TAMMI_IHANAT_MAMMAT TENAVINEET 7.4-->
Heissan,
kauhella kiireellä väännän sisään tänne. myöhemmin kuulumiset1
Kommentit (51)
Kyllä nyt näyttää jo lupaavalta, että saadaan taas " poika" pohjoseen!
Nyt ei ehdi muuta kommentoida, keittiö on kaaos ja pyykit laittamatta. Kummasti nää hommat kasautuu tähän iltayöhön ku on saanu lapset nukkumaan. Mieskin tulee vasta puoliltaöin töistä.
aksiina
Juu täällä kannatetaan kanssa Kärppiä. Ihan sijaintimme puolesta, tästä meiltä on Ouluun joku 130km. Mies kannattaa nyt Bluesia jostain syystä, ihme ukko... :) aikovat pitää huomenna meillä " kisakatsomon" poikien kans, lupasin että saavat pitää jos kans siivoavat sitten jälkensä. Ite lähden evakkoon todennäköisesti vanhempieni luo.
Frimmylle täältäkin jaksamista! Ja kaikille muillekin sitä tarvitseville... Välillä itsestäkin tuntuu että pitäisköhän ottaa päivätirsat ja sitten kun se mahdollisuus siihen tulee niin kappas kun enää ei sitten nukutakaan. Illalla taas ajattelen sitten että huomenna kyllä otan ne päivätorkut. Ja sama kaava toistuu.
No tuo tyttö ei kyllä kovin valvota yöllä, viimeyönä heräsi kerran tissille. TOSIN meillä on vähän hölmö rytmi vielä, yritin tytsyn kanssa mennä klo 23 nukkumaan, ja tyttö nukkuikin (tissille nukahti) vajaan tunnin. Mutta sitten taas hirmu ähinää ja puhinaa ja nälkähän se vielä oli. Taas tissille ja sitten se nukahti oikein sikiuneen. Ennen yhtätoista ei tämä tyttö nukahda kyllä millään. Tytsy heräsi tänäaamuna joskus 8 paikkeilla, ylös noustiin 8.30. Ja nyt onkin kummallisen aikaisin päikkärit menossa, nukahti klo 10. Yleensä vasta 11 aikoihin... No jospa se tyttö taas sitten illalla nukahtaisi aiemmin!
Kyllä munkin mielestä tämmöisten pikkuvauvojen nukkumaanmenoaika olisi paaaaaljon aikaisemmin kuin klo 23 tai jopa 22, mutta miten sitä rytmiä saa muutettua? Itekin kun ollaan tämmöisiä iltavirkkuja niin mahassa kai se on sen rytmin oppinut.
Mekin käytiin eilen Siljan kanssa pitkällä kävelylenkillä, 10 km siitä kertyi. Vaikka ilma oli kyllä kaukana ihanteellisesta lenkkeilykelistä :) Mutta se kyllä piristää varsinkin kun kotia takaisin pääsee, niin on sellainen " voittajafiilis" :) Taisin mainitakin kun kävin ostamassa sen sadesuojan vaunujen päälle, otin neonkeltaisen. On tuolla värillä kyllä huisi vaikutus tuolla liikenteessä. Meidän joutuu kävellä kilometrin verran aika ison maantien reunaa, ja liikenne on raskasta. Mutta nyt kun on tuo keltainen suoja vaunujen päällä niin rekatkin väistää vastaantulevien kaistan puolta :D tietysti jos ei autoja tuu vastaan... ja muutenkin, vois sanoa että 90% ajaa huomattavasti kauempaa kuin silloin kun vaunuissa ei tuota huomioväriä ole. Suosittelen!
Noniin, oikein mukavaa viikonloppua kaikille mammoille ja mukuloille!!
Tolleroinen
Tervehdys taas pitkästä aikaa.
Allulle kiitokset bataatti-vinkistä ja onnittelut hyvin menneestä magneettikuvauksesta.
Pajunkukka: Ihana oli lukea, että joku muukin on Lukon kannattaja! Harmi vaan, että tippuivat playoffseista heti kättelyssä...
On se jännää miten ne neuvolan th:t suhtautuu eri lailla tuohon maistelun aloitukseen. Ei meillä sinänsä mitään tarvetta lisäruokiin olisi (täysimetyksellä ollaan ja paino nousee hienosti), mutta otin asian puheeksi, koska Mikael on isoveljensä tavoin ruvennut kiinnostumaan ruoasta jo nyt. Meidän th ei asiasta lainkaan hermostunut vaan ymmärsi täysin ja antoi esitteet asiaan liittyen. Ajattelin siis aloittaa maanantaina ja jos olenkin tehnyt virhetulkinnan, eikä ruoka maistukaan, palaan täysimetykseen (jos maitoa siis edelleen riittää).
Mies lähti pari tuntia sitten täysin turhalle reissulle työporukan kanssa (ei ole mitään tekemistä työasioiden kanssa, vaan ihan puhdas lomareissu) ja palaa kotiin maanantai-tiistai välisenä yönä. Ärsyttää aivan suunnattoman paljon, ettei itselle tule tuollaisia eteen ja sen yhden ainoan kerran kun sellaista reissua mulle tarjottiin, niin piti ukon työmenojen takia jäädä kotiin, jotta lapsilla olisi vahti. Saatatte uskoa, että hermostuin kun mies valitukseeni tokaisi: " kyllä säkin lähtisit" !
Lupasi sitten pitää tiistain vapaata töistä. Silloin saakin sitten hoitaa lapsia. Ajattelin itse olla paikalla ainoastaan syöttämässä Mikaelia.
Eipä me täällä kuitenkaan keskenämme kovin paljoa olla. Tänään tulee ulkomailla asuva ystäväni yökylään omien lastensa kanssa ja huomenna menen lasten kanssa vanhempieni luokse, isän synttäreitä viettämään. Sinne me jäädään ainakin yhdeksi yöksi ja niinpä ollaankin vain 2 pvää täällä keskenämme. Pitää nauttia lapsista ja keksiä jotain erikoista " juhlaa" esikoisen kanssa, niin hänenkin ikävänsä ehkä hieman helpottaa..
Toivottavasti kaikilla teillä on asiat hienosti ja pääsette nauttimaan viikonlopusta. Oli ihanaa taas päästä vähän purkamaan ärsyyntymistään....
Hyvää viikonloppua!
T: Emem ja Mikael 211207
Viikonloppu käsillä.
Meillä on otettu pieniä etemishiippailuja ja vauva alkanut viihtyä jonkin aikaa jo vatsallaan jumppamatolla. Paremmin vatsallaan kuin selällään, koska puklut valuu selällään kurkkuun (en oo keksinyt jumppamattoon mitään järkevää koho-asentoa.. Kuten sänkyyn ja vaunuun)
Frimmyn ja kauran valvomistuntemukset hyvin tuttuja mullekin! Viimeyönä olin taas tutin suussa pitäjä, koska aina kun tutti lähtee - vauva herää ja alkaa kitistä. Ja sehän ei pitämättä siellä suussa pysy. Oon kokeillut vaikka mitä merkkiä ja mallia. Jännä, että aina kun mulla alkaa mennä valvomiseen hermo, mulla menee myös mieheen hermo! Eli aina kun mulla menee hermo, meillä tulee riita, koska en pysty pitään päätäni kiinni. Eli Xena meillä ei vois ikinä tässä vaiheessa a) tehdä remppaa tai b) ostaa tonttia, kuten Strutsi ehdotti (tosin ymmärsin tämän idean sarkasmin..;)) c) ja se muuttokin olisi aika huono veto, tosin tunne ja halu on suurempi kuin järki..
Olin siellä työhön liittyvässä kutsuvierastilaisuudessa ja vedin kuoharista kännit! Mies tuli hakemaan pois,mutta ei meikäläinen sitten lähtenytkään vielä mukaan.... Menin perässä bussilla. Ehdin shoppaillakin siinä jossain välissä itseni vararikkoon! HUOM! Vauvalla kotona korviketta ja pullo sopii suuhun. Eli tästä johtuu että oikein repäisin! JA VOI LUOJA MITEN TEKI HYVÄÄÄÄ!!!!!!! Ja tuli fiilis, että tota lisää.. Voitais pitää Tammitenavien kokoontuminen vaikka seuraavaksi baarissa.. (olenko ainut joka tälläisistä ideoista innostuu?) Ja vauva miehelle.
Mutta taustaksi rakkaat ystävät tiedoksi: Ei, en ole alkamassa elämään uudelleen villiä nuoruutta. Sitä ehdin jo monta vuotta ja tätä aikaa en takaisin haaveile. Kaipaan vaan sitä, ettei koko ajan ole hälytystila päällä ja valmius mennä ruokkimaan vauvaa tai lykkimään vaunua. Aamupäivällä meinasin torkahtaa ja vauvan itku ehti tulla jo tähän uneenkin. Siinä ei sitten mennyt kauan kun oikea kutsuhuuto kuului. Eli oon järjettömän herkkä vauvan viesteille ja tarpeille. Mun kohdalla äidinvaisto on saanut ehkä liiankin rajut mittasuhteet. Te muut - coolimmat tyypit- olette siksi jopa parempia äitejä. Ei kukaan vauva näin hermoheikkoa äitiä varmaan haaveile saavansa.
Hyvää viikonloppua!
vOIMIA JA PAREMPIA UNIA NIITÄ TARVITSEVILLE!
Ymmärrän kyllä magdalenaa, kun puhuu tuosta hälytystialsta olemisesta.Itse saan sen pois kun tänäänkin menen saunaseuramme kanssa saunaan,grillamaan ja uimaan mereen ja tuolloin vain harvakseltaan vilkaisen puhelinta.Mies ei häiritse mua ellei ole hätä.Kerran se kyl töppäsi, kun soitti mulle saunalle että 1v:llä on luultavasti korvatulehdus kun huutaa koko ajan ja vauvakin huutaa ja mies oli ihan hermona. Äkkiä sit kotiin ja apteekista matkalla puuduttavia korvatippoja ja kun kotiin pääsin, ei täällä mitään ollu muu kuin että 1v oli huonolla tuulella!!! No, siinäpä sai mies maistaa mitä se on toisinaan(pari kertaa viikossa) kun 1v:llä ei suju mikään ja kaikki vaan kiukuttaa!!
Toinen millä päästelen höyryjä on tuo maalaaminen kerran viikossa eli keskiviikkoisin olen 3h ihan puhelin kii että jos tulee hätä, saa soittaa jonnekin muualle, jos ei sen aikaa pärjää.Eiks olekin kauhee äiti?;) Eihän kaikkia miehiäkään saa 24/7 kii, jos äidille tulee lasten kans hätä, sitä varten on sit muut numerot.
