+++Toukotuhisijat vko 15+++
Uutta viestipinoa...
Joku viisaampi saa laittaa linkin edelliseen viikkoon...
Kommentit (61)
Masunasu: sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijä (+ lastentarhanopettajan ja lähetyssihteerin pätevyys) ois tutkintonimikkeenä.. Eli laaja tutkinto, mutta onpa sitä tullu koulussa kirjoilla oltuakin jo vuodesta 2002. Eka muksu synty, ku koulua oli jäljellä vuos. Oikeasti opinnot vois suorittaa 3,5 vuodessa, mutta ei toteutunu mun kohdalla.. ;) Viime keväänä olis pitäny valmistua, mutta jäi roikkumaan tosi monta juttua (roikkuu edelleen). Syksyllä oli tarkotus tehä töiden ohella (vuoden lto-sijaisuus) kouluhommat alta pois, mutta ei vaan jaksanu. Niinku ei mitään muutakaan. Nyt on sitte pakko. Ketuttaa, kun ei tästäkään äitiyslomasta saa nauttia ilman stressiä. Esikoisesta olin viel 2 viikkoa ennen laskettua aikaa koululla hoitamassa viimeisiä juttuja..
Jos aiot mammaloman jälkeen opiskelemaan, niin kovasti tsemppiä. Helppoa se ei oo, mut onnistuu jos on riittävästi tahtoa!
Ankkis: kiitos tiedosta ja anteeksi uteliaisuuteni :)
KisuKameli: kiva kuulla, että AlmaElmeri päätti kääntyä. Toivottavasti pysyy oikein päin loppuun saakka!
Tukisukista vielä. Kumma ero tosiaan kättärin ja jorvin välillä, kun kumpikin kumminkin kuuluu husin piiriin.
Pikkupapu: Kirkkonummella on eräs eläkkeellä oleva kätilö, joka tekee raskausajan hierontoja ja joitain vyöhyketerapia-juttuja. Kuulin että tekee myös käännöksiä ilman, että varsinaisesti koskeekaan vatsaan. Muistaakseni jollain valohoidolla pikkuvarpaaseen ja näin vauva kääntyy jos on kääntyäkseen. Ite ajattelin, että jos joudutaan ulkokäännökseen eikä onnistu niin sen luona käyn koittamassa. Jos siis vaavi on perätilassa ens viikon jorvikäynnillä..
Toivottavasti Ronnikalla pysyy vaavi vielä muutaman viikon kyydissä!!
JN + masukaveri 36+2
Ilmottaudunpas minäkin sitten tänne :) Vasta opetteluvaiheessa mennään ja pikkasen on päästä pyörällä miten ja mistä tänne aina pääsee kirjottelee mutta harjotuksellahan se menee :)
Laskettu aika ois 24.5 ja sen voi ilmeisesti johonkin käydä ilmottamassa mistä se päivitetään johonki? Tai niin käsitin tuolta ku lueskelin. No jokatapauksessa.
Sairaslomalla tuli oltua melkein viisi viikkoa ennenku äitiysloma alko varhennettuna 7.4 eli eilen. Supistelujen ja liitoskipujen takia jouduin sairaslomalle ja työ oli sen verran rankkaa etten sitten takasi enää päässy. Nyt sitten mammalomaa vietellään ja järjestellään viimeisiä asioita valmiiksi vauvalle <3 Neuvola ja ultra oli viimeksi tänään, painoarvio pikkuisella oli 1700 g elikkäs alakäyrän alapuolella mennään vähäsen mutta hyvä että kummiski jollain käyrällä kasvaa :) Muutenki kaikki on ollu ok.
Mitähän vielä sitä keksis kertoa, no eiköhän tässä ole aikaa täälläkin jutustella muitten kanssa :)
SusannaElina rv 33+3
hei,
olen virallisesti tuolla Kesänupuissa, mutta aina välillä läynyt lukemassa teidänkin kuulumisia :) LA:ni oli ensin kesäkuun alkupuolella, mutta aikaistui, ollen nyt 31.5. Nuppuihin kuitenkin jäin :)
Nyt alkaa raskaus todella tuntua närästyksineen ja tukevine oloineen! Mukava käydä lukemassa teidän muutamia viikkoja pidemmällä olevien juttuja - vähän aina ennakoita siitä mitä itsellä on edessä ;)
Jaksamista kaikille, nyt on pakko mennä nukkumaan... ja sitten heräillään taas kello 04..
