onko muita joiden lapsilla ollut täitä?
Kommentit (8)
Päiväkodista viime vuonna soitettiin, että tyttö pitää hakea pois - kutittaa päätään jatkuvasti ja yksi hoitajista oli muka nähnyt hänellä täin... Sanoin, että " Apua! Ihanko Totta... Tytöllä on päänahassa hyttysenpuremia, jotta niitä varmasti kutittaa, mutta että täitäkin! Apua!" (oltiin oltu juuri viikonloppuna mökillä)
Tein sen kaiken siivousurakan - sauna päällä tuntikausia kun sohvatyynyt yms. paistatteli siellä päivää, pesin kaiken mikä oli ollut päällä viime viikkoina ja kaiken mitä ei voinut pestä suljin pakastimeen... Kammattiin hulluna kaikkien tukkaa, pestiin täishampoolla ja samalla vielä isovanhemmat ryhtyi samaan pyöristykseen, kun tyttö oli ollut siellä yötä samalla viikolla... Suoraan sanottuna, tulin ihan siivoushysteerikseksi. Kamala vaiva, mutta yhtään täitä tai munaa en löytänyt. 2:n päivän päästä päiväkotiin tuli sairaanhoitaja tarkistamaan lapsen hiukset, eikä meidän tytön päästä löytynyt jälkiäkään täistä tai munista (joita pitäisi shampookäsittelyn jälkeen olla siellä vielä monta päivää...). :o/ Eli väärä hälytys vissiin.
etten ala enää mihinkään kauheaan siivousrumbaan, täit saa kuriin pienemmälläkin hässäkällä. vaihdan lakanat ja pyyhkeet, pyjamat ja hupparit tms tietysti myös. lapsen pää on târkein saada puhtaaksi munista ja täistä.
ihmiset usein näytä ottavan " täiepidemiaa" tosissaan... Olen tosiaan moneen kertaan saanut kotiin lapsen tuovan lapun, jossa suorastaan anellaan vanhempia ottamaan ongelma tosissaan... Jos löytyy täitä, monet lopettavat kampauksen parin kerran jälkeen tai eivät tee lainkaan toista " tarkistuspesua" vaan luottavat vain siihen ensimmäiseen...sitten munista kuorituu taas täitä jne.
Moneen kertaan on myös tullut pyyntöjä, että tyttöjen hiukset laitettaisiin kiinni, mutta tämä on muistettu ehkä päivän ja sitten taas 8/10 tytöstä on hiukset valtoimenaan. :o(
Kun kaikki välittäisivät, niin ongelmasta päästäisiin nopeasti eroon. Minun tytön päiväkodissa oli täitä yli 6kk! Ja usein samoilla lapsilla todettiin uudelleen ja uudelleen... Sitten onneksi koitti kesäloma ja kierre loppui. Ja nyt taas koulussa sama homma... Onko ne jotenkin yleistyneet - en muista omasta lapsuudestani mitään täiongelmia...
Ja sori - off topic purkaus. Mua on vaan alkanut ärsyttämään tämä kun täilappuja tulee kotiin parin viikon välein ja tuli mieleen kun luin ketjua. :o/
kenelläkään, tai en todellakaan muista että olis ollu.
miehellä oli lapsena useasti mutta on ulkkis.
yökylässä, no tuli takas kotia ja myöhemmin löysin varmaan reilun kymmenen elävää täitä lapsen päästä! aivan järkkyä, ja ei todellakaan ollut kaverille mennessä täipää, tarkastan säännöllisesti eikä koskaan ole päässy tollaseen jamaan. kaverin vanhemmat eroamassa joten varmaan muuta ajateltavaa ollu siinä perheessä.
Kun tuli tuo täijuttu ekan kerran ajankohtaiseksi, se oli vielä enemmän kauhuissaan kuin minä. Ei meinannut uskoa ymmärtävänsä sanomaani oikein kun puhuin täistä... Hoki vain, etteihän niitä nykyään ole! Ei voi olla täitä! Ei niitä ole ollut vuosikausiin... ;o)
Minä taas olin ihan kuvitellut, että hänen lapsuudessaan niitä OLISI OLLUT ja että ne olisivat hänelle jotenkin normaali juttu, mutta ei kuulemma (tosin edelleen vähän mietin, että josko hän ei vain tiennyt asiasta ja äiti hoiti täit pois sen minkä pystyi kaikessa hiljaisuudessa). ;o)
3/6
Huomenna alkaa meillä pyykkirumba, ja apteekista shampoota!
t ap
Se ei ole ollenkaan niin kamalaa kuin aluksi ajattelisi.
Nyt vaan kaikki kammat ja hiuslenkit kattilaan ja kiehumaan.
Koko perheen päät pestään täishampoolla ja vielä viikon päästä uudestaan. Pari viikkoa täikammalla kampailua, jokaiselle oma kampa.
Takit, kaulahuivit, pipot ja lakanat pesuun ja sänkyä imuroimaan.