Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vaatteita kesävauvalle?

Vierailija
06.04.2008 |

Heippa!

Auttakaa ensikertalaista! Mitä vaatteita kannattaisi ostaa kesävauvalle?

Kaverit sanoo, että ei saisi ostaa paljoa pieniä kokoja, kun niitä tulee lahjaksi ovista ja ikkunoista ja menevät vain hetken.

Ostaako silti jotain?

Olen ostanut 5 lyhythihaista bodya, 3 pitkähihaista, 2 collegehousut, 3 puolipotkuhousut, pari hattua, parit tumput ja yhdet hienommat kangashousut. Nää kaikki kokoa 56-62-68. Ei ole siis mitään garderobia vielä koossa, mutta sukupuolikin on arvoitus. Mitä siis kannattaisi hankkia heinäkuussa syntyvälle vauvalle? Otan äitiyspakkauksen, mutta eikös siinä ole myös aika isoja kokoja? Tarvitseeko kesävauva jotain tosi lämpimiä vaatteita kesällä? Joo, pääsen mä kauppaan sen vauvankin kanssa (ja pitääkin mennä, kun sukupuoli on selvinnyt), mut kiva ois suunnitella ja tehdä hankinnat etukäteen. Neuvoja? Kokemuksia?

Ja en ole mikään teiniäiti, vain vähän pihalla...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käyttänyt lyhythihaisia ollenkaan vauvalla ensimmäisenä kesänä. Puolipotkarit on muuten käteviä. Sukat ei vauvalla jalassa pysy.

Vierailija
2/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee kesävauva heinä/elokuussa ja minulla on 5 bodya, parit puolipotkarit, muutama koko haalari ja muutamat täyspotkarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meille tulee kesävauva heinä/elokuussa ja minulla on 5 bodya, parit puolipotkarit, muutama koko haalari ja muutamat täyspotkarit.

Vierailija
4/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalle shortsipukuja. Tosi käteviä ja viileitä. Eihän sitä vauvaa auringossa pidetä (tai olen toki nähnyt jonkun tekevän niinkin :/) joten ei iho pala. Se on vähän ensikertalaisella paha kun ei tiedä mistä vaatteista vauvalla tykkää. Minä tykkään eniten bodyista ja sitten siihen sukkahousut ja kesällä shortsipuku.

Hattuja, yksinkertaisia ja helpoja. Sekä meillä oli esikoisen aikaan colitsitakki joka vedettiin päälle jos oli viileä keli. Sitten oli jotkut pehmeät housut jalassa :)

Vierailija
5/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minulla on toinen tulossa, ja tuon verran minulla on niitä pienimpiä vaatteita. Luotan siihen, että pääsen kauppaan, jos tarve vaatii. Ja pesukone pyörii kuitenkin joka päivä, kun on jo lapsia ja eihän ihan pieni vauva sotke vaatteita kuten isommat.

Vierailija
6/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin talvivauvallekin, eli bodyja, puolipotkareita. Muutamat gollegehousut tai veluurihousut ja joku veluurihuppari. Samoin muutama kesäpuku, eli lyhythihainen/lahkeinen kokopuku. Joku ohut " haalari" on hyvä olla kylmiä kesäpäiviäkin varten. Parit tumput ja hattuja, paksumpia ja ohuempia.

Itse ostaisin kyllä muutamat ihan pienetkin eli 50cm vaatteet. Ensimmäisinä viikkoina ne on kuitenkin mukavat, eikä ne nyt niin paljoa maksa. Ihan pari bodya ja parit puolipotkarit. Noi mitä lahjaksi tulee on meillä ainakin olleet niitä iki-ihania hirmu käytännöllisiä=0 veluurkokopukuja joita meillä ei käytetty kertaakaan.

Määrällisesti meillä on ollut aika paljon vaatetta, mamma tykkää shopata=) Mutta varaisin varmaan n. 10 bodya, viidet housut. Muita vaatteita vähemmän koska eniten käytettyjä meillä on olleet noi ensimmäisinä kuukausina.

Vierailija
7/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse " tottelin" toisia ja en ostanut kuin yhden bodyn kokoa 50 ja muita niin pieniä ei sitten ollutkaan. Onneksi sain lainaan siskoltani muutaman puvun ja bodyn jotka oli kokoa 50. Vauva hukkui kokoon 56. Eihän ne 50 senttiset kovin kauaa menneet n.2-3 viikkoa mutta auttoi paljon jo sinä aikana. Vieraat eivät muuten tuo ihan pieniä vaan tuovat usein kokoa 62 ja meidän neiti kasvoi ainakin niin hitaasti että alasti olisi saanut olla jos oltaisi luotettu vieraitten tuomisiin :)

Vierailija
8/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Ei ehkä kauheasti siis kannata hamstrata. Joitakin hattuja ja pitkähihaisia bodeja ja shortsipukuja ja jokin collegetakki tai -haalari tms. varmaan vielä.

Kyllä, näin pihalla voi olla. Mistä sitä voi tietää, mitä muut yleensä ovat hankkineet? Mä ostan yleensä ihan kauheasti vaatteita itselleni, mutta nyt mua on toppuuteltu vauvanvaatteiden kanssa, ettei mene ihan yltiöpäiseksi... =)

Vierailija
9/9 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan nyt kolmatta lasta, tämä on meille ensimmäinen kesävauva ja aavistuksen sormi suussa olen tavallaan sen kanssa, että vallankin juuri vastasyntynyt ei nyt ihan lyhythihaisella bodylla ja sukilla mene vaikka olisi kuinka kuuma. Talvivauva-tyyppisiä moninkertaisia vaatetuksia kuitenkaan ei liene tarvita. Olen hankkiutunut tässä välissä lähes kaikista vauvanvaatteista eroon, joten melkeinpä nollasta aloitin vaatteiden hankinnan.

Noista bodyista sanoisin sen verran, että niitä voi mennä useampi päivässä jos vauvalta tulee vaikka pari kertaa pissa tai kakka vaipan reunan yli tai puklaa maidot paidalle. Siksipä kannattaa ostaa vähän reilummin niitä paitoja jotta on mitä vaihtaa. (Puhumattakaan siitä, jos tulee mieleen haluta kikkailla että ylä- ja alaosat saisivat olla yhteensopivat keskenään.) Meillä ainakin on niin iso pyykkikonekin, että ei siinä viitsi ruveta pesemään muutamaa vauvanbodyä kerrallaan.

Ostakaa valkoisia/vaaleita pitkähihaisia bodyja tai paitoja. Aurinko on myrkkyä vauvalle. Ostakaa myös valkoisia myssyjä (tai ruskovillan silkkimyssythän ovat aivan optimaalisia kaikilla keleillä: viileällä lämpimiä ja kuumalla vilpoisia) ja sitten muutamat sellaisiia puuvillaisia tumppuja viileiden päivien ja kylmien sormien varalle, puhumattakaan pitkistä kynsistä.

Olen hankkinut ohuehkoja vilpoisia housuja, potkareita ja pöksyjä. Äitiyspakkausten potkupukuja (niitä missä ei ole hihoja, vaan pelkät " olkaimet" ) olen ostanut kirppareilla käydessä vinot pinot, sillä tykkään itse pitää sellaisia pienellä vauvalla ja niitä on myös helppo pukea. Sen alle voi laittaa tai olla laittamatta puolipotkarit kelin mukaan.

Lyhythihaisia bodeja olen ostanut myös jonkin verran, niiden kaveriksi ohuita kietaisupaitoja tai nuttuja.

mutta onhan ne kaupat tosiaan vauvan syntymän jälkeenkin olemassa =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän