Maito loppumassa - mikä avuksi
Hei,
Kyllä tämä imetys on sitten ollut vaikeaa. Pian 3kk ikäinen poikamme oli syntymän jälkeen 2 viikkoa sairaalassa, jolloin tottui tuttipulloon ja minä en päässyt oikein imettämään. Pitkien viikkojen ja sitkeän yrittämisen jälkeen poika oppi imemään rintakumin avulla ja edelleenkään eisuoraan rinnasta ime matalien rinnanpäiden takia.
Vielä pari viikkoa sitten maitoa tuli riittävästi, sillointällöin jopa pakkaseen asti. Nyt maito ei enää tunnu riittävän. Rinnat pehmeät ja syöttövälit ovat tiheämmät. Poika ei tunnu saavan riittävästi maitoa syötöllä. Olen kokeillut pumpata imetyksen jälkeen ja varmistaa että rinnat todella ovat tyhjät. Ja kyllähän ne ovat...
Haluaisin niin kovasti jatkaa imetystä, kaikki keinot olen valmis kokeilemaan...
Onko kenelläkään vinkkejä?
Kommentit (9)
dorisday:
Paras mittari katsoa onko vauva saanut tarpeeksi ravintoa, on pissavaippojen määrä vuorokaudessa.
Itse asiassa pissavaippojen määrä kertoo vain sen, että vauva on saanut riittävästi nestettä. Pissavaippojahan kastuisi, vaikka vauva joisi vain vettä.
[b]Paras mittari maidon (=ravinnon) riittävyydestä on se, että vauva kasvaa normaalisti.[/b] Vauvan olisi hyvä kasvaa keskimäärin vähintään 500g/kk (STM) tai 170g/vko (La Leche League), eli n. 680g/kk (0-4kk, sen jälkeen kasvu voi vähän hidastua).
Kasvua tarkastellaan neuvolassa, ja jos asia yhtään huolettaa, ihan varmasti pääsee välipunnitukselle.
Kotona voi sitten (halutessaan) seurata vaippojen määrää. Alle 4-6 -viikkoisella olisi hyvä tulla kakkaa 2-5 kertaa päivässä vähintään n. 2 euron kolikon kokoinen läntti. Yli kuusiviikkoisilla kakkatahti voi harventua suurestikin, mutta jos kasvu on edelleen ok, ei tuosta harvakakkaisuudesta tarvitse huolestua. Pissavaippoja olisi hyvä tulla 5-8 riippuen siitä, käyttääkö vauva kertakäyttö- vai kestovaippoja.
Synnytyssairaalassa kätilöt ovat käskeneet tarkkailemaan vaippojen määrää vuorokaudessa YHTENÄ MITTARINA maidon riittävyyteen.
Kotona rintojen pehmetessä ja vauvan tiheän imukauden iskiessä varmastikaan monella äidillä ei ole mahdollisuutta päästä punnitsemaan vauvaansa gramman ja sadan gramman tarkkuudella, eikä neuvolaankaan ehkä saa paniikkiaikaa samantien punnitsemaan onko vauva saanut vuorokaudessa tarpeeksi ravintoa.
(Meillä neuvolaan soittoaika noin tunnin verran päivässä, ja silloinkaan ei välttämättä saa ketään kiinni)
Varmasti jokainen imettäjä epäilee ravinnon/maidon riittävyyttä siinä kohdassa, kun rinnat tuntuvt tyhjiltä, vaikka vauva olisi tyytyväinen..
Hälytyskellojen tulisikin soida jos vauva on itkuinen ja tyytymätön kaiken aikaa, ja neuvolan painokontrolleissa parin viikon välein ei paino nouse..
Hienoa, että alkuperäinen on saanut maidontuotannon vastaamaan taas vauvan tarvetta! Tsemppiä ja hyvää imetystä edelleen!
En usko, että maitosi on loppumassa!
Ensinnäkin maidontuotanto tasaantuu äidin elimistössä vastaamaan vauvan tarpeita, juuri niin, että rinnat eivät enää pingota ja vuoda kaiken aikaa. Maito nousee niihin silloin kun imetät.
Lisäksi vauvalla on eri kausina tiheän imun kausia, jolloin rinnat voivat tuntua vieläkin tyhjemmiltä ja pehmeämmiltä, ja vauva on useammin rinnalla kuin tavallisesti: tuntuu että hän vain imee tyhjäntuntuisia rintoja, ja äidistä todella tuntuu, ettei vauva nyt voi saadakaan tarpeeksi maitoa!
Ei huolta, vauva tilaa itselleen lisää maitoa vastaamaan hänen kasvavaa maidontarvettaan, ja siksi hän imee tiheämmin: se stimuloi äidin rintoja tuottamaan lisää maitoa, mutta maito nousee muutaman päivän viiveellä!
Muista erityisesti juoda runsaasti päivänmittaan, vähintään tuo 2,5l nestettä, ja toki syö hyvin.