Sakariini 32+3
tämä mamma. Lauantainen reissu otti niin voimille,e ttä vasta tänään on tajunta alkanut palailemaan asteittain. Luojalle kiitos, selkäsärky on helpottanut ja nyt ottaa aivoon vain jatkuva vatsanahan kiristely ja mukeloiden mänttäys mahassa. Sen verran meinaan nyt jo vievät tilaa, että kovat potkut ja heilaukset saavat kyllä ääniefektin kaverikseen hyvin usein. Varsinkin eilisen vyöhyketerapian jälkeen oli taas semmoset hulinat vatsassa, että oksat pois. Tänään onkin sitten tullut potkua hiukan outoihin paikkoihin taas ja koitan tässä kartoittaa hiljaksiin, että kumpi on kääntynyt ja miten. Onnellista olisi, jos a-vaavikin olisi vihdoin älynnyt tehdä kuperkeikan nupilleen. Terapeuttini lupasi kyllä laitta ovelleen lapun " NOITA" , jos tuo A kääntyy vielä Bn lisäksi. Heh. Niin ja muistaessani totean perätiloihin liittyen, että hyvällä tuurilla siiis vyöhyketerapialla voidaan saada vauva kääntymään perätilasta raivotarjontaan. 100% takuuta ei ole siihen ei ole, mutta usealla näin on käynyt. Akupunktiolla pystyy myös tätä kokeilemaan. Turussa ainakin on yksi akupunktioihminen, joka yrityksiä tekee. Näin hoitojen plussa on se,e ttää neeivät koskaan tee mitään luonnonvastaista eli jos esim. napanuora ei anna mahdollisuutta kääntymiseen niin sitä ei todellakaan tapahdu, koska se on kehon toimintaa vastaan. (anteeksi hörhöpläjäys)
Niin muuten mullekin tuo tukisukka-asia sektiossa on ihan ihka uusi. Esikoinen meinaan synty just 2004 ja silloin ei ollut Turussa ainakaan tukisukkia tyrkyllä tai vaatimuksena... en silti tiedä olisko mun kokoiselle emännälle niitä tyrkylläkään kun en mikään keiju ole. No jos nämä veitikat on sikin sokin mahassa kun synnytyksen aika on niin selviää onko tämä tapana nykyään myös TYKSissä.
Tähti77: Elä oo moksiskaan TYKSin syyllistävistä jutuista. Jollei ne muuta hanskaa niin syyllistämisen ne hanskaa ja niille ei kannata antaa mitään tyydytystä siitä, että saimmepas tuonkin äidin mielen pahoitettua. Mun painoindeksi on ollut kaikissa raskauksissa 31-33 ja sokerit koholla. Kovasti on aina tullut sontaa niskaan, mutta hengissä ollaan. He unohtavat sujuvasti usein sen puolen raskausdiabeteksestä, että joillain naisilla sillä ei ole mitään tekemistä painon kanssa vaan ihan vaan sen kanssa, että ko. naisen keho reagoi raskaushormoniin kohottamalla verensokeria. Mulla toki on painoa ihan liikaa ja se varmasti on osasyy, mutta se ei selitä sitä, että kahtena peräkkäisenä aamuna syön tasan saman aamiaisen ihan grammojen tarkkuudella ja silti ekana aamuna tunti aamiaisen jälkeen sokeri 6,3 ja toisena aamuna 8,3. Huvittavaa on, että ko. aamuina paastosokeri oli tasan sama. Mun mielestä ainoo selitys tohon voi olla joku hormonaalinen vaihtelu. Toisin sanoen, sulla vois olla ihan hyvin sokerit koholla vaikka painoindeksisi olisi vaikka 24.
Mittees vielä piti sanomani... Niin olin oikein neuvolassa pitkästä aikaa ja paino oli sitten tippunut reilut 2 kiloa sitten viime kerran. Kovin oli täti tyytyväinen ja mukelot melskasivat huolella kun sydänääniä kuunneltiin. Verenpainekin oli ihan kuosissa. SF mitta oli siellä 37-38 huitteilla, joskin se toki kuuluukin olla siellä kun kerran on kaksin kipalein muksuja masussa. Kauniisti kasvaa omalla käyrällään sanoi täti. Tästä tulikin mieleeni, että viime viikkoon asti säästyin raskausarpien uudelleen repeämiseltä ja uusien arpien repeämiseltä, mutta nyt kun ollaan niissä mitoissa, joista ennen on jo synnytetty niin on kummasti alkanut punaisia juovia ilmaantumaan mahanahkaan. Muistutan kohta jotain punaraitaista ryhävalasta. Niin paljon ei näköjään voi rasvata, että noilta juovilta välttyis. Ihme sinänsä, että tähän asti pääsin ilman...
