Unikoulu ei tehoa:o(
Mitä ihmettä pitäisi tehdä säilyttääkseen mielenterveytensä ym, pian puolivuotias tyttäreni ei kerta kaikkiaan nuku. Koskaan.
Tarkoittaa sitä että päiväsaikaan valvoo joskus 10:kin tuntia putkeen, sitten saattaa ottaa vartin unet ja "taas jaksaa"- siis vauva, äiti ei jaksa niin hyvin.
Kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin sirkustemput on kyllä kokeiltu että päiväuniin saisi jotain tolkkua-tuloksetta.
Lastenlääkäri vaan nauroi ja sanoi että terve lapsi on, tarvitsee vaan ilmeisesti kamalan vähän unta.
Yöt ovat helvetillisiä, vauva herää 1-2h välein ja haluaisi joka kerta pulloa. Lopun aikaa konttailee pinnasängyssään ja "häröilee" ja kitisee.
Syötän illalla tytön tosi hyvin ennen "nukkumaan" menoa, muutenkin rutiinit on meillä aina samanlaiset. Saa vellejä ja kiinteitä jotka maistuukin hyvin.
Eli nälkä vauvalla ei pitäisi olla yöllä!
Nyt on takana 6 yötä Tassu-unikoulua joka ei näytä tehoavan ollenkaan, tassuttelusta tyttö vaan raivostuu, alkaa huutaa ja herättää pian 5v esikoisenkin- sitten se helvetti vasta irti onkin jos molemmat valvoo.
Olen pyytänyt apua neuvolasta, tuloksena oli se että TH ajattelee minun olevan masentunut ja tarjosi psykologin vastaanottoaikaa! Mielestäni en tarvitse terapiaa vaan normaalia yöunta.
Välillä mies nousee lapsen kanssa mutta töitä hänelläkin on paljon, ei ole mahdollisuutta moiseen vaihteluun kuin ehkä 1-2 yötä viikossa.
Neuvolassa tarjottiin myös maksullista kotiapua- lähinnä siis päiväsaikaan ja sellaista että siivoaisivat tms. Mutta en minä kotitöihin mielestäni apua tarvitse, ongelmanahan on puuttuvat yöunet...
Auttavia sukulaisia meillä ei ole.
Onko kellään käynyt niin ettei unikoulusta ollut mitään apua?
Pitääkö kokeilla myös "huudatus-unikoulu?"
Kommentit (19)
Työkaverini kertoi lohduttavan kokemuksen, hänen poikansa heräili puuolivuotiaana 30min välein kitisemään. He olivat saaneet neuvolalääkäriltä lähetteen sairaalan unikouluun, joka tehosi kahdessa yössä. Heidän kokemuksensa oli tosi positiivinen, siellä lapsi ei kuulemma joutunut huutamaan. En tiedä kuinka se sitten hoidettiin, mutta he saivat avun siitä.
Oliskohan jollain kertoa muita kokemuksia, kiinnostaisi kuula.
Oman neuvolasi toiminta kuulostaa uskomattomalta. Voisitko vaatia aikaa neuvolalääkärille, tai onko mahdollista mennä yksityiselle? Siis jos ajattelet jotain vastaavaa unikoulua.
neuvolan tehtävä on auttaa, mutta tiedän että väsyneenä nyrkin pöytään lyöminen voi olla liikaa vaadittu. mutta ehkä kannattaa yrittää.
Voimia taas, Kaiot
tehän olittekin jo käyneet lääkärillä..
oli tuon esikoistytön kanssa sellasta että päivisin nukkui kans max 15min pätkissä,hirveen nukutusrumban seurauksena. Ja öisin heräs vähäntään kerran tunnissa ja aina oli tissiä saatava,ja muutenkin ähis ja pyöri jatkuvasti nukkuessaan. Allergiatestit yms otettiin,niissä ei mitään ollut.
Ja siis KAIKKI temput tuli koitettua,tassuttelu kans sai vaan huudon yltymään.
Lastenlääkäri suositteli keskussairaalan unikoulua kun rupesin olee aika loppu. En kuitenkaan siihen voinut suostua.. Sitten kuulin että lähellä olevassa vastaanottokodissa pidetään myös unikoulua. Siihen sitten suostuin,en mielelläni,mutta oman mielenterveyden takia tiesin että jotain muutosta on tapahduttava.
Ennen tuota unikoulua kuitenkin alkoi ahdistaa aika kovasti,niin päätin sitten mennä äidilleni ja pitää samanlaisen unikoulus sielä. (kotona en voi,kerrostakossa asutaan).