Pian huomaat, että rintasi pingottuvat taas maidosta, ja vauvan tilaama lisämaito on saapunut hänen ulottuvilleen:-)
Pumppaamalla on aivan turha katsoa tuleeko rinnoista maitoa! Itse en saa pumpattua lisämaitoa talteenkaan, jollei vauva ole vieressä ja herumisrefleksi lähde käyntiin, muuten ei minulta tule pisaraakaan.
Paras mittari katsoa onko vauva saanut tarpeeksi ravintoa, on pissavaippojen määrä vuorokaudessa.
Tsemppiä imetykseen ja päättäväisyyteesi!
Imetystukilistan sivuilta saa varmasti vielä paljon enemmän tukea ja käytännön neuvoja.
t. DorisDay, joka on imettänyt 2 lasta 6kk täysimetyksellä ja 1v9kk ikään asti osittain, ja nyt imettää täysimetyksellä 5,5kk vauvaa
Tarkoitan siis, että ainakin kannattaa juoda ja syödä riittäväti. Myös kotikaljan tai oluen juominen voi nostattaa maitoa rintoihin. Oon itse huomannut kotikaljan nostavan heti maitoa rintoihin. Mutta itse en oo vakuuttunut, että kannattaisi sitä kuitenkaan jatkuvasti juoda, minusta se nimittäin saa aikaan turvotusta. Tai ehkä en ole sitten juonut muuta nestettä tarpeeksi. Yöimetys ois kai myös maidontuotannon kannalta tärkeää.
Poika siis ihan kohta 3 kk ja tuntuu iltaisin et tissit on ihan tyhjät. Rintakumin kanssa imetän myös, koska on niin matalat rinnanpäät. Ekat 3 viikkoa pieni söi pääasiassa pullosta, mut sen jälkeen vain jos oon ollu jossain ja isi on hoitanu pientä. Sillon oon pumpannu maidot. Eli imetys sujuu. Iltaisin on kuitenkin just sellanen olo et ihan ku ois nälkäinen vauva. Ei kuitenkaan syö korviketta pullosta, vaikka siis osaa siitä syödä. Sit nukahtaa ja nukkuu kuiteski ihan hyvin. Ite oon huomannu sen, et jos en syö ja juo riittävästi niin tuntuu tyhjemmältä. Lepo auttaa kans. Toivon kuitenkin et voisin viel imettää pitkään, vaikka välillä se kyllä väsyttääkin tosi paljon.
Kun kerran olet nyt pärjännyt noin hyvin tähänkin saakka! Alun jälkeen rinnat eivät tule enää sellaisiksi koviksi ja täyden tuntuiseksi vaikka maitoa tulee ihan entiseen malliin. Lisäksi tuohon ikään sattuu tiheän imun kausi jolloin vauva " asuu" rinnalla. Iltamaratonit ovat myös ihan normaaleja kun vauva tankkailee yötä kohti. Ei syytä huoleen, koko ajan helpottaa ajan myötä se imetyskin. Muista itse levätä ja etenkin juoda ja myös syödä hyvin. Istuskele vaikka illat ja katsot kaikki hömpät telkusta kun vauva vaan imuttelee ja imuttelee tai kölli sängyssä samalla ja huilaile, lue tai vaan torku. Vuoden päästä et saa enää yhtään istuskella kun vauvasi vipeltää tuhatta ja sataa joka suuntaan;-).
Että vaikka minä olen imettänyt 2 lasta täysimetyksellä ensin 6kk, sen jälkeen esikoista 2v4kk ikäiseksi ja kakkosen(1v4kk)imetys jatkuu edelleen niin EN SAA PUMPULLA MITÄÄN. Joskus muutaman tipan tiristettyä mutta se siitä. Eli pumpulla saatu määrä ei kerro yhtään mitään maitosi määrästä!!! Tämä ei ole vaan mun " vikani" vaan saman jutun voit lukea imetystukilistan sivuiltakin, pumppu ei ole vauvan veroinen ja itse en edes ala herua pumpulle.
Rinnat mukautuvat tarpeeseen eli maito lisääntyy sen mukaan kun vauvasi sitä tarvitsee. Jos annat korviketta nyt niin oma maitosi ei kohta enää riitä. Toki korvike on hyvä juttu jos sitä on pakko antaa, mutta jos maitoasi on piisannut pakkaseenkin saakka niin en saata uskoa että yhtäkkiä olisitkin lisämaidon tarpeessa...Tsemppiä!
Semmosen ohjeen oon kuullu, ja itsekin hyväks havainnu, että vaavi vaippasilteen, iteltä paita pois, ja vaavi siihen massun päälle ihokontaktiin. :)
Palasin tänne kertomaan, että maitoa tulee taas riittävästi. :-) Noin viikon ajan kesti, ennenkuin tilanne normalisoitui. Yritin välttää korvikkeen antoa, koska poikamme paino on noussut muutenkin suhteessa erittäin paljon.
Nyt maitoa taas näyttäisi riittävän, kun välillä pumppaan ylimääräiset taas pois. Ja mikä parasta, poika nukkui ensimmäsitä kertaa 5 tuntia yöllä yhteen menoon jo parina yönä viime viikolla!