Niin ja tärkein juttu, joka taas meinas unohtua! Onnea SämpyläSini nyytistä! Piti jo edellisellä kirjoituskerralla onnitella, mutta sama pää kesät talvet!
Osa munsta haluis kans jo nyytit kainaloon, mutta suuremman osan aikaa vielä väsyttää niin paljon, että sitä vaan pohtii kauhulla miten jaksaa kahta lisätenavaa hoitaa kun on niin tööt jo nyt. Onneksi luonto hoitaa tän kotin niin, että parin viikon päästä olo on varmaan jo niin tukala, että ottais vaikka kolma nyyttiä kainaloon jos vaan pääsee mahasta eroon ;)
:) Kyrk@ & Tiitiäiset rv 34+1
Ensimmäiseksi onnea sämpylälle! Ensimmäinen toukotuhisija on siis nähnyt päivänvalon ja me muut tulemme kukin vuorollaan perässä. Uskomatonta että ollaan jo näin pitkällä!
Täällä kirjoitellaan nykyään niin aktiivisesti ettei meinaa perässä pysyä. No hyvä vaan, kaikkilla on varmaan enemmän aikaa kun on äippälomat alkaneet.
Minä täällä vaan kukun keskellä yötä vaikka pitäis olla nukkumassa. En ole vieläkään pakannut sairaalakassia, vaikka joka päivä vannon että tänään saan aikaiseksi. Jotenkin väsyttää päivällä tosi paljon. Johtuisko ehkä näistä yövalvomisista :)
No yritän mennä takas nukkumaan. Hyviä vointeja kaikille!
maria7 & poitsu rv 36+6
Oltiin pudottu jo niin kauas...
Ei mulla asiaa oo, mut tulin katteleen, josko jollain muulla olis ;o) Hiljaista on!?!
Tarvis kohta lähtee hakeen esikoista eskarista, ja sit olis tarkotus lähtee uimaan. Aattelin nyt vielä kerran tohtia mennä, me ku ollaan viikottain käyty lasten kanssa uimassa ja odottavat sitä aina niin innolla. Mut varmaan tää jää ny toistaseksi viimeseksi kerraksi, ei tohdi enää, ku ei tiedä tarkalleen ton alakerran tilannetta...että jos onki nää supistukset saaneet jotain muutoksia aikaan.
Ankea sää vaan jatkuu, eikä parempaa oo vissiin edes luvassa, plääh. Lapset kantaa kuraa/hiekkaa sisään enemmän ku ehtii (lue= viittii) siivota... Mihinähän se mun pesänrakennusviettini oikeen viipyy!?! Te, joilla sitä energiaa on; laittakaas tuleen tännekkipäin!!!
KK laiskana (taas) ja AlmaElmeri rv35+4
ja tervetuloa mukaan susannaelina.
Taas neuvolakäynti takana ja kaikki hyvin,vaavi kasvaa hurjaa vauhtia.Terkka arveli noin 3,5kiloiseksi jo.Issias ja liitoskivut on aivan järkkyjä ja tää mamma ei saa yöllä nukuttua niiden ja pissalla juoksun takia,joten jatkuva väsy vaivaa.
Neuvolaan en enää menekkään kun viikon päästä pitäis alkaa käynnistelemään tätä synnytystä.Tietysti toivon että nää jokapäiväset supistelut kovenis ja käynnistys itse.
Tämmöstä valitusta tällä erää
öttinen 36+4
On tosiaan kurja keli :( Täälläpäin on nollakeli ja räntää tulee. Märkää ja kylmää. Sisällä oltu lasten kans, mitä nyt kävin hammaslääkärissä niin lähtivät anopin kanssa mua viemään. On se hyvä että palvelu pelaa, en nimittäin olis uskaltanu lähteä tuonne pyöräilemään ku tiet tosi liukkaita. Vaikka ei tuonne hammaslääkäriin ole pitkästi, joku kilometri.