Eli siis eri huoneeseen pistin nukkumaan,annoin olla ja kävin aina välillä pistämässä tutin ja vähän silitin ja heti pois huoneesta. Tosi kamalaahan se oli kun ei ollut itekkään nukkunut puoleen vuoteen tuntia pitempää,mutta ajattelin että se on lapsellekkin parempi kun unikoulu tapahtuu tutussa paikassa ja oma äiti on lähellä,kuin että ihan vieraassa paikassa vieraiden ihmisten kanssa.
Ja siis eihän tuossa huuto-unikoulussakaan tarkoitus ole että lapsi jätetään yksin itkemään ties miten pitkäksi aikaa,vaan vauvan luona käydään eka 5min päästä,sitten 10 min ja 15min. Ja maksimissaan mun mielestä toi 15min. Ja jos ihan hysteeristä on niin sitten tilanteen mukaan. Niin,ja tyttö oli 9kk kun unikoulun hänelle pidin.
Mutta meillä siis tehosi muistaakseni 5 päivässä tuo,ja siitä lähtien on pääsääntöisesti nukuttu :)
ja tuo sairaala-kammoni johtuu siitä kun tytön kans oltiin sairaalassa kun oli 5,5kk RS-viruksen takia,ja samassa huoneessa oli 2kk vauva. Niin hänen äitinsä kun ei sielä yöpynyt ja itse yövyin kun imetin,niin tämä vauva sielä itki usein tunninkin ihan hysteerisenä ennenkuin kukkaan vaivautui tulemaan. Minä välillä kävin tuttia antamassa ym kun oli niin kamalaa katsella.
Niin en siihen rääkkiin tahtonut omaa lastani pistää "unikouluun".. :/
Mutta voi olla että joka paikassa ei ole samanlaista,olen muutenkin tosta meidän keskus-sairaalasta kuullut tosi paljon huonoa..
altistus-välttämisperiaatteella mahdolliset allergiat (kaikki ei näy testeissä).
Muna, maito, kotimaiset viljat tyypillisimmät aiheuttajat.
Suolioireisella voi olla todella sileä iho, mutta vatsa kipeä!!
Selvitä myös mahdollinen refluksitauti. Näistä löytyy googlettamalla tietoa.
Meillä neiti nukkui ekan puoli vuotta kuin unelma. Nyt syö kerran yössä. Karjuu nälkäänsä ja muu ei auta kuin pullo (1,5 dl maitoa) Sen vetäistyä jatkaa unia. Ja syö siis päivällä hyvin ja ikää 9,5 kk.
Eli jos kuitenkin kokeilet esim. 3 h välein antaa sitä pulloa/tissiä yölläkin. Muuten tassuttelua.
Meidän esikoinen oli erittäin allerginen ja ekana vuonna päiväunet oli max 45 min.
Sairastelun seurauksena hyvät yöt ovat jääneet muistoksi, ja yöt menevät tunnin-kahden välein heräillessä. Maitoa en ole antanut aikoihin ennen kuin aamuyöstä, mutta se ei estä poikaa heräämästä. Rauhoittuu melko nopeasti silittelyyn (tuttia ei syö), mutta herättää kuitenkin tehokkaasti äitinsä.
Meillä heräilyjä aiheutti siis korvatulehdukset, nyt kuitenkin toivon, että tekisi hampaita, ja tämä vaihe olisi kohta vaan muisto. Mutta pelkään kuitenkin, että sairastellessaan on vaan oppinut heräilemään usein.
Mun tassuttelu ei auttanut mitenkään, nyt on takana ensimmäinen yö miehen tassuttelua, ja taas herättiin usein. Maitoa annoin vasta viiden jälkeen, mutta se ei vähentänyt heräilyä. Käsittääkseni unikoulu tehoaa paremmin jonkun muun kuin äidin pitämänä. Onko teillä kokeiltu sitä? Kerron jos tästä on mitään apua... Jollei, meillä siirrytään myös tuohon huudatukseen, tämä äiti ei enää jaksa...
Voimia sinne!
Yöheräilyä täälläkin!
