Mitä ajatuksia tulee meistä:
Äiti:
-24v
-neljäs raskaus
-ei käytä päihteitä
-ei ammattia, työvuosia takana neljä
-muutto kotoa 16-vuotiaana ja omaan talouteen 17-vuotiaana
-ei ole koskaan nostanut työttömyysetuuksia tai sosiaalitukea
Isä:
-26v
-entinen alkoholisti, nyk. nollatoleranssi eikä tupakoi
-perhekeskeinen, ei käy ulkona kuin 2kk välein pelaamassa/kahvilla
-kaksi ammattia, työvuosi takana seitsemän
-muutti omaan talouteen 21-vuotiaana
-ei ole koskaan nostanut työttömyysetuuksia tai sosiaalitukea
-Yhteisiä aviovuosia takana neljä, ei aviottomia lapsia.
-Toinen asuntolaina
-Yksi asunto-osakke velattomana
-tulot bruttona yhteensä 2800e
Kommentit (31)
Alemman sosiaaliluokan perhe. Anteeksi vaan! Lähinnä pistää silmään tuo äidin kouluttautumattomuus ja monta lasta muutaman vuoden sisään.
2, miksi äiti säälittää mutta isälle kunniaa?
3, ei olla lestoja. eka raskaus meni kesken ja kolme lasta on haavelapsilukumme
4, mikä tuossa on outoa? sekö etten ole toimitun perinteisen elämänmallin mukaan?
5. meillä on kaksi lasta. Kolmas vielä tulee, sitten palaan työelämään kun olen hoitanut kuopuksen 3-vuotiaaksi kotona.
että oisko tuo nyt niin vakavaa, vaikka olis jonkun työttömyystuen tai sos.etuuden käyttänytkin. Hienoa, että isä päässyt päihteistä irti, toivottavasti ei joudu koukkuun peleihin. Aika kovilla olette, kun kolme pientä lasta, mutta hyvin olette ainakin ulkoisesti selvinneet.
5.:lle tarkoitettu kysymys piti laittaa 6.:lle
viitoselle vastaan että mainitsin siksi sosiaalituilla elämättömyytemme kun otaksuin että olisi yksi ensimmäisiä ennakkoluuloja että eläisimme yhteiskunnan rahoilla.
Ainoa asia tuossa "kunnia"-listassa ihmetytti oli se, ettei ole koskaan nostanut työttymyysetuuksia tai sosiaalitukea.
Tekeekö se ihmisestä huonon, että nostaa työttömyysturvaa tai saa esim. toimeentulotukea?
Silloin on pakko, jos ei ole esim. vanhempia, jotaka maksavat tai antavat rahaa elämiseen tai jos ei muuten tule toimeen sen hetkisillä tuloilla.
Lisätkö kriteereihin, että oletko saanut rahallista tukea joltakin toiselta henkilöltä. Vaikea uskoa, että kukaan olisi 16-vuotiaana pystynyt ahnkkimaan vuokravakuudet ja muut kulut vain oman työn kautta, ellei sitten työ ole ollut joku pimeä työ tai "tarjonnut" jotain palveluita maksusta. Kun olet 16-vuotiaana muuttanut pois kotoa, niin millä työllä olet silloin itsesi elättänyt?
olisi se hyvä että edes jotkut paperit olisi ihan tavallisten koulutodistusten lisäksi.
Lapsilla on varmasti hyvä olla! Monta sisarusta pienin ikäeroin, lapsilla seuraa toisistaan. Vanhemmat nuoria ja reippaita. Ihanaa ettette ravaa sossun luukulla.
Hyvää jatkoa!
t. ihan erilainen äiti (20 v. vanhempi, lapset hankittu kolmikymppisenä, sitä ennen akateeminen loppututkinto, juo viiniä viikonloppuisin)
kyseessä ei ole kunnialista vaan kuvaus tilanteesta.
kun muutin 16-vuotiaana pois kotoa, sain äidiltäni bussilipun mutta muun elämisen (kohtuullistakin jos kerran sai lapsilisää minusta) maksoin 100e:n opintolainasta (lämmin ruoka oli koulussa ilmainen). asuin vuoden poikaystäväni huoneessa kunnes 17-vuotiaana olin saanut kesätöistä kerättyä pari tuhatta joilla maksoin oman asunnon vuokratakuut. Elin ensimmäiset kuukaudet säästöjeni varassa kunnes sain ensimmäisen työpaikan.
En koe että olisin saanut rahallista tukea muilta ihmisiltä sen jälkeen kun täytin 16 vaan jouduin olemaan omillani.
12, minulla on eräs peruskurssi käyty ja olen työn kautta saanut ammattiaitoa. Olen työskennellyt mm. sairaala-apulaisena, laitoshuoltajana ja lastenhoitajana kodissa. Tällä hetkellä olen perhepäivähoitaja ja suunnittelen tulevaisuudessa palaavani takaisin sairaalaan, mahdollisesti oppisopimuksella.
Kun katsoo listaa. Ei mulle esim. tulisi mieleen listata "ei käytä päihteitä" tai "ei ole nostanut työttömyysetuuksia tai sosiaalitukea". Ne on tavallaan itsestäänselvyyksiä jossain keskiluokkaisessa perheessä.
Kun katsoo listaa. Ei mulle esim. tulisi mieleen listata "ei käytä päihteitä" tai "ei ole nostanut työttömyysetuuksia tai sosiaalitukea". Ne on tavallaan itsestäänselvyyksiä jossain keskiluokkaisessa perheessä.
nostan kokoajan lapsen vammaistukea ja kuntoutustukea, olen käyttänyt omat opintotukeni ja 4 kuukautta kerran ollut työttömänäkin. Ei nämä ole keskiluokassa mitenkään itsestäänselvästi poissuljettuja asioita!
Jotkut tekee näin päin - mitä väliä.
t. tavallaan keskiluokkainen äiti (joka ei kyllä elä keskiluokkaisesti)
omat vanhempani käyttävät alkoholia mutta ovat olleet työelämässä aina ja maksaneet elantonsa. periaatteessa ihan tavallista keskiluokkaa..
Miehen vanhemmat ovat monilapsisia ja myöskin tienanneet elantonsa työllä. He eivät käytä alkoholia lainkaan.
Emme siis ole ns. ongelmaperheiden lapsia mutta omalla kohdallani elämä alkoi aika kovalla tavalla koska äitini ei ole ihan tasapainoinen.
Mies alkoholisoitui kun kaveriporukassa alkoivat juomaan joka viikonloppu ja viikollakin. Hän on luultavasti sellaista tyyppiä joka tulee herkästi riippuvaiseksi.
Onneksi lopetti juomisen kun aloimme seurustella.
Nyt pitää mennä töihin mutta jos on kysyttävää tms niin palaan asiaan parin tunnin kuluttua.
koska ei ole hommannut itselleen koulutusta, ei ole ehtinyt elää nuoruuttaan "oikeaan aikaan" (valitettavasti käy niin, että kymmenen vuoden sisällä elää sen nuoruutensa...) ja on toisesta täysin riippuvainen. Ei ole aikuisen touhua...
Isälle nostan hattua, koska on pääsyt päihteistä eroon. Tosin, kuten joku muu tuolla jo sanoikin, riippuvuus voi vaihtaa kohdetta, toivottavasti pelaamisesta ei tule teille ongelmaa.
-2-
onko muka hienoa olla "ylempää sosiaaliluokkaa" ja ajella hienoilla autoilla ja elää kalliissa talossa. tai siis kai se on hienoa, muttei kai alemoi elintaso olen sen arvottomampi.
alempaa sosiaaliluokkaa olevat kuluttavat maapalloa paaaljon vähemmän kuin liian suurissa taloissa asuvat rikkaat, joilla on useampi auto ja monta kylpuhuonetta ja kaikenmaailman sähkövempaimet.
:) tuli vaan mieleen :)
nostan kokoajan lapsen vammaistukea ja kuntoutustukea, olen käyttänyt omat opintotukeni ja 4 kuukautta kerran ollut työttömänäkin. Ei nämä ole keskiluokassa mitenkään itsestäänselvästi poissuljettuja asioita!
että opintotuki olisi jotain sosiaalitukien väärinkäyttöä ja että opintotuen käyttämättömyys olisi mitalin arvoinen asia. Tää on just sitä alhaistakin alempien sosiaaliluokkien ajattelua. Akateemiset sun muu ylempi keskiluokka katsoo, että yhteiskunta saa opintotuesta omansa takaisin moneen kertaan ja toisaalta että vaikkapa vammaistukeen on täysi oikeus.
Isälle nostan hattua.