Hammaslääkärireissu siis onnellisesti takanapäin, vaikka oli vain yksi pieni paikkaus, mut jotenki aina joka kerta jännittää mennä sinne. Paikata saa, kunhan saan puudutuksen. Vauva mylläsi kokoajan ja oli aika vaikea olla siinä selällään kun toinen puskee kyljestä läpi ja suu täynnä kaikenmaailman vempaimia :S Mut ihan hyvin siis meni. Seuraavan kerran sit vasta reilun vuoden päästä kontrolliin.
Perjantaina olis mulla sitten neuvola. Ja sitä seuraava kerta lääkärineuvola. Terkka lupas, että varaa mulle ajan vielä ultraan että saadaan kokoarvio vielä ennen synnytystä. Meinasi, että lääkäri voi ultrata siellä terveyskeskuksessa. En haluaisi sinne, vaan äitipolille koska siellä on uusi
Niin haluaisin äitipolille kun siellä on 4d ultra. Saisi ainakin tarkemman kokoarvion sillä kun vanhalla ultralla. Uskoisin ainakin :) Ja tietty haluaisin sen sukupuolenkin nähdä. Vaikka eipä sillä väliä kumpi sieltä tulee.
Nyt kattoon mitä esikoinen tuolla huutelee.. loukkasi taas itsensä johonkin. Sänkyä kuuluu haukkuvan, eli oiskohan siihen kolauttanut jotain.
Mukavaa, vaikkakin sateista/lumista päivää :)
amaria 35+5
Tervetuloa SusannaElina ;-)
Ronnika kyseli selkäkivuista. Itselläni vähän sama juttu, nyt onneksi alkanut helpottaa kun on päässyt liikkumaan. On se kyllä järkkyä miten esim jalat voi olla poikki kun on muutaman tunnin tallustellut kaupungilla. Ihan kuin olisi tunturin huipulle kiivennyt ;-)
Mutta, selkäkipuihin olen saanut helpotusta hieronnasta & liikunnasta. Selällä makaaminen & tuolilla istuminen tekee kipeän selän melkein aina...
Vatsan ympärtys on n. 109 cm. Vaikea on yksin mitata & en ollut aivan varma mittasinko oikein. Otin suurimman luvun jonka sain. Rv on 36+1 ja monet ovat sanoneet vatsaani pieneksi. ensisynnyttäjänä ei oikein ole tietoa onko tämä vatsa iso vai pieni, mutta... Tosin olen aika pitkä (175 cm).
Minkäs kokoisia ympärysmittoja muilla on?
Täällä vauva on laskeutunut hyvin alas raivotarjontaan jo kuukausi sitten. Eli valmiina ollaan jo ;-) Eilenkin jo kasattiin vaunut & kärryt... Jee, jotain edistystä.
Terkuin, Aivilo & masuvauva rv37
Aivilo: Mittasin tänään 106cm, isoimmasta kohdasta, ihan navan yläpuolelta. Ei mikään hurja siis. Mutta ihan tarpeeks iso omasta mielestä.
amaria 35+5
Ihanaa aikaa tämä, kun saa mennä omaan tahtiin nukkumaan ja herätä aamulla joskus 10 jälkeen. Mies vie lapsen tarhaan aamulla ja äidillä on ihan omaa aikaa päivisin ja öisin. Olo on ollut sairasloman myötä paljon parempi. Supistelut vähentyneet ja mieli virkeä.
Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli ihan kunnossa. Sf mitta oli 30,5cm. Ja äsken mittasin ympäryksen joka oli 106cm.
Kyrk@: kiitos kommentista. Mulla pysyi arvot itse mitattuna tosi hyvinä. Paasto arvo oli alle 4,5 ja syömisen jälkeen suurin oli 7,2 ja sekin sairaalan aamupalan jälkeen. Se lääkäri vaan jotenkin korosti ja paheksui niin sitä mun ylipainoa, että sillon harmitti. Mutta joo, meni jo. Parempi unohtaa moinen... 5.5 olisi sitten seuraava ultra.
Mä olen nyt tullut siihen tulokseen, että mitä enempi siivoan, sitä enempi on siivottavaa. Ikkunat meinaan ihan tarkoituksella unohtaa (jollei anoppi välttämättä halua niitä pestä) ja kaappeja en ala tutkimaan, tulee vielä hinku puunata nekin ; D sauna ja pesuhuone on pakko pestä. Ja kylppärin kaappi järjestellä vauvan tavaroita varten. Sänky pitää koota ja tietty pitää raivata sille ensin tilaa. Vauvan vaatteet järjestelin jo kaappiin. Piha hommiakin olisi...
