G: Paljonko aikaa viikossa käytät perheen pyykkihuoltoon + perheen koko?
Mitkä pyykit silität? Jos perheessänne useampi henkilö osallistuu pyykkihuoltoon, niin mikä on kokonaisaika viikossa? Onko sotkevia / paljon pyykkiä aiheuttavia harrastuksia?
Kommentit (32)
pesen kaksi koneellista ja myös viikkailen kaappin. Mitään en silitä, sillä meillä on sen työn tekevä kuivausrumpu kotona. Meillä minä olen ainoa joka pyykkiä "hoitaa" ja sitähän meidän perheessä tulee, kun on vauva ja neljä alle 8 vuotiasta vielä sotekamssa, + sitten harrastukset josita kertyy pyykkiä.
Kokonaisaikaa ei tule kyllä mietittyä, päivässä pyykin kanssa menee varmaankin puolisen tuntia, kun laittaa siis pyykit koneeseen, koneesta kuivausrumpuun ja rummusta viikkaa kaappeihin.
Pesen ainakin 4, useimmiten 5-6 ja lakananvaihtoviikkoina 6-7 koneellista. Kone on tosin pieni.
Joka viikko vähintään:
- valkoiset 60
- tummat 60
- tummat 40
- sekaväriset - siis vaaleaa ja tummaa samassa vaatteessa tai väri siltä ja väliltä
Useimmiten:
- punaiset, oranssit, keltaiset
- valkoiset 40
En ole laskenut, paljonko aikaa menee. Mielestäni kuitenkin liikaa.
Mies silittää omat vaatteensa, minä sekä muksun että omani tarvittaessa. Lakanat silitän talvella, kun ei saa ulos kuivumaan, - pöytäliinat, tabletit, tyynyliinat, keittiöpyyhkeet... aina.
Pyykkihuolto on joko itseni tai aupairin harteilla. Joskus kyllä mieskin osallistuu. Pyykkiä pestään suunnilleen kerran päivässä. Lasten pyykkiä tulee paljon, koska etenkin kaksoset suttaavat jatkuvasti. Pyykit heitän koneeseen parissa minuutissa, koneesta rumpuun pari minuuttia. Viikkaaminen sitten vie pidemmän tovin, koska etenkin pienten pyykkiä mahtuu 7kilon koneeseen paljon ja siinä on laittamista. Silittämistä en harrasta, paitsi kauluspaidoille ja joillekin hameille/suorille housuille. Mutta tommonen 20-30min/pv taitaa kaiken kaikkiaan mennä aikaa keskimäärin.
Ja aupair hoitaa omat pyykkinsä, minä ja mies omamme, lasten pyykkiä pesee sitten se joka ensimmäisenä ehtii.
Joka päivä menee noin 10 minuuttia kun lataan pesukoneen, siirrän märät pyykin kuivausrumpuun ja sitten vien ne kaappeihin.
Mankeloitavia lakanoita viikon aikana ehkä 5 minuutin verran.
Keskimäärin konee pyörii siis kerran päivässä.
Mies pesee ja silittää kauluspaitansa itse.
Silitän ehkä kerran viikossa vartin verran sellaisia vaatteita, joita en kuivausrumpuun halua laittaa.
Eli yhteensä viikossa menee (7 x 10) + 15 + 15 = 1h 40 min
Perheessä 2 aikuista ja 3 lasta (1-5-v).
Koneen täyttämiseen menee ehkä 5 min kerrallaan.
Tyhjentämiseen ja pyykkien ripustamiseen menee ehkä 10 min.
Puhtaat kaappiin, menisikö 15 min.
Eli yhteen koneelliseen kaikkineen noin puoli tuntia.
Eli viikossa suunnilleen keskimäärin 3 tuntia. En silitä mitään, paitsi joskus jotain juhlavaatteita.
Meillä on vähän pyykkiä, pidetään samoja vaatteita pari päivää, jos ovat puhtaita, ei likaavia harrastuksia. Nelihenkinen perhe.
4 henkeä, toinen lapsi vielä vaipoissa. mellä on 3,5 kg kone, joka toinen päivä pyörii vaippapyykki, joka toinen päivä jotain muuta. pyrin siihen että joka päivä pestään yksi koneellinen, ei enempää tai vähempää (liittyen rajallisiin kuivausmahdollisuuksiin).
mulla menee ehkä 10 minuuttia päivässä sen konellisen parissa askarteluun. mies viikkailee puhtaat vaatteet kerran viikossa tai kahdessa, aikaa menee n 30 min. kerralla. sama 30 min. viikossa menee mulla puhtaiden vaippojen käyttövalmiuteen virittelyssä.
eli kaikenkaikkiaan 4 hengen vaatteet ja yhden hengen vaippojen kanssa puljataan pari tuntia viikossa.
