Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys äitiyspäivärahan laskemisesta. Minkä vuoden verotuksen mukaan lasketaan?

08.04.2008 |

Heips, kysyisin, että tietääkö kukaan, milloin tavallaan vaihtuu tuo viimeksi vahvistettu verotus,jonka mukaan äitiyspäiväraha maksetaan?

Minulla on LA 27.9 ja mietin, tuleeko minun äitiyspäivärahani määräytymään vuoden 2007 tulojen mukaan? Vai vuoden 2006 tulojen mukaan, niin kuin Kelan sivuilla tällä hetkellä sanotaan (=viimeksi vahvistettu verotus)??

Tänään tuli postitse uusi veroehdotus, joten olisi tosi hyvä, jos saisin äp-rahan sen mukaan. Oli nimittäin vuonna 2007 jonkin verran paremmat tulot kuin sitä ennen taikka nyt tänä vuonna...

Kiitos, jos joku tietää ja voi vastata!

:) Sunset@

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vuoden 2007 tulojen mukaan saavat äpr:n vasta ne joilla ä-loma alkaa vuoden 2009 puolella.

Itselläni la 20.9. ja haen edeltävän 6 kk:n tuloista koska olin suurimman osan vuotta 2006 äitiyslomalla ja tulot silloin tietysti normaalia pienemmät. Mulla olisi vielä kolmaskin vaihtoehto eli saada sama äpr kuin esikoisesta (kun ikäeroa alle 3 v.) mutta tulot on senverran nousseet vuodesta 2004 ja olen vielä tehnyt ylitöitä, joten tuo edeltänän 6 kk:n tulot on minulle kannattavin vaihtoehto.

Vierailija
2/24 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

p.s. tulot pitää olla 20 % suuremmat kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa jotta voidaan ottaa/käyttää 6kk tuloja :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskettuaikasi olisi 2009 niin silloin laskettaisi 2007 vuoden tulojen mukaan.

Jos tulosi on olleet huomattavasti paremmat... Eli voit tehdä niin että haet

viimeisen 6kk tulojen perusteella noita tukia.

Laitat hakemukseen vaan, kohtaa " toimitetaan myöhemmin" ruksin.

Eli itse jään nyt toukokuun 2.pv äippälomalle.

Toimitan kelalle palkkatodistukset 2.11-1.5.08 väliseltä ajalta.

Kelan sivuilla on tällainen :

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/220801120915EH?OpenDocume…

sieltä voit laskea äippärahasi, näet myös miltä aikaväliltä todistukset

pitää toimittaa!

Vierailija
4/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun olen opiskelija ja elän siis pääsääntöisesti tuolla Kelan opintotuella, mutta menen kesällä töihin. Olen töissä siis toukokuun lopusta elokuun alkuun, josta jäisin suoraan äitiyslomalle, jos sen pari viikkoa varhennettuna saan (?). Lokakuun 1.päivä siis LA, muuten äitiysloma alkaisi vasta elokuun lopussa, jos se menisi tuon 30 arkipäivän mukaan, elikkä siinä olisi n. kolme viikkoa, etten saa mitään rahaa.

Kysymykseni siis; onko kokemuksia, että millä perusteella tuota voi varhennetusti hakea vai voiko sitä vaan hakea jos huvittaa?

Voinko laittaa tuon viimeisen puolen vuoden mukaan, vaikken puolta vuotta olekaan töissä, koska tuloni ovat kyllä huomattavasti suuremmat silloin, kun sitten muuna vuonna on ollut?

Kiitos vastauksista!

Vierailija
5/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan, siis jos ovat suuremmat kuin 2006 tulot. Laskevat ne tulot sinulla siis touko-kesä-heinäkuun tuloista. Mulla esikoisen kanssa tein näin kuusi vuotta sitten: viimeksi verotettujen tulojen mukaan silloin olin ollut työtön ja jäin äitiyslomalle tammikuun lopussa. Sain töitä loka-tammikuulle (jäi siis 2 kk vajaat 6 kk) ja sain äitiysrahani noiden 4 kk:n työtulojen mukaan.

Ja saat itse päättää jäätkö varhennetulle ä-lomalle. Se oli muistaakseni sen 50 päivää aikaisemmin. Kelan sivuilla tosiaan on ne laskurit, joista voit laskea la:n perusteella milloin voit aikaisintaan jäädä varhennetulle. Mulla oli muistaakseni ensimmäinen päivä varhennettuna 28.8. kun laskettu aikani on 25.10.

yrttimaaria 11+4

Vierailija
6/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako silti ensimmäisen äitiyspäivärahan vasta päivää ennen laskettua aikaa tai heti vauvan synytymän jälkeen? Eli silloin on pidemmän ajan ilman ilman rahaa ennen vauvan syntymää?

Vierailija
7/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ton uudelleen Kelan sivuilla ja mulla se oli 25.10 LA:n mukaan varhennettuna aikaisintaan 28.8. Ja La 1.10 oli varhennettuna aikasintaan 4.8.

Eikö se ollut silleen että voin siis itse päättää jäädä minä päivänä tahansa tuon 28.8 - 23.9. välisenä aikana? Eli vaikka 15.9.

yrttimaaria 11+4

Vierailija
8/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin justiin, että ne päivät otetaan lopusta pois, mitä aikaisemmin jää. Eli jos kaksi viikkoa varhennetusti, niin sitten se on kaksi viikkoa sieltä lopusta pois. Kaippa sen voi itse päättää, että milloin lomalle jää, sehän on 30-50 arkipäivää, ei 30 tai 50 päivää. Toivottavasti ainakin, noista Kelan jutuista ei kyllä ikinä tiedä! :)

Kiitos muuten paljon vastauksesta!

Tähän samaan ketjuun voisi varmaan esittää kysymyksen, että missä vaiheessa raskautta olette noita hakemuksia tehneet? Esikoisen odotuksesta on tosiaan viisi vuotta aikaa, että en kyllä muista juuri mitään ja jotkut asiat ovat varmaan muuttuneetkin tällä välin.

Lillian 15+0

Vierailija
9/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi tietää, milloin ensimmäinen raha tulee?

Mulla sellainen tilanne, että 06 olen ollut työttömänä ja työvoimakoulutuksessa vain, sekä osa-aikatöissä eli palkat olleet alle 500e/ kk. -07 kesäkuusta -08 maaliskuulle asti olen ollut töissä n. 20-35h/ vko säännöllisesti, eli mulla on tulot nousseet sen väh. 20%.

Nyt kuitenkin tilannetta mutkisti se, sovimme pomon kanssa työtunteja melkein puolet vähemmäksi (n. 30h -> 12-20h), jotta jaksaisin loppuun asti olla töissä enkä koko ajan sairaslomalla. Mulla äitiysloma alkaa 9.5. ja vähennetyt työtunnit aloitettiin maaliskuun loppupuolella, eli nyt jo parin viikon ajan olen tehnyt kevyempää viikkoa ja palkka ollut pienempi.

Kysyin ensin Kelalta sähköpostitse miltä ajalta minulla nuo 6kk tulot lasketaan, kun en voi tietää työtunteja kuin viikon verran aina eteenpäin sitä mukaa kun vuorot tehdään, ja palkkakin vaihtelee. Sieltä sain vähän epämääräisen vastauksen ja sen käsityksen että pitää laskea nimenomaan ä-loman alusta taaksepäin. Sitten neuvoivat paikallisessa Kelassa että voit laskea esim. tästä päivästä sen 6kk taaksepäin ja sekin kelpaa eli ei ole pakkoa laskea nimenomaan siitä ä-loman alusta taaksepäin, laskevat sitten sen mukaan sen rahan suuruuden.

Ja sanoivat että voisin toimittaa jonkinlaisen todistuksen että tunteja on vähennetty nimenomaan raskauden vuoksi, niin sitten vähennetyt tunnit eivät kuitenkaan laskisi äitiysrahaa ollenkaan. Tämä ei kuitenkaan työnantajalle käynyt etteivät " joudu hankaluuksiin" , ja kysäisin taas neuvoa paikalliselta kelalta. Siellä sanoivatkin, että voit ihan hyvin laskettaa sen 6kk taaksepäin semmoiselta päivältä maaliskuusta, jolloin työtunteja ei vielä oltu vähennetty, tällöin ei tarvita todistuksia kun laskelmaan ei tule ne vähennetyt tunnit ollenkaan mukaan.

Nyt vain sitten odottelen sitä palkkatodistusta, sen piti tulla jo viime viikolla... Hakemus on muuten jätetty jo Kelalle ja pakkauskin on jo myönnetty.

Vierailija
10/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainpväraha maksetaan jälkikäteen 25 arkipäivän (ei arkipyhilta ja sunnuntailta) maksuerissä. Käsittäisin sen niin että saa siis n. 25 pvän päästä jäämisestä ensimmäisen rahan. Voi olla että olen väärässäkin. Jäin kakkosesta sen 50 pvä aikaisemmin ja muistaakseni sain just kuukauden päästä ensimmäisen ä-rahan ja viimeinen palkkakin tuli just samoihin aikoihin, eli silloin tuli rahaa ikkunoista ja ovista =)

Eikö hakemukset saanutkin neuvolasta sitten kun raskaus on kestänyt jotain oliko 150 päivää?

yrttimaaria

Vierailija
11/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä minulla voidaan laskea kesätyön tuloista tuo äitiysraha, jos jään heti niiden jälkeen äitiyslomalle? Eli siis, kun en ole vielä tienannut niitä rahoja, niin ei niistä kai voi oikeen laskeakkaan mitään? Vai riittääkö kelalle vain esim. kesäkuun tiliote, jos sen laitan hakemuksen mukaan ja he siitä laskevat sitten äitiysrahan, vai pitääkö olla koko kesän tulot?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin! :D

Vierailija
12/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että ne lasketaan mulla vuoden 2006 mukaan... Mutta on se äitiyspäiväraha nyt silläkin tulolla ok. Joten en jää itkemään tätä asiaa.