No nyt kyllä menen iltapesulle ja sitten nukkumaan, ehtii noita huomennakin miettiä.
Hyvää yötä toivoopi tähti ja maha 32+6
Laiskuriini nousi punkastaan. Ei mitään uutta tällä rintamalla. Ihanaa että on tullut paljon tekstiä meidän pinoon, kiva lukea mitä ihmisten arkeen kuuluu. Jokaisen odotus on niin erilainen, mutta silti ihan normaali!
Pakko kertoa omaa napaa sen verran, että turhamainen minä nousi taas pintaan... Mä kävin ostaa jotain vaalentavaa ja silottavaa raskausarpi voidetta. Myyjät nauro pikkasen kun marssin mahoineni emotioniin ja sanoin että nyt tarttis rasvaa joka hävittää kaikki kauneusvirheet=) Ostin sitten aika kalliin tuubin jotain biothermin mömmöä tai halpaahan se on jos ees vähän tehoaisi!
Ja mä oon kauheesti alkanut himoitsee ns. normaalivaatteita! Mun on pakko vielä tässä elämässä päästä sellaseen tikkiin, että voin ostaa valkoiset kireet farkut. Mulla ei sitten yläasteen ole ollut valkoisia housuja. Ja sit mä tahtoisin " marilyn mekon" . Semmoisen mikä sillä on päällä, kun ne helmat lähtee lentoon siin leffas, ju nou?=)
Tää tyttö voi kyllä kertoo että kauas on pitkä matka ja painavaa on raskas kantaa, joten en varmaan kerkee ihan täksi kesäksi megabeibe kuntoon=) Ainiin ja jos saan jostain vähän ylimääräistä niin käyn ostaa kasan Minna Parikan suunnittelemia kenkiä, aah...
Mutta taas on aika tulla tähän hetkeen.
Aamupalaa-->kahvia-->ulos!
Mä palaan kun on jotain viisaampaa asiaa...=)
Terkuin: pullea masu ja nasu 33+4
Taas tuli neuvolassa aamulla käytyä. Keskusteltiin pitkään terkkarin kanssa tuosta perätilasta. Meinattiin molemmat, että tuo masuasukki varmaan kääntyi perätilaan juuri ennen viime kerran neuvolakäyntiä, koska silloin sf-mitta teki tuon hyppäyksen 36:sta-42:een. Nyt mitta oli 44. Kaikki oli muuten ihan hienosti. Sovittiin terkkarin kanssa päivä, jolloin tulee kotikäynnille vauvaa katsomaan. Se olisi näillä näkymin 6.5. Muutenkin sovittiin, että jos leikkaus peruuntuisi vielä silloin 29.4 niin soitan ja sovitaan uusi neuvola-aika. Viimeinen neuvolakäynti tässä raskaudessa on näillä näkymin 23.4, eli kaksi neuvokäyntiä jäljellä enää. Hurjaa, miten nopeasti tuo aika on lopulta mennyt...
Jettaneidolle ja Kyrkalle kiitos vinkistä. Mä luulen, etten tämän enempää tämän perätila-asian eteen tee. Jos poika itsekseen kääntyy niin sitten mennään normaaliin alatiesynnytykseen ja jos pysyy edelleen perätilassa niin mennään sektioon. Annan asian mennä omalla painollaan. Luultavasti sektioon tässä kuitenkin päädytään. Sekään ei enää samalla tavalla harmita kun asiaan on jo ehtinyt sopeutumaan. Nytkin lasken vaan päiviä siihen kunnes saan pojan syliini sulkea...
Tervetuloa mukaan SusannaElina! Kiva kun saadaan uusia mukaan. Meitä onkin jo hirmuisen paljon. Aina on tilaa uusille, joten taustailijatkin rohkeasti mukaan kirjoittelemaan!
Sakariini, kiva kun käyt meitä täällä katsomassa. Itsekin kuuluisin virallisesti noihin Huhtihippusiin, mutta kun la aika on 28.4 ja mulla tapana " hautoa" pitkään ja hartaasti niin ajattelin siirtyä suoraan Toukotuhisijoihin. Taitaa vaan tällä kertaa tuo " hautominen" jäädä lyhyeen...
