Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pienen vauvan kanssa olette lähteneet kauppoihin?

08.04.2008 |

Meillä vauva reilut 2 viikkoa ja mietin viitsiikö käydä huomenna ostamassa tälle mammalle housut hänen kanssaan=) Vaunuissahan hän nukkuisi mutta kumminkin.Toisaalta tarvitsisin pöksyt kun entiset ei mene kiinni.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki minäkin olen vauvan kanssa " ulkona" liikkunut, Hgin keskustassa kun asumme. Mutta meidän vaavi ei vaunuissa viihtynyt ollenkaan (ei myös suostunut nukkumaan). Kantoliinailimme pienenä ulkona ja ruokakaupassa, vaate- ja kotishoppailut tein ilman vauvaa. Ja niin mieliisti nykyäänkin, onhan se kiva sovitella ja kierrellä " ihan vapaasti" . Tosiaan 8kk jälkeen rattaissa olokin on onnistunut ja nykyään ruokakauppareissu mallikkaasti.

Minä kyllä vältin kaikkia " julkisia" paikkoja vauva " esittelyn" kanssa ensimmäiset 2kk. Tosin lähdimme pitkälle ulkomaanreissullekin, kun vauva oli 2kk. Mutta sielläkin vauva pääosin liinassa, paitsi hotellihuoneessa. Kukin fiiliksensä mukaan;-)

-kyyli

Vierailija
22/32 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli välttäisin pikkuvauvan kanssa isoja väkijoukkoja, ellei aivan pakko olisi ottaa vauvaa mukaan. itse shoppailin ekat 2,5 kk aina ilman vauvaa, kun se oli meillä helppo järjestää niin. nautin itsekin niistä yksintehdyistä reissuista enemmän, kun ei tarvinnut hikipäässä kiirehtiä eikä stressata, koska vauva herää itkemään. Ja ihan synnäriltä saatiin tää ohjeeksi, että pari ekaa kuukautta olisi syytä vältellä ihmisjoukkoja, kun sattui vielä olemaan influenssakausi meneillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lähdettiin noin kuukauden vanhana liikkeelle ihan lähiruokakauppaa pidemmälle.

Lähiruokakaupassa käyn nyt melkein joka päivä ostamassa jotain. Mutta eihän noissa tavallisissa ruokakaupoissa ole aamupäivisin kuin muita äitejä vaunujensa kanssa.

Ollaan käoyty sitten myös Isossa omenassa ja H:gin keskustassakin. Kantapään kautta olen oppinut, että ei kannata laittaa vauvalle ollenkaan ulkovaatteita (no hattu ja käsineet kyllä), vaan vaikka makuupussi ja vilttejä tarpeen mukaan. Ne saa nopsaan auki ja pois ja lapsi ei herää vaunuissa. Kantsii ottaa joku näkösuoja siihen vaunun eteen, monissa kaupoissa on jotenkin tosi kirkkaat valot.

Housuja mäkin menisin ostaan yksin, sovittaminen on ankeaa vaunujen kanssa. Tosin mä olen ostanut nyt paljon netistä itselleni, niin ei tarvi miettiä, että miten lapsen imetys jos itse on vaateostoksilla.

Vierailija
24/32 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän puolivuotias ei ole vieläkään käynyt ruokakaupassa/vaatekaupassa! Jos haluun itse mennä kauppaan, jätän vauvan miehelle kotiin. Se on kuulkaas paljon rentouttavampaa käydä yksin aivan rauhassa shoppailemassa, kuin pelätä milloin vauva alkaa itkemään, ja olla koko ajan silmät kiinni vauvassa(ei ehdi nähdä mitään ympärillään). Pitää hyssyttää ja kantaa ja yrittää pitää hiljaisena... Vauvakin on paljon tyytyväisempi tutussa ympäristössä kotona rauhassa, kuin kauppojen metelissä. Ja toki vauva käy kodin ulkopuolellakin, esim kylässä tuttujen luona, joiden tiedän olevan terveenä.

Mutta pää syy tähän mun tyyliini on se että kaikki terveydenhoidon kanssa tekemisissä olevat ihmiset tietävät kuinka kohtalokkaita voivat bakteerit/virukset/taudit olla, joita kaupoista tarttuu käsien ja ilman välityksellä. Aikuisen suojamekanismit on paljon kehittyneemmät, eikä joka lentsu tartu.

Sairaalassa lasten infektio-osastot on täynnä vauvoja jotka on viety ajattelemattomasti väentungokseen, esim kauppaan. Vauva ei pysty alle3kuisena edes kunnolla syömään ja hengittämään jos sillä on nuha, ja joutuu helposti siksi sairaalaan. RS-virus on joka toinen vuosi ärhäkämpi ja tänä talvena se on siis pahimmillaan. Eli en tieten tahtoen halua lastani sairaalapotilaaksi.

