** ELOKUISTEN viikko 15 **
Huomenta! Uusi viikko taas alkaa. Viikonloput tuntuvat meillä vähän liian lyhyiltä, kun mies opiskelee viikonloppuisin.
Tässä linkki edelliseen viikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12802818&p=2&tmo…
Meillä tulee koko ajan uusia vaaratilanteita. Äsken vauva meinasi tutkia isosiskon leikkiuunia siihen malliin, että oli kaatumassa vauvan päälle. Ja vauvaa vaan naurattaa..
Mukavaa viikon alkua. Palailen myöhemmin..
Västis ja pikkumies 8kk
Kommentit (26)
kerrottakoon kun muitakin meitä oli =)
vaikka ihan hirveetä olikin eilen ja silmissä mentiin jo sairaalaan..
no taas kerran pudottiin sängystä...kuhmu tuli...
mutta mä tein juuresveitsellä salaattia ja pikkumies nakersi vieressä jotain leiväntynkää...menin sitten AIVAN AJATUKSISSANI jääkaapilta kurkkua hakemaan ja pikkumies huuti kauheeta huutoa..oli sitten tuo veitsi tiukasti kädessä ja mitä enemmän huuti sitä kovemmin sitä nyrkkinsä puristi.ei siinä mitään (käteen ei tullut naarmuakaan) mutta kun pelkäsin että on kurkkuunsa sen terän tunkenut.kyllä oli paniikin hetket käsillä. taskulampulla oikein katon suun läpi.eikä ollut mennyt sinne. huh!
Kirjoitin jo aijemmin piiitkän viestin, mutta onnistuin hävittämään sen bittiavaruuteen, höh!
No jo on ollu teillä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, onneksi ei ole mitään kuitenkaan sattunut! Meidän herra vielä sen verran hitaasti liikkuva, ettei ole VIELÄ ehtinyt, katellaanpa asiaa parin kuukauden päästä, voi apua! Meinaan tuntuu joskus, ettei sitä osaa olla ite riittävän varovainen, kun on jo tuo 5v esikko. Onpahan suojelusenkeleillä töitä ;)
Kaikilla on noita läheltä piti tilanteita, toiset niistä kertoo, toiset ei. Sillä vaikka kuinka on varovainen, vahinkoja sattuu. Onneksi nuo lapset on kestävää tekoa. Meillä esikko meni 10kk portaita alas puoleen väliin, onneksi ei siinäkään käynyt kuinkaan, mutta " sydärin" kyllä minä sain!
Meillä taas Luukaksella nuha, se kyllä imee itteensä jokaisen mahdollisen, huoh. Toivottavasti ei tuosta sen kummemmaksi äidy. Äittää huutaa koko ajan, ja konttausasennossa hympytellään ja testaillaan karhunkävelyasentoa, siinä jopa askelia, kädet ei vaan liiku mihinkään. Kolmatta hammasta tehdään pitkään ja hartaasti, koko hampaan kohta ihan valkoinen, mutta ien on vaan ehjä. Viime yön nukkui onneksi suht hyvin, taas jaksaa ;)
Meillä esikolla 5v synttärit sunnuntaina, joten puuhaa täällä riittää. Ja kun on tuommoinen ylisosiaalinen lapsi, on lapsivieraita tulossa yli kymmenen. Kaikki kutsutut on kavereita hälle, joten en raaskinut vaatia jättämään ketään pois. Luulenpa, että tulen sunnuntaina katumaan helläsydämisyyttäni. Noh, kaksi tuntia vaan... HUH. Luukas menee onneksi mummolaan pirskeitten ajaksi, niin ei tarvi pikkumiehen olla tässä hulinassa. Prinsessamekko on vielä kesken ompelun ja ohjelma vielä vähän hakusessa, mutta kyllä se tästä. Tarjottavat aijon pääasiassa ostaa, en ota niistä stressiä. Ja kun meillä ei kaikki mahu yhtäaikaa ruokapöydän ääreen, suunnittelin piknikkiä olkkarin lattialle.... Huoh! Huokasen taas helpotuksesta sunnuntai-iltana.
Meillä Luukas nukkuu omassa sängyssään, kipeenä joskus otan meidän väliin. En enää imetä, ja yösyötöt on loppunu joskus 5 kk korvilla. Viime viikolla olikin ollut ruuista puhetta, meillä menee 8kk purkkiruuat ihan hienosti alas, ei yhtään protestoi. Kohta saa alkaa soveltamaan perheen ruokia, kun muistaa sen suolan jättää viimeiseksi ;)
Torstaina on 8kk lääkärineuvola, ihan jo jänskättää uudet mitat ;) Muuten en ole huolissani, noita nuhia lukuunottamatta terve poika, sanon minä :)
emma ja Luukas keskiviikkona 8kk
Jos nyt koittaisi kirjoittaa kaikkea sitä, mitä on pitänyt jo aiemmin. Pää on laho kuin mikä ja yksi teksti katosi bittiavaruuteen, kun en sitä muistanut tallentaa.