Mulla on kans kauhea " pesimisvimma" iskenyt. Kaikki paikat pitäisi olla tip top ennen kuin mennään sairaalaan ja saan kamalaa stressiä tekemättömistä töistä. Olin tehnyt listan siitä, mitä pitäisi vielä ennen vauvan tuloa tehdä ja suurimman osan niistä olen tehnyt. Mutta...mä löydän koko ajan jotakin uutta tehtävää. On se tosiaan kumma, miten keittiön kaapitkin pitäisi mukamas olla niin järjestyksessä. Ihan kuin se vauva niihin katselisi...on tää vaan hullua... :)
Siivousvimmainen Pikkupapu, esikko 2v 2kk ja perätilapoitsu rv 37+3
Hei!
Ensiksi onnea Sämpylälle!
Tänään oli viimeinen neuvolalääkäri. Katsottiin vähän vauvan kokoakin. Outoa kyllä, lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta lainkaan, eikä sf-mittaa otettu myöskään, mutta ehkä ilman niitäkin selviää :) Arveli vauvan olevan nelikiloinen sitten syntyessään, niinhän tuo oli esikoinenkin. Muutenkin kaikki oli ok neuvolassa. Paineet hyvät, pissa puhdas. Painoa on tähän mennessä tullut 9,5kg. Viimeksi paino nousi 17kg kaiken kaikkiaan. Seuraavan kerran neuvolaan kahden viikon päästä.
Kummiasiasta unohdin viimeksi sanoa mitään. Me ei kumpikaan miehen kanssa kuuluta kirkkoon, joten meidän lapsia ei kasteta. Esikoisellakaan ei näin ollen ole kummeja, mutta muutama kummin korvike :)
Onko teillä kaikilla jo nimet selvillä vauvalle? Meillä on tytön nimi valmiina, lähinnä sen takia kun samaa mietittiin esikoisen kohdalla. On niin ihana nimi, että kelpaa vieläkin jos tyttö sattuu tulemaan. Pojan nimen kanssa on vähän vaikeuksia päästä yhteisymmärrykseen.
Mä olen viime viikot kärsiny aivan kamalista nivelkivuista. Onko muilla ollut? Mulla tietysti vaikuttaa kipuihin se, että mulla on todella löysät nivelet ja ne muutenkin rasittuu helposti. Nyt vaan on todella vaikeeta välillä tää oleminen.
Aurinkoisia päiviä!
Amy, esikoinen 1v7kk ja " Hippu" rv 35+3
täältä nääs nääs kaupungista;)...
Onneksi olkoon sämpylälle pienestä rinsessasta ihanaa!! Koskahan ensimmäinen pikku-prinssi näkee päivänvalon?!
Tervetuloa myös uusille kirjoittelijoille!!
Tänne ei mitään erikoisempaa kuulu,tänäinä kävin neuvolassa kaikki oli ok,painoa tullut nyt alusta alkaen vajaa 10 kg,sf-mitta oli 35 cm ja vauvelin pää keikkui vielä korkealla! Ei ole siis neidillä vielä aikomustakaan vähään aikaan näyttäytyä;)...
Vauvan tavarat ollaan kaikki saatu suhthyvin valmiiksi,hoitopöydän laatikostot täynnä pieniä vaaleanpunaisia vaatteita;)...ny olis aikas hauska kun tuliskin poika?!! No kai se lapsivesipunktion tulos on aikasta varma luulisin ainakin.
Vauvattaresta tilattiin turvakaukalo ja ihan perinteiset brion yhdistelmävaunut.Vaikuttavat ihan jämäköiltä,minäkin kun kävelen paljon pitkiä lenkkejä päivittäin koiran kanssa.Onko muilla brio kombeja? kokemuksia?
Kummiasioita ei olla vielä paljon pohdittu,vaikeeta tuntuu olevan,ainoastaan että ristiäiset vietetään vasta elokuun alussa erinäisistä syistä.
Synnytysasiatkin alkaa olemaan jo tällä mammalla päivittäin mielessä,hui sentään...Tuleeko teillä muilla isät mukaan? Meillä kyllä on vakaasti tulossa mutta hällä semmoinen työ mistä ei niin nopeesti välttämättä irrottauduta(sairaankuljettaja,ensiapukouluttaja) Vähän jo alkaa hermostuttamaan...
