Miksi Janin Marille tehtiin sektio tänään?
Siis Sievisen avovaimolle. Tyttö syntyi yöllä klo 5.15 sektiolla... Miksihän tuohon kellonaikaan? Olikohan jotain vialla, kun sektio tehtiin yöllä ja kuukautta ennen lask. aikaa?
Kommentit (56)
Joka tapauksessa jos kuukautta ennen laskettua aikaa painaa alle kaksi kiloa, niin kasvussa on ollut jotain sellaista viivästymää mikä ei selity ruumiinrakenteella tms. tekijöillä.
KAsvun viivästyminen eli syntyminen pienipainoisena viikkoihin nähden lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, joten omilla elintavoilla on tavanomaista suurempi merkitys sairastumisriskin hallinnassa.
kokeneilla on suurentunut riski sydän- ja verisuonisairauksille mutta syy-yhteys ei ole mitenkään yksiselitteinen.
Riskitekijöitä lienee monia, ei pelkästään kumppanin vaihtuminen tai " tottuminen" .
Vierailija:
Siksi elimistö alkaa toimia ylikierrroksilla raskauden edetessä (verenpaine kasvaa jne.) jotta se saisi pumpattua tarpeeksi happea ja ravinteita sikiölle.Samassakin parisuhteessa olevalle (siis sama kumppani jonka kanssa lisääntyy) pitkä kahden raskauden välinen aika (yli 5 vuotta) lisää raskausmyrkytyksen riskiä, joten voiko kyseessä olla pelkästään tottuminen toisen perintötekijöihin ja spermaan?
Vierailija:
170 cm on pituuteni eli ihan hyvin on kertynyt, vaikka aivan rääpäle olinkin syntyessäni. Mikä häiriö-pakkomielle täällä on jollakin? T. 49
Loukkaako jotenkin omanarvontuntoasi, jos todetaan, että olit viikkoihin nähden pieni. Olet siis ollut todennäköisesti hieman heikolla ravinnolla sikiöaikana, ei sen kummempaa.
Siis sen jälkeen kun lapsi on syntynyt eikä kyse ole raskaudenaikaisista riskeistä - entä mitä vaikutusta raskausmyrkytyksen pituudella on terveysriskeihin - olin 6 viikkoa seurannassa raskausmyrkytyksen vuoksi ennen kuin päädyttiin sektioon vkolla 36?
Siis sinä joka jankkaat siitä kasvuhäiriöstä! Olen itse synnyttänyt saman kokoisen vauvan suunnilleen samoilla viikoilla kuin Mari, eikä minulle puhuttu missään vaiheessa, että vauvalla olisi joku kasvuhäiriö/kehityksen viivästymä. Eikä tuota tietoa ollut missään sairaalapapereissakaan. Minulla oli raskausmyrkytys, mutta missään vaiheessa ei ollut merkkejä siitä että istukan toiminta olisi heikentynyt tai että olisi muita ongelmia.
En kyllä tiedä linkkiä mistä näkisi sikiöaikaiset koot.
vaan oli kokonsa vuoksi luokiteltavissa keskoseksi. Ja kasvunhidastuma havaittiin jo kuukautta aiemmin.
Ja tosiaan kehitysviivästymä on eri asia.
Vierailija:
Siis sinä joka jankkaat siitä kasvuhäiriöstä! Olen itse synnyttänyt saman kokoisen vauvan suunnilleen samoilla viikoilla kuin Mari, eikä minulle puhuttu missään vaiheessa, että vauvalla olisi joku kasvuhäiriö/kehityksen viivästymä. Eikä tuota tietoa ollut missään sairaalapapereissakaan. Minulla oli raskausmyrkytys, mutta missään vaiheessa ei ollut merkkejä siitä että istukan toiminta olisi heikentynyt tai että olisi muita ongelmia.
Mikä tahansa neonatologian oppikirja tai lastentautiopin teos kertoo näistä jutuista kaiken tarvittavan. Myös Googlesta löytää kun osaa hakea, ja luotettava tietohan löytyy PubMedista (mutta ei tyhmille tai kielitaidottomille). Päällimmäisinä ongelmina voisi mainita juuri nuo sydän- ja verisuonisairaudet ja kognitiivisen kehityksen ongelmat. Näitä ei tietenkään läheskään kaikilla ole.
Ikävä kyllä itselläni ei ole lääketieteen koulutusta, joten katsotaan nyt kuinka artikkelien sisältö aukeaa - silti en pidä itseäni tyhmänä enkä kielitaidottomana.
Katsoin Tekay sivuilta ja siellä (jos oikein tulkitsin) oli että esim rv 36 sikiön painon alaraja on 2175g ja yläraja 3500g. Minusta vaihtelu on aika suuri ja ihmettelen sitä miten joku voi niin varmasti sanoa että Marin vauvalla on kasvuhäiriö jos se painoi 2300g (?) Ja tarkkaa raskausviikkoahan ei kai ole missään ilmoitettu vaan ainoastaan se että oli noin kuukauden etuajassa. -66
eikä puhettakaan viivästyneestä kasvusta. Nykyajan lapset ovat NIIN valtavan isoja, että ihmeellistä jankuttamista.
Ja vaikka olen itse iso nainen, kukaan ei koskaan sanonut vauvan koosta yhtään mitään. Eli oli täysin normaalin kokoinen.
170 cm on pituuteni eli ihan hyvin on kertynyt, vaikka aivan rääpäle olinkin syntyessäni. Mikä häiriö-pakkomielle täällä on jollakin? T. 49