Lue keskustelun säännöt.
Tässä mietittävää teille jotka elätte väkivaltaisen miehen kanssa.
Kommentit (3)
voisinpa lyödä vetoa ettei nainen toista kertaa katso samanlaista miestä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ongelma on vaan monimutkaisempi kuin kukaan ulkopuolinen sitä uskoisikaan.
T. entinen turvakotityöntekijä
Pääkaupunkiseudulla asuva Sanna, 23, koki suhteessaan poikkeuksellisen rankkaa väkivaltaa. Pahimmillaan mies hakkasi rautaputkella, yritti hukuttaa kylpyammeeseen ja pomppi kihlatun pään päällä. Yhteistä pahoinpitelyille oli se, että jokaisen jälkeen mies lupasi muuttua.
- Aina kun hän alkoi ottamaan alkoholia, tiesin, mitä on tulossa. Minulla on ollut sormet poikki ja naama niin turvoksissa, ettei minua tunnista. Ne jäljet ja arvet eivät koskaan haitanneet, ne lähtevät pois, mutta henkiset arvet eivät varmasti koskaan, Sanna kertoo nyt.
Väkivalta oli usein myös henkistä. Poikaystävä arvosteli Sannan pukeutumista ja haukkui lihavaksi. Pian itsetunto oli pohjalukemissa, ja kaupungilla kävellessä tuntui, että kaikki muutkin ajattelevat samoin.
- Kai se oli se rakkaus, mikä minut sai uskomaan toisen lupauksiin siitä, että tämä oli se viimeinen kerta. Kaupungilla kävellessä hävetti, kun ihmiset näkivät kasvoni mustelmilla - syyllistin itseäni, että ehkä hän ei löisi, jos minä olisin toisenlainen.
- Viimeisellä kerralla hän hakkasi minut todella pahaan kuntoon, siskoni tuli hakemaan ja pääsin juoksemaan pakoon asunnosta. Siitä lähtien olen ollut turvakodissa, hankkinut miehelle lähestymiskiellon ja tehnyt rikosilmoituksen. Edelleen pelkään törmääväni häneen kaupungilla.
- Toiseen ihmiseen luottaminen on nyt paljon vaikeampaa, mutta jonain päivänä haluan mennä naimisiin ja saada lapsia, Sanna sanoo.