Mitäs muuta..ei nyt tule mitään mieleen,kai sitä täytyis jotain taas mennä puuhailemaan. Voikaa hyvin kaikki mammat!!
T: Miiu ja Tyyne-Tellervo rv 37+0
täällähän on vilkasta ja hyvä niin :) Tänään kävin neuvolassa: sf-mitta 32 cm, mahanympärys 96 cm ja painoa tullut koko raskauden aikana noin 7 kg. Pieni poika näyttäis olevan meille tulossa, mutta pieni on äitikin.
Jännitys tiivistyy: laskettuun aikaan on enää 3 viikkoa ja 2 päivää!
Viime yönä tuli ekat kivuliaat supistukset (2 kpl), joita säikähdin niin että valvoin sitten muutaman tunnin... Väsymys vaivaa kovasti edelleen jo ties monettako viikkoa, mutta muuten vointi on ollut hyvä. Kaipa se pitäis kohta sairaalakassi pakata ja laittaa vauvalle sänky ja vaunut käyttökuntoon. Muuten kaikki alkaakin olla valmista.
Nimiäkin on mietitty ja nyt on pojan kohdalla sellanen tilanne, että miehen suosikki on eri kuin minun suosikki. Oon kyllä valmis antamaan periksi ja varmaankin noista jompaan kumpaan päädytään. Tietysti pitää kattoa myös, että minkä nimiseltä vauva näyttää...
Vauva saa joka tapauksessa samat nimikirjaimet kuin molemmilla vanhemmillaankin on ;)
riia75 ja masuasukki 36+5
Nopeesti nyt vastaan, että meille ostettiin esikoiselle Brion Kombit vm. 2006 sillon aikanaan. Todella tyytyväinen olen ollut. Kaikkialle on vaunujen kanssa päässyt ja hyvin on kulkeneet. Meillä ei ole omaa autoa, joten aina on kävelty. Toki vievät paljon tilaa auton takakontissa, se on ainoa miinus mitä olen huomannut. Esikoinen nukkui ensimmäiset 6 kuukautta kantokopassa ja hyvin mahtui toppavaatteissa ja makuupussissa. Koppaa oli mukava käyttää myös matkasänkynä alussa.
Amy
Täälläkin tuli tänään käytyä neuvolassa. Sf-mitta kasvanut kummasti viikossa, 2,5 cm ja oli nyt 35cm. Samalla painoa oli tullu kilo lisää (tosin ajankohta oli eri jne selityksiä löytyy). Kaverilla oli pää oikeaan suuntaan mutta edelleen ylhäällä. Jännä nähdä viikon päästä, minkä kokonen nuppi kaverilla on, kun terkka sanoi sen tuntuvan isolta. Esikoisella oli (ja on edelleen) nupinympärys kaikkien käyrien yläpuolella..
Neuvolan jälkeen päätin pitkästä aikaa käyttää koiria ihan perinteisellä remmilenkillä ja noloahan se oli. Meikäläinen taapersi ku mikäkin lonkkavammanen (eli toi meen narttu tulee emäntäänsä) ja reilu kilsan lenkki kesti yli puolituntia. Loppumatkasta näky tähtiä ku alko selkä vihottelemaan. Koissut on tullu ulkoilutettua tossa takapihan viereisessä pusikossa ja pellolla liikuteltu pallon avulla.. Ei uskois iltapäivän perusteella, että esikoisen kanssa kävin vuorokautta ennen sektiota vielä useamman kilometrin reippailulla ja ihan hyvään tahtiin pystyin kävelemään..
amy: meillä on brion yhdistelmät. Esikoisen kanssa niillä on rymistelty ratakiskojen yli mettäpoluille useamman kymmentä kertaa. Hyvät käytössä, kun koiria lenkitti vaunujen kanssa mutta reissuvaunuina vähän turhan isot. Painaa jonkun verran eikä mee hirmu pieneen kasaan. Ahkeralla käytöllä oon saanu vaunut nitisemään ja tuoliosan pehmusteen kiinnitykseen tarkoitetun tarranauhan irtoamaan, mutta muutoin ovat hyvässä kunnossa. :)
Nimiä ei olla edes mietitty.. En tiiä miksi, mutta jostain syystä on jääny ihan taka-alalle koko nimi-vääntö.
