TAMMI_IHANAT_MAMMAT TENAVINEET 7.4-->
Heissan,
kauhella kiireellä väännän sisään tänne. myöhemmin kuulumiset1
Kommentit (51)
Meillä on ollut tänään älyttömän huonosti nukuttu päivä, vauva nukkui ainoastaan kolmet puolen tunnin unet koko päivänä! Ihmeellistä. Tosin eilen vauva meni " yöunille" jo klo 16, heräsi vaan kerran puoleksi tunniksi sen jälkeen, muuten nukkui aamuun asti. Toki söi aina välillä eli 1-3 tunnin välein, mutta ei jaksanut silloinkaan avata silmiään.
Vieläkö teillä kaikilla riittää maito? Tarvitsetteko maidonkerääjiä, liivinsuojia, rintapumppua? Kuinka kauan pystytte olemaan imettämättä, ennen kuin tuntuu että rinnat räjähtää? Mä olin eilen jumpassa aamulla ja vauva sai sillä aikaa korviketta. Kävin sitten jumpan jälkeen kaupoilla ja olin poissa yhteensä 5 tuntia. Ei ollut yhtään sellasta oloa, että rinnat olis täynnä. Yhteensä tuli sitten 8 tunnin tauko imetykseen eikä siltikään ollut mitään pakottavaa tarvetta imettää. Toki rinnat tuntui täysiltä ja pahkuraisilta kun niitä kokeili, mutta muuten ei ollut sellasta oloa että pitäs lypsää rintoja tyhjemmiksi. Ja sitten kun aloin imettää niin aattelin että toisesta rinnasta valuis varmaan maidonkerääjään jotain, mutta ei - ei tullut tippaakaan sinne maitoa. Siitä tuli vaan mieleeni, että onkohan maidon tuotanto oikeesti jo vähenemään päin. Vauva on kyllä täysimetyksellä, mutta oon huomannu että hän aina nukkuu paremmin jos saa korviketta. Mä en oo ite siis vauvalle antanu korviketta, vauva on saanu sitä ainoastaan sillon jos mä oon ollu ite jossain ja mies on ruokkinu vauvan. En kuitenkaan millään haluais uskoa, että oma maidontuotanto on niin huonoa. Toki annan korviketta, jos nyt näyttää ettei vauvan paino ole noussut, mutta muuten mä täysimettäisin mielelläni vaikka puoli vuotta. Tykkään imetyksestä, se on niin kätevää. Ja taloudellistakin vielä:) No, saa nähdä miten vauva on kasvanut kun seuraava neuvola on. Tähän asti kun kasvua on ollut vähän liiankin kanssa, poika on aika pyöreä:)
Vielä tuosta vauvan syömisestä, puklaileeko teidän vauvat yhtä paljon kuin ennen? Meillä pulauttaminenkin on vähentynyt viime aikoina tosi paljon.
Baareilusta.. ei muakaan kyllä baarit kiinnosta. Tai riippuu tietty, mitä baarilla tarkotetaan. Mihinkään tanssipaikkaan tai muuhun meluun mua ei saa, mutta pubissa kyllä tykkään istua. Oltiinkin just vähän aikaa sitten työkavereitten kanssa oluella ja oli se vaan niin luksusta. Mä inhoan kaikkea melua ja tungosta, mutta sellaset kivat paikat missä voi istua iltaa ja jutella niin että kuuleekin jotain, on kivoja.
No täytyy lopetella, vauva just nukahti joten täytyy itekki mennä nukkumaan. Huomenna sitten taas uusi viikko ja uudet kujeet.
Kaura ja poika 3,5 kk
Moi!
Pajunkukka, olit tosiaan keksinyt hyvän aprillipilan! Mun kaveri kokeili samaa yli 10v sitten silloiseen poikakaveriinsa, joka oli intissä. Mutta ei mennyt läpi, kun inttikaverille oli tehty sama aiemmin samana päivänä :D.
Mulla ei juurikaan ole omaa aikaa, kun on tuo rakennusprojekti. Jos mummi on lasten kanssa, niin se aika menee mulla kotitöitä tehden. Ne kun tuppaa jäämään tekemättä, kun ollaan lasten kanssa kolmistaan. Mutta jos mies on illan kotona (viikonloppuisin käy vain kotona nukkumassa), niin käyn yleensä rauhassa kaupassa ja menen aikaisin nukkumaan. Monen monta kertaa sanon päivällä läheväni illalla kävelylle, kun mies tulee kotiin. Mutta yleensä olen niin väsynyt, että jää tekemättä. Nyt on tiedossa parin viikon jakso, että mies on kotona ainakin 2-3 iltana viikossa. Toivossa on hyvä elää, että pääsisin lenkille yksin!
Kaura@, onneksi tosiaan kerkisitte kakalle kotiin!
Mulla ei aivokapasiteetti riitä ajattelemaan työasioita. Pari viikkoa sitten kuulin töistä ikäviä organisaatiomuutoksia, niitä pähkäilin hetkisen, mutta en enää. Töihin palaan vuoden päästä, jos vain rahat riittää sinne asti. Jos nyt päästäis eka muuttamaan uuteen kotiin, ennen kuin edes ajattelen töihin paluusta. Olis kiva siis saada koti kuntoon ajan kanssa, eikä hätiköiden töiden lomassa.
Aksiina ihmetteli missä on Pikkukakkonen, Eventus, Satsuma.... Samaa ihmettelen minäkin!
Aksiina kertoi myös ekojen lastensa kasvavan alussa kovasti ja sitten kasvun hidastuvan. Tuossa kohtaa pääsi hymy. Meidän esikoinen on nyt 3-vuotiaana hurjasti paljon ikäisiään pidempi. Neuvolassa ovat viimeiset pari vuotta sanoneet, että kyllä se kasvu siitä hidastuu. Eipä ole vielä hidastunut!
Kyllä meidänkin esikoinen alkoi vierastamaan vaariaan 3kk iässä! Vaari kun kasvatti kesäparran. Vaikka hän ajoi parran pois töihin palatessa, esikoinen pelkäsi häntä ainakin puoli vuotta!
Tuleekos kenellekään Pampersin uutiskirjeitä sähköpostiin? Niissä on tosi hyödyllistä tietoa vauvan kehittymistä ym. Esim. 2kk-kirjeessä luki mm. oudoista itkuista ja yöllisistä ähinöistä, jotka on ollut meille monelle ajankohtaisia. Laitan viestin noista aiheista suorat kopiot mun viestin perään. Jos niistä olisi vaikka joillekin hyötyä.
Magda_lena kertoi diettaamisen olevan salapoliisityötä. Voin kyllä vahvistaa tuon! Mä kun olen joutunut olemaan nyt ilman maitoa, niin sitä löytyy kyllä ihan ihme ruoista! lauantaina iltana söin sipsejä ja ihmettelin, kun tuli ripuli. Kas kummaa, niissä oli maitoa!
