluu sähköä.
En ole itse vakuuttunut maalämmön erinomaisuudesta, mutta joku raja se nyt on paskanpuhumisellakin :)
Jos maalämpöpumpun lämpöteho on 10 kW, sen viemä sähköteho on 3,5 kW. Sähkövastuksia käytetään vain, jos pumppu on osatehomitoitettu, ja ulkona on talven kovimmat pakkaset (-30). Silloin pumppu käy 100% ajasta, ja tuottaa 10 kW lämpötehoa. Jos tämä ei riitä, tuotetaan jäljellejäävä osa lämmöstä sähkövastuksilla.
Kiertovesipumppujen tehoalue on 100-300 W (eli 0,1-0,3 kW). Niiden kulutus ei ole merkittävä.
Meillä on noin 225 neliötä, maalämpöpumppu ja varaava takka, joka on ahkerassa käytössä. Sähkösauna lämpiää noin neljä kertaa viikossa. Sähköä kuluu vuodessa 10 000kwh, mikä on mielestäni aika vähän kuusi henkiseltä perheeltä.
Meillä on neliöitä talossa 290 + päälle kahden auton talli 65 neliötä (ei lämmitystä) ja kylmiä ulkorakennuksia. Vuodessa sähköä kuluu noin 15 000 kWh jos takkaa ei juurikaan polteta. Sähkölasku on kuukaudessa himpun verran yli 100 euroa.
Vaan tietokoneeseen ja saunomiseen kuluu VUODESSA suunnilleen saman verran sähköä, ja kiuas on päällä paljon vähemmän aikaa kuin tietokone, joka voi olla päällä koko päivän.
Paljonko on sisälämpötila? entäs muu sähkön käyttö, onko valoja tupatäys ja pyykkikoneet /kuivarit laulaa
52, tämä on olennainen kysymys -toiset viihtyy 18 asteessa ja itse palelen jos 22' . Meillä myös valot päällä turhaankin (mies sytyttää ja minä sammuttelen) ja pesukoneet päällä päivittäin
Eli meillä on Siporex-talo, energiatehokkuus mielessä rakennettu, hyvät ikkunat ja ovet jne.. Lämmitysmuotona on maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys. Saunassa on sekä puu- että sähkökiuas, mutta käytämme pääasiassa puukiuasta. Takkaa ei ole kovinkaan paljoa käytetty. Ja talossa asuu 5 ihmistä.
Lämpötila meillä on kyllä sisällä pikemminkin liian korkea kuin matala, mies ei suostu tiputtamaan eli vähintään 22, usein varmaan 23-24:kin, T-paidassa pärjää talvellakin ;)
50
Kyllä mä olen nyt sitä mieltä että meillä on jossain jotain meistä riippumatonta vikaa. Tarkistin että meidän vuoden sähkönkulutus on 40 000 kwh ja meillä on MAALÄMPÖ (200m2+ sähköllä lämpiävä kahden auton talli, Kastellin A-energialuokan puutalo)! Pesukonetta ei käytetä päivittäin, pyykit saa kuivatakin yleensä itsekseen ellei ole kiire (max krt/vko). Mun läppäri on päivät päällä ja radio, telkka suljetaan kun sitä ei katsota. Maksetaankohan me jonkun naapurinkin sähköt?
Mistähänvoisi lähteä selvittämään tätä sähkön kulutusta?
Eikös se vesi sähköllä lämpeä.... nimimerkki tietämätön
sähkölasku 317¿/kk. 2 varaavaa takkaa
Meillä on paljon halogeeneja. Mulla ei ole mitään tietoa kuluttavatko ne paljon vai vähän?
Vierailija:
Meillä on paljon halogeeneja. Mulla ei ole mitään tietoa kuluttavatko ne paljon vai vähän?
Kannattaa vähän lukea käyttöohjeita ja tutustua siihen laitteeseen.
Alkaa ne laskutkin sitten pienenemään:)
Toki eri laitteissakin taitaa olla huomattavia eroja.
Meillä maalämpö ja talossa neliöitä 190, lisäksi autotalli lämpiää välillä sähköllä.
Kuukauden laskut ovat 100¿.
Ollaan asuttu talossa reilu 3-vuotta ja vieläkin säätämällä saadaan varmasti kuluja alaspäin.
Joskus soitin ja kysyin että miten säädän että tulisi lämpimänpää (kotona yli viikon 19 astetta ja ulkona paukkupakkaset) niin neuvoivat vaan laittamaan korkeampaa lukua Lämpö lisää/vähennä kohtaan, muistaakseni 2:sta 4:än. Sieltä olen jatkossakin säätänyt, muualle en ole koskenut vaan muu on asentajan jäljiltä (toki huoltotoimenpiteet on tehty).
Kieltämättä tuntuu että jotain on pielessä sähkölaskuista päätellen.
ap
Joskus soitin ja kysyin että miten säädän että tulisi lämpimänpää (kotona yli viikon 19 astetta ja ulkona paukkupakkaset) niin neuvoivat vaan laittamaan korkeampaa lukua Lämpö lisää/vähennä kohtaan, muistaakseni 2:sta 4:än. Sieltä olen jatkossakin säätänyt, muualle en ole koskenut vaan muu on asentajan jäljiltä (toki huoltotoimenpiteet on tehty).
Kieltämättä tuntuu että jotain on pielessä sähkölaskuista päätellen.
ap
180neliötä, varaaja takka, ei mitään muuta lämmitysmuotoa. Sähkökulut 0e, puu tulee töistä ilmaiseksi. Yeash.
Nimittäin talon laatu!
Eli, miten se on rakennettu. Esim. ikä vaikuttaa, sillä usein esim. vanhat talot ovat huterampia.
Mainittakoon nyt vielä esim. se seikka, että jopa uudet, kotimaiset pakettitalot pääsevät tavallisesti vain energialuokkaan c tai d, kun taas itse metritavarasta laadukkaasti rakennetut, paksumpiseinäiset omakotitalot on enimmäkseen siellä a- tai b-luokassa.
Että ei niin sinisilmäisesti kannata luottaa näihin nykyajan pakettitalojen laatuun. Kyllä sielläkin laatu on jatkuvasti vaarassa kärsiä, kun yritykset yrittävät maksimoida voittojaan.
Vierailija:
Niistä tietokoneista tulee äkkiä paljon lämpöä. Kaikki sähköhän muuttuu lämmöksi. Eli tästä johtunee suuri sähkölaskunne osaltaan.
Itsekin ollaan rakentamassa taloa, ja mietitään että maalämpö vai suora sähkö...