+++Toukotuhisijat vko 15+++
Uutta viestipinoa...
Joku viisaampi saa laittaa linkin edelliseen viikkoon...
Kommentit (61)
Tulin taas kurkkimaan muiden kuulumisia...
Nimistä on ollu puhetta - meillä ei oo ollenkaa selvää sen asian kanssa. Minä ehdottelen ja mies tyrmää :o/ Ja silti ei sieltä päin tuu vastaehdotuksia...höh. Noh, ehtiihän sen. Ja sittenpä se vasta oikeesti voi päättääki, ku pienen näkee, että minkä näköinen tyyppi on.
Ja mies tulee mukaan synnytkseen. Tai sit mäkää en mee ;o) Synnytän sit kotiin ja mies saapi toimia kätilönä :D
Ei vaan, on itekki ollu alusta asti sitä mieltä, että tulee mukaan, vaikka se meniski siihen sektioon. Istuu sitte mun pään vieres ja pitää kädestä kiinni. (Suunniteltuun sektioonhan mies pääsee mukaan.)
Mä päätin ny tänään vähä reipastua, ja aion leipoo pakastimeen vähä vierasvaraa. Pitäis täs juhlia ennen synnytystä vielä miehen kahden lapsen synttäreitä (pidetään tuplasynttärit ens vkl:na), ja sit oman esikoisen synttärit olis tarkotus juhlia vappuna, että jotain tosiaan tarviis tehdä.
Vauvan tarvikkeiden ja vaatteiden valmiiks laittamisen päätin alottaa ens viikolla... Mun on näköjään pakko tehdä itelleni jonkimoista ohjelmointia, muuten jääpi kaikki tekemättä :oP
Mutta nyt sinne leipomaan...
Mukavaa viikonloppua kaikille!
KK ja hikkaava AlmaElmeri rv35+6
Eilen kävin shoppailemassa, tai siis etsimässä esikoiselle keväthaalaria, kun kieltäytyi laittamasta kaksiosaista asua... ei löytynyt, kun pitäs olla kokoa 134.
Reissun jälkeen olo oli kuin selkään saaneella, ei oo kävelyjutut enää niin helppoja kuin vielä viikkokin sitten, tossu vaan hidastuu.
Nimiasiaa: Ollaan miehen kanssa aivan eri aaltopituudella nimistä. Voi olla että lapsi raukka saa mennä kouluun ja kertoa nimekseen " isi sanoo kaisaksi ja äiti ninnuksi" . Eli mies haluaa hyvin perinteisen ja minä taas en. Aikaisemmat lapset eivät ole tämän saman miehen kanssa joten nimi vääntöä käydään nyt ensi kertaa...
Mies tulee synnytykseen mukaan... Häntä jännittää kerkiääkö, ja osaanko olla " asiallisesti" . Olen uhitellut meneväni työpaikan pihalle synnyttämään, jos ei meinaa mukaan tulla.. Olis siinä työkavereilla ihmeteltävää, ja varmasti ambulanssi soitettuna kun tajuaisivat, mistä kyse.
Tänään luksuspäivä, kaksi isointa menee mummulle yökylään ja vaan pienin jää kotiin...
seppäskä 34+5, esikko 6v, tosikko 4v, kolmikko 2v
Täällä myös käyty neuvolassa! Verenpaine 104/76, hemppa 139, kohdunpohjan korkeus 31,5, pissa puhdas ja turvotusta löytyy. Vauva on edelleenkin viisto-asennossa eli peppu mun oik.rinnan alla ja pää vas. alhaalla joten sain lähetteen Tyksin äitiyspolille. Siellä sitten selviää, miten jatkossa edetään; yritetäänkö kääntää, varataanko suoraan sektio vai mitä? Ärsyttävää! Olisin niin tyytyväinen jos vauva olisi jo normaalissa tilassa...
En tosiaankaan tiedä johtuuko tämä paino-keskustelu oikeasti siitä että ollaan varsinais-Suomessa mutta myös mä sain kovat nootit painon noususta (yht.11kg, sokerirasitus-arvot normaalit) ja neuvola-täti käski mun aloittaa nyt viimeisen 5 vkon ajan dietin?!? Täytyy kyllä sanoa että hieman pisti mieltä alemmaksi ja asia mielessä koko ajan. Jokaisen voikkuleivän kohdalla poden jo huonoa omaatuntoa...hitto soikoon! Tiedän että lähtöpainoa oli ennen raskautta mutta jos kaikki muut arvot yms. ovat kunnossa, pitääkö tästä tehdä sitten sen elämään suurempi asia???