Magda_lena, tosi hienoa että uskallat hankkia ulkopuolista hoitoapua! Nythän on trendinä myös varamumot ja -vaarit! Tällaistakin kannattaa miettiä, ainakin sit kun lapsi on hieman isompi.
Mä taas harkitsen vieväni esikoisen MLL:n hoitoon, joka on joka toinen viikko 3h kerrallaan päiväsaikaan. Varsinaista hoitoa ei tarvita, mutta mun aika ja energia ei aina riitä hänen viihdyttämiseensä. Näkisi muitakin lapsia.
Ipu, sulle on pitänyt jo moneen kertaan lähettää voimahali! Onneksi et ole ainoa, jolla on toisinaan negatiivisiakin ajatuksia lapsistaan. Näin siis meilläkin. Onneksi ollaan molemmat vähän rauhoituttu, kun kuopuksen syntymästä on nyt kulunnut enemmän aikaa. Eka kuukausi oli suoraan sanottuna yhtä helvettiä esikoisen kanssa!
En nyt jaksa kaivaa sitä sun aloittamaa pinoa raivoamisesta, joten en ihan tarkkaan tiedä mistä on kyse (enkä muista ed. viestejä). Mutta kirjoitit tässä meidän pinossa tuosta huitomisesta. Auttaisiko enää noin vanhaan kapalo?
Ja kerronpa tähän kaverini ratkaisun, kun hänen kuopuksensa nukkui vauvana tosi levottomasti. Hän nukutti lapsen tosi pitkään vaunun kopassa tai äitiyspakkauksen laatikossa, koska lapsi rauhoittui niissä, kun ei päässyt liikkumaan! Lisäksi lapsen ympärille oli aina pakattu peitto tiukasti ja puklurätti naaman eteen. Tuo puklurätti tuli kuvioihin, kun lapsi sen siihen itse laittoi! Lapsi on nyt 3-vuotias, enkä ole huomannut kysyä miten nyt nukkuu, mutta puklurätti on edelleen tärkeä unen saamisessa. Meidän pojalle tuota en voisi kuvitella, kun hikoilee pienestäkin, mutta jos lapsi vain kestää lämpöä, niin kokeilepa kääriä kunnolla peittoon.
Ipu, onneksi teidän esikoisen kanssa ei tarvinnut lähteä sairaalaan asti verenvuotoa tyrehdyttämään!
Noppari, kiva kun kirjoittelit teidänkin kuulumisia!
Xena, voimia parisuhteeseen! Vauva-aika on parisuhteelle(kin) rankkaa aikaa. Jotkut sanovat, että rankin aika on silloin, kun toinen vauva syntyy... Mutta teillehän tämä oli eka, eikös?
Yleensähän se onkin niin, että kun jäädään kotiin perheen kesken, niin ongelmat nousevat pintaan. Toivottavasti teidän suhteen paranemiseen riittää aika! Koittakaa saada kahdenkeskistä aikaa.
Mäkin aika-ajoin kypsyn totaalisesti mieheen ja siihen, kun hän ei ole koskaan kotona. Mutta jos saadaan edes hetki olla kahdestaan, niin johan mäkin jaksan taas hymyillä. On siinä miehellä kestämistä, kun kotiin tullessaan näkee vaan hapanta naamaa :).
T: Justus ja poju 14.1.
------------------------------
Tässä nämä lupaamani katkelmat Pampersin uutiskirjeestä. Saan uutiskirjeen, kun rekisteröidyin Pampersin sivuille. Esikoisen aikaan sieltä tuli myös loistavia kirjoja/lehtisiä vauvan kehityksestä. Suosittelen.
Ensimmäisen vuoden aikana lapsesi pituus ja paino kehittyvät nopeammin kuin koskaan muulloin elämässä. Hänellä on ajoittain kasvupyrähdyksiä, jolloin hän tuntee itsensä tavallista nälkäisemmäksi. Älä ihmettele, jos pienokaisesi on parin päivän ajan erityisen itkuinen muutaman viikon välein ja tuntuu, että hänelle ei riitä normaali maitomäärä. Jos imetät, vauva voi vaikuttaa nälkäiseltä ja itkuiselta pitkänkin syötön jälkeen, vaikka molemmat rintasi ovat jo ihan tyhjät ja latteat. On suuri houkutus täydentää syöttöä äidinmaidonkorvikkeella. Mutta se ei ole oikea ratkaisu. Kehosi maidontuotannon pitää lisääntyä, jotta se pystyy vastaamaan vauvasi kasvavia tarpeita. Jos epäilet, että vauvallasi on menossa kasvupyrähdys, sinun tulisi reagoida lapsen tarpeisiin lisäämällä syöttöjen lukumäärää. Näin maidontuotanto lisääntyy luonnollisesti. Muista levätä ja juoda paljon nestettä, jotta kehosi pystyy hoitamaan tehtävänsä. Älä pelästy näis tä vauvan syöttötapojen väliaikaisista muutoksista. Vie yleensä vain 1-2 päivää, kunnes maidontuotanto sopeutuu tilanteeseen.
Mielestäsi uneen liittyy luultavasti hiljaisuus ja rauhallisuus. Pienokaisesi yöt ovat kuitenkin melko erilaisia kuin sinun. Pikkuvauvat heräävät luonnostaan muutaman tunnin välein useista eri syistä. Nälkä herättää useimmin, mutta se ei ole syynä kaikkeen heräilyyn, jota voit joutua kokemaan. Näin pienenä vauvasi on vielä kehitettävä taitoaan siirtyä vaivatta kevyen ja syvän unen eri vaiheiden välillä. Toisin kuin vanhemmilla lapsilla ja aikuisilla, valtaosa hänen unestaan on vielä kevyttä, aktiivista ja täynnä unia, minkä vuoksi hän säpsähtelee, ääntelee, huutaa ja jopa availee ja sulkee silmiään. Siksi hän saattaa näyttää olevan hereillä juuri silloin, kun hän itse asiassa on siirtymässä syvään uneen. Monet vanhemmat nousevat sängystä heti, kun heidän vauvansa liikahtaa. Mutta älä tee niin! Odota, kunnes olet varma, että vauvasi on todella herännyt ja tarvitsee huomiotasi, ennen kuin reagoit unen keskeytymiseen. Muista, että va nhempien väliintulo usein herättää lapsen täysin, vaikka hän muuten olisi luonnollisesti siirtynyt syvään uneen puoliksi herättyään.
Heh, tulipa sit taas pitkä tuosta viestistä, vaikka kiire muka oli :).