Baarielämästä olen saanut tismalleen tarpeeksi nuoruudessa, mua ei siis baaritreffeillä voi tavata=) mutta kivaa että meitä on tulossa kahvilatreffeille mamma poikineen/tyttärineen kuitenkin!
Mut joskus siis kun kulkee vaikka kaupassa tai metrossa ja joku vauva alkaa parkuu, on heti kurkkimassa omiin vaunuihinsa ja hassua kyllä tämä ilmiö on sama ilman vaunujakin-eli alkaa suunnilleen maitoa tulla tisseistä kun jonkun vauva inisee=)
Vaipoista sen verta että meilläkin on nuo Lidlin vaipat havaittu parhaiksi eikä haittaa yhtään et ne on myös halpoja=) Liberoista esim.tuli ihottumaa.
Ihanaa ku aurinko kurkistelee. Vieno nukkuu parvekkeella ja isot lapset ovat 1v:n kanssa pihalla.Rauha!!!!
sammermanni ja vieno
Anjuskan: Mullahan se mies tosiaan työreissussa. Lähti tiistaina aamulla aikaisin ja tulee ensi yönä varmaan joskus yhden jälkeen. Lapsia on neljä, mutta nuo koululaiset on aika helppoja. Ja kaikki on mulla terveitä, joten helpommalla taidan päästä kuin sinä! Mun suurin huolenaiheeni on ollut lasten ruokkiminen, koska mies tekee meillä kaikki ruoat. Tänään tein elämäni ensimmäisen nakkikastikkeen. Hyvä minä. :) Hermot on pitäneet yllättävän hyvin, vaikka pari tuntia sitten pulttasin kunnolla kun esikoinen onnistui roiskaisemaan jotain mutavettä talon valkeaan seinään. Senkin sain kuitenkin jo pestyä pois painepesurilla.
Frimmy: Onneksi mun miehellä ei yleensä ole työmatkoja lainkaan. Siis jos on yksi tai kaksi vuodessa, niin se on jo sille aika paljon. Kyllä sitä pärjää kun on pakko. Yllättävän hyvin on mennyt, ehkä sen takia, että otin etukäteen sen asenteen, että yh-päivinä mulla ei ole yhtään omaa aikaa. Sitten on positiivinen yllätys, kun ehdinkin tänne käväisemään. :)
Tolleroinen: Hieno vaikutus sadesuojalla! Luuleekohan ne, että kuskaat räjähteitä kun niin kaukaa kurvaavat. Mulla on vaan tylsä sininen sadesuoja. :(
Emem: Tsemppiä sullekin yh-päiviin! Varmasti lähtisit sinäkin jos olisi tilaisuus, tottahan toki, mutta taisi mies missata pointin. Mä natisin miehelleni joku aika sitten ihan vastaavasti, kun se oli menossa illalla ravintolaan syömään entisen työkaverin kanssa. Päästin kyllä suosiolla, mutta olin kade, kun mulla ei entisen työkaverit pyydä syömään. Toisaalta mulla käy kavereita meillä ja juodaan teetä ja syödään jotain hyvää.
Magda_lena: Ai oikein kännit sait. Ei paha. Mulla oli juhlaa tuossa joku viikko sitten kun reteesti keskellä päivää (eli pikkuisen päikkäreitten aikana) otin puoli tölkkiä siideriä seurakseni pyykkejä taittelemaan. Baarit ei houkuttele, mutta ruokaravintolaan mua ei ole kovin vaikea houkutella. Pitäisi vaan ensin testata pumpatun maidon juottaminen pullosta.
Jep, meillä siis enää tämä ilta yh' na. Taidankin painua tiskaamaan ja sitten voisi perjantain kunniaksi leipoa jotain helppotekoista hyvää. Esikoinen on taitava ja tykkää keittiöhommista, joten jos neiti herää, niin ei leipominen tyssää siihen.
Strutsi ja neiti
Ollaan koko iltapäivä kiinnitelty ukon kans tauluja ym. seinille mutta nyt tuli tissitauko kun vaunuista alko huutelu.
Magdalena: Täällä sentään yks joka kannattaa baarissa kokoontumista =)
Ootan jo ihan tohkona sitä huomista kun paras kamu tulee Vantaalta asti. Syödään, saunotaan ja sit baarikierrokselle. Seuraavaan kertaan voi mennä ikuisuus koska tällä kaverilla on vauvantekoprojekti päällä..Tän kaverin kans oltiin sentään lukioaikoinakin 3 x viikossa liikenteessä. =) Ja hyvinkin vauhdikasta on ollu sen jälkeenkin aina raskauteen saakka.. Mussa taitaa asua aina pieni bilehiiri ja käytän mielelläni vähän " oman aikani" pippalointiin. Myös koska: Liikuntaa en oikein harrasta mutta vois kyllä alkaa käymään uimassa. Vauvauintiin ei taidettu mahtua. (Ois kyllä ollu hyvä koska meillä on tossa pihassa iso, ikivanha uima-allas mikä ois tarkotus kunnostaa käyttökelposeks.)
Shoppailusta en pidä.. Saviveistoksia tykkään tehä joten täytyy harkita jotain kurssia taas ens syksynä. Hirveesti me käydään kyläilemässä, aina kolmisteen. Tai usein viisisteen kun koiratkin on mukana. Meiän vene on myynnissä mutta mönkijällä toivon pääseväni ajeleen paljon taas ens kesänä. Sillä uskalsi ajella hyvin raskaanakin mutta skooterini myin raskauden takia.