Me ostettiin keskiviikkona Brion Happy-yhdistelmävaunut ja todella toivon että ovat hintansa arvoisat ja tulevat kestämään kulutusta. Kovin pieneen tilaan ne eivät menneet (esim mun fiatin taakse) mutta hommataan myöhemmin jotku kevyet matkarattaat tuota varten.
Nimiä ollaan myös pyöritelty ja totta se on, että sitä nimeä mitä on aina enemmin ajatellut että " tämän mä laitan lapseni nimeksi" ei jotenkin tunnut nyt sopivan...pientä vääntöä asiasta vielä miehen kanssa. Kummiasiakin on selvinnyt, " pienen" erimielisyyden jälkeen.
Tukisukistakin haluan kommentoida...ostin Instrusta kunnon tukisukat (polviin saakka) jo RV 26 aikoihin. Mulla jaloissa aina ollut pientä häikkää, kerää helposti nestekertymiä, työssänikin joudun seistä paljon jaloillani ja nämä todellakin pitävät jalat " kevyempinä" ja estävät suonikohjujen syntymistä. Eli mä liputan kyllä tukisukkien puolesta, kalliit ne kyllä olivat mutta itse en ole ollut pettynyt - käytän tällä hetkellä päivittäin.
Toivottavasti tuo ulkoilma alkaisi pian lämmetä ja saataisiin nauttia auringonpaisteesta, on meinaan nuo ikkunat vielä pesemättä, piha haravoimatta ja viherkasvien kukkamullatkin vaihdan takapihalla, jahka aurinko alkaa lämmittää. Myös täällä keittiönkaapit kummittelevat epäsiisteydellä, mäntysuopa kylläkin odottaa jo kaapissa saunanpesua varten. hei ihan oikeesti, kyllä me ollaan höpsöjä kaikki!
Terveisin,
SISU rv 35+1
Vaunuhankintoja on jotkut tehny. Me ostettiin ennen joulua alenusmyynnistä viime vuoden mallin Brio Kombit, kun sattu kivan näköset vastaan. Mä oon ainakin ihastunu, työntelen niitä tuolla yläkerrassa tyhjillään, kun en kehtaa ulos mennä:) Käytäntö sitten näyttää, millaset on. Aika painavathan ja isot on nostella, mut mahtuu farmarin perään.
Painosta täällä neuvolassa ei oo mulle ainakaan vouhkattu. 11 kiloo on tullu ja alkujaan oli jo ylipainoo aika lailla. Sanottiin vaan, et sokerirasitukseen meet, koska painoo on. Arvot oli kuitenkin ok. Ja sanottiin, et jos 10 kiloo tulee yhteensä, niin hyvä on. Nyt ollaan jo sen yli, mut ei marinaa oo viä kuulunu. Olis kai tää olo vähän helpompaa, jos pienempi olis. Nyt rupee jo sukkien laitto oleen taidetta..
Itkusuus on taas palannu. Vähän aikaa oli, ettei ihan joka asiasta tarvinnu itkee, mut nyt taas saa pillittää. Mieli pahottuu tosi helposti ja tulee se itku hyvistäkin asioista. En oo ennen raskautta ollu ikinä mikään itkijätyyppi, mut kai maailmaan kyyneliä mahtuu. Isäntä vaan on vähän ihmeissään, et miks sä taas itket. Ei sille aina oo ees syytä.
Isännän tahon mukaan synnytykseen, eikä siitä oo ees isommin keskusteltu. Mä haluun sinne tutun ja rakkaan ihmisen, joka on mun tykönä. Kaveria tai omaa äitiä en oo ees ajatellu. Miehen " syyhän" tää osittain on ja se on jo kestäny mua koko raskausajan, sen tämä lapsikin on ja haluaa itekin osallistua vauvan elämään eka hetkestä lähtien, eli sen on koettava mun kans tämä. Mielellään on tulossakin, ei sen puoleen. Ja enhän mä kehtais muille siellä kivuissani rähjätäkään:)
Sairaalakassia pakkasin vähän sillon, kun maha oli kipee, kun ajattelin illalla, et jos yöllä tulee vaikka kiire lähtö kipujen vuoks. Mut nyt kun kivut on ohi, niin tuolla se reppu on levällään vaatehuoneen lattialla.