Moni sanoi että ota kaveri mukaan sinne kauppaan lapsen hoidossa auttamaan; miksi ette pyydä sitä kaveria hetkeksi aikaa lastenvahdiksi??? Vauva arvostaisi sitä varmasti enemmän. Ja jos jätätte vauvan isälle kotiin, niin isäkin oppii käsittelemään vauvaa paljon paremmin. Mies tykkää kun saa enemmän vastuuta vauvasta ja kun äiti ei vahdi olkapään takana koko ajan. Kyllä se lapsi varmasti ehtii tottua ihmismassoihin ja kaupassa käymiseen isompanakin.

Vierailija
25/32 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vastustus kyky myöskään voi kasvaa koskaan jos elämä on liian hygieenista.

En tarkoita nyt välttämättä parin viikon, ihan pientä, vauvaa. Toki järkeä tulee käyttää

Meillä, huhtikuun lopussa syntynyt esikoinen, ulkoili kanssamme kaupassa... Samana päivänä kun tultiin laitokselta.

Ei tuosta kärsinyt mitenkään.

En todellakaan olisi talvivauvan kanssa lähtenyt kaupoille..

Vierailija
26/32 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolassa kehotettiin oikein lähtemään lapsen kanssa liikkeelle. Kaverini erikoistuu lastenlääkäriksi parhaillaan, ja hän on monesti todennut ettei aio eristäytyä lapsen kanssa, normaalisti ovat liikkuneet ja käyneet harrastuksissa.

Minusta kuulostaa älyttömältä, että pienen lapsen kanssa ei voisi liikkua ihmisten ilmoilla. Meillä minä käyn lapsen kanssa kaupassa päivisin, mies pääsee näin suoraan töistä kotiin lapsen luokse. Me tapaamme käydä lähes päivittäin kaupassa, emme jaksa kuljettaa kovin valtavia ostoksia ylämäkeen kotiin joten on helpompi ostaa vähän kerrallaan.

Lapsi on alusta lähtien viihtynyt kaupassa, aluksi nukkuen, myöhemmin uteliaasti ympäristöä tuijotellen. Vaatekaupoissa en käy kuin yksin, siellä lapsi kyllästyy alkuunsa jostain syystä, ei ilmeisesti pidä liian pitkästä paikallaanolosta.

Kun huolehtii ruokailuista ja unista, lapsi pysyy ihmisten ilmoilla yleensä tyytyväisenä. Toista se on sitten välillä myöhemmin uhmaikäisen kanssa.

Vierailija
27/32 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän viemisestään isoihin väkijoukkoihin. Jos sinne vientiä rajoittaa, niin ei kai vielä voi eristäytymisestä puhua.. Ja ei kai kukaan nyt vastasyntyneen kanssa mitään vielä harrasta..? Eli itse tosiaan ainakin tarkoitin vaan ja ainoastaan ihan niitä alkuaikoja. Mutta kun lapsi vähän kasvaa ja saa vastustuskykyä, niin peruspöpöjä kannattaakin hankkia :) Mut kukapa nyt esim. RS-virusta tai influenssaa pienelle vauvalle ehdoin tahdoin hankkisi?

Vierailija
28/32 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä kenellekin on isot väkijoukot? Peruslähikaupassa arkena aamupäivällä on ehkä max 10 ihmistä, joista kolme henkilökuntaa, nekin jakautuneena monen sadan neliön alueelle. Meidän terveysasemallakin on enemmän jengiä ja jos sinne ei voisi mennä, niin jäisi neuvola käymättä.

Isossa marketissa ei ole kovin tungos myös keskellä päivää, ei ainakaan täällä pk-seudulla.

En mäkään lähtisi mihinkään messuille, festareille tai alennusmyynteihin pienen vauvan kanssa, mutta mun mielestä on melko hysteerista olla menemättä lähikauppaan infektiovaaran vuoksi vaunuissa nukkuvan kanssa.

Sori kovat sanat ja kukin tietysti tehköön tavallaan, mutta ei mun mielestä normaalia arkielämää tarvitse pelätä vauvankaan kanssa.

Vierailija
29/32 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai täällä kukaan ole eristäytymisestä puhunut? Ei tarvitse tahallaan ymmärtää väärin. Mä olen puhunut pikkuvauvan kanssa liikkumisesta isoissa väkijoukoissa, mm. kauppakeskuksissa. Nykyään on muuten monilla paikkakunnilla menty neuvoloidenkin suhteen takapakkia: neuvolatoiminta on keskitetty isoille terveysasemille, jonne vastasyntynyttä on sitten vietävä vaikka kesken pahimman influenssakauden. On selvää, että isomman lapsen on hyväkin sairastaa tietyt virusinfektiot hankkiakseen vastustuskykyä, mutta nyt oli lähinnä vastasyntyneistä.

Viittasin omissa kirjoituksissani lääkäreihin ja nyt joku ihmetteli, mistä tällaisia " rajoittavia" lääkäreitä löytää. Esimerkkinä mainittakoon lastentautien ja lasten infektiosairauksien erikoislääkäri Matti Korppi. Lainaus hänen kirjoituksestaan eräällä keskustelupalstalla:

" Vanhoina hyvinä (tai huonoina) aikoina vauvat olivat kotona 6kk ikään ja vieraita sai käydä vasta kun vauva oli 3kk ikäinen. Nykyisenä hektisenä aikana tämänikäiset vauvat uivat, shoppailevat, käyvät muskareissa, järjestävät kokkareita, yms. Onkohan tämä tarpeen?"

Vierailija
30/32 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

wannabemummy:

En mäkään lähtisi mihinkään messuille, festareille tai alennusmyynteihin pienen vauvan kanssa, mutta mun mielestä on melko hysteerista olla menemättä lähikauppaan infektiovaaran vuoksi vaunuissa nukkuvan kanssa.

Vierailija
31/32 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta alkuperäiseen kysymykseen oma vastaukseni on, että omien tuntemusten mukaan kannattaa edetä. Ensimmäisen lapsen kanssa jännittää helposti, raikuuko kauppa huudoista. Kun lähtee matkaan, huomaa, että esim. ruokakaupoissa on päiväsaikaan enimmäkseen muita vaunuja työnteleviä äitejä samalla asialla. Kukaan ei pyörry, vaikka vauva parahtaisi vaunuissa. Vaatekaupatkaan eivät päivisin ole pullollaan ihmisiä, omaa järkeään kannattaa käyttää valitessaan mihin menee.

Itse seurasin ensimmäisellä kauppareissulla lähes hysteerisesti, että vauva ei herää. Yhtäkkiä sitä vain huomasi, että lasta ei tarvitse seurata herkeämättä ja ostokset sujuvat yhtä joutuisasti lapsen kanssa kuin ilman. Samoin ovat hoituneet kirjastossa käynnit, apteekit, neuvolat, postit sun muut. Mielestäni ihan normaaliin elämään kuuluvia asioita eikä mitään nykyajan hömpötyksiä. Ei omassa lapsuudessanikaan vauvat olleet lukittautuneita kotiin, ihan ihmisten ilmoilla heitä liikkui.

Lisään vielä, etten ole tavannut terveydenhuollon ammattilaista, joka kieltäisi normaalielämän lapsen kanssa. Ainoa poikkeus on ollut lääkäri, joka sai keskoslapsen. Heillä ollaan oltu tarkkoja menemisten kanssa eikä vieraita ole juuri käynyt. Muuten esim. lastenlääkärikaverin (erikoistuva tosin, heh) kanssa on monta tapaamista kaupungilla ollut ja mukavaa on ollut.

Mukavaa kevättä vauvojen kanssa, kaupoissa ja kotona!

Vierailija
32/32 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikuin isossa ruokakaupassa (Prisma, Citymarket) vauvan kanssa jo alle parivkoisena. Oli kyllä pari ekaa kk:ta jo ihan käytännön syistä omassa auton turvakaukalossaan (joko ostoskärryissä tai jos mies mukana, niin kaukalo raittaisiin). Jotenkin helpompi, kun ei tarvinnut siirrellä ja laitella vöitä moneen kertaan jne. (Gracon jalustallinen kaukalo.)

Mutta jo ennen puolen vuoden ikää huomasin, että poikahan nauttii kaupassa käynnistä! Yritti aina nousta pystympään ja pystympään kaukalossa, ja kun istumaan oppi, niin pää pyörii niin onnellisen näköisenä ympäriinsä, kun on paljon ihmisiä ym. katseltavaa :D Vielä tänä päivänäkin lähden ihan vaikka huvikseni Prisma-keskukselle pyörimään, jollei muuta keksitä - pojalla nyt ikää 1v1kk. Aina kaupasta kotiin tullessa pesen toki pojankin kädet, kuten tietysti omanikin. Ja poika on reilun vuoden aikana sairastanut 2 kertaa pienen nuhaflunssan (toisesta jälkitautina korvatulehdus), ja 10kk iässä vauvarokon, mutta muuten säästynyt tarttuvilta taudeilta. Että aika vähällä ollaan säästytty, vaikkei mitään paikkoja kartellakaan, päinvastoin. Jos pojalle kaupassa käynti on kuin koululaiselle Linnanmäen reissu, niin miksei äiti moista hupia lapselle soisi ;D

Kukin tyylillään! =)

Pi-Ki