Joku ihmetteli sitä, kun lapsi nukkuu vain vajaan tunnin unia kerrallaan. Meillä on sama juttu päivällä. Tai saattaa olla yölläkin, mutta en itse herää ainakaan kovin herkästi. Tuo Pampersin uutiskirje laittoi miettimään. Olin siis jo unohtanut esikoisen ajoilta sen, ettei vauvaa kannata mennä herättämään keskenkaiken, kun luulee hänen olevan hereillä, eikä olekaan. Kun poju siirtyi nukkumaan partsilta makkariin, niin unijaksojen pituuskin on kasvanut. Ulos sitä tuli mentyä herkemmin, kun alkoi kuulua ääniä tai vaunut heilumaan enemmän. Nyt en mene joka kutsuhuudolla edes katsomaan. Kyllä sen huudon sävystä kuulee, koska on syytä mennä.
Ja vielä tuosta Pampersin uutiskirjeestä. Hehkutan siis noiden kirjeiden sisältöä, en ota kantaa itse Pampersin tuotteisiin. Jos joku luulee, että yritän niitä tässä samalla mainostaa! Meillä ei siis edes käytetä Pampersia :).
Magdalena, vauvat nukkuvat 50min unijaksoja eli tulevat ns." unen pintaan" 50min kohdalla.On erilaisia vauvoja, josita toisille unen pinnasta takaisin syvään uneen sukeltaminen käy vaivatta ja sitten vauvoja jotka aina siinä välissä havahtuvat itkemään tms. Meidän Vieno sukeltaa vaivatta syvään uneen takaisin ja tosiaan nukkuu huiman pitkiä päivä-ja yöunia.Viime yönä nukkui taas 8,5h heräämättä.Klo 7 noustiin aamutoimiin ja nyt on taas umpiunessa parvekkeella.
Ja dieettiä kun purkaa, pitä sit olla kärsivällisyyttä.Kannattais ottaa tuote kerrallaan ja syödä sitä 2vkoa joka pv ja sit vasta ottaa seuraava tuote mukaan ellei tule oireita.Koska vatsavaivaiset reagoivat usein viiveellä, tämä on tärkeää.
Minua kiinnostaisi kahvihetki kyllä, mutta keskiviikot ei sovi.Mulle sopis tuo sanomatalo, mutta tiistaina sama aika?SOPISIKO MUILLE 15.4 TIISTAI???? Ja kun Strutsi ehdotti klo 12, mulle kävis se.
Omaa aikaa mulla on ihmeellisenkin paljon, kun ajattelee että meillä on 4 lasta. Eilenkin olin lenkillä ja keskiviikkoisin käyn maalaamassa, viikonloppuisin jompanakumpana pvnä saunomassa ja meressä uimassa ystävien kanssa.Miehellä sitten on bänditreenejä ym. Ja samaa harrastan minäkin kuin Strutsi eli yksin kotona saunomista.
Mies lopettaa työt kodin ulkopuolella ja alkaa tehdä kotoa käsin suurimman osan, paitsi tietenkin bändin keikat, treenit ym.Mua vähä huolestuttaa, koska tää koti on ollu mun valtakunta päivisin ja pelkään et menee hermot ukkoon joka söhlää tossa. Rasittavaa on myös, jos se istuu koneella tekees töitä ja on siinä ikäänkuin käsien ulottuvilla muttei voi häntä sitten kuitenkaan saada apuun.No, turha kai sitä etukäteen stressata. Hassua on, miten erilaisiakin on meidän mammojen ongelmat: toisella on harmia kun ei mies ole koskaan kotona ja meillä nyt sitten tämmöisiä pohditaan=)
Xena, meidän 1v ei vauvana puklannut juuri ollenkaan.Ei tullu pyykkiä.Viikonkin saattoi olla samat vaatteet yllä j aihan siistit.Toista se on Vienon kanssa, menee useat vaatekerrat päivässä ku tulee niskakakkaa ja kaaressa lentää puklu=)
sammermanni ja vieno 28.12.07
Ehtisköhän tässä välissä vähän kirjoittaa... kokeillaan.
Neuvolakuulumiset ensin. Eli rokotuksen sai tyttö ja mitat olivat 6575g, 63,1cm ja py. 42,8cm (kasvanut 2kk neuvolasta +1205g, +3,1cm ja +2cm). Vierastusta oli meilläkin! Tuli oikein kunnon itku, kun neuvolatäti tutki vauvaa. Eli kai ne tässä iässä osaa jo vierastaakin. Rokotus ei aiheuttanut itkua, hieman vaan vauvaa ärsytti, kun piti pitää hieman oudossa asennossa paikoillaan.
Tietokone hidastelee, en saa nyt toiselle ikkunalle auki näitä keskusteluja, mutta yritän muistella, mistä on puhuttu aikaisemmin. Rinnalla flirttailusta ainakin. Meillä on alkanut tapahtumaan ihan samaa! Tosin ei rinnalla, vaan pullolla:) Etenkin iltaisin, kun on viimeisen maitopullon aika, niin johan alkaa kujertelut ja hymyilyt, kun pitäisi juoda viimeiset maidot ja käydä nukkumaan. Kumma juttu, miten vauva ei tee sitä samaa päivällä, vaan just illalla... ja itsellä meinaa mennä pokka, kun alkaa itseäkin naurattaa vauvan kujertelu. Yritä siinä nyt sitten nukuttaa vauvaa...
Viime ketjussa kirjoitin niistä rinnan pahkuroista, niin en sitten kysynytkään asiasta neuvolasta, kun huomasin, että se pahkura vasemmassa rinnassa on pienentynyt. Kysyin kyllä neuvolatädiltä, että kauanko sitä maitoa voi vielä tihkuttaa imetyksen jälkeen, niin se sanoi, että puolikin vuotta voi vielä tulla puristamalla tippoja. Joten luulen, että nuo pahkuratkin liittyy jotenkin vielä tuohon imetykseen.
Meillä vauva nukkuu parhaiten juuri peittoon käärittynä. Nukutankin vauvan aina sylissä peittoon käärittynä, jossa siirrän sänkyyn. Jos vauva nukahtaisi sylissä ilman peittoa, niin hän heräisi kyllä heti siihen siirtoon. Välillä vauvan otsa on ihan hikikarpaloilla, mutta yritän sen verran availla peittoa, ettei nyt ihan läkähdy sinne. Samoin, vauvalla on aina sideharso tai peiton reuna naaman edessä ihan sen takia, että pitää tuttia paikoillaan. Nykyään vauva on kääntynyt yöllä itsestään kyljeltä selälleen. Meilläkin nukutaan tosi pitkiä yöunia, ja päivällä unet onkin katkonaisempia. Vauva menee nukkumaan 19-20 välillä ja nukkuu klo 2-3 asti. Toisen kerran syö sit klo 5-6 välillä, jonka jälkeen nukutaan, mikäli 2-vuotias ei ole herännyt. Se on sellainen aamuvirkku...