Huomenna on ne halkotalkoot. Sitäkin jo aamulla itkin, kun tiän valmiiks, ettei musta oo hyötyä siellä. Kyykistely ja kumartelu ei onnistu tai onnistuu, mut sit oon illan ja yön älykipee. Mies lohdutteli, et laitathan sä ruokaa, mut ei se oo sama asia. Täällä möllötän yksin sisällä, kun muut raataa. Ymmärrettävää, mut ottaa luonnon päälle.
Nyt imurin varteen
Norpanpoikanen ja Ötökkä, rv 33+5
Onneksi on kuitenkin suht kuivaa ulkona, ettei sada vettä missään muodossa. Kylmä kuitenkin on, saa pukea lapset (ja itsensä) hyvin että tarkenee.
Tuosta synnytyksestä ensin. Mies tulee mukaan, lapset siksi aikaa mun vanhempien luo. Niin kävi viimeksikin, kun menin äitipolille (viikkoa ennen la:ta) ultraan vielä kokoarvioon niin jäinkin synnyttämään (vähän lapsivettä). Äiti lähti kesken työpäivän ja otti esikoisen hoiviinsa. Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla ja siinä iskä sai sitten istua mun vieressä henkisenä tukena. Neiti oli perätilassa ja suht isokokoinen, joten sektio oli varmasti oikea ratkaisu.
Saa nähä tuleeko nyt " sponttaaninen" synnytys, mutta en haluaisi että menisi lasketun ajan jälkeen, koska molemmat ovat syntyneet aikaisemmin ja silti painaneet 4300g.
Neuvolassa kävin myös äsken. Pyöräily oli aika työlästä, varsinkin ylämäet. Mutta ihanan virkistävää kylläkin. Auto oli iskällä, joten päätin lähteä pyörällä kun lapset saivat olla naapurin hoidossa sen aikaa. Matkaa ei onneksi ole sinne pitkästi, reilun kilometrin verran.
Paino -500g edellisestä kerrasta (nyt yht 2,7kg!!)
Verenpaine 108/72
Hemppa 120
Sf-mitta 33
Raivotarjonta, syke 147-153. liikkeet ++
Niin ja viikkoja 36+1
Heippa!
Sämpylälle (sinille) suuren suuret onnittelut vauvelista!
tänään olin kokoseurannassa, 3,1 kg olis vaavi nyt. eli aika iso tyttö on tulossa, jos loppuun asti menee. Reilu viikon päästä on sitten uusi kontrolliultra.
Parin viikon päästä onkin sitten jo muutto¿aika kurjaa pakata tavarat tässä vaiheessa kasaan¿ja elää laatikoiden keskellä ja ennen kaikkea kurjaa, kun ei saa laittaa vauvalle mitään valmiiksi vielä¿taidanpa leipoa lohdutuspiirakan (sitruuna-limekreemipiirakan) ja ihan vaan pikkusen itse maistaa sitä ja syöttää loput sitten muille, joilla ei ole ylisuurta vauvaa masussa¿
Me ostettiin Brion happy-vaunut pehmeällä kopalla. Sama runko niissä on kuin brion kombissa. Nyt pitäis lähteä ostamaan itselle vielä imetysliivit, niin sitten alkaa olemaan tavarat kasassa¿ja sairaalakassinkin voisi pakata etukäteen valmiiksi..
nimi ollaan päätetty tytölle, mutta pojalle vielä ei¿kun ne kuiteskin veikkaili sitä tyttöä, niin on vaikeempi keksiä pojalle nimeä varmuuden vuoksi..
on tuo mies tulossa mukaan synnytykseen, ihan itse haluaa ja hyvä niin. Saa sitten hyvän ensikosketuksen pikkuiseen..
sylinalle 35+2
Piristänpäs omaa päivääni lukemalla teidän juttujanne.
Synnytyksestä oli puhetta ja lähinnä siitä lähteekö tueksi mies vai joku muu. Minun mieheni on ollut kahdessa edellisessä synnytyksessä mukana ja näillä näkymin on mukana jälleen. Ei siitä nyt kamalasti apua ole mutta seuraahan tuo on pitäny ja lohduttanu kun on ollu surkea hetki. Ja pitäähän isän nähdä pienokainen heti synnyttyä että muodostuu kunnon side isän ja vauvan välille.
Ja ei tartte kummankaan miettiä onko vauva varmasti meijän kun ainakin toinen näkee vauvan tulevan ulos minusta. ;-)! Edellisellä kerralla nimittäin en kerinnyt nähdä poikaani ennen kuin vasta seuraavana päivänä kun synnärillä oli hutakkaa ja jouduin suoraan kaavintaan ja poika teholle. Isä tunnisti pojan , mutta itse katselin vähän sillä mielellä et eihän vain ole vaihtunut paketti tuolla keskolassa.