Toi sammermannin sauna ja grillausosastokin kuulosti tosi hyvältä lukuunottamatta sitä meressä uimista...=)
Onkos muuten muitten vauvat käyny jo vähän saunottelemassa? Meillä on mukana joka kerta, tietty sillain hyvin maltillisesti.
Täällä oli vähän rintaraivareitten tynkkää muutaman kerran mutta sit hokasin vetää viltin vauvan pään yli ja sehän autto. Vinkkinä.
Vikli: Alanyaanko meette? Kauaks aikaa? Mikä hotelli? Otatteko vauvapaketin? Mites on passiasiat nykyään lapsen kans? Ilmeisesti pakko ottaa oma biopassi vai mikä se on.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
T: Xena ja Pinja 7.2.2008Magda_lena:
Heissan,kauhella kiireellä väännän sisään tänne. myöhemmin kuulumiset1
..mitäköhän tohon loppuun tuli..Taisin vahingossa lainata ekaa tekstiä..
Kauhee lossotus käy, kun vauvalla on toinen käsi melkein kokonaan suussa! Siis sormet ainakin kokonaan, hyvä ettei yökkyyrefleksiä tule, kun työntää niin syvälle... Ettei vaan hampaita pukkaa, kun kuolaakin niin paljon, että paidan kaulus on ollut monena päivänä märkänä!
Käytiin tänään kattoo 6 vrk ikäistä vauvaa, ja voi että se oli pieni! Aada oli oikein jättikokoinen siihen verrattuna. Molemmat vauvat oli oikein nätisti sikeässä unessa koko vierailun ajan, että hyvin ehti seurustella ystävän kanssa:)
Xena: Mennään joo Alanaan viikoksi. Hotellina Finnmatkojen Blue Star Flower Garden. Siellä sai varattua syöttötuolin ja pinnasängyn, jotka varattiin. Rattaita ei jostain syystä saanut varattua, vaikka nettisivuilla luki, että nekin sais sieltä, mutta otetaan omat rattaat ja kantoreppu ja kantoliina, niin eiköhän niillä pärjää. Joo, oma passi pitää vauvalle hankkia. Käytiinkin tän viikon alussa passikuvassa, joka oli aika kokemus... Kaikki kuvaamothan eivät ota passikuvia näin pienistä, koska ei ole tiloja ottaa makuulteen kuvia. Tuossa kuvaamossa olikin ikärajana 6kk, mutta kuvaaja suostui silti yrittämään ottaa kuvaa, ja se onnistuikin:) Pidin Aadaa polven päällä istuma-asennossa, toisella kädellä tuin niskasta ja toisella mahasta. Se on kuulema tosi tarkkaa, millainen kuva passissa pitää olla. Mun kädet ei tietysti saa näkyä, vauvan pitää katsoa kameraan ja pään pitää olla oikean kokoinen kuvassa. Aada ei meinannut millään katsoa just kameraan, vaikka kuvaaja teki mitä, mutta onneksi yksi kuva onnistui ja kelpasi poliisilaitoksellakin:) Suu sai vauvalla olla auki, mitä ei vanhemmalla kelpuutettaisi.
Minäkään en kuulu baarielämästä haaveileviin. Ehkä siihen on ajanut tilanne, ettei meillä ole ollut vuosiin lapsenvahtia, eikä tule siis sen takia käytyä. Joskus kun ollaan Helsingissä anopin luona kylässä, niin on tullut pyörähdettyä parilla kaljalla miehen kanssa, mutta eipä muuten ole tullut käytyä viihteellä aikoihin. Nykyään meillä on tapana n. kerran viikossa ostaa yhdet ykkösoluet, ja sekin tuntuu nousevan päähän, joten riittää siis meille rentoutumiseen viikon päätteeksi:)
Hienosti toimii tuo Tolleroisen keltainen sadesuoja! Jos yhtään joutuu työntelee vaunuja vilkkaasti liikennöidyillä teillä, niin tuo sadesuoja on varmasti ihan huippujuttu! Ja viisaita autoilijoita myös on näköjään liikenteessä! Samaa en voi kaikista sanoa... (aasinsilta aiheeseen tyhmät autoilijat): Ajoin tänään kotiin Tampereen kehätiellä. Vaihdoin ohituskaistalle, kun yhdestä liittymästä tuli niin paljon autoja, joten annoin heille tilaa. Minun piti kuitenkin päästä takaisin normaali kaistalle, koska mun piti seuraavasta liittymästä kääntyä, joten kiihdytin hieman ja katsoin sopivan välin, johon voisin mennä. Niin eikö joku pönttöpää, kenen eteen menin, niin vilkuttanut pitkiä valoja mulle! Sitä Volvo-kuskia varmaan ärsytti, kun minun " tyhmän Ford-traktori-kuskin" piti tulla just siihen eteen ja vielä kääntyä heti kohta seuraavasta liittymästä... Aaaargh, kyllä otti vähän päähän... Ja niin, käytin ajoissa vilkkua, ja enkä muutenkaan kaahannut siihen väliin...
Niin ja Tolleroinen mietti myös rytmin siirtämistä. Mekin valvottiin raskausaikanakin aina puoleen yöhön, mutta ollaan aina alettu iltatouhuja tekemään jo klo 19 aikaan, jotta pienimmät saa klo 20 aikaan nukkumaan. Meillä sitten herätään vastaavasti aamulla 6-7 aikaan. Mutta jos haluaa aikaisemmin alkaa laittaa vauvaa yöunille, niin kannattaa välttää ainakin liian pitkiä unia iltapäivästä/alku illasta. Meillä vauva nukkuu toiset pitemmät unet niin, että herää viimeistään klo 17 aikaan, joten sitten voi jo hyvin laittaa yöunille 19-20 välillä.