Tuosta magda_lenan vaativan vauvan aiheesta. Meillä Aada on myös aika vaativa, ainakin supervaativampi, kuin isoveljensä. Edelleenkin viihtyy paljon enemmän sylissä kuin itsekseen lattialla tai sitterissä. Minä vastaan kyllä vauvan kutsuun melko pian, kunhan vain pystyn. Joskus voi olla, että vauva saa huutaa pää punaisena, esim. iltaisin on monesti sellainen tilanne, että pitäisi 2-vuotiaalle tehdä ja syöttää iltapuuro, niin tuntuu, että aika usein just samaan aikaan vauva haluaisi maitoa. Joskus on vaan pakko tehdä valinta, että vauva saa odottaa sen ajan, että saa toisen asian tehtyä ensin. Ei se vauva rikki siitä huutamisesta mene, mutta toisaalta en kannata turhaankaan huudattamista. Mutta aina ei repeä joka paikkaan yhtä aikaa!
Jotenkin tulee tällaisena koiraihmisenä vertailtua vauvan ja koiran kasvatusta toisiinsa... Koiralle kun ollaan aina opetettu, että saa odottaa esim, aamuisin lenkille pääsyä ja syömistä sen aikaa, että itse saa rauhassa juotua aamukahvit, eikä tarvi sinne ulos heti sännätä, kun sängystä ylös pääsee. Meidän 2-vuotiaskin on aikamoinen " mulle nyt heti kaikki" -vaativainen, koko ajan haluaa jotain naposteltavaa keittiöstä ja sitten jos pitää odottaa, niin tulee kauhee kitinä ja kiukku. Hänenkin kanssa harjoitellaan päivittäin sitä, että vähän aikaa voi odottaa, että kaikkea ei voi saada aina just sillä sekunnilla, kun hän niin päättää. Ehkä tuota voi hieman lievemmässä määrin vauvallekin soveltaa?!
Sammermannille kysymys; Olet monesti kertonut teidän musiikkiharrastuksesta, saanko kysyä millaista musiikkia miehesi soittaa? Itse olen koko lapsuuteni elänyt musikaalisessa perheessä, tosin olen ainut meidän perheestä, jolle musiikki ei sitten tullut ammatiksi. Monet meidän suvusta soittaa jotain, samoin ystäväpiirissä.
Nyt ei kyllä taas muista yhtään mitään, meinaan mistä on ollut kirjoitusta... Mutta jatketaan sitten toisen kerran!
T:vikli80 ja Aada 4.1.08
Ps: Itse vaikka en odotuspuolelle paljoa kirjoitellutkaan, niin muistan että satsuma kirjoitteli ainakin alussa tänne vauvapuolellekin, mutta ei ole kyllä pitkään aikaan kirjoitellut. Tuon 2-vuotiaan ollessa vielä mahassa, kirjoittelin itse tosi paljon odotuspuolelle, samoin vauvakuumepuolelle, mutta sitten kun hän syntyi, niin tuntui että aika loppui kuin seinään, ja kirjoittelut vauvapuolelle jäi tosi minimiin.
Sen siitä saa, mitäs menin kehumaan. Eilen illalla ei neiti sitten suostunutkaan pinnikseen. Aiemmin on nukahtanut syliin syömisen jälkeen, herännyt sänkyyn nostettaessa, mutta nukahtanut peittoon käärimällä tai käsistä kiinni pitämällä. No, tänään uusi yritys.
Sammermanni: Mun mies tekee välillä etäpäiviä kotona. Joskus on vaikea saada lapset tajuamaan, että vaikka isä on kotona, niin sitä ei saa mennä ihan koko ajan häiritsemään kysymyksillä ja pyynnöillä. Enimmäkseen mies onneksi jaksaa ja ehtii ottaa lunkisti nuo häiriöt. Silloin jos on joku tiukka tilanne tai kiire, niin sitten sillä tietysti menee helposti hermo - ja mulle tulee stressi siitä, että pojat täytyy pitää poissa työhuoneesta. Silti tykkään noista etäpäivistä. Silloin mies paremmin ehtii tarvittaessa hakemaan kolmosta päiväkodista tms.
Koko päivän on sataa lotistanut. Nyt ei taida juuri sataa, mutta hurja sumu tuolla on. Toivottavasti huomenna on vähän selkeämpää. Sitten voisin viitsiäkin vaunuilla kauppaan hakemaan vähän täydennystä.
Rauhallista iltaa, kollegat.
Strutsi ja neiti 31.1.
PS. Blues saisi voittaa mieluummin. :)
Lapset nukkumassa, jee!
Unohdinkin kertoa, että muutamana päivänä vauva on nukkunut ilta kahdeksasta aamu yhdeksään tai kymmeneen. Välissä vain yksi syöttö. Aiemminkin on mennyt aikaisin nukkumaan ja syönyt yöllä vain kerran, mutta herännyt jo kuuden maissa. Esikoinen kyllä herättää takuuvarmasti viimeistään seiskalta.
Piti korjata ed. viestiäni, kun kirjoitin etten mene joka kutsuhuudolla makkariin vauvaa katsomaan. Hutsuhuudolla en tarkoita itkua tai siitä kovempaa karjumista/huutoa, vaan että vauva huutelee jännästi: " hei mä heräsin jo" tai sit muuten vain ähisee hyväntuulisesti. Tällöin en siis aina mene katsomaan ja usein poju nukahtaakin pian uudestaan. Sit tietty yritän mennä heti, jos tulee kunnon itkut tai huudot.
Muakin kieltämättä kiinnostaa Sammermannin miehen soittamiset :). Itsekin olen harrastellut soittamista lähes 20v. Mutta tosiaan vain harrastellut omaksi iloksi, enkä ole lähes 10 vuoteen soittanut enää mitään, mutta soittimet on tallessa.
Vikli kirjoitti " mulle nyt heti kaikki" -2-vuotiaastaan. Meidän 3v on ihan samanlainen. " Äiti tuu leikkiin, NYT" .
Hyvä että sait mielenrauhan rintojesi vuoksi!
Justus ja poju 14.1.
Loskaista tiistaita kaikille. Toivotaan tosiaan että säät paranee, ei oo parhaat vaunuilukelit täälläkään...
Me käytiin Siljan kanssa tänäaamuna 2kk neuvolassa. Painoa oli nyt 5555g, pituus 58,2cm. Oikein hyvin kasvaa rintamaidolla. Neuvolan täti ihmetteli kun Silja piteli päätä niin hyvin. Että kaikki ok.
Neuvolan jälkeen pyörähdettiin sitten mun työpaikalla ekaa kertaa sitten joulukuun, esiteltiin " tuotosta" :) Eipä paljon vielä poltellut palailla niihin kuvioihin. Sitten käytiin vielä kaupassa hakemassa vaunuihin sadesuojaa, pikkuruisia aurinkolaseja ja vähän muuta tarviketta.