Nimistäkin keskustelua oli; meillä nimet on varmaankin päätetty, ainakin pojalle! Tytön nimestä voi tulla kiistaa kun haluaisin kaksiosaisen nimen etunimeksi ja mieheni ei niistä pidä. Esikoisesta piti tulla aikoinaan ihka vihka varmasti Anni,mutta sitten mieheni bongasi jostain Ronjan ja kun se kerran miellytti molempia niin nimeksi tuli sitten Ronja. Pojan nimeä mietittiin yksi ilta sohvalla almanakkaa selaillen. Roni oli pitkään ykkönen, mutta sitten löysimme Kasperin ja siinä se oli!
Tuntuupas muillakin olevan siivousinnostus! Itse siivosin juuri saunan ja pesuhuoneen katosta lattiaan. Aikaa meni KOLME TUNTIA!!! Huomaan siis että raskas valasolemus vaikeuttaa normaalia touhua.
Viikonloppuna on tarkoitus paistaa munkkeja kun on isännän syntymäpäivä ja eihän sitä tiedä vaikka sattuisin olemaan vapun alla synnärillä niin sitten niitä munkkeja ei paljon paistella.
Itselläni jatkuu tämä vaunukuume, mutta päätin taas kerran etten sorru ylimääräisiin hankintoihin vaan pesin vanhojen rattaiden kangasosat ja nyt ne tuolla kuivuvat ja odottavat uuden vauvan syntymää. Kaksosten rattaitakin olen kovasti harkinnut ja huuto.netistä katsastellut, mutta mitään en ole vielä uskaltanut ostaa. Käyttöä kaksostenrattaille tulisi vain täällä maalla,mutta suurinosahan meidän ajasta kotosalla meneekin.
Meillä on hautajaiset tiedossa tässä lähiaikoina :(. Pitäisi keksiä lapsille vaatteet surujuhliin, mutta kaapissa on vain värikkäitä kolttuja. Se serkkuni, josta mainitsin kuolee hetkenä minä hyvänsä ja hautajaiset voivat olla jopa ennen vaavin syntymää. Näin taas huomaa kuinka syntymä ja kuolema ovat lähellä toisiaan.
On muuten supistellut aikalailla tuon siivousurakan jälkeen. Yhtään supistusta ei tullut siivotessa tai en ainakaan huomannut, mutta nyt suppailee 10min välein.
Lähdenpäs vähäksi aikaa pötkölleen tuohon sohvalle jos se halpottas. Miehellenikin tuossa ehdotin et nyt voitas seksiäkin harrastaa kun lapset ovat vielä hoidossa, muttaei ollut kovin halukkaallapäällä. Plekää vissiin synnytyksenkäynistymistä! Byhyy!
Ronnika rv35+4
Kylläpäs täällä meidän pinossa käy kuhina. Tosi moni oli kirjoitellut kuulumisiaan. Niitä on kiva lukea. Eiköhän jatketa samaan malliin tästä eteenpäinkin. Tervetuloa uudet ja mukaan uusia vielä mahtuu...
Mä oli kans tänään ahkera ja laitoin pinnasängyn kokonaan valmiiksi. Samoin pakkasin sairaalakassini ja vauvalle kotiutumisvaatteet. Mulla tulee heti lähtö sairaalaan jos synnytys käynnistyy itsestään ennen sektiopäivää. Ei siinä enää kerkeä alkaa tavaroita etsimään ja pakkailemaan. Varsinkin jos lapsivedet menee niin on mentävä vaakatasoon heti ja ambulanssilla sairaalaan (kun on tuo napanuoran esiinluiskahtamisen riski). Uskon kuitenkin, ettei tämä ennen tuota sektiopäivää tule, mutta koskaan ei voi olla varma.
Mä olen myös Brio Kombien omistaja. Meillä ne ovat vm. -05 kun ostettiin ne alennuksella elokuussa ja poika syntyi tammikuuussa -06. Olen myöskin ollut todella tyytyväinen näihin. Varsinkin iso tavarakori saa multa täydet plussat. Monissa muissa rattaissa/vaunuissa mitä olen nähnyt on niin onnettoman pienet korit, ettei oikein muuta mahdu kuin yksi vaippapaketti jos sitäkään. Isot ja painavat ne tietysti on sekä täyttävät auton tavaratilan täysin (vaikka farmari onkin), mutta ovat kuitenkin hyvät työntää maastossa kuin maastossa. Sopii eripituisille todella hyvin teleskooppivarren ansiosta (minä 162cm ja mies 192 cm). Kova kantokoppa on todella kätevä matkoilla kuten joku tuossa aiemmin jo mainitsikin. Voin lämpimästi suositella Brio Kombeja. Happyt ovat varmasti aivan yhtä hyvät.