Mutta nyt täytyy alkaa väsäämään iltapuuroa 2-v:lle ja tekemään muita iltatouhuja.
T: vikli80 ja Aada 4.1.
Pakko kohta kiskoa uninen vaavi rinnalle, kun tulin vasta tunti sit uimasta/saunasta ja vauva nukkui jo silloin eli tissit on tyhjättävä yötä varten.
Meillä usein Vieno menee klo 22-23 yöpuulle lopullisesti.Meille se on hyvä rytmi tällä hetkellä, niin sitten neito nukkuu klo 7-8 asti.Kuitenkin täs itsekin aina valvoskellaan. 1v menee klo 20 nukkumaan ja koululaisten pitää olla petissä klo 21. Kovin täällä on iltaisin rauhaisaa.Vieno tissittelee tai torkuskelee silloin kun muut lapset jo nukkuu.
Siitä miehen musiikkipuolesta sen verran että monia instrumentteja hän osaa soittaa, myös säveltää ja sanoittaa biisejä.Päähomma on kuitenkin laulaminen useammissakin projekteissa ja monilla levyillä on mukana.Nyt on tulossa yhden bändin uusi levy markkinoille joka on lyömässä ilmeisesti kansainvälisesti läpi. Mua pelottaa että joudun pitemmiksi ajoiksi keikkaleskeksi. No, eipä viitsi stressata etukäteen. Onhan yksi bändi selkeesti menestyneempi maailmalla kuin Suomessa(raskasta heavyä) eikä sen puitteissa mitään isompia rundeja ole ollut kuitenkaan. Mies heittää myös hääkeikkaa ja muuta yksityiskeikkaa bändin kans jolloin tietty esittävät covereita ja Suomi-musaa tyylikkäästi.
Xena, se sauna-ja grillausosaston paras osuus on ehdottomasti se meri ja mitä kylmempi sitä parempi=)
Jaa, kai se on mentävä imettää ja nukkuu...
Hyvää yötä,
T: sammermanni ja vieno
Johan taas ehti vierähtää ennenkuin pääsin kirjoittamaan ihan rauhassa tänne. Oon kyllä pikaisesti vilkuillut mitä täällä on tapahtunut.
Unirytmistä näkyy olevan asiaa. Meillä Veera menee nukkumaan yöunille puol 9-9 ja herää n. 2 syömään ja toisen kerran 5 maissa ja nukkuu sitten 7-9 asti. Riippuen siitä paljonko jaksaa syödä 5 maissa. Näin on menty aika pitkään, tosin pari kertaa on menty yöunille jo 8 aikaan. Tuo rytmi on meille hyvä. Ei haittaisi vaikka herää jo 7 aikaan, silloin Veera nukkuu pikkutirsat 9 maissa ja noin 11 mennään päikkäreille. Sieltä heräillään 2 maissa ja 6 otetaan taas pienet tirsat.
Veera on kasvanut reilut 10cm syntymästä ja pituutta on nyt 57,5cm, Painoa on noin 4700kg Onhan sitäkin kivasti kertynyt tuosta 2755g:sta.
Kovasti odotetaan 5000g menoa rikki. Ensi viikolla olisi 3kk neuvola, mutta taitaa olla, että siellä ei vielä mene tuo rikki.
Kävin tänään vauvauinti infossa ja surukseni sain kuulla, että ennen syyskuuta ei ryhmiin mahduta :( Elokuussa ei täällä Jyväskylässä vielä vauvauinti ala, koska uimahalli on viikonloput kiinni. Harmittaa etenkin sen vuoksi, että Veera on syyskuussa jo 7 kk ja refleksit sukeltamiseen heikkenee, eihän se tietysti ole pääasia, mutta olisi kiva katsoa pitääkö meidän neiti sukeltamiseta. Onko täällä muita, jotka on vauvauinnista kiinnostunu?
Liikkumisesta oli myös juteltu. Meillä Veera liikkuu kovasti ja pieniä elkeitä tosiaan vatsalleen kääntymisestä on. Kyljeltään ollessaan on muutamia kertoja menyt masulleen ja sekös on neidistä hauskaa ;)
Pikkuhiljaa meiltä on myös löytymässä tuo tarttumisote ja tavaroiden tunkeminen suuhun. Veera on jo pidempään pitänyt kiinni tuttipullosta, mutta nyt on alkanut löytymään myös muut tarttumisen arvoiset asiat. On kyllä mahtava seurata kehitystä, mutta samalla hieman tulee haikea olo, koska vauva-aika vähenee mitä enemmän kehitystä tapahtuu... Hieman kahtiajakautunut olo jos asian voi näin ilmaista.
Omaa aikaa otan jokapäivä hieman jos vain mahdollista. Yleensä asia järjestyy viimeistään niin, että lähden kauppaan. Olen huomannut, että jos saan olla puolikin tuntia itsekseni on olo paljon virkeämpi ja parempi muutenkin. Veera on kyllä kiltti eikä turhia itkeskele, mutta jos sattuu huono päivä niin pieni hetki itselle auttaa asiaa kummasti. Meillä mies tekee vuorotyötä, joten hän on Veeran kanssa aina kun voi. Jos oikein huono säkä käy vuorojen suhteen niin saattaa mennä muutama päiväkin, että hän näkee Veeran hereillä. Tää on tosin harvinaista, mutta sitäkin sattuu.
Voimia kaikille, joilla on unien ja ruokien kanssa ongelmia. Itse olen erittäin allerginen ja oikeiden ruokien löytäminen on vaikeaa.
Nauttikaahan lauantaista!
Huhtityttö ja Veera 180108
Kärpät voitti, oon ihan riemuissani. Vaikka juuri pelin aikana tajusin miten elämä on muuttunut...vähänkö oltais oltu baarissa kattomassa muuten, jos siis ei Ohtoa ois! Mut ei haittaa, hyvältä tuntuu näinkin. Oikeestaan just uskomattoman hyvältä tuntuu tajuta se, että se mikä ennen oli tärkeetä ja hienoo, onkin nyt aika mitätöntä, kun elämään on tullut jotain niin paljon hienompaa ja tärkeämpää. Vaikka onhan toki edelleen hienoa nauttia muistakin itselleen tärkeistä jutuista, mutta vielä hienompi tunne on kun tietää nyt mitä on kun on oma lapsi. Ei sitä voinut kuvitella etukäteen. Ei vaikka yritti.
Huhtityttö: Meillä tartutaan jo tosi innokkaasti esineisiin. Lelukaari on ahkerassa käytössä, siitä riemua riittää, todella hienosti tarttuu siinä roikkuviin esineisiin. Samoin iskän silmälaseihin...tai mun alahuuleen, ja vaatteisiin. Suuhun vie lähinnä omaa nyrkkiään ja puklurättiä.
Meillä ei käännytä vielä, heti syntymän jälkeen kyllä sairaalassa kääntyili selältä mahalleen (ja sitä lastenlääkärikin ihan ihmetteli miten tarmokas oli) ja jonkun aikaa kotonakin vielä, mutta sitten se jäi pois.. Nyt kääntää selällään ollessaan yläruumiinsa kyllä ihan kyljelleen (lähes mahalleen-päin), mutta jalat ja pylly jää sätkimään vielä selälleen. Mahaltaa ei edes yritä minnekään, haluaisi olla vaikka aina mahallaan, niin mitäs sitä siitä pois kääntymään...
Ohtolla on yhä vähän nuha ja nenä tukossa välillä pahastikin, ollut jo yli viikon, kohta kaksi... Mitenhän pitkään tuota uskaltaa katsella, vai pitäisköhän mennä jo lääkäriin... Kitisee aika paljon tukkoista nenää, mut muuten poika kyllä ihan terveen oloinen... Toivottavasti nyt menis joskus ohi, mut tuntuu vaan jatkuvan tuo nuha aina vaan..
Frimmy ja Ohto 250108
Onko teillä muilla muuten lemmikeitä? Ja jos on, kuinka paljon luotatte niihin?
Meillä on 2kissaa ja koira.. Ikinä eivät ole yrittäneet mitenkään tulla liian lähelle vauvaa (kissat kyllä meidän sängyllä kävelee ihan läheltä, muttei ikinä päältä), eivät juurikaan välitä nuuskia tai mitään edes. Pari päivää sitten toinen kissa hyppäsi sisällä vaunuihin joissa ohto oli (olin paikalla, hätistin pois), vaikkei ikinä ennen ole mennyt edes tyhjiin vaunuihin. Tuo vähän hirvittää, en ikinä jätä vahtimatta. Mutta yleisesti ottaen ovat pysyneet poissa kaikesta ohton tavaroista, aina. Silti en täysin uskalla luottaa, ne on kuitenkin eläimiä, jotka ei voi ymmärtää mahdollisia seuraamuksia. Kissat on esim aina öisin lukkojen takana toisessa huoneessa.. Koira on niin iso ettei pääse kiipeämään vaunuihin tai pinnikseen, siihen luotankin ehkä eniten. Mutta ikinä en ala eläimeen luottaa täysin, vaikka hyvin onnellinen olen että meillä kaikki on sujunut mutkitta, muuten eläimet ovat myös meidän " lapsosia" .
Frimmy
Vielä ku koti" kylän" Santasport hoitais huomenna homman kotiin niin johan olis helppoo olla pohjoissuomalainen =) Kyllä välillä ärsytti otteluiden selostuksen " etelävetoisuus" , samoin tuomaripeli, mutta oikea joukkue voitti ja se on pääasia!
Frimmy: jos räkäisyys jatkuu ja jatkuu, kannattaa jossain vaiheessa käydä näyttämässä korvia lääkärille.
Meillä on koira, tosin aivan tynkä sellainen =) Säkä huimat 29cm ja tosi lauhkea tapaus kotioloissa, vaikka vielä nuori onkin. En silti voi aivan täysin luottaa koiraan, en esim. jätä vauvaa yksin lattialle, jos koira on paikalla. Koiralla kiinnostaa vauva ihan älyttömästi, enkä kiellä sellaista hyväntahtoista tutustelua ja haistelua. Kuitenkin kiellettyjä paikkoja ovat vauvan jumppamatto ja lelut, vaikka nehän koiruutta kiinnostais aivan älyttömästi kuten myös puklurätit ja pissavaipat! Kissat on kyllä tosiaan siinä mielessä " kinkkisempiä" kun pääsevät vaunuihin ym. Meillä oli kissa kakkosen vauva-aikana ja kerranpa oli sekin vaunujen päällä (onneksi siinä jalkapeitteen päällä) nukkumassa ulkona. Saipahan katti kuulla kunniansa ja sen jälkeen jätti vaunut kyllä rauhaan. Kissakarkotetta taisin myös laittaa vaunuihin.
