Mikä on mielestäsi iso vauva? Tässä odotus- ja synnytyspuolen juttuja luettuani
moni tuntuu pitävän 4kg vauvaa kovinkin suurena. Olen käsittänyt, että nykyään vastasyntyneen paino on keskimäärin 3,7-3,8kg, joten ihmetystä herättää nämä n.4kg " jättivauvat" . Itse puhun suuresta vauvasta vasta kun painoa alkaa olla n.4,5kg. Mitä te muut ajattelette asiasta?
Kommentit (37)
käynnistysten riskien on katsottu olevan suurempia, kuin vauvan koon. Eka synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi. (ja käynnistyksen riskit tulivat tutuiksi) Varmaan käytännöt vaihtelee sairaaloittain. On myöskin melko henkilökohtaista varmasti.
t.8 ja 23
Keskimmäisemme painoi 3600 g ja oli kyllä minun mittoihini iso.
Esikoinen ja kuopus ovat molemmat olleen alle 3 kg :)
Paljonhan tuon kokoisia