Nimistä on ollut myös puhetta. Meilläkin on miehen kanssa kovin erilainen maku tämän toisen pojan nimen kohdalla. Ei tunnu " yhteistä säveltä" oikein löytyvän. Esikoiselle tiesin jo kauan minkä nimen haluan ja sen nimen poika sai, mutta tälle toiselle on tosi vaikeaa ollut keksiä hyvää nimeä. Tällä hetkellä ei siis varmaa nimeä ole tiedossa. Muutama on mielessä, mutta sen näkee vasta sitten kun poika on syntynyt, että käyvätkö ne hänelle.
Synnytyksestä vielä. Mies oli mukana esikoisen synnytyksessä ja sitä seuranneessa sektiossa. Meillä mies ei saanut istua mun vieressä leikkaussalissa vaan joutui seisomaan kauempana. En tiedä onko tämä yleensä käytäntö Jorvissa vai johtuiko se tuosta kiireellisestä sektiosta. Tälläkin kertaa mies on tulossa mukaan sektioon. Jos kiireelliseen sektioon joudun niin voi olla, ettei saada hoitajaa niin nopeasti esikoiselle, jolloin varmaan menen yksin leikkaukseen. Mies jää sitten esikoisen kanssa niin kauan, että saadaan hoitaja hänelle. Toivottavasti näin ei kuitenkaan kävisi. Ei mua yhtään pelota mennä yksin tai mitään, mutta on se kuitenkin niin ainutlaatuinen hetki, että sen haluaa jakaa oman miehensä kanssa.
Niin ja meilläkin se mies tiesi aikoinaan tasan tarkkaan minkänäköinen se meidän esikoispoika on kun oli hänen kanssaan sektion jälkeen ollut. Minä taas olisin varmaan erehtynyt vauvasta jos olisi pitänyt valita, koska ei siinä leikkaussalissa sitä vauvaa kerkeä kun muutaman minuutin ihastelemaan ja sitten joutuu siitä useammaksi tunniksi eroamaan. (Tämä vain kommenttina Ronnikan kertomukselle).
Painosta vielä. Mulle on tullut noin vähän vajaa 10kg painoa nyt kaikkiaan. Ei mulle ole kukaan asiasta vouhkannut tai moittinut, vaikka reippaasti ylipainoa on jo ennestään. Eivät edes äitiyspoliklinikalla mitään sanoneet. Kovin ovat erilaisia nämä neuvoloiden tädit.
Tässä tätä romaania taas kerrakseen.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Pikkupapu, esikoispoika 2v 2kk ja perätilapoitsu rv37+4
Eli laitetaan kuulumisia.
Ihanan rauhallista, kun vain kuopus kotona, mies viettämässä kaverin polttareita ja " isot" mummulassa.
Mahassa käy melkoinen vilske, potkii kylkiluita ja mahalaukkua. Saisi jo kasvaa niin ettei olis tilaa ihan niin villisti melskata. Viime yö meni vaan yhdellä vessa reissulla, jee...
Muut taitaakin olla ihanassa auringonpaisteessa tänään?
seppäskä 34+6
Torstaina oli lääkärin tarkastus ja oli vielä paikat kiinni joten vähän rennommin uskaltaa ottaa. En mä muuten olis ollu huolissani mutta kun kovin alhaalla tuntuu vauva olevan. Ja muut asiat:verenpaine:100/60,
hemoglobiini: 134, kohdunpohja:28
Neuvolan jälkeen käytiin sitte esikoisen kanssa shoppailemassa synttäri juttuja ja illalla oli selkä tosi kipee ja supistelujakin tuli jonkun verran että tais jäädä viimeseks ostos reissusks.
Huomenna sitte pitäis juhlia niitä synttäreitä. 5vee jo.
Ja sitte niistä vaunuista. Meillä on brio kombit vuodelta 2003 ja hyvin niissä vielä tän kolmannenkin työntelee. Musta se on ollu tosi hyvä että meijän tytöt on mahtunu nukkuu niissä rattaissa päikkärit yli kaks vuotiaiks.
Meillä olis tytölle nimi valmiina mutta jotenkin tuntuu että jos se on poika se pitää nähdä ensin.
Mies on ollu mukana aiemmissa synnytyksissä ja tulee mukaan nytkin, en vois kuvitellakaan meneväni ilman sitä.
ja enenpää kirjotusta ei selkä kestä
nanna rv33+5
viikonloppu, taitaa olla muuta tekemistä meillä odottajilla...
Maksa-arvot ovat vähän koholla joten käynti odottaa äitiyspolille huomenna.. aloitin sairaalakassin pakkauksen alustavasti. Paljoa en aio mukaan ottaa, koska hyvin pitkälti sieltä saa tarvittavat ja meillä lyhyt matka sairaalaan niin mies saa sit kotoa hakee jos tulee joku ihme tarve.
kirjoitin listan asioista ja selitin miehellekkin asian jos en ole itse ehtinyt laittaa kassia valmiiksi.
Mulle on paasattu vähän painosta jota on tullut nyt 14kg ja alkupaino oli 66kg. En ymmärrä miksi siitä pitää vouhottaa niin kovasti jos kaikki on muuten ok.. terkkari ainakin. Lääkäri ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. On meitä moneen lähtöön.
Mies on tulossa synnytykseen mukaan ja nimetkin on jo mietitty, aika nopeasti oltiin samaa mieltä. Molemmat on saanu tahtonsa läpi, koska jos poika tulee se saa kolme nimeä. Etunimi on yhteisesti päätetty. Poikaa sieltä on ennustettukin ja oon kyllä sortunu siihen että kaikki on nyt melkein sitä sinistä jo valmiiks. Sf mitta on nyt 35. KOhdunsuu on pehmenny, kiinni. pituus 1-2cm. Vauva raivotarjonnassa..
Piti kysymäni mites se liikkeitten lasku juttu meni? Välillä musta tuntuu et menee tosi pitkä aika ku vauva liikkuu. Kyllä se liikkuu joka päivä kuitenki mut mietityttää kuitenki..
Rv 36+4
Ei mulla mitään viisasta asiaa ole... kirppiksellä kävin pyörimässä nyt aamusella, se tuppaa olee joka sunnuntainen traditio. Jotain kivaa aina tarttuu mukaan=)
Mussunmussun: Siellä synnytysvalmennuksessa sanottiin liikkeidenlaskusta, että pitäis varsinkin loppuraskaudesta (eli nyt), mielellään joka päivä käydä tunniksi makuu asentoon ja katsoa että lapsi liikkuu ainakin 10 kertaa sen tunnin aikana. Eikä mitään hipasuja, vaan kunnolla potkii yms. Tietty voi juoda mehua/limua tms. mikä nostaa verensokeria ja vauva vilkastuu. Jos ei tapahdu mitään, niin voi yrittää liikutella mahaa tai vaihtaa asentoa.
Itsellä kanssa välillä mietityttää onko vaavi liikkunut tarpeeksi? Ja aina sitä vauvaa ei huvita liikkua yhtään jos käyn vartavasten makuulle. En kyllä kehtais soittaa ite sairaalaan jos en " sen tunnin" aikana saa vekaraa jumppaamaan. Tietty jos koko päivän olisi liikkumatta, niin toki soittaisin! Mä oon huono neuvomaan kun ekaa ootan ja kai ne vauvat aika erilaisia jo maha-aikana on.
Itsellä supistelee paljon ja jonain päivinä oikein kipeestikin, mutta jotenkin sitä vaan ajattelee että kai nää kuuluu asiaan. Pari kertaa on tehny mieli käydä " näytillä" sairaalassa, kun on oikeen kipeetä tehnyt ja viikkoja kuitenkin " vasta" 34. Reilun viikon päästä mulla olisi vika lääkäri ja täytyy kysyä mitä tonne alakertaan kuuluu. Ei se supparit voi olla saamatta mitään aikaan, luulisin...
Kahvia nyt ja heti. Masunasu tasan 34
Eilen oli ainakin täällä etelässä ihana auringonpaiste, kevät tulee, mutta tämän päivän sää on taas ollut jotain niin masentavaa...
Aamulla brussilla keskustassa tyttökavereiden kanssa ja vain naureskeli kun eräs juoksee vessassa alvariinsa.. Vihreä tee tuppaa tulemaa heti läpi ja tämä rakon koko ei ole enään mikään kovin suuri. Varmaan tuttu tunne monilla ;-)
Vaunut, rattaat ja sänky on haettu ja koottu. Mies valitsi molemmat (?) joten päädyttiin Emmaljungan Duo Edgeen (kotikäyttöön, nukutusvaunuiksi, ulkoiluun) ja Emmaljungan kolmipyöräiset Cangaroot jos joutuu johonkin lähtemään (ostoskeskus yms). Hetki niitä koottiin tässä yksi ilta... Mietittiin pitkään tarvitaanko kahta kappaletta vaunuja/rattaita. Mutta täällä missä asutaan on tuo maasto sen verran hankalaa (ei asfalttia, ei lumen aurausta yms) että ihan city-vaunuilla ei pärjää lumessa & loskassa. Toisaalta ostoksille ja kaupungille ei oikein viitsi lähteä isoilla vaunuilla jotka ei varmaan edes mahtuisi autoon ;-) Kalliiksi tuli, mutta onhan niillä sitte jälleenmyyntiarvoa kun pitää hyvin.
Ihmettelin tuossa kanssa että mitä vauvanvaatteita pitäisi ostaa. Mistäs sitä ensisynnyttäjä tietää mitä kokoa pitäisi olla. Onhan ne kaupat sitten synnytyksenkin jälkeen auki mutta varmaan jotain perusvarastoa pitää olla. Ne äitiyspakkauksen vaatteet oli niin ison tuntuisia.
Samoin osaako joku kokeneempi kertoa minkäkokoiset imetysrintaliivit sitä pitäisi hankkia. Ajattelin ostaa nyt alkuun yhdet & sitten vaikka lähettää miehen kauppaan ostamaan isompaa, samanlaiset tai pienemmät. Mutta riittäisikö jos ostaisi yhden kuppikoon isommat??
Paljon kysymyksiä tässä tulee ;-)
Aivilo & potkiva masupoika 36+5
Täällä on iskenyt kurkkukipu. Eilen illalla alkoi tuntua jo siltä, että kurkku on tavallista karheampi. Tänään aamulla se olikin jo selvästi kipeä. Esikoinenkin on tällä hetkellä kovassa nuhassa ja yskässä. Täytyy vain toivoa, että menisi nopeasti ohi molemmilla ja viimeistään 29.4 oltaisiin täysin terveitä.
Vauvan liikkeistä vielä. Mä olen kans välillä vähän huolissani tuosta poitsun liikkumisesta. Hän kyllä liikkuu päivän mittaan useamman kerran, mutta liikkeet eivät välttämättä kovin kauaa kestä eivätkä ole kovin voimakkaita. Olen laittanut merkille, että yleensä klo 23 illalla alkaa oikein voimakas liikkuminen. Samoin yöllä rekisteröin hänen liikkeitään. Päivällä tosiaan voi olla vähän rauhallisempaa varsinkin kun itse jotakin koko ajan touhuaa, eikä kerkeä niitä liikkeitä niin tarkasti seuraamaan. En kuitenkaan ole vielä niin huolissani ollut, että olisin äippäpolille mennyt. Yleensä kun niitä liikkeitä sitten jossakin vaiheessa aina tulee. Jos olen ollut enemmän huolissani niin olen tuolla omalla Angelsoundsin dopplerilla kuunnellut sydänääniä. Se on yleensä rauhoittanut kun tuttu jumputus on korvakuulokkeista kantautunut.
Tämä loppuraskaus on tällaista omaan napaan päin kääntymistä ja vauvan hyvinvoinnista stressaamista. Itsekin olen nyt tavallista tarkemmin seurannut, että se 10 liikettä tunnissa tulisi ainakin jossakin vaiheessa päivää. Tähän asti olen aina sen 10 liikettä tunnissa saanut jossakin vaiheessa päivää, joten olen luottanut siihen, että vauvalla on kaikki hyvin.
Pikkupapu rv 37+6
Täällä oli vihdoin lumet saanut kyytiä, mitä nyt muutama kinos siellä täällä. niin nyt pyryttää kun keskitalvella. Kohta saa laittaa isännän lumitöihin jos meinaa huomenna päästä aamulla autolla pois.
aivilo: kyselit imetysliiveistä. Kyllähän tuo kuppikoko kasvaa yleensä raskauden aikana, mutta sitten taas kun on hetken imettänyt niin sit saattavat rinnat olla taas ihan eri kokoa. Suosittelen itse Carriwellin imetysliivejä. Comfort liivit http://babyidea.fi/imetys/carriwell/comfort.html synnärille mukaan, ja ihanat yöllä (ja miksei arkisin kotona). Ei purista, kiristä ja kasvaa sitä mukaan kun rinnat kasvaa. Ja niihin mahtuu sit hyvin liivinsuojukset. Kahdessa imetyksessä olen noita käyttänyt. Nytkin pari kappaletta on sairaalakassissa valmiina. Hintakin kohdallaan.
Toiset tilasin viime viikolla, Carriwell Drop-cup Bra merkkiset. niissä luukut ja vaikuttaa muutenkin mukavilta. Niistä ei ole kokemusta. Mut tosiaan tuolta Babyidean sivuilta löytyy hyvä valikoima liivejä, suht edulliseen hintaan.
www.babyidea.fi
Nyt pihalle lasten kans. Onpa ainakin puhasta, ettei tartte kurasta murehtia. Eikun talvihaalarit takas kaapista vaan ....
Mukavaa sunnuntaita toukokuiset!
Amaria 36+2
Pitäisi varmaan aina oikolukea kaikki ennen kuin lähettää, ettei sinne jää tätä tajunnanvirtaa...
Olo on ollu aika kyllästynyt monta viikkoa.Lähinnä kun särkee,kiristää,jomottaa,turvottaa.Tän viikon ajan vatsa on ollu ihan omituinen ja isolla hädällä ravannu keskimäärin kaksi kertaa päivässä.Viime torstaina neuvolassa täti oli huolissaan kun mulla on ollu sama sf mitta (29cm) kolme viikkoa.Eli viittais siihen ettei vauva olis muka kasvanu ollenkaan.Tiistaina on sitten ultra ja lääkäri,niin selviää onko kaikki niinku pitää.Olen vähän huolissani.
Vauvalle on reippaasti vaatetta olemassa,mutta pitäisi vielä niitä 50/56 senttisiä hankkia.Vaunut on,mutta niistä puuttuu pehmeä kantokoppa.Hoitoalusta,sitteri,tutit ja tuttipullot puuttuu kans.Taitaa jäädä ihan viime tippaan noiden hankkiminen.
En oo ollenkaan nyt vähään aikaan seurannu tätä meidän toukokuisten ketjua,onko kukaan jakaantunut vielä?
Hiires 35+3
Hiires: Yksi " jakautuminen" näyttää tapahtuneen jo.
Eli onnea täältäkin Sämpylälle! Juuri kun olin miettimässä, että tosiaan kaikkien vaavit ovat pysytelleet mukavan pitkään masussa, niin sitten huomasin sinun viestin. Ihan hyvillähän viikoilla teidänkin pienokainen syntyi, vaikka harmi ettette päässeet kotiutumaan yhtä aikaa.
Yritän ensi viikolla kirjoitella pidemmälti, nyt alkaa jo uni painaa. Äitiyslomailua takana nyt viikko, ja kivaa on ollut tuon esikoisen kanssa. Tavaroita oon laitellut hiljalleen kuntoon ja järjestykseen tulokasta varten, mutta paljon on vielä tekemättä!
-alma rv 36+0 ja esikoinen 3,5v
Kolmen vessareissun tulos, mä oon hereillä enkä saa unta. Kuka käski taas lipittää mehua illalla.
Nimistä oli jotain puhuttu, täällä on pientä vääntöä ollut. Pojalle olis koko nimi valmiina ja tytöltä puuttuis etunimi. Ja tyttöähän ne ultrassa veikkasi. Me molemmat halutaan miehen kanssa suomalainen, aika tavisnimi. Mä haluisin vanhan ja vähän persoonallisemman nimen, mutta mies alkaa näyttää aina surkeelta kun bongaan hautuumaalta tai hesarin kuolinilmotuksista jonkun kivan.=) Sukunimeksi tulee miehen nimi. Aika hassua että vaikka mä oon aina miettinyt, että sit kun mä saan lapsen niin sen nimeksi tulee " se ja se" ja nyt kun oikeesti pitäis jotain päättää, niin kuuppa lyö tyhjää.
Mies lähtee synnytykseen mukaan ja se on sille iso juttu, vaikkei paljo siitä puhukkaan. Se varmaan pohtii, osaanko mä olla " asiallisesti" siellä, kun muutenkin oo aika tempperamenttinen ja kivuissa en oo varmaan mikään kivoin heebo. Jos mies ei olis halunnut mukaan, niin oisin menny varmaan yksin. Ei siinä ettenkö olisi saanut äitiä/kavereita mukaan, mutta se on mun ja miehen oma juttu. Eikä mua edes haittais vaikka pitäis mennä yksinään... kyllä mä rakkaani haluan sinne ehdottomasti, mutta en siis kaipaa ulkopuolisia.
Ihanan sekavaa tekstiä. Mä meen keittää kahvia jotta heräisin.
Mukavaa päivän jatkoa toukokuiset!
Toivoo--->Masunasu 33+5