Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Janin Marille tehtiin sektio tänään?

Vierailija
08.04.2008 |

Siis Sievisen avovaimolle. Tyttö syntyi yöllä klo 5.15 sektiolla... Miksihän tuohon kellonaikaan? Olikohan jotain vialla, kun sektio tehtiin yöllä ja kuukautta ennen lask. aikaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

170 cm on pituuteni eli ihan hyvin on kertynyt, vaikka aivan rääpäle olinkin syntyessäni. Mikä häiriö-pakkomielle täällä on jollakin? T. 49

Vierailija
42/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa jos kuukautta ennen laskettua aikaa painaa alle kaksi kiloa, niin kasvussa on ollut jotain sellaista viivästymää mikä ei selity ruumiinrakenteella tms. tekijöillä.

KAsvun viivästyminen eli syntyminen pienipainoisena viikkoihin nähden lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, joten omilla elintavoilla on tavanomaista suurempi merkitys sairastumisriskin hallinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeneilla on suurentunut riski sydän- ja verisuonisairauksille mutta syy-yhteys ei ole mitenkään yksiselitteinen.

Riskitekijöitä lienee monia, ei pelkästään kumppanin vaihtuminen tai " tottuminen" .

Vierailija:

Siksi elimistö alkaa toimia ylikierrroksilla raskauden edetessä (verenpaine kasvaa jne.) jotta se saisi pumpattua tarpeeksi happea ja ravinteita sikiölle.

Samassakin parisuhteessa olevalle (siis sama kumppani jonka kanssa lisääntyy) pitkä kahden raskauden välinen aika (yli 5 vuotta) lisää raskausmyrkytyksen riskiä, joten voiko kyseessä olla pelkästään tottuminen toisen perintötekijöihin ja spermaan?

Vierailija
44/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

170 cm on pituuteni eli ihan hyvin on kertynyt, vaikka aivan rääpäle olinkin syntyessäni. Mikä häiriö-pakkomielle täällä on jollakin? T. 49

Vierailija
45/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaako jotenkin omanarvontuntoasi, jos todetaan, että olit viikkoihin nähden pieni. Olet siis ollut todennäköisesti hieman heikolla ravinnolla sikiöaikana, ei sen kummempaa.

Vierailija
46/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sen jälkeen kun lapsi on syntynyt eikä kyse ole raskaudenaikaisista riskeistä - entä mitä vaikutusta raskausmyrkytyksen pituudella on terveysriskeihin - olin 6 viikkoa seurannassa raskausmyrkytyksen vuoksi ennen kuin päädyttiin sektioon vkolla 36?

Vierailija
47/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä joka jankkaat siitä kasvuhäiriöstä! Olen itse synnyttänyt saman kokoisen vauvan suunnilleen samoilla viikoilla kuin Mari, eikä minulle puhuttu missään vaiheessa, että vauvalla olisi joku kasvuhäiriö/kehityksen viivästymä. Eikä tuota tietoa ollut missään sairaalapapereissakaan. Minulla oli raskausmyrkytys, mutta missään vaiheessa ei ollut merkkejä siitä että istukan toiminta olisi heikentynyt tai että olisi muita ongelmia.

Vierailija
48/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä linkkiä mistä näkisi sikiöaikaiset koot.

Vierailija
49/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan oli kokonsa vuoksi luokiteltavissa keskoseksi. Ja kasvunhidastuma havaittiin jo kuukautta aiemmin.

Vierailija
50/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan kehitysviivästymä on eri asia.

Vierailija:

Siis sinä joka jankkaat siitä kasvuhäiriöstä! Olen itse synnyttänyt saman kokoisen vauvan suunnilleen samoilla viikoilla kuin Mari, eikä minulle puhuttu missään vaiheessa, että vauvalla olisi joku kasvuhäiriö/kehityksen viivästymä. Eikä tuota tietoa ollut missään sairaalapapereissakaan. Minulla oli raskausmyrkytys, mutta missään vaiheessa ei ollut merkkejä siitä että istukan toiminta olisi heikentynyt tai että olisi muita ongelmia.

Vierailija
51/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa neonatologian oppikirja tai lastentautiopin teos kertoo näistä jutuista kaiken tarvittavan. Myös Googlesta löytää kun osaa hakea, ja luotettava tietohan löytyy PubMedista (mutta ei tyhmille tai kielitaidottomille). Päällimmäisinä ongelmina voisi mainita juuri nuo sydän- ja verisuonisairaudet ja kognitiivisen kehityksen ongelmat. Näitä ei tietenkään läheskään kaikilla ole.

Vierailija
52/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä itselläni ei ole lääketieteen koulutusta, joten katsotaan nyt kuinka artikkelien sisältö aukeaa - silti en pidä itseäni tyhmänä enkä kielitaidottomana.

Vierailija
53/56 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin Tekay sivuilta ja siellä (jos oikein tulkitsin) oli että esim rv 36 sikiön painon alaraja on 2175g ja yläraja 3500g. Minusta vaihtelu on aika suuri ja ihmettelen sitä miten joku voi niin varmasti sanoa että Marin vauvalla on kasvuhäiriö jos se painoi 2300g (?) Ja tarkkaa raskausviikkoahan ei kai ole missään ilmoitettu vaan ainoastaan se että oli noin kuukauden etuajassa. -66

Vierailija
54/56 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä puhettakaan viivästyneestä kasvusta. Nykyajan lapset ovat NIIN valtavan isoja, että ihmeellistä jankuttamista.

Vierailija
55/56 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ks. Iltasanomat. fi

Vierailija
56/56 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olen itse iso nainen, kukaan ei koskaan sanonut vauvan koosta yhtään mitään. Eli oli täysin normaalin kokoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme