Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta 12-vuotiaalla tytollani (5. luokka) alkoi just kuukautiset. Kovin rauhallisesti otti asian. Silti itsesta tuntuu hieman kurjalta, etta voi ressua. Nyt jo...

Vierailija
06.04.2008 |

Toki en tuota ajatustani tytölle näyttänyt vaan iloisella/luonnollisella/normaalilla asenteella otin vastaan. Pari pvää sitten yölä heräs alavatsakipuun, joten silloin häntä valmistelin. Aiemminkin on asiasta puhuttu, joten ei ollut hämillään. Tänään sitten tuli verta...Ja vasta ala-asteella. Itsellä alkoi 7. luokalla ja mun kaveripiiristä ekana.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommenteista. olen juuri miettinyt samoja asioita oman tyttäreni kohdalla. en muista miten tuo tamppariasia on.

Vierailija
2/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni rukoili Jumalalta menkkojen alkamista ja alkoivatkin sitten vihdoin ja viimein 14 vuotiaana! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalliin voi kirjoittaa lapun " hammaslääkärissä, sairas" ettei tarvi mennä.

Vierailija
4/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, mutta kyllä se tuntui kivalta. Sellainen tervetuloa naiseksi -juttu. Ajattelin toteuttaa saman oman tyttöni kohdalla kun sen aika on.

Vierailija
5/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pari kuukautta aiemmin muutossa oli tehnyt huoneestaa ' ison tytön huoneen' ja raivannut nuket ja barbiet.

Vierailija
6/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin tiesin, etteivät nuo asiat mene reilusti. Eli että vaikka minulla alkaa aiemmin, eivät ne välttämättä lopu aiemmin. Ja se harmitti. Muut kun saivat vielä olla ilman.

Oli niitä silti odotettu kuin kuuta nousevaa. Tosin syynä oli isäni hysteerisyys: en olisi saanut kasvaa kuin muutaman sentin äitiäni pidemmäksi, muu oli hänestä aivan kauhistuttava ajatus. No, 10 cm pidempi tuli, 180 cm, eikä ole enää pitkään aikaan kauhistellut. :)

Vierailija
7/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on sopivaa pikkutyttöjen käyttää mieluummin sidettä ja muutaman vuoden kuluttua niin halutessaan kokeilla tamponeja.

Itsekin ensimmäiset vuodet käytin siteitä ja omasta aloitteestani ehkä 15 vuoden paikkeilla aloin rassailla tamponien kanssa. Oli todella hankalaa kun paikat oli tosi piukat.

Vierailija
8/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitä tamppoonia voi käyttää ihan kuka vaan. ei sille ole ikärajaa.. Kannattaa kyllä alottaa ihan niistä vähemmän imevistä, jos on ihan ensimmäisiä kertoja menkat..

Mulla alkoi 10v menkat ja uimisharrastuksen takia sitten aloitin tamppoonit.. mutta siteitä sitten käytin sitten normaalisti..

Mä muistan et ku kerroin ni mun äiti oli ihan paniikissa :) se valahti ihan kalpeaks ja rupes sitte sönköttää jotain ruuasta.. Myöhemmin sitten tuli kysyyn että tarviinko siteitä tai muuta...

Vierailija
9/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes tiennyt mitä se veri oli. Siis tiesin kyllä, että NAISILLA on kuukautisia jne., mutta itselläni kuvittelin olevan vain vatsavaivoja tms.

Vierailija
10/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinulla itselläsi (ja kevereillasi) alkoi tavanomaista myöhempään.

Vierailija
11/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen ei ollut sanallakaan kertonut kuukautisista ja koulussa asiaa ei oltu vielä käsitelty. Itkin kun en tiennyt mitä pitää tehdä, mikä minulla on.

Pyysin äitiäni auttamaan mutta hän vain nauroi ja ei sanaakaan mistään auttamisesta tai eikä vielä siinäkään vaiheessa kertonut mitä kuukautiset ovat. Olin minä sen sanana kuullut mutta en todellakaan tiennyt mitä se käytännössä on. Isompi siskoistani sitten antoi minulle omia siteitään ja kertoi minulle mistä on kyse. Kiitos kuuluu hänelle vaikka äidin pitäisi olla ensimmäinen nainen maailmassa jolta tässä asiassa pitäisi saada apua ja neuvoja. Minut äiti hylkäsi. Halveksi sitä kun minusta tuli " nainen" .

Myöhemmin tajusin että olin ollut tässä asiassa joko tyhmä tai tietämätön 12-vuotias muihin ikäisiini verrattuna.

Omalle tyttärelleni kerron heti kun tuo ikä alkaa olemaan lähellä. Ettei tule yllätyksenä.