Kylällä pyörimisen jälkeen käytiin Siljan kanssa vielä n. 1,5h kävelyllä, ja tyttö nukkui (kumma kyllä) vielä lenkin jälkeenkin vaunussa - kokonaisuudessaan 3h unet. Mua vähän jänskättikin että tuleeko niitä pitkiä päikkäreitä ollenkaan kun meni vähän rytmit sekaisin tuolla kylillä pyöriessä.
Sitten väsyttikin jo äitiäkin niin paljon etten jaksanut lähteä enää täällä järjestettyyn synnytysvalmennusryhmän palautetapaamiseen... vähän harmitti mutta ajattelin että mitä sitä turhia ressaamaan. Meille tuli vielä vieraitakin illasta.
Sellainen päivä täälläpäin. Mukavaa viikon alkua (tai keskivaihetta) kaikille.
Tolleroinen ja Silja 3.2.
Moikka!
Oltiin eilen 3 kk neuvolassa ja tässä mittoja: pituus 57,5 cm (syntymäpituus 48 cm), paino 5310 g (2860 g) ja pipo 38,8 cm (34 cm). Saatiin myös Rota-rokotteen vika satsi ja sit se 3 kk:n iässä annettava piikki. Parku pääsi pistettäessä, siis Millalta, voi raukkaa. Lisäks oli illalla tosi kiukkuinen (väsynyt?) ja huusi 1½ h, välillä nukahtaen syliin... Puol ysiltä annettiin suppo, että saatiin rauhoittumaan - neuvolatäti kehoitti antamaan jos kränisee normaalia enemmän. No, tää päivä näyttää toistaiseksi paremmalta!
Meillä ei pahemmin vielä liikuskella, olen miettinyt että voisko nuo kestovaipat (harso, lisäimu ja villahousut) haitata asiaa, on nimittäin sen verran paksu paketti :-) Ilman vaippaa oon pitäny jonkin verran ja silloin käännytään mahalta selälleen. Eilen kääntyi hoitotasolla selältä kyljelleen, vähänkö pelästyin kun olin just ollu selkä päin Millaa.... Kohta täytyy lopettaa samanaikainen omien aamutoimien tekeminen ja Millan pitäminen pesukoneen päällä hoitotasolla ettei käy hassusti...
Ipulle tsemppihalit raivareiden kanssa painiessa! Meillä kestää raivoaminen (vain huutoa, ei " väkivaltaa" ) iltaisin yleensä max 1 h, joten voin kuvitella että alkaa olla pinna melko katkeemispisteessä...
Mitäs täällä nyt vielä kyseltiin, ai niin oma aika... No, Millasta en oo pahemmin erossa ollu, oikeastaan vain silloin kun se nukkuu päikkäreitä olen saattanut käydä just esim. hullareilla tms. Alunperin sovittiin miehen kanssa, että se voi mennä kahtena iltana harrastuksiin ja mä samoin. Kohta voin olla viikkokaupalla jossain salilla, ku en oo vielä missään käyny :-D Ongelma (mun korvien välissä vain, kenties) on se, että Milla syö illalla about tunnin välein ja mieluusti antaisin tissiä silloin kun haluaa... Ettei vaan hyytyis tuo meijeri.
Mä oon vähän kade teille, jotka selviätte noin vähällä yösyöttämisellä... Meillä syödään 2-3 h välein öisin, edelleen. No, kai se tästä jossain vaiheessa tasaantuu.
Aiotteko muuten alkaa antaa makuannoksia 4 kk (tms.) iässä? Kyselin asiasta eilen siellä neuvolassa ja täti suhtautui siihen vähän penseästi??!! Enkä tosiaan tarkoittanut, että lopetan imettämisen ja alan syöttää vaan puuroa ja soseita :-)
Treffit: mulle sopis myös ens ti Sanomatalossa klo 12. Oisko sinne tulossa millainen osallistujakaarti?
T: Miukkis ja Milla 3.1.
Miukkis, meilläkin syödään edelleen öisin 2-3 tunnin välein. Viime viikolla oli kaksi pätkää neljän tunnin uniakin (eri öitä) mutta normaalisti pisin syöttöväli yöllä on 3 tuntia. Yleensä noita pitkiä unia on vaan 2 ekaa pätkää, sen jälkeen poika syö 1-2 tunnin välein eli aamuyö on sellasta jatkuvaa tissittelyä. Joinakin öinä poika syö koko yön tunninkin välein. No, aika hyvin olen kuitenkin jaksanut tiheistä yösyönneistä huolimatta. Tänäänkin nukuttiin 10 asti.
Oho poika heräs päikkäreiltä, jatkan joskus toiste..
laitoin uuden aloituksen treffeistä eli olis kiva nähdä monia teistä, etenkin kun en itse viimeksi päässyt pelipaikalle=)
Miukkis, kyllä ne meijerit toimii vaikkei tunnin välein antais maitoa.
Ja täysimetetylle vauvalle suositellaan kiinteitä vasta 6kk iässä, koska silloin syntyy paras mahdollinen vastustuskyky ja bakteerikanta. Osaimetetyt voivat rauhassa aloittaa kiinteät aiemmin.
Meidän neito ei ole kauheasti liikuskellut, mutta toisaalta en pysty tavan pitkiä aikoja lattialla pitämäänkään, kun tuo isoveikka ryntää heti siihen " leikkimään" eli pahoinpitelemään vauvaa. Enpä ole huolissaan, koska neito on muuten aivan proto-vauva eli taatusti tulee kääntymään omalla ajallaan.
Ihmettelin, kun leikkipuistolla tarjosin eräälle äidille syöttötuolia, kun hän alkoi syöttää 8-kuista lastaan ja hän siihen :" Ei me oo vielä istuttu.Ei oo antaneet neuvolasta lupaa" Ja siis ihan tosissaan sanoi, ei vitsinä!!! Olin mielessäni ihan että herranjestas! Entäs jos lapsi alkaakin istumaan ilman tukea ennen kuin neuvola " antaa luvan" , ei kai ko.äiti kaada lastaan kumolleen=D Kerroin hänelle sitten rauhallisesti että 5-6-kuista jo saa istuttaa lyhyitä aikoja tuettuna esim.syöttötuolissa.Hän sanoi ensi kerralla neuvolassa kysyvänsä sitten.HUH!