Jo pyykinlajittelu vie ainakin mulla aikansa ja neljän hengen viikon sukkien lajittelu pareittain kuivumaan vie aika kauan.
monet arvioivat pyykkihuollon ajankäytön todella alakanttiin. Että pyykkikoneen täyttöön menee minuutti ja ripustamiseen kaksi. Näillä joko koneellinen tarkoittaa kahta vaatekappaletta, tai sitten eivät katso kelloa eivätkä laske mukaan kaikkea työtä.
monet arvioivat pyykkihuollon ajankäytön todella alakanttiin. Että pyykkikoneen täyttöön menee minuutti ja ripustamiseen kaksi. Näillä joko koneellinen tarkoittaa kahta vaatekappaletta, tai sitten eivät katso kelloa eivätkä laske mukaan kaikkea työtä.
Wau, ei onnistuisi minulta.
Paitsi tietysti siten, että jättää viikkauksen ja järjestelyn väliin ja rynttää kuivat vaatteet yhdessä mytyssä kaappiin...! Tai ehkä siten, että pesee 3 vaatetta kerrallaan...
Joka päivä menee noin 10 minuuttia kun lataan pesukoneen, siirrän märät pyykin kuivausrumpuun ja sitten vien ne kaappeihin.
Mankeloitavia lakanoita viikon aikana ehkä 5 minuutin verran.
Keskimäärin konee pyörii siis kerran päivässä.
Mies pesee ja silittää kauluspaitansa itse.
Silitän ehkä kerran viikossa vartin verran sellaisia vaatteita, joita en kuivausrumpuun halua laittaa.
Eli yhteensä viikossa menee (7 x 10) + 15 + 15 = 1h 40 min
Kummastelen kanssa joitakin nopeita jotka vain suit sait minuutissa laittavat pyykit koneeseen ja rumpuun ja kaappiin.
Perheeseen kuuluu 2 aikuista, 7v & 4v & 6kk lapset. Meillä on 7kg kone ja kuivausrumpu, ja useimmiten kuivaan rummussa, paitsi kesäisin ulkona aina kun mahdollista. Kun laitetaan iso kone täyteen sekalaista arkipyykkiä, niin aikaavievintä on etsiä sukille pareja, miettiä mitkä sukat/alkkarit menevät kenenkin kaappeihin... Äyk inhoan sukkia ja tykkäisin jos aina olisi kesä ja voisi olla ilman sukkia =)
Helpointa olisi vain surauttaa kaikki kuivaksi rummussa, mutta kaikkeahan ei voi rumpukuivata joten rummusta huolimatta tulee ripusteltavaa.
Pyykin yhteydessä tulee myös sitä lapsiperheen vaatehuoltoa, että mikä kausi nyt on ja mitkä vaatteet pitäisi olla esillä. Että lapsilla on oikean kokoisia ja tarkoituksenmukaisia vaatteita omassa kaapissaan. Että varastolaatikoissa on järkevästi organisoituna kultakun pieneksi jääneet ja kullekin käyttöön tulevat vaatteet. Tämähän ei ole mikään erillinen urakka, vaan se menee koko ajan arjen pyykkihuollon ohella. Että kas tämä paita on käynyt pieneksi x:lle, laitanpa sen varastoon/y:n vaatekaappiin/kirpparille lähteviin/tutulle palautettaviin/yms.
Ennen lapsia silitin aina kaikki lakanat. Nyt ne vedetään ja rullataan tiukalle rullalle ja tulee tarpeeksi sileitä... Silitän miehen kauluspaidat, sillä sinnikkäästä kouluttamisesta huolimatta hän ei ole sitä oppinut. Uhoan aina, että en niitä silitä, mutta sitten kuitenkin silitän kun tekeehän hänkin "miesten töitä" joita minä en tee. Juhlavaatteet silitän ja tietty verhot ja pöytäliinat tms. Itselleni shoppaan aivan tarkoituksella pääasiassa sellaista vaatetta, mitä ei tarvitse silittää.
Lakanat vaihdan 2-3 viikon välein ja pyyhkeet 1 krt vko. Siihen lisänä ylimääräiset äksidentit. Lasten ulkoiluvaatteet pyörivät omina koneellisinaan tarvittaessa. Peitot, tyynyt yms. pesen n. 2 krt vuodessa ellei tule jotain katastrofeja, joita toki joskus tulee etenkin lapsille.
Tämä kaikki, niin arvioisin että tasaisesti jyvitettynä tekee n. tunnin päivässä joka päivä. Huoh. 365 tuntia pyykkäämistä vuodessa.
Meilläkin tulee useimpina viikkoina yli 10 koneellista, eikä meillä edes ole enää vaippaikäisiä.
t. neljän äiti, joka sanoi pesevänsä vähintään 10 koneellista viikossa