:) KIITOS!!!

Sunset@

Vierailija
13/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että

" Raskauden kestettyä 154 päivää neuvolan terveydenhoitaja antaa raskaustodistuksen äitiysrahan ja -avustuksen hakemiseksi. Äitiysrahan maksaminen alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Äiti voi itse valita, milloin hän aloittaa tänä aikana äitiysrahakauden."

No nyt selkis toi asia. Nää on kyllä niin monimutkasia juttuja...

Vierailija
14/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

30+4 tänään ja lomani siis alkaa 9.5, la 13.6.

Sitä minäkin ihmettelin että miten ne voidaan laskea, kun en minäkään tiedä palkkojani etukäteen kun en tiedä työvuorojakaan vasta kuin viikon etukäteen, nimenomaan siksi neuvoivat Kelalta että se 6kk voidaan laskea myös kauemmaltakin ajalta eikä ajalta juuri ennen ä-loman alkua.

Toinen vaihtoehto olisi kuulemma ollut toimittaa nyt palkkatiedot siltä ajalta miltä pystyn, ja sitten ne loppuajan palkkatiedot jälkikäteen, mutten kyllä tajunnut miten se olisi se raha sittenkään laskettu käytännössä...

Vierailija
15/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viimeksi ne laski sen pari kk aikaisemmin kun jäin, mutta nyt olen aloittanut uudestaan työt vasta 1.2. ja jos jään varhennetulle 28.8. alkaen kerkii tuleen just se 6 kk täyteen elokuun lopussa. Joten lasketutan sen maalis-elokuun tulojen mukaan. Tekevät kyllä meidän sairauskassassa päätökset nopeasti eikä tarvitse olla kelan " armoilla" tässä asiassa. Käsittääkseni kelankin on tehtävä päätökset tässä asiassa suht nopeasti, kun ensimmäinen maksukin on jo aika nopeasti.

yrttis

Vierailija
16/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen kun olet lomalle jäänyt (?), niin voisinko kylmästi jäädä vain lomalle ja laittaa hakemuksen silloin. Eli viimeinen työpäiväni taitaa olla tuo 3.8., niin voisinko sitten vaan jäädä lomalle ja laittaa hakemuksen heti maanantaina 4.8. kesän tulotositteiden kanssa ja pistää äitiysloman alkavaksi 4.8. (se olisi se 50 arkipäivää ennen LA:ta)? Vai pitääkö päätös olla jo valmiina, ennenkuin jää lomalle?

Vaikeeta tekstiä taas, toiv. joku ymmärsi!

Vierailija
17/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäivärahahakemus pitää toimittaa kelaan oisko ollut n. 2kk ENNEN laskettua aikaa.

Jos hakee päivärahaa 6kk tulojen mukaan (jotka lasketaan taaksepäin siitä päivästä, jolloin äitiysloman aloittaa), tulotiedot toimitetaan kelalle jälkikäteen!

Eli hakemus pitää kuitenkin toimittaa ajoissa (ja ilmoittaa koska äitiyspäivärahakautensa aloittaa), tulotiedot jälkeenpäin JOS hakee viimeisten 6kk:n tulojen mukaan.

Ja oma kokemukseni on, että työttömällä 6kk:n tulot otetaan huomioon ajalta " kun on viimeksi ollut työssä" , mutta opiskelijalla valitettavasti kesän tuloja ei oteta huomioon (jos ei sitten valmistu ennen näitä tuloja).

Vierailija
18/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalle pitää ilmoittaa asia 2kk ennen kun jää töistä pois!

palkkatodistukset toimitetaan sitten kun ne on kelan vaatimalta ajalta kädessä. itse laitoin jo hakemukset ja toimitan todistukset sinne perässä kun ne saan kasaan kaikki.

Jos saa kelan tukia ja ne lasketaan tuloiksi niin kelalta kannattaa kysyä pitääkö heidän lähettää joku todistus hakemusta varten jonka sitten laitat takas kelaan :) Luulisi kyllä että heillä on automaattisesti tieto maksamistaan etuuksista.

Nykyäänhän pystyy saamaan saman äippärahan mitä esikoisesta on saanut jos esikoisen syntymästä ei ole kulunut 3 vuotta pidempään.

Vierailija
19/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos äitiyspäivärahakausi alkaa vuoden 2008 puolella (siis eka lomapäivä on vuonna 2008) tulot otetaan huomioon vuodelta 2006. Jos eka äitiyslomapäivä on vuoden 2009 puolella, otetaan huomioon vuoden 2007 verotuksessa vahvistetut tulot. Päivä ei siis ole sama kuin laskettu aika.

Vierailija
20/24 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonttu82:

että jos äitiyspäivärahakausi alkaa vuoden 2008 puolella (siis eka lomapäivä on vuonna 2008) tulot otetaan huomioon vuodelta 2006. Jos eka äitiyslomapäivä on vuoden 2009 puolella, otetaan huomioon vuoden 2007 verotuksessa vahvistetut tulot. Päivä ei siis ole sama kuin laskettu aika.