Vertaistukea täältä sinulle kans, muuta ei oikein ole tarjota...käyttäisin nimittäin itsekin jos tietäisin mitä tehdä. Meillä nyt 6 kk ikäinen tyttö ja herää öisin tunnin välein. Joskus harvoin saattaa nukkua 5 h pätkän, mutta loppuosa/tai alkuosa yöstä menee tunnin pätkissä. Itkasee ja jos ei heti mene niin huuto kovenee ja tyttö herää kunnolla. Usein rauhoittuu tassuttelulla ja unirasulla, mutta tunnin välein on kuitenkin noustava. Joskus huutaa niin että pitää ottaa syliin.
Homma alkoi jo ennen 4 kk ikää ja siksi aloitettiinkin sitten kiinteät - ruoalla ei mitään vaikutusta. Yölläkin olen yrittänyt syöttää - ei vaikutusta. Muuten tyttö ei öisin maitoa kaipaile, ei aina edes ota vaikka tarjotaan. Ollaan kokeiltu unikoulua, tutittomuutta (se kun aina tippui ja huuto alkoi), maidottomuutta - ei mitään vaikutusta.
Tyttö nukkuu myös päivisin huonosti. Sellaisia puolen tunnin tirsoja kolmet tai neljät. Ei nuku sen kummemmin oltiin sitten kotona, vieraassa paikassa, vaunuissa, pihalla....
Nyt on otettu allergiatestit lääkärissä ja katsotaan mitä niistä tulee tuloksia noin viikon kuluttua. Siihen asti ainakin tämä hyvin väsynyt äiti jatkaa 1 h pätkäunilla yöt =(, ja mistäpä tietää että senkin jälkeen sama homma jatkuu....
Tsemppiä teille muillekin väsyneille...
eli poika huomenna tasan 8kk. viimeset kaksi kuukautta olleet yhtä tuskaa. eka oli kuukauden sairaana,a aina oli jotakin ja pelkään kans että sillon tottu liian hyvälle. ei viihtyny päivisinkään muuta kuin sylissä ja yöllä rauhottu vain hyppyyttämällä, pompin siis lapsi sylissä sängyn reunalla. oikeesti niin kauan jatku tuo rulianssi että itse siinä laihduin niin että pikkuhousut tippu jalasta ku paikat kiinteyty :D niin nyt ollu sitte viimesen kuukauden niin et heräilly tunnin välein tissiä vaatimaan ja äitin kainaloon pitää päästä. viikon ajan oon yrittäny unikoulua pitää mutta kun poika herää niin ei auta tassuttelut eikä mikään, pyörii vaan ja kun yritää koskea niin raivostuu. huutais varmaan vaikka aamuun asti että syliin pääsee. jos ei ajoissa syliin ota niin menee ihan hysteeriseksi. mutta sylissäkin saattaa jatkaa sitä itkua. pomputus on taas ainut keino mikä auttaa ja sitä pitää jatkaa ainakin 10 min kerrallaan ja hyvällä tuurilla saattaa nukahtaa niin ettei herää enään. viime yönä otin taas viereen ja annoin aiemmin tissiä kun ei vaan enään jaksanu pysyä tiukkana. aattelin lukia nyt vinkkejä ja kokeilla ens viikolla uuestaan. jaksamisia kaikille.
piti vielä mainita että ennen ku aloin koko unikoulua pitämään niin poika alkoi heräillä yöllä vealvomaan ja vaati huomiota. ei rauhottunut ennen kuin sytytettiin valot. sitten yritti naurattaa äitiä ja isää. teki hassuja ääniä ym. saattoi valvoa 2-3kin tuntia kunnes nukahti. heti jos valo pantiin pois niin huuto alkoi.
kun alotin sen unikoulun niin ekat pari yötä meni ihan hyvin sain pojan aika hyvin sylissä rauhottumaan. sitten päätti poika taas herätä ja valvoa. eli saattaa siis herätä valvomaan ja huutaa seuraa ja huomiota. ja taistelee unta vastaan jos meinaa nukahtaa. nyt niitä vinkkejä lukemaan :)
kuuluuko teille yhtään parempaa?
paljon voimia sinne!
Kaiot
Moikka,
valitettavasti ei kuulu kovin hyvää:(
Eilinen ilta ja yö olivat suoraan helvetistä. Tyttö alkoi itkeä illalla kun alettiin iltatoimiin. Puuron söi vielä nätisti mutta kun aloin velliä antamaan niin huudon lomassa sen kyllä söi, mutta koko ajan kauhea vääntelehtiminen päällä. Ihan kun lapsi pelkäisi nukkumaan menemistä.
Hysteerinen huuto jatkui puoleenyöhön, jolloin minäkin olin jo väsymyksestä ja itkusta sekaisin. Mies soitti äidilleen joka lupasi ottaa vauvan tänään päiväksi hoitoon, että saisi edes vähän unta.
Nukuin sitten koko päivän, siihen asti että esikoinen piti hakea hoidosta.
Olen ihan neuvoton ja umpikujassa, tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin- ottais vaan ja lähtis pois. Kamala ajatuskin, mutta yhtä kamala on se ajatus että tämä mielisairas meno jatkuu edelleen....
Nenne :(
ikävä kuulla, että tilanne pahenee.
Kiva että sun äiti auttaa, se helpottaa hetkeksi varmaan.
En tietenkään tunne tilannettanne muuten kuin kertoamasi perusteella, mutta tuntuu, että sun olis ehdottoman tärkeää nyt hakea ja SAADA apua. neuvolasta tai lastenlääkäriltä et kertomasi mukaan sitä saanut. ottaisiko neuvolantäti asiasi paremmin todesta, jos vaikka miehesi tai äitisi soittaisi neuvolaan? Tai jos näytät tädille nämä viestiketjut mitä olet kirjoittanut? Ne on ainakin täyttä asiaa. Tai menet jollekkin muulle yksityispuolen lääkärille?
Vauvalla voi olla joku kipeä, minusta tuo ei kuitenkaan kuulosta ihan siltä, että kaikki olisi ok. ja jos on niin, että kyseessä on vaan huono nukkuja, niin silti minusta tarvitsisit apua. Kukaan ei jaksa nukkumatta, niinkuin tietysti tiedätkin. Ja ennenkaikkea myös vauvasi tarvitsee tutkimuksia siitä onko hänellä kaikki hyvin.
Toivottavasti et loukkaannu näistä neuvoistani.
toivon teille parempaa päivää ja yötä, laitathan kuulumisia,
kaiot
Itse kävin neuvolapsykologilla saamassa nukutusvinkkejä, en niinkään "terapiassa", koska en minäkään kokenut olleeni masentunut, uupunut kylläkin, kuten kaikki vähillä unilla sinnittelevät. Etenkin jos terveydenhoitajasta ei ole apua, kannattaa käydä vaikka kerran ihan kokeilumielessä neuvolapsykologilla. Voimia!
Hei!
Täältä voi kuulemma saada uniasioissa apuja, myös puhelimitse.... tuttavani suositteli.
VOIMIA!!!!!
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/baby_blues/
Moi kaikki,
ja kiitti vinkeistänne.
Uutta ei unirintamalla meillä, mutta viime yönä sellaista uutta että esikoinen 4v alkoi oksentaa:o( Meni aivan harakoille ne viimeisetkin repaleiset unipätkät.
Täytyy varmaan soittaa tuonne Ensi-ja Turvakotien liittoon, niiden sivuilla kävinkin jo kerran lueskelemassa.
Hyvää viikonlopun jatkoa muillekin valvojille!
Nenne
Kuulostaa todella kurjalta tuo teidän tilanne. Toivottavasti saatte apua tuolta Ensi- ja turvakotien liitosta tai jostakin muualta.
Meidän 9 kk pojalla oli yökuuhkausvaihe n. 6 - 8,5 kk iässä, ja siitä on selvitty hiukan parempaan tilanteeseen tällaisin keinoin:
- Yölläkin annetaan ruokaa, kaveri syö yleensä 2 dl velliä klo 12-4 välillä ja usein vielä myöhemmin yöllä tai aikaisin aamulla 1,5 dl tuttelia. Nälkäisenä herätessään huutaa kuin hyeena, eikä syliin ottaminenkaan helpota yhtään. Mutta heti pullon saadessaan rauhoittuu ja nukahtaa saman tien syötyään
- Poju alkoin 6kk ikäisenä syömään tuttia, ja se taisi olla pahin syypää uniongelmiin. Kun keksimme juuri tuossa n. 8,5 kk iässä yksinkertaisesti jättää tutin pois, yöunet alkovat kummasti parantua. Kyllä hän heräilee vieläkin muutaman kerran yössä, mutta ei sentään tunnin välein
Olet varmaan näitäkin jo kokeillut, mutta jos et ole, niin eipähän haittaa kokeilla.
Reilu 5kk aloitin kiinteät, mutta hyvin verkkaisesti edettiin pari viikkoa. Perunaa kerran päivässä pieni annos ja kerran päivässä puoli purkkia persikkaa. Kun sitten sain ohjeet, että 6kk kanssa voi aloittaa unikoulun jos lapsi syö jo kunnon ateriat päivällä, jolloin voi olla varma, ettei ainakaan nälkäänsä huuda. Lisäsin sitten parissa viikossa niin, että tuli viisi ateriaa päivässä ja imetykset päälle. Kun 6kk tuli täyteen ohjeiden mukaisesti siirsin sitten kylmästi käyttämättömän pinnasängyn omaan huoneeseensa ja sinne sitten illalla tyttö nukkumaan. Ihmetteli paikkaa ja vajaan tunnin siellä oli hereillä, mutta nukahti sitten itsekseen, kuten aiemminkin meidän sängyssä nukkuessaan. Nukahtaminen ei siis ollut mikään temppu. Puolen tunnin päästä tuli ensimmäinen herätys ja sitten kävin rauhoittelemassa ja yritin kyllä tassuttelua kuten jo niin monta kertaa aiemminkin, mutta siitäkös huuto vain yltyi ja tyttö työnsi itse kättäni tarmokkaasti pois ja heitti itseään kaarelle sängyssä. Kun olin muutaman minuutin rauhoitellut (siis yrittänyt), niin menin pois huoneesta ja katsoin kellosta aikaa. Kahdesta minuutista neuvottiin aloittamaan. Ja kelloa tuijottamalla se huudatus olikin helpompi kestää. Sitten taas rauhoittelemaan ja saatoin jonain kertana ottaa syliinkin, välillä pidin vain sängyssä. Mutta aina poistuin kahdeksi minuutiksi pois välissä. Ja muutaman käynnin jälkeen alkoikin itku aina ennen kahta minuuttia jo laantumaan ja joskus loppui kokonaankin. Eli rauhoitteluvälit pitenivät nopeasti. Puolen tunnin ramppaamisen jälkeen tyttö sitten nukahtikin ja nukkui 3h. Sitten puolilta öin sama operaatio ja puolisen tuntia siinäkin meni. Tosin niiden 2 min huutojaksojen aikana rauhoittui jo minuutin jälkeen, eikä siis tarvinnut enää mennäkään niin usein, kunnes jossain kohtaa taas hermostui. Kun sitten puolen tunnin jälkeen nukahti, nukkui aamuun puoli yhdeksään! Ja tyttö siis sitä ennen syönyt 5-10 x yössä läpi elämänsä. Toinen yö meni yhdellä itkujaksolla joka oli ehkä 10 min. Ja sitten olikin taivaallinen jakso, jolloin tyttö nukkui yöt heräämättä aamuun asti 7 tai 8 asti. Mutta sitten muutaman viikon jälkeen alkoi heräilyt aamuyöstä 2-4 välillä. Jatkoin samalla menetelmällä ja jaksoin venyttää noin viiteen asti, joskus taivuin jo neljältäkin syöttämään. Nyt tyttö on siis 8kk ja hyvänä yönä hän herää vasta viiden maissa, huonona itkeskelee jo paljon aiemmin, mutta tiukasti pidän nyt kiinni siitä, että imetän vasta noin viideltä aikaisintaan. Mutta silti olen nyt tyytyväinen, että syöttö on vasta aamuyöstä kun sinne asti saa nukkua yleensä herätyksittä.
Tytöllä on ruoka-aineallergioita kuten vanhemmalla lapsellammekin, mutta ne huudot ja oireet olen saanut nopeasti kuriin kun on tiedossa mistä mitäkin oireita voi tulla. Tällä hetkellä oireita aiheuttaa maito, kaura, vehnä ja soija. Testeihin odotellaan aikaa, jotta saadaan varmuus noista.
Mutta alkuperäisen kirjoittajan, nenne muistaakseni, kirjoitus siitä, että lapsi huutaa hysteerisenä koko illan kuulostaisi jotenkin samalle kuin meillä nämä allergia huudot. Oletko miettinyt itse allergioiden mahdollisuutta? Pitkäjaksoinen hysteerinen huuto kuitenkin viittaisi siihen, että joku lasta vaivaa. Mutta ennen kaikkea voimia ja jaksamista kaikille uniongelmaisten äideille. Halusin vain kertoa esimerkin, että tassuttelusta raivostuva, erittäin surkeasti nukkunut, imetettävä tapaus saatiin nukkumaan siedettävästi kahden yön "huudatus" menetelmällä, joka ei todellakaan ollut ollenkaan kauheaa. Tosin minulla oli rohkaisuna se, että ensimmäinen lapsemmekin saatiin vastaavalla menetelmällä nukkumaan yhden yön koulutuksella. Tosin hänellä tuli samat jälkioireet kun tällä nuoremmallakin. Hän sitten heräsikin kolme vuotiaaksi asti joka ikinen aamu 5-6.30 välillä. Siitä viisastuneena yritän tältä nuoremmalta kitkeä vielä jossain kohtaa sen viiden syötönkin pois, jotta oppisi nukkumaan hiukan pidempään.
