Televisio lapsen huoneessa on haitaksi terveydelle
Televisio omassa makuuhuoneessa on haitaksi nuorten terveydelle. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan nuoret, joilla on oma televisio huoneessaan, syövät epäterveellisemmin, urheilevat vähemmän ja pärjäävät koulussa huonommin.
Myös television katseluaika lisääntyy oman tv:n takia.
Tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat, ettei vanhempien kannattaisi antaa televisiota nuorten omaan huoneeseen. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 781 iältään 15 - 18-vuotiasta nuorta.
Reuters, Julkaistu 07.04.2008, klo 08.05 YLE Uutiset
Kommentit (15)
Olen täällä av:lla monasti lukenut puolusteluja sille, kuinka jo pienille lapsille kannattaa laittaa telkka ja tietsikka omaan huoneeseen, ja kuinka yleistä se Suomessakin on, ja kuinka telkkarittomat lapset on suorastaan huono-osaisia...
mites nyt suu pannaan??
Oma 7-vuotiaani on kärttänyt telkkaria huoneeseensa jo pitkään, koska lähes kaikilla hänen samanikäisillä kavereillaankin on (tämä siis ei perustu pelkästään lapsen kertomaan, vaan tiedän että tosiaan on.
Muutaman kerran viikossa katsovat jotain elokuvaa tai pelaavat. Varmasti jos olisi digiboxi, niin olisi kovemmassa käytössä. Sen takia ei siihen ole sitä hankittukaan.
meillä on kotona tällä hetkellä 4 telkkaria sekä kaksi nettiyhteyttä tietsikoissa, joissa siis periaatteessa voisi katsoa telkkaria. Yksi niistä telkkareista on lapsen huoneessa. Lapsi on 10v. SIITÄ HUOLIMATTA MEILLÄ KATSOTAAN VAIN SITÄ YHTÄ OLOHUONEEN TELKKUA JA SITÄKIN LÄHINNÄ SYDÄNMEN ASIALLA ja jokus joku satunnainen elokuva. Ei juuri tule ohjelmaa, joten enempää ei tule katseltua. Lisäksi ne muut telkut seisoo käyttämättöminä siellä missä ovatkin, koska kaikki vaan tykkää istua yhdessä siinä sohvalla ja juoda kahvia yhdessä.
Sipseistä ja epäterveellisestä ruoasta en mene sanomaan mitään. Lapsi liikkuu paljon (keskimäärin 3 tuntia päivässä), minä kohtuullisesti ja mies aika vähän.
Eli kyllä se on ihan vanhemmista kiinni mitä lapsi syö ja kuinka paljon liikkuu vaikka huoneessa televisio olisikin.
Sellaisilta vanhemmilta on vanhemmuus kadoksissa, jotka laittavat lapsensa huoneeseen telkkarin. Ja se on ihan seli-seli, ettei siinä ole boxia tai sitä ei katsella... Ottakaa se sit pois! Mitä se siellä turhaan makaa. Hirveän monien tuttavaperheittemmekin lapsia vanhemmat suorastaan opettaa istumaan telkun ääreen, sitä käytetään rauhoittamiskeinona, päiväunien/levon sijasta. Kamalaa!
katsoo tv. tä joka ilta klo 22-23 asti, makaa aamupäivät ja äiti ihmettelee miksi.
Vai käytetäänkö sittenkin, hmmm... Ehkä kuitenkin aina silloin tällöin, tai itse asiassa aika usein. Niinpä niin.
pian 9 vuotta täyttävän pojan huoneessa on televisio, ollut jo pitkään. Poika ei katsele sitä koskaan päivisin, iltaisinkin katsoo vain tietyt ja sovitut ohjelmat, eikä aina edes niitä. Pojalla on myös playstation 2 mutta saa pelata sitä vain pelipäivinä joita on viikossa pari.
Ei se televisio siis ole ongelma jos vanhemmat huolehtivat ettei lapsi katsele sitä liikaa.
Ennen pitkää lapsi on murrosikäinen, ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että eihän sitä lasta saa väkisin laitettua nukkumaan, kun se salaa katselee iltaohjelmia telkkarista. Jos ne rajat asettaa lapselle, kun tämä on pieni ja helppo kontrolloida, kuten, ei telkkaria huoneeseen, on murrosikäinenkin helpompi komentaa omaan huoneeseensa nukkumaanmenoaikaan, ja tämä on lapsesta luonnollista.
Itse sain 18-vuotiaana lahjaksi matkatelkkarin omaan huoneeseeni. Ihan sopiva aika saada oma telkkari.
Minä taas olen sitä mieltä että myös murrosikäisen on toteltava vanhempiaan ja noudatettava sovittuja sääntöjä. Jos vanhemmat ovat asettaneet televisiolle tietyt katseluajat niin sitten niitä myös noudatetaan. Ja jos sääntöjä rikotaan niin voihan television ottaa rangaistukseksi pois.
Olen edelleenkin siis sitä mieltä ettei se televisio itsessään ole ongelma, jos sen katselulle on asetettu rajat.
15
Vierailija:
Ennen pitkää lapsi on murrosikäinen, ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että eihän sitä lasta saa väkisin laitettua nukkumaan, kun se salaa katselee iltaohjelmia telkkarista. Jos ne rajat asettaa lapselle, kun tämä on pieni ja helppo kontrolloida, kuten, ei telkkaria huoneeseen, on murrosikäinenkin helpompi komentaa omaan huoneeseensa nukkumaanmenoaikaan, ja tämä on lapsesta luonnollista.
Amerikkalaiset syntyvät oikeutenaan kantaa myös aseita ja katsoa tv:tä... Ei tv lasten huoneessa tee kenestäkään huonoa vanhempaa, vaan se, mikäli tv:n käytölle ei osata/viitsitä asettaa rajoja. On aivan sama onko kyseessä teini tai pienempi lapsi. Jos lapsi komennetaan omaan huoneeseensa nukkumaan, sitä kannattaa myös valvoa meneekö lapsi nukkumaan vai ei. On tekopyhyyttä syyttää tv:tä huonoista ruokatottumuksista, vähäisestä liikunnasta tms. NÄMÄ OVAT ASIOITA, JOISTA VANHEMPIEN TULEE HUOLEHTIA.
on nyt muutaman kuukauden ollut 2.5vuotiaan lapsen huoneessa telkkari (vhs ja dvd, ei boxia). Hui kamala! Ei se silti tarkoita että se olisi kokoajan päällä!
Ei tule pojalle huoneeseen töllöä.