Viime yönä sain taas nukkua 9h putkeen.Olen kiitollinen maratooninukkujavauvastani=)
Mut että pinoutukaa siis siihen treffilistaan ja olis kyl kiva nähä vaik vähä jänskättää.
sammermanni ja vienuska 28.12.07
Me ollaan päätetty yrittää pikkuhiljaa muuttaa (ollaanhan asuttu tässä jo viime kesästä asti...heh) Tehtiin kaupat tästä kaksiosta ennenkuin tiesin olevani raskaana. Muutto tuli käytännössä vasta pari kuukautta myöhemmin. Tosin muutto siirtyy jos ei saada yhtä kämppää mitä kytätään. Eli tavallaan yksi kämppä laukaisi tän " vimman" . Espooseen jäädään, vaikka mieli haikailee takaisin helsingin keskustaan. Rahat vaan ei riitä sellaiseen asuntoon kun haluttaisiin ja mitään vanhaa läävää ei haluta (ilman saunaa, ilman parveketta, ilman hissiä -tyylisesti)
Voitte tosin uskoa, että energiaahan tässä riittää nyt alkaa säätää vielä jotain muuttoa kaiken kukkuraksi. Mulla on ilmeisesti jokin sisäinen vimma polttaa itseäni loppuun! MItä sitä elämää turhan helpoksi alkaisikaan tehdä. Sopivasti hässäkkää joka päivään, niin luistaa hyvin ;)) Noei...
Mäkin oon kateellinen Miukkiksen tavoin yöllä nukkuvien vauvojen äideille. Meillä ei periaatteessa syödä kuin 2 kertaa yöllä, mut herätys on kello 6 pintaan ja yöllä on vaihtelevin määrin itkua, ähistelyä yms. säätöä. Tosin oon kiitollinen jokaisesta tunnista jonka vaan saan nukkua. Kun voisi olla niinkin etten saisi nukkua yhtään (ja aina väliläl onkin osittain näin)
Todella nautin lukea tuosta vauvan vaativasta temperamentista. Se tavallaan avasi lisää tätä omaa vauva-tyyppiä. Ja selittää sen rajuja itkukohtauksia. Meillä on se onni (ja kirous..) vauvan kanssa että ollaan samanlaisia. Ja mies on myös temperamenttinen. On jotenkin helppo ymmärtää jos vauvaa vituttaa ja rajusti. Ja sit yhdessä naureskellaan yhtä rajusti. Tosin kyllä eilen meinas meikäläisellä napsahtaa kun olin kävely-kauppareissulla ja vauva huusi koko kotimatkan, puhelimet soi ja toisella kädellä työnsin vaunua ja toisella vein vauvaa. Samalla sade hakkasi naaman, mulla oli päässä silmälasit enkä nähnyt mitään ja tuuli niin prkleesti. Kaupoissa käynnistä olikin tuolla yleisesti puhetta ja voin todeta, että meillä on todella erilaisia shoppailureissuja. Toisinaan vauvalla palaa niin hermo ja toisinaan nukkuu kuin enkeli. Jännitystä lisää se, että koskaan ei voi tietää kuinka käy.
Miukkis teidän vauvan mitat on aikalailla samat kuin meillä nyt! Tosin paino vasta 4975g, mut pituus sama. Tuohan syntyi myös 2890grammaisena.
Mä muuten kannustan nyt Bluesia, koska Tappara jäi pronssille. Meidän Tomas kannustaa myös Tapparaa (toistaiseksi, kun voin vielä pakottaa)
Hienoa ALLU että selvisitte hyvin operaatiosta! Pitikin aikaisemmin toivottaa tsempitykset siihen, mutta myöhästyin. Näköjään kuitenkin selvisitte ilman sitä :) Lämmin hali!
Meille laitettiin eilen eka osa Rotarokotteesta. Ei ainakaan vielä tullut oireita. Kuinkahan pian ne muuten tulisi?
Dieetistä: maitoa aloitin tiistaina. En tiedä johtuiko siitä, mutta ti-ke yö meni ihan palasiksi. Vauva huusi illan ja nukkumaan oli tosi vaikea saada. Heräili koko ajan niin helposti ja huuto jatkui heti. Lopetin heti sen maidon, koska en yksinkertaisesti itse jaksanut kokeilla enää enempää. En todellakaan tiedä johtuiko tuo sitten maidosta, vai osuiko jokin muu normaalia kovempi vaiva muuten sille illalle. Tätä tarkoitin sanoessani, että aivan salapoliisin työtä tämä allergian toteaminen. Pojan verikokeista tai brick-testeistä ei löytynyt mitään allergiaan viittaavaa, mutta senhän jo arvasinkin.
Rattoisaa päivää kaikille!
Mulla oli alkuviikosta flunssa, se oli aika raskasta. Ohtokin on pari viime yötä nukkunut harvinaisen huonosti (Kovin hyvin se ei nuku ikinä!). Niin nyt sitten viime yönä tuli tunne että nyt mä en enää jaksa tätä! Väsytti niin paljon, että oksetti, huimasi, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja tuntui pyrkivän rinnasta ulos, tärisin...mutta poika vain kitisee ja kitisee, pakko huolehtia.. Hieman kävi kaikkia kielteisiä tunteitakin pinnassa, mutta en mä sit kuitenkaan ollut tuskastunut poikaan, vaan tähän tilanteeseen. siihen että en oo 2,5kk aikana nukkunut yli kolmea tuntia putkeen. Tai yli kuutta tuntia vuorokaudessa. Pakko saada unta!
Miehelle laitoin viestiä töihin (tekee siis yötyötä), että saa varautua töistä tultuaan vähän aikaa olemaan Ohton kans, mä tarviin nukkua. Ois se mies varmaan tullut vaikka heti töistä kotiin jos oisin tarvinnu, mut kyllä mä tunsin vielä muutaman tunnin jotenkin pärjääväni.. Ja pärjäsinkin, Ohtokin nukahti pariksi tunniksi, heräsi juuri kun mies tuli kotiin. Mies oli sit aamulla pari tuntia ohton kaa että mä saisin nukkua...en mä kyl saanu nukuttua ees kunnolla. Mut vähä torkuin ainaki.
Nyt mies pitää ens yön vapaata sitten, että ehtii olemaan enemmän pojan kaa pöivällä ja yöllä. Ei miehestä kyllä oikeasti yöllä ole mitään apua, se on niin sikeäuninen. Ei se herää vaikka poika huutaisi vieressä kurkku suorana. Mun pitää herätä tönimään ja ravistelemaan mies hereille. ja sit mies nukahtaa liian helposti ihan mihin vaan. Eli voi nukahtaa poikaa nukuttaessa ennemmin kuin itse nukutettava..
Muuten mä varmaan lähtisinkin yöksi jonnekin muualle nukkumaan, mut vaikka mä muuten luotan mieheeni täysin vauvanhoidossa, niin yöllä en. Sen unenlahjat vaan ei sovi yhteen vauvanhoidon kanssa. (Sitä mä en tajuu miten se pysyy hereillä töissä yöllä..! Tai no, ei se vissiin aina pysykään...)
Mut auttaa se jo paljon että mies nukkuu yön, voi herätä sitten aamulla virkeänä hoitamaan poikaa, niin sitten mä voin yrittää nukkua. Onneks onkin sitten viikonloppu, nii saa useampana päivänä enemmän apua mieheltä...viikolla mies lähinnä käy töissä ja nukkuu, ehkä tunnin tai pari ehtii olla pojan kaa alkuillasta..