Ankalle tsempit. Itsellä ei ole ollut noissa arvoissa mitään, kaverilla kyllä auttoi lääkekuuri joihinkin solumuutoksiin. Voimia odotteluun!
Monan tilanne on kyllä ihan tuttu. Ihan noin hurjasti ei ole käynyt, mutta kuulostaa ihan sellaiselta, jota minullekin on lähes käynyt. Onneksi yleensä sitä ei tee samaa virhettä kovin montaa kertaa.
Möykkyräiselle tsempit! Meillä on pojan ruokavalioon tullut koko ajan uusia ei-sopivia tai sitten kysymysmerkillä olevia (eli samaan aikaan on ollut esim. flunssaa tms). Mm. aprikoosin kanssa kävi niin, että annoin sitä pienen määrän kolmena päivänä päivällä ja neljäntenä sotkin vähän enemmän aprikoosia iltapuuroon. Eipä olekaan moisia itkukohtauksia ollut iltaisin/alkuyöstä aikoihin.. Luumusta meni vaippa-alue läikikkääksi. Itse tekisin varmaan tilanteessasi siten, että karsisin ruoat ihan minimiin. Vain yksi tai kaksi ruoka-ainetta, jotka eivät varmasti allergisoi. (Ethän itsekään ole varmaan aloittanut mitään vitamiinikuuria/lääkekuuria lähiaikoin?) Meillä on molemman lapsen kohdalla osa allergioista tulleet ilmi tuolla vaippa-alueella. Eli ei heti eikä ihan pienestä määrästä, vaan kunhan se allergisoiva ruoka-aine on pissan mukana tullut vaippaan. Tämän pojan kohdalla myös vaippamateriaalin vaihto bambuun auttoi siihen, että iho pysyy parempana, vaikka saisikin joskus jotain, joka ei sovikaan. Kuulostaa sitten myös erikoiselta, mutta netissä myydään parantavaa villaa (ei sovi tietenkään villa-allergiselle), jolla moni on parantanut pepun alueen punoitukset.
Vitanovalle jaksamista yöriehujan kanssa. Kuulostaa kyllä ihan hurjalta menolta. Onko teillä käytössä unipussia, vai voisko se edes hiljentää tuota menoa? Perhepedissä se on kyllä vähän kuuma ja siksi me ei enää sitä käytetä.
Perhepedissä siis nukutaan ja poika syö kerran kaksi yössä ihan oikeasti joka yö. Joskus useammin, mutta tissiä tarjoan kaikkiin juttuihin tosi helposti unenpöpperössä. Mies yritti viime yönä herätellä hellästi tökkimällä kuorsaavaa tissi paljaana nukkuvaa vaimoaan.. Piti kuulemma tönästä kunnolla, ennen kuin lopetin kuorsaamisen. Vähän flunssaa tuntuu pukkaavan, tosin ei ihme, kun tulee lähes joka yö nukuttua puolalasti, kun unohdan laittaa paitaa alas imetyksen tai imetysyrityksen jälkeen. Pojalla siis ei kai oikeasti ole kovin usein nälkä..
Nani: Itsekin olen ihan ihmeissäni tästä ajan kulumisesta. Enää 4kk, niin poika on jo vuoden. Hurjaa..
Leimaudun varmaan ihan hörhöksi kohta, mutta onko kellään kokemuksia kuukupista? Sen hankkiminen on ollut tässä mietinnässä, mutta mietin vähän noiden limakalvojen kuntoa, kun kuukautiseni eivät ole vieläkään alkaneet.. Esikoisen jäljiltä alkoivat, kun synnytyksestä oli 4kk. Onkohan tuolla reilummalla painolla tekemistä asian kanssa. Laihduttaa pitäisi, mutta tuon imetyksen vuoksi ei ole ollut hirveää hoppua. painoni kyllä pikkuhiljaa tippuu, mutta tosi hiljaa. Kotona ei ole vaakaa, joten vain noin kerran kuussa, joka toinen kuukausi käyn anopin vaa¿alla. Tällä viikolla mennään taas sinne lasten kanssa, pääsee nauttimaan myös omasta ajasta ja ehkä jopa päiväunista.
Alkaa juttu taas karata pidemmäksi kuin oli tarkoitus.
Västis
" yksin" kotona,pikkumies siis parvekkeella ja mies esikon kanssa harrastamassa..
joku puhui miehen poissaolosta,ja että on oikein ikävä " tavallista perhe-elämää" .me ollaan varmaan erilainen perhe siitä (tosin meitäkin on,ja ihan lähellä ystäväperheitä,joilla samanlaista kun meillä) eli jotenkin kotona menee parhaiten tämä tavallinen arki.siis mies töissä ja me äidit lasten kanssa kotona puuhineen päivineen ja iltaisin on jollain aina joku harratus,joten mennään ja tullaan joku aina johonkin päin.
en tiedä mikä meitä vaivaa,mutta ennen joka armasta viikonloppua meillä eletään jonkinsortin " kriisi" .ne viikonloput ei vaan suju ilman jostain asiasta tappelua tai vääntöä.emmekö sitten osaa viettää tuota normaalia perhe-elämää,vai mikä tässä mättää.
arkena olemme hyväntuulisia ja tottuneita menemään.mutta kun tulee pysähdyksen paikka,eikä sitä tekemistä ole niin paljoa,mitä PAKKO tehdä,jostain sitten vängälläkin saamma kinaa aikaan...onko kellään tuttua?
joten meillä toimii tämä perusarki.mies töissä.ja kun tulee töistä,on joko esikon harrastus tai mun ja miehen harrastus,missä meneekin loppuilta.ja illalla on ihan mukava sitten olla miehen kanssa parituntia sohvalla köllien.
8kk ruokia emme ole vielä testanneet..ehkä tässä joskus kun saa aikaiseksi..mutta sormiruokaa ja kokkareita syö ihan ok.olen tuota yosaa antanut missä marja/hedelmä kökköjä,ja menee ihan ok.
olen antanut muroja,saa itse siis ottaa niitä hiutaleita sormin,ja tykkää. en oo niin väliä pitänyt mitä sorttia on ja onko suolaa vaiko sokeria,jos niitä nyt 10hiutaletta päivässä syö.
nyt on uutena makuina ollut sipuli ja tomaatti,joten tässähän ollaan edetty =) eli muutakin kuin vain bataattia,porkkanaa,perunaa ja kukkakaalia...vähän erilaista makua välillä.
mä odotan NIIIN paljon tuota liikkeelle lähtöä,kuin kuuta nousevaa,ja tuntuu tuo pikkumieskin sitä odottavan.on todella hermo kireenä,ja kitisee yhtenään kun meno ei luista,joten paljon saa kantaa.ja ottaa päreensä polttavan pikkuisen yhtenään lattialta syliin.aah..esikko se konttasi pitkin kämppää 6,5kk ja seisoi tukea vasten 7kk.tämä heppu ei niin pidä kiirettä.tosin vilkas on,ja mieli tekisi,ja kaikki raajat veuhtoo ja yrittää päästä eteenpäin.
nukkuminen/perhepeti: meillä on järjestely...mies ja esikko nukkuvat esikon huoneessa,minä vauvan kanssa omassa makkarissa.
pikkumies on tullut vaihtelevasti tokalla syötöllä viereeni.on siis pulloa syövää sorttia.mutta nyt on tuon toisen syömisen jättänyt väliin ja niinpä on nukkunut koko yön omassa sängyssään jo viikon.oli tuossa aika kun näin oli,mutta olimme niin kipeinä flunssasta että kaikki yöt meni pariksi viikoksi ihan sekaisin ja pikkumies nukkui miten sattuu.nyt on yöt olleet ihan rauhallisia.
meillä herätään pari kertaa,taputus pyllylle riittää,ja kerran syö 06 maissa,ja nyt siis omassa pinniksessä koko yö.
missä asennossa teillä nukutaan? meillä on nyt ukkeli itse mennyt vatsalleen.nukahtaa kyljeltään kun hänelle iltamaidon sänkyyn annan ja siinä vähän taputtelen.mutta nyt on itse alkanut löytää mukavamman nukkumisasennon.ennen heräsi kun kääntyi,ja sitten sitä piti ährätä pitkin yötä tuota konttausasennossa hytkymistä,mutta nyt se on rauhoittunut,ja nukahtaa vatsalleen.
joku surkutteli töihin menoa.voi kauhistus,tosiaan se äippäloma loppuu mullakin ensikuun lopussa,ja sitä tosiaan voisi pikkuinen olla päiväkotilainen jo kohta =( muttei onneksi.minä en töihin ole palaamassa,ja tuskin ainakaan vanhaan paikkaani ikinä...kohta alkaa tuo rahallinen kituutus...mutta kaipa siitä selvitään.
ja meillä jää tuo 5v esikkokin nyt sitten kohta tarhasta pois.voi että mä nautin nyt tästä! =) ja kesä se vasta varmaan ihanaa aika onkin!
neitiniiskunen ja pikkumies 7,5kk (ihanaa kun on jo " iso" poika,elämä on muuttunut helpommaksi)
En ookaan varmaan kuukauteen raportoinut meidän elämää.
Kiirettä on pitänyt ja reissattu sen verran, että netti jäänyt vähemmälle.
Meidän neiti on nyt 7,5 kk ja melkoiset reisimakkarat on kehittänyt
itselleen... Sitä se varmaan teettää, kun syö kiinteitä, mutta ei
vielä liiku. Pyörähtelee nätisti selältä mahalleen, mutta siinä sen
liikkumiset sitten onkin. Istuu itsekseen, vaikka kupsahteleekin
vielä usein. Tällä viikolla olen ottanut rattaista vaunu-osan pois
ja nyt sitten istua kökötetään.
Eilen tuli kuvaan jokellus, mikä on musta niiiin ihanan kuuloista!
Neiti on tähän mennessä kommunikoinut lähinnä päristelemällä.
Tuleekohan siitä motoristi... Sitten se on hokannut, että kieli on
olemassa ja sitä voi väännellä eri tavoin.
Imetys loppui parisen viikkoa sitten. Jotenkin olin vaan ajatellut,
että sen lopettaminen on minusta itsestäni kiinni, mutta niin vaan
kroppa oli eri tahdissa. Yösyötötkin loppuivat samalla. Neiti herää
siinä kuuden maissa, jos herää, ja silloin otan sen omasta pedistä
viereeni. Aamuherätys yleensä puol seitsemältä. Muutimme neidin
omaan huoneeseensa ja nyt nukahtaminen tuottaa tuskaa. Juttelee
itseksensä puolisen tuntia, mutta ei itke onneksi.
Onko kellään muulla ongelmia kiinteiden kanssa? Meillä menee
kasvikset ja tietty kaikki makeat hyvin alas, mutta ei sitten millään
mikään lihaan viittaava. Täällä Tanskassa on tapana tehdä kaikki
lastenruuat itse, joten purkkiruoka-valikoima on ihan surkea kaupoissa.
Ja minä kun olen laiska, en millään viittis itsee mitään kokata.
Olen nyt antanut sitten paljon sitä porkkana-peruna-maissi linjaa
ja aina jotain hilloa, kun ne lihasoseet ei mee läpi. Tarviiko mun
olla tiukempi tossa syömisessä??
Mies 39 asteen kuumeessa ja oksentelee. Ans kattoo tarttuuko...
Mirris
pikkumies tässä ährää samalla...
mulla oli pari vuotta sitten ykskaks papa luokkaa III.oli shokki kuulla tuollainen tulos kieltämättä.ja oli jo vaikka mitä kauhukuvia päässä,syövät ja kuolemiset ym ym samantein.
sitä ennen on aina ollut I tai II ja toi II on ihan normaalia,silloin vaan käydään jossain kontrollissa muistaakseni.
No kun tuo III tuli niin sittenhän otetaan varmana kaikilta ne irtosolunäytteet,eli se kolposkopia.
sitä mä pelkäsin ihan sikana.olin varma että taju lähtee siellä pöydällä.pidin hoitajan kädestä kiinni ja olin valmis kiljumaan kuin hyeena =) =) =) no,sitä ei tarvi jännittää YHTÄÄN.jollain se tuntuu pienenä nipistyksenä (tuntoa kun sillä alueella kuin oikein ole)ja mulla ei sitten tuntunut YHTÄÄN!olin ihan että tossako se sitten oli.
Tulosten saaminen kesti pari viikkoa,joka oli yhtä piinaa.
Mulla oli jotain hyvänlaatuisia muutoksia siellä.Kontrolli puolenvuoden kuluttua,ja luokka oli I,en ollut uskoa todeksi.
Ja kun on tuo luokka I niin sitten ihan käydään taas normaalisti,oliko se 3-5 vuoden välein.
Joten no hätä.tietty aina voi olla jotain,mutta ei kannata paniikkia ottaa.
Jos siellä jotain on,näkyy ne yleensä aikaisessa vaiheessa,onneksi.ja melkeinpä aina jotkut huonot solumuutokset ihan vain poistetaan polttamalla tai jäädyttämällä pois sieltä.
Luokka neljähän on vasta syöpä,toi III on jokin esiaste,oli se sitten hyvän tai pahanlaatuinen.