miiu: tarkoitus on, että isä on mukana synnytyksessä. naureskelin miehelle tossa muutama kuukaus sitten, että jos se panikoi ja ottaa takapakkia, niin soitan oman isän tukihenkilöks (eikös se oo sama, että onko se äidin isä vai lapsen isä paikalla? :D)
sairaalakassista joku puhui.. ei ole tullut pakattua. En edes tiedä tarkkaan, mitä sitä pitäs ottaa mukaan (paitsi neuvolakortti ja eväät molemmille, musta tulee ihan kamala, jos on kauhee nälkä eikä synnäri oo paras paikka sille kiukuttelulle)
uusille ja vierailijoille tasapuolisesti tervehdys, kiva kun joukkoon uskaltautuu vielä näin loppumetreillä!
nyt nukkumatin luo, jotta pääsee aamulla ton vekaran kanssa ylös.. Vietetään huomenna vapaapäivää tarhapuuhista ja mennään aiheuttamaan härdelliä mamman koululle (pitää se oppari jättää esitarkastukseen huomenna)..
JN + masukaveri just ja just 36+5 :) ei montaa viikkoa enää, iiiiihanaa!!
Aivan karmee ilma ollut aamusta asti. Lapsia kun vein hoitoon jouduin ajamaan pari kilometriä sokkona(viiden sentin rako tuulilasin alareunassa) ennen kuin pääsin ensimmäiselle levikkeelle kraappaamaan tuulilasista alijäähtynyttä vettä pois. Tytär vain tosesi rauhallisena takapenkiltä, että onneksi äiti osaa ajaa autoa niin heillä ei ole mitään hätää. Itsellä kyllä pulssi takoi tuhatta ja sataa kun pelotti ajaa 70km/h sokkona maantiellä, mutta vauhtia oli pakko pitää kun takana oli autoletka.
Noh kävinpäs aamulla neuvolassa ja kaikki muuten hyvin, mutta Hb oli 104 ja proteiinit heikolla plussalla pissassa. Painoa oli tullut 220gr/vko eli ihan inhimillistä vielä.
Vauva ei ole kiinnittynyt, vaikka alhaalla asusteleekin. Sf-mitta oli 32cm :o. Siirtynyt yläkäyrältä alimmalle. Ja vaavin painoarviokin oli vain 2700gr, kun se kaksi viikkoa sitten oli 2500gr. Kohdunsuuta lääkäri ei uskaltanut ruveta rassaamaan vaan kanavanpituus mitattiin ultralla ja on vajaa 1cm. Oli lyhentynyt 1.5cm kahdessaviikossa eli jotain vaikutusta näillä supistuksilla siis on.
Lääkäri kehotti pakkaamaan sairaalakassin valmiiksi ja jos supistuksia tulee tunnin ajan säännöllisesti niin heti sairaalaan. Synnytys voi kuulemma olla yllättävänkin nopea. HUI!
Osanotto koiran menetyksestä. Minunkin koirallani alkaa olla jo ikää ja paha sydänvika heikentää vointia välillä rajustikin. Ikää koiralla toki jo 13v, mutta silti tuntuu kamalalta ajatella, että enää ei ole kauaa yhteistä aikaa jäljellä. Veljeni 13v kultaiseltanoutajalta löydettiin juuri kasvain suusta, joten sielläkään ei kauaa eloa ole jäljellä. Nyyh!
Toisaalta sain myös kamalia uutisia serkustani jolla on se aivokasvain. Hän oli eilen saanut aivoverenvuodon ja makaa nyt tajuttomana teholla. Mitään tietoa verenvuodon aiheuttamista vaurioista ei ole, mutta kun elinaikaa ei muutenkaan viime syksynä annettu kuin kuukausissa niin voi olla että nyt se on sitten menoa. Kovin läheinen en tämän serkkuni kanssa ole koskaan ollut kun ikäeroa on 7v, mutta pahalta se aina nuorehkon ihmisen kuolema tuntuu.
Miten teillä muilla kestää selkä tätä mahan aiheuttamaa lisärasitusta? Itselläni ristiselkä melko kovilla ja lattialta nousemine on yhtä tuskaa. Olo helpottuu aina ajan kanssa,muttaselkä tässä tuntuu kovimmille joutuvan. Jalat ovat edellisissä raskauksissa turvonneet, mutta nyt ne ovat pysyneet ennallaan.
Ronnika lähtee nyt hakemaan lapsia...rv 35+1.