Pitää tänään yrittää ottaa päiväunet vielä, että sais tämän yliväsymyksen purettua, kun tosiaan tekee jo fyysisesti pahaa.. Kunhan mies joskus heräisi. Ohto nukkuu niin lyheitä päiväunia ettei niiden aikana kannata edes yrittää itse nukkua, tulee vaan kiukkuiseksi kun se herää just kun sait unenpäästä kii..
Jälleen kerran muuten mietin etttä onko korvike ohton huonounisuuden syynä! Silloin kun vaihdettii Nan tutteliin, se helpotti ja ohto nukkui muutaman päivän tosi hyvin. Mut nyt kun on pari viikkoa menty tuttelilla, aletaan olla taas samassa jamassa kuin nannin aikoihin. Myös mahakivut ja pulauttelu on palanneet.
Eli mitähän mä seuraavaksi tekisin..? Voiko olla jotenkin että ohto herkistyy korvikkeelle ajan kuluessa..? Kun nannia se kans sieti aluksi hyvin jotai 4viikkoa, sit alkoi vaivat.
Sitä tutteli omneota on kokeiltu, mutta ohto ei suostu juomaan sitä! Oisko se ku se on vähä paksumpaa, nii tuntuu suussa " väärältä" ..
Tämmöistä tänään. Muistakaa levätä aina kun voitte! Mä oon tähän asti vaan kaikille naureskellut et ihme miten tätä jaksaa vaikkei paljo nuku, ei ees väsytä..! Sitä väsymystään ei vaan vissiin tajua ennenku se iskee kunnolla..
Frimmy
Sammermanni: Ei olla mekään kyselty neuvolasta lupaa vauvojen istuttamiseen (hmm, kuulostaa puutarhanhoidolta), kiinteisiin tai muuhunkaan. Kun mun mies oli vauva, niin joku neuvolantäti kielsi anoppia viemästä vauvaa ulos ennenkuin hän antaa luvan. Ei ole vieläkään antanut...
Magda_lena: Jos hässäkästä tykkäät, niin ostakaa tontti ja alkakaa rakentaa/rakennuttaa. ;) Juu ei, en suosittele.
Frimmy: Voih, kovasti toivotan pidempiä unia sinne! Kamalaa se on, kun ei saa nukkua. Älä muuten stressaa ainakaan niistä negatiivisista tunteista! Omituistahan se olisi jos kaikkina pimeimpinäkin yön hetkinä silmät ristissä vaan ajattelisi, että onpas elämä ihanaa.
Miehen työreissu on puolivälissä ja mulla on edelleen kaikki lapset hengissä ja ruokittuina eikä ole tarvinnut edes hermojaan menettää. Huomisiltaan asti jos menee yhtä hyvin kuin tähän asti, niin jesh.
Strutsi ja neiti
Ompas ollu vähän hiljasta täällä.
Muutes, voisko joku valasta mitä on noi enskat, tyylikkäät ja ex-haahut?
Kiinnostaa vaan..
Tiistaina oli jälkitarkastus. Olis ollu jo viikkoo aikasemmin mutta jätin sitten menemättä.Ups! Tavaran todettiin olevan ihan ok =). Ja kyllä se ittestäkin tuntuu olevan ihan entisensä, mikä oli positiivinen yllätys. Painoo on lähtöpainoon nähden kilo jäljellä. Eli 11 tuli, 5 jäi laitokselle, 5 lähteny sen jälkeen. Ihme, koska syön ku pieni possu. Maha on vetäytyny hyvin mutta eipä se kovin häävi ollu alkujankaan.
Tuttelia kokeiltiin ekan kerran toissapäivänä ja hyvin uppos koko purkki eikä tullu masuvaivoja. Ihan sen takia testattiin kun lauantaina pääsen kaverin kans sinne baarikierrokselle niin isänsä voi sit antaa tuttelia. Oman maidon pumppaamisen koen nykyään niin työlääks ku sitä menee jo niin isoja määriä, mitä multa ei ihan pikku pumppaamisella tuu.
Tosi kivaa päästä vähän irtaantuun sekä miehestä että vauvanhoidosta. Ilman vauvaa en oo ollu ku kerran kaupassa ja yksillä synttäreillä.
Täällä on taas rauha maassa. Mieskin heittäyty kerranki oikein sovittelevaks. Meidän tapauksessa se ei oo kyllä vauva mikä riitoja aiheuttaa. Ei ees väsymyksen muodossa kun mieskin sanoo ettei oo kertaakaan heränny vauvan takia. (Luulin aluks että se vaan esittää nukkuvaa..:)) Meidän kaikki känät taitaa juontaa juurensa remontista. Toimintatavat, ajankäyttö ym. ei aina mee ihan yksiin. Ja se tuo molemmista esiin vähemmän miellyttäviä luonteenpiirteitä.Esim. tää sunnuntain vääntö: mies meni hosuun muuraan lasitiilisenää vaikka olin varta vasten sanonu että älä ny sitä sit ala tekeen (erinäisistä syistä)
Ja sit taas jokku listat puuttuu viäkin vaikka on jo pari kuukautta pyydelly laittaan... Aikas turhanpäivästä. Ja niin tuttua. Tää on jo toinen iso remontti meiän viisvuotisen suhteen aikana. Ja ollaan jo kuitenkin alettu haaveileen uuden talon rakentamisesta.. Tää väkertäminen taitaa olla meiän suhteen ikuinen vitsaus..ja rikkaus.
Nyt on myös tullu rahaongelmat kuvioihin kun kaikki säästöt meni remonttiin samaan syssyyn mies joutu vastaanottaan paskapalkkasen työn. Hyväpalkkanen jäi ammattitaudin takia. Vakuutusyhtiöstä pitäs alkaa saamaan erotus mutta sitä odotellessa..
Melkein hävettää tämmösistä resseistä kirjotella. Pääasia että vauva on terve. Ja on se vaan niin ihana =)
T: Xena77 ja Pinja Peppiina n. 2kk
Frimmy, koita jaksaa! On se kumma miten vauvat on niin erilaisia - toiset nukkuu suunnilleen vuorokaudet läpeensä ja toiset.. hyvä kun nukkuu ollenkaan.. on se niin väärin!!
Ei meilläkään ole mitään supernukkujaa, kuten jo aiemmin kirjoitinkin. Viime yönä mulla meni suorastaan hermo, oikeen pihisin kiukusta kun en saanu vauvaa nukahtamaan yösyötöltä uudelleen. Herätyksiä oli koko yön tunnin tai kahden välein, eikä siinä mitään, mutta kun toinen ei nukahtanut millään uudelleen. No, onneksi poju nukahti sitten 8 jälkeen ja me heräiltiin vasta 10.30 aikoihin, että saatiin nukkua kunnolla aamulla ja sitten olinkin ihan pirteä. Ihan harmittaa toi mun yöllinen kiukku, en ees kehtaa kirjottaa tänne mitä vauvalle sanoin kiukuspäissäni.
