Aloitin uudessa työssä, työkaverit inhottavia
Aloitin ensimmäisen oikean työn opiskelujeni ohessa. Olen ollut työssä 3 viikkoa ja osa työkavereista on suorastaan käyttäytynyt ilkeästi.
Tönitään edestä, ei kuulla kun kysyn jotain, ei katsota silmiin kun puhutaan, tiuskitaan. Myönnän kyllä etten ole osannut kaikkia annettua työtehtäviä ja olen mokaillut ja joutunut pyytämään apua. Ja siitä se nälviminen sitten alkaa ja huokailu.
Voisinko tehdä asialle jotain? Työilmapiiri on ainakin minusta todella ahdistava. Olen yrittänyt olla ystävällinen neutraalilla tavalla. Asiakkaat ovat puolestaan olleet ymmärtäväisiä sen suhteen, etten kaikkea vielä osaa.
Kommentit (42)
Jollakin ihmisillä on se tyyli että aina on joku henkilö hampaissa ja nälvittävänä. He eivät saa ehkä päteä muualla, niin heidän pitää yrittää näyttää tällä tavalla jotain pätevyyttään ja nostattaa oman arvon tuntoa kun edes joku on heidän alapuolellaan hierarkiassa.
Koita kestää äläkä ota henkilökohtaisesti. Viittaa kintaalla ja ota kaikesta vaan opiksesi. Ei se sinusta itsestäsi johdu, tuovaan on ilkeiden ihmisten tapa koulia sinua. He ovat itse väsyneitä ja työhönsä tympääntyneitä eivätkä siksi kestä sitä että joku ei vielä osaa kaikkea mitä he.
Minä, jolla työkokemusta isoista firmoista ja huomattavasti vaativammasta tehtävästä, kuin mihin nyt tulin, olen saanut myös todella asiatonta käytöstä osakseni ihan korkeastikin koulutettujen taholta. Olen ollut aina siinä roolissa, että joudun ottamaan asioihin kantaa, olen kiinnostunut, kyseenalaistan ja kysyn. Tämä oli kuin punainen vaate muutamille. Eräs moukka, joka oli hetken esihenkilönäni, puristi oikein kättä nyrkkiin kun jotenkin ärsytin jo olemuksellani häntä (ihan umpi hul...lu ak...ka). Olisin voinut tehdä hänestä montakin epäasiallisen kohtelun ilmoitusta mutta en tietenkään voinut koska olin koeajalla vielä ja hän oli ollut varmaan 10v jo talossa. Piti vaan sietää. Tilanne rauhoittui kun tuo moukka palasi entiseen rooliinsa ja muukin porukka huomasi, että olen varsin pätevä, nokkelaälyinne, tuloshakuinen ja ehkä jopa ylikoulutettu tähän ko tehtävään. Eli paikka ja arvostus piti ansaita.
Onhan tuo nyt nöyryyttävää. Jos vanhempi työntekijä ei luota uuteen niin sitten hän varmaankin voi tehdä hommat itse. Sitten vaan on turha valittaa, jos on liikaa töitä. Micromanagerointi on peestä.
On erittäin valitettavaa, että joillakin (naisvaltaisilla) aloilla on ihan normaalia käytöstä olla tyly. Olen itse aiemmin ravintola-alalla ja osa vanhemmista työntekijöistä oli suoraan sanottuna hirveitä. Alaa vaihtaneena voin kertoa, että hyviäkin työpaikkoja ja hyviä työkavereita on, myös naisvaltaisilla aloilla.
Aapeelle antaisin ohjeeksi joko suoruuden tai myötätunnon. Jos ilkeilyyn vastaa myötätunnolla, harva kehtaa jatkaa. Toisaalta joskus sille omalle käytökselle ollaan niin sokeita, että ainakin itse olen puuttunut käytökseen myös suoraan. Osa hämmentyy, osa vihastuu.