Atoopikot, miten pienen lapsen hoito ja käsi-ihottuma?
Minulla on pahasti atoopiset kädet. Iho on aivan verillä ja pelkkä vesikin kirvelee. kortisoni auttaa hetkellisesti, mutta ihottuma palaa aina pian takaisin. Lapsen pylly pitäisi pestä monta kertaa päivässä ja muutenkin käsiä saa olla jatkuvasti pesemässä pöpöjen takia. Käsidesiä ei mun kädet kestä ollenkaan.
Kommentit (8)
Minulla riitti raivokas käsien rasvaus pesujen välillä. Mutta jos oli vaan mies maisemissa sai hoitaa pesut..
minulla paranivat äitiysloman aikana, vaikka pesinkin paljain käsin, ja sen jälkeen aina stereo-nimisellä apteekin desinfiointiaineella. äitiysloman aikana oli niin paljon vähemmän stressiä kuin työssä ollessani (enkä tee sellaista työtäkään jossa käsiä joutuis pesemään enemmän kuin pakolliset), ja ehkä söinkin terveellisemmin kotona ja lopetin karkinsyönnin melkein kokonaan. käsi-ihottumista ja atooppisesta ihosta olen kärsinyt murrosikäisestä asti.
koskin likaiseen tai puhtaaseen. En joutunut juuri pesemään.
Mulla oli näin kerran ja antibioottikuuri auttoi hurjasti! Voihan aina kokeilla..
aina kun teen jotain jossa kädet kastuu, paitsi tietenkin jos pesen kädet ...
Siis aina kun pesen lapsen pepun ( luulen sen olevan peppuakin ajatellen parempi, kuin haavaiset paljaat sormet ja kakan pöpöt tekevätkään rikkinäiselle iholle?) pyyhin pöytiä, siivoan yms yms.. siis aina hanskat käteen... Ja nykyisin minulla on ehjä iho ja terveet kädet. =)
Mä sain ihan tuhdin kortisonikuurin muutamalla erilaisella voiteella ja ihottuma hävisi n. kuukaudessa kokonaan.
Koska silloin kun iho on pahasti rikki, niin sitä ei oikein saa kuntoon pelkillä perusvoiteilla tai miedolla (1%) kortisonilla.
Sitten kun iho on kunnossa, niin kannattaa käyttää sitä käsidesiä aina kun vaan voi välttää pesun. Ja niitä hanskoja.
Mulla sama juttu et käsidesiä ei kestä kädet yhtään. Rasvaus auttaa jonkun verran.