Mä en ole ikinä osannut nukkua päivällä, joten jos yöunet jää vähäisiksi niin on aivan turhaa että vaikka mies katsois vauvaa että mä saisin nukkua. Uni ei vaan yksinkertaisesti tule päiväsaikaan.
Harmi kun en pääse tuonne tapaamiseen, olis kiva tulla. Mutta täältäpäin on vähän liian pitkä matka..
Käytiin tänään reippailemassa pitkällä vaunulenkillä. Taidan olla outo, mutta mä suorastaan nautin näistä sadepäivistä. Sillon on jotenkin niin ihanan raikas ilma. Itsekin piristyy ihan toisella lailla.
Taidan tästä lähteä ruoanlaittoon, poikakin meni juuri nukkumaan. Hän yleensä vetää tässä neljän kieppeillä pienet tirsat, joten jos hyvin käy niin ehdin saada ruoan valmiiksi ennen ku poju heräilee. Heippa!
Xena77: Tuolta vauvakuumepalstalta vakoilin, mitä noi enskat ja haahut ovat, niin enskat on esikoisen odottajia (tai niitä, kellä on ensimmäinen vauva), haahut ovat keskenmenon kokeneita. Tyylikkäille en löytänyt selistystä.
Frimmylle jaksamista! Ja muillekin väsyneille! Onneksi mies pystyy kuitenkin auttamaan vauvan kanssa, että saat välillä nukkua niin, ettei heti tartte olla hälyytysvalmiudessa.
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, kuinka jotkut hoitaa vauvaa melkein pilkulleen jonkun ohjekirjan mukaan, kuten Sammermanni kertoi. Voihan sitä omaakin järkeä hieman vilauttaa. Siinä voi tuollainen " ohjeitten mukaan" toimiva äiti pettyä ja järkyttyä kovasti, jos huomaa, että vauvan kehitys vaikka poikkeaa keskiverrosta eikä menekään just niin kuin kirjoissa sanotaan. Sain neuvolasta maaliskuun Vauva-lehden, niin siinä oli juttua mm. nukkumisesta. Lehteen oli kirjoitettu esimerkiksi puolivuotiaan ja 1-vuotiaan unirytmit. Puolivuotiaalla luki mm. että toiset päiväunet klo 16-18 ja yöunille klo 22. Voin vaan kuvitella, miten joku äiti varmaan ottaa tuonkin tekstin niin pilkulleen... Tiedätte mitä tarkoitan... Meillä ei ainakaan jätetä yöunille laittamista noin myöhäiseksi! Kukin tavallaan.
Flunssaa on taas vaihteeksi meilläkin. Taas koputan puuta, ettei tarttuisi vauvaan, kun sitten yöunet on taas katkonaisia, jos ei saa nenän kautta hengitettyä. Itse kuljen melkein haamuna täällä ja teen vain pakolliset ruokkimiset... Välillä palelee ja sitten kun lisää vaatetta, niin tulee kuuma, ärsyttävää... No, jospa se tästä. Ensi viikolla pääsen katsomaan kaverini vauvaa, joka synnytti viikonloppuna:) Mahtaa olla pikkuinen käärö vastassa:)
T:vikli80 ja Aada 4.1.
Mulla alkaa olla voiton puolella tämä yh-äitinä oleminen. Mies palaa ensi yönä kotiin kolmen päivän työmatkalta. Ihanaa! Kyllä kolmen lapsen kanssa on ihan kivasti tekemistä (saatikka jos olisi enemmän). Keskimmäiselle vielä kaikenlisäksi nousi viime yönä kuume..Vauva kun nukkuu niin sitten isommat valvottaa... Olikos se strutsi jonka mies oli kans reissussa? Ja hermot vielä tallella :)
Me käytiin tiistaina tytön kanssa 3 kk neuvolassa. Kivasti oli taas kasvanut, pituus 62cm ja paino 6570g. Olihan meidän lyyli aika iso jo syntyessään (54cm ja 4700g). Neuvolantäti oli sitä mieltä että voi vaikka alkaa jo maisteleen perunaa ja porkkanaa. Olen iltaisin antanut lisämaitoa mutta muuten mennään tissillä. Jos vaikka viikonloppuna vähän maistelis perunaa ja katsois miten tulee uusia naaman ilmeitä :)
Olis kyllä kiva taas tulla teidän kanssa treffeille mutta vähän on liian pitkä matka mullakin...
Frimmylle voimia ja parempia unia!
Xenalle hyviä hermoja miehen kanssa. Meillä kanssa remontit on tuottanut kireitä tunnelmia, kun on eri näkemyksiä asioista..:) onneksi tässä huushollissa on suuremmat rempat nyt tehty.
Mutta nyt lähden kannustamaan Bluesia voittoon.. Oikeasti olen Ilveksen kannattaja mutta kun ei ne oikein pärjännyt...
Jaksamista kaikille!
Anjuskan ja tyttö 7.1.
Vähän myöhässä tää mun " tuuletus" mutta kuitenki. Mies tosiaan piti pirskeet eilen meillä, ja minä lähdin evakkoon vanhempieni luo. Kävin siskollakin, ja vasta ysin paikkeilla oltiinkin täällä mun kotona. Yö meni (tytön osalta) tosi mukavasti, Silja heräs vain kerran viiden aikaan tissille, ja ylös noustiin klo 8. Mun osalta vähän heikommin, nyt kun sitä on oppinut siihen että tyttö nukkuu omassa sängyssä niin minähän heräsin jokaiseen äninään ja liikuskeluun. Vieläkin väsyttää :)
No tämä päivä on sitten mennytkin vähän heikommin, pisin " päiväunipätkä" oli noin tunnin! Tässä sitä on sitten yritetty saada tyttöä nukkumaan vähän väliä, välillä on mennyt vartti, toisinaan 10min. Nyt se nukkuu taas, toisaalta hyvä, toisaalta huono jos pitkään nukkuu - nukkuukohan yöllä ollenkaan. Ollaan siis vielä täällä mun kotona, keli muuttu niin lumiseksi ja tytön huonojen unien takia en viitsinyt lähteä ajelemaan 90 km takasin päin. Meillä kun istuintakaan ei voi laittaa etupenkille airbagin takia, niin tutinkin laittamisen takia pitäis pysäyttää aina auto...
Veli lähti vuokraamaan jonkun hyvän leffan niin koitetaan nautiskella siitä sitten kohta. Ihan mukavaa vaihtelua tällainenkin :)
Ei täältä sen kummempia. Pitäis itekin kysästä paikallisesta uimahallista, josko siellä järjestetään vauvauintia...
Tolleroinen ja Silja (nyt jo 10 vk)