Voimia kaikille!
P.S. jostain pinosta luin, että yökukkujat usein heittävät selkää kaarelle hermostuessaan. Meidän tyttömme on juuri tätä sorttia. Täytyykin etsiä ne viestit jossa tästä puhuttiin. Liittyi jotenkin liialliseen lihastonukseen selkäpuolella..
Nyt oli pakko tarttua aiheeseen ja kirjoittaa. Olen lueskellut myös yökukkujien pinoa ja ajattelin nyt vastata tänne. Itsellä reilu 4 v sekä 8kk lapset. Molemmat on unikoulutettu ns "huudatusmenetelmällä". Jota mielestäni ihan turhaan kauhistellaan. Siinähän käydään jopa 2 min välein rauhoittelemassa, tassuttelemassa lasta. Ei missään nimessä jätetä hysteerisenä yksin riehumaan.
Mutta "huudatus" unikouluun päädyin koska en nuorimmaisen kanssa enää pysynyt jaloillani kun heräsin 23-08 tunnin välein imettämään perhepedissä. Pää oli sekaisin ja olo kaikin puolin HIRVEÄ. Siitä sitten kärsi isompikin lapsi. Ja nuorimmaisemme oli syntymästä asti nukkunut vain max 2h kerrallaan. Ainoa 3h pätkä oli 20-23. Päiväunet olivat 3x 30 min. Kun tyttö oli 6kk oli minulla voimat niin lopussa, että päätin tehdä helvetistä lopun kertaheitolla. Olin tosin kysynyt neuvot valmiiksi Ensi ja -turvakotien liitosta. Jossa suositeltiin omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen siirtymistä, ruokailujen lisäämistä 5 päivässä ja sitten päiväunien jatkaminen siitä 30 min pidemmiksi vaunujen heiluttelulla tms.
JATKUU SEURAAVASSA VIESTISSÄ
Meidän iholtaan terve lapsi ei nukkunut ja kun aloitin hapanmaitotuotteet 10kk niin yöt pahenivat entisestään. Mentiin allergologille ja jätettiin ruokavaliosta kaikki yleisesti allergisoivat pois. Tilanne helpottui mutta vielä jouduttiin poistamaan ruokavaliosta esim. porkkana ja päärynä pois. Aluksi meillä oli käytössä vain 12 ruoka-ainetta ja tyttö nukkui paremmin. Allergiatesteissähän ei näkynyt mitään, yleensä pienillä ei näy. Ei verikokeissa eikä prick-testeissä. Julkisella puolella toteavat lääkärit vaan sitten jos lapsi ei muutu sinipunaiseksi jotain syötyään että ei ole allergioita...No ei se tietysti ole lääkärin henk. koht. ongelma jos äiti tulee hulluksi unenpuutteesta...Myöhemmin meillä on alkanut tulemaan selkeitä iho-oireita ja suolioireet jota oli pienenä ovat vähentyneet.
Tulee nyt vähän kipakkaa tekstiä mutta kun olen huomannut että näihin allergia-asioihin on vaikea saada apua! Nyt meillä on hyvä tilanne, tyttö 2v nukkuu jo, saimme juuri vehnänkin takaisin ruokavalioon joten toivon että tilanne on meillä helpottamaan päin kun noi allergiat yleensä menee iän mukana ohi. Sopivia ruoka-aineita on tällä hetkellä n.18. Isommalla lapsellamme ei ole todettu allergioita vaikka jotain ehkä on(nyt olen huomannut kun olen osannut katsoa), niin lieviä kuitenkin ettemme rajoita ruokavaliota mitenkään. Me vanhemmat olemme allergiattomia myös. Allergia-asioista keskustellaan paljon esim. www.histamiini.com.
Refluksi voi myös aiheuttaa heräilyä ja pätkäunisuutta. Refluksi voi olla myös allergiaoire. Kannattaa googlettaa tai jutella lääkärissä. Mutta yksityistä siis suosittelen, toivottavasti teillä on vakuutus.