Meillä kans tartutaan jo leluihin ja revitään naamasta! Suuhun ei leluja vielä juurikaan vie, mutta sitä peukaloa sitäkin ahkerammin...Meidän neidillä on vuorokausirytmikin melkein yks yhteen Huhtitytön vauvan kanssa!
Kirjottelinki jo tuohon toiseen avaukseen kotona viihtyvästä vauvasta... Me ei sitten kyläillä eikä kerhoilla koska neiti haluaa olla KOTONA! Tuntuu aivan uskomattomalta, miten samaan perheeseen voi siunaantua näin eriluonteisia lapsia. Esikoinen on kuin kotonaan joka paikassa ja kakkonen on siltä väliltä, mutta tämä neiti on oikea kotikissojen kissa!
Mahavaivat ja puklailut on sinänsä helpottaneet. Luulen, että meillä kyse oli suoliston epäkypsyydestä johtuvaa tuo alun kiemurtelu ja voihan se olla sitäkin, että nyt ollaan opittu tuntemaan tämän vauva ja osataan vastata sen tarpeisiin paremmin. En tiiä mikä osuus oli tuolla ruokapuolella, oon nyt lopettanut kokonaan imetystaistelun ja neiti saa pelkkää korviketta. Tissimaidon jälkeen yleensä nikotteli ja taisteli sitä ylös nousevaa evästä vastaan, nyt on huomattavasti rauhallisempi. Tokihan tuosta imetyksen epäonnistumisesta on joutunut oman surutyönsä tekemään, mutta pääasia on että vauva saa ruokaa ja kasvaa!
Baarielämä ei houkuttele täälläkään, minäkin nautin enemmän syömisestä hyvässä seurassa, siellä voi jutella huutamatta. No, sen verran " teini" oon, että festareille pitää päästä. Ihan oon jo täpinöissäni kun vuosien odotus palkitaan ja viimein näen lempibändini Sonata Arctican livenä tulevana kesänä. Koitankin olla nyt naputtamatta miehen harrastuksista, josko se suopuis päästämään minut kahtena iltana rokkia kuuntelemaan.
Mistähän sitä sais motivaation näiden " vararenkaiden" hävittämiseen... Kymmenen kiloa pitäis saada painosta pois, mutta kun se laihduttaminen siirtyy aina siihen surullisenkuuluisaan huomiseen!
Reissuleskille vielä jaksamista!
aksiina ja Annu 28.1
Meiän koiran säkä on 68cm! Eli aikaslailla korkeampi! noin 60kg. Tuo koira on sinänsä tosiaan aika harmiton, kun on pallienpoiston myötä aika rauhallinen lössykkä.. Lähinnä makailee sisällä, ja vahtii jos vauva itkee, sit tulee uikkaamaan meille et " hei, tehkää jotain" . Sopivan löysätahtinen myös mukaan vaunulenkeille.
Mä kun en mitään kovin reipasta tahtia pysty pitämään, ku mulla on selässä (oik lavanseutu)jotain ihme kipua aina kävellessä.. Pakko mennä kyl jolleki fysioterapeutille kai, ku tää kipu alkaa haittaamaan jo aika pahasti...en tiiä mitä on, ilmeni about kun ohto oli 1kk.. Lieneekö lihaskipua vai muuta, ennemmin veikkaan muuta kun ilmenee vaan kävellessä, ja on silloin TOSI kipeä. Toivottavasti ei ois kuitenkaa pahempaa, vähä kyllä jo epäilyttää että mitä tuollainen kipu voi olla..
Pitänee käydä miehen fys.terapeutilla, sekin on selkä-särki -ollut pidemmän aikaa. Ja mies puhui fys.terapeutilleen mun kivuista, suositteli käymään..no, niin kai ne aina lisää asiakkaita haluaa, mut vois kyllä silti olla paikallaan... En oikeasti kärsi kävellä yli 1km kerralla.
Frimmy
Frimmy
Sen verran äkkiä laitan, että huhtityttö, jos vauvauinnin takia kiinnostaa vähän ajaa niin tulkaa Äänekoskelle uimaan. Matkaa 40km, mut tie on hyvää :) Me aloitettiin 2 viikkoa sitten ja ihanaa on. Uskon että mahtuu mukaankin johonkin ryhmään. Lauantai aamuisin on klo 9 eteenpäin ryhmiä. Jos yhteystietoja ohjaajiin haluat niin laita viestiä mulle; titta20@msn.com Kun en uskalla julkisesti kenenkään numeroa heitellä...
Pore
P.S. ens viikolla kyllä tulen kirjoittelemaan enemmänkin... ihan varpilla...
Tässä viime viikon jutustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12802938&p=&mpage=1&tmode…
tuota meidän suloista pojua. Oon alkanu nukuttaan häntä sisällä, kun parvekkeella unet jäisi niin lyhyiksi (liikenteen melu on moninkertainen tuossa partsilla).
Viime viikolla siirryttiin äitiyspakkaus-sängystä pinnikseen ja nyt poika harjoittelee ihan urakalla selältä mahalleen kääntyilyä. Hän ei malta edes nukkua kunnolla. Aina kun makkarista kuuluu kutsuhuuto ja menee katsomaan, hän on joko mahallaan tai muuten vain ihan hassussa asennossa :D.
Mukavaa viikon jatkoa!
Justus ja poju 14.1.
Pajunkukka, apua mikä aprillipila! Mies tais säikähtää pahanpäiväisesti:) Huh, meillä tulis varmaan kans melkonen kauhunhuuto jos noin pilailisin. Ei vaan, eihän se mikään katastofi olis vaikka oliskin taas raskaana, mutta mieluummin nautin nyt tästä esikosta ja katsellaan sitä kakkosta sitten joskus myöhemmin.
Frimmy, mulla sama juttu ton menemisen kanssa. Kyllä mäkin varmaan miehen puolesta voisin lähteä vaikka viihteelle, mutta ei mullakaan ole oikein seuraa. Mieluiten menisin juuri miehen kanssa, mutta se on mahdotonta. Meillä asuu lähimmätkin sukulaiset parin tunnin ajomatkan päässä, joten ei ole hoitoapua ihan lähellä saatavilla. Kyllä mulla sitä omaa aikaa aina välillä on, mies vahtii silloin vauvaa. Silloin käyn vaikka ruokakaupassa tai niinkun viime viikolla, Hulluilla Päivillä. Kyllähän mulla päivittäin omaa aikaa on ruhtinaallisesti, kun vauva nukkuu, mutta ei sitä lasketa kun silloin ei voi kuitenkaan ite lähteä mihinkään.
Kukas se kyseli petipuuhista. Mun ei ole tarvinnut käyttää ollenkaan liivejä petipuuhien aikana, koska maitoa tulee niin niukasti. Vauva on kyllä täysimetyksellä, mutta maitoa riittää vaan vauvalle, sitä ei tule muulloin kuin imettäessä. Käytettekö liivejä muuten myös öisin? Mä käytin ihan alussa varmuuden vuoksi sellasta toppia, ettei kaikki olis ihan maidossa, mutta enää en käytä sitäkään kun maitoa ei kertakaikkiaan tule yhtään ylimäärästä. Pari kertaa on lakana on tainnu kastua maidosta, mutta yleensä maitoa tulee vaan sillon kun poika sitä imee. Mä en muuten kans tykkää siitä että mies koskee rintoja. Nyt ne on vaan vauvaa varten:)
Oltiin lauantai-iltana kavereitten luona kylässä ja vähän jo pelotti etukäteen lähteä, kun vauva oli ollu kakkaamatta jo 6 päivää ja tiesin, että kakka varmaan tulisi pian. No, vauva alkoi sitten siellä kyläpaikassa kitisemään ja me päätettiin lähteä kotiin vauvan kanssa, mies jäi sinne kylään vielä kittaamaan kaljaa. Onneksi lähdettiin, juuri kun päästiin kotiin niin vauvalta tuli kamala pieru ja sitten olikin kaikki ihan kakassa!! 6 päivän kakat, kyllä sitä riitti!! Riisuin vauvan ja pesin, laitoin hetkeksi hoitopöydälle ja taas lensi samanlaiset lastit. Miten niin pieneen vauvaan voi mahtua niin paljon sitä kakkaa! Olin kyllä niin onnellinen että oltiin kotona eikä kylässä sotkemassa paikkoja.
No mutta ei tässä tän ihmeempiä, mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!!
Sain torkuttua pari tuntia, kunnolla en kylläkään saanut unen päästä päivällä kiinni vaikka väsyttääkin.. Mutta auttaa kai se torkahtelu ja lepäilykin. Ohto taas on nukkunut jo reilut kolme tuntia, kumma miten se aina silloin nukkuu kun on miehen " vahtivuoro" , mun vuoroilla ei nuku noin pitkään...vai tuntuukohan musta vaan. Vois varmaan oikeesti joku päivä pitää kirjaa sen nukkumisista ja huutamisista jne, kun eiks ne suosittele sitä jos tuntuu että vauva huutaa paljon...niin siitä vois sitten nähdä et huutaako se nyt kuiteskaa _niin_ paljon, vai tuntuuko se vain siltä. Kun voi olla että oon vaan ite vähän herkillä, kun tuo flunssakin vei voimat ja sen aikana hoitaminen tuntui niin työläältä.. No, onneks mies on nyt su-iltaan asti kotona niin voin toipua ja keräillä voimia ensi viikkoa varten.
Mulle ois kyllä ihan painajainen jos mun mies olisi pidempiä aikoja poissa, kuten teillä muutamilla! Mut kai se ois tottumiskysymys... tai on se ehkä luonnekysymyskin. Toiset on luonnostaan itsenäisemmin pärjääviä kuin toiset..
Oonko mä ainut täällä kuka kannattaa kärppiä! Suurin osa teistä muista taitaakin olla etelän immeisiä.. Tai enhän mie pohjosesta ole miekään, vaan itä-suomesta. Mutta henkisesti enemmän pohjoiseen suuntautunut kuin etelään.. Niin kyllä pitää pohjoisen joukkuetta kannattaa! Vähän huolestuttavalta kyllä alkaa jo näyttää, bluussi parantaa peli peliltä, vaik alunperin vaikutti et kärpät on varma voittaja. Mut ei siin mitää, jos bluussi voittaa niin on kyllä hatunnoston arvoinen suoritus, pakko myöntää et helkkarin hyvin ovat pelanneet, ansaitsivat eilisen voiton, ja oisivat oikeestaan ansainneet maanantainakin.
Hyvää illanjatkoa!