Vierailija
12/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata odotella että on lähellä alkamisaikaa, parempi että lapsi sopeutuu ajatukseen rauhassa, vuosien saatossa. Minä olen antanut omieni katsoa siteen vaihtamisoperaatioitani siitä saakka kun ovat olleet about 2 v.

Vierailija
13/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös itselläni alkoi juuri tuon ikäisenä, ehkä hiukan vielä aiemmin.

Vierailija
14/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan paniikissa koko päivän ja aattelin jo, että oon vahingossa raapaissut itseäni. Koulussa oli kyllä sanottu, että tytöille tulee kuukautiset siinä 14-16-vuotiaana, mutta eipä kukaan koskaan kertonut mitä kuukautiset tarkoittaa ja että voipi ne tulla jo 11-vuotiaalle...

Olen pitänyt huolta, että omat lapset, tytöt ja pojat, tietävät mitkä kuukautiset ovat. Tyttöjen kanssa pidän naisten päivän ja juhlitaan yhdessä naiseutta, kun menkat alkaa :)

Vierailija
15/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

verta. Jätin vuotta nuoremman siskoni lapsen vahdiksi ja juoksin hädissäni kotiin. Kamalasti jännitin kertoa asiasta äidille mutta kun sain kerrottua suhtautui hän asiallisesti, kertoi kuukautisista ja antoi siteitä. Minusta silti oli kamalaa kun alkoi niin nuorena ja kvereilla vasta monta vuotta myöhemmin.

Oma tyttäreni on nyt ekalla ja tietää jo kuukautisista sillä olemme asuneet ahtaasti ja väkisinkin on nähnyt kun on sidettä vaihtanut tms. ja sitten on asiasta tullut myös juteltua. Juttelen kuitenkin vielä tarkemmin kun tyttö saa pari vuotta vielä lisää ikää.

Vierailija
16/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli järkytyksenä, että sitä verta tuli niin hirveän paljon, mulla oli alusta asti tosi runsaat vuodot ja sidettä olis pitänyt vaihtaa koko ajan, vaikka käytin jotain super-imukykyisiä. Niistä oli ihan hirveä vaiva vielä lukiossakin, kun en kehdannut ostaa tamponeja vaan käytin niitä siteitä mitä äiti kaappiin osti. Josain vaiheessa sitten aikuistuin sen verran, että otin itse tamponeja ja ihan yllätyin miten helppoa oli kun ei aina tarvinnut miettiä tuleeko ylivuotoa ja näkyyko superhyper-side housujen läpi.

Vierailija
17/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin kyllä mistä on kyse, olin itse ottanut asioista selvää ja äitikin oli kertonut. Tuolloin (80-luvun puolivälissä) olivat siteetkin aika ankeita nykyisiin verrattuna, ja aika pian otinkin ihan oma-aloitteisesti tamponit käyttöön. Mitään ongelmia ei niiden kanssa kyllä ollut, kyllä se Mini-koko käy nuorellekin tytölle, mutta hygienia ja vaihtamisväli pitää kyllä pitää mielessä.

Oma tyttö on vielä pieni, mutta arvaan että aikaisin alkaa hänelläkin (omalla äidillänikin oli alkanut). Jossain määrin perinnöllistä on tuo alkamisikä.

Vierailija
18/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipuoleni siitä vähän ounasteli ja osasin odottaa että alkaisivat.

Silti vähän itketti :).

Vierailija
19/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekojen kuukautisten alkaneen. Onneksi äiti oli kertonut, mitä ne kuukautiset on joten en säikähtänyt. Sen kuitenkin muistan että silloin ne siteet oli varmaan 30cm pitkiä ja 5 paksuja, tai siltä ne ainakin tuntui. Aamulla kun heräsin, koko side oli mytyssä pikkareissa ja verta lakanalla vaikka sitä ei paljon ollut tullutkaan. Siitä asti olen inhonnut kuukautisia... Onneksi nykyään siteet on parempia ja tampoonit on huippuja. Ja näin raskauden aikana niistä ei onneksi tarvitse huolehtia.

Vierailija
20/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei koskaan ollut puhunut asiasta, tiesin asiasta sen vain mitä koulussa ja kaverit olivat kertoneet. En uskaltanut edes sanoa äidilleni asiasta! Varmaan vuoden kävin ottamassa äitini siteitä, kunnes hän kännipäissään kysyi, että onko kuukautiseni alkaneet, se oli suuri helpotus.

Edelleenkin ihmettelen sitä, että miksi äitini ei asiasta puhunut mitään. Oman tyttäreni kohdalla toimin päinvastoin ja nyt 4v jo tietää, että naisilla on kerran kuussa kuukautiset ja se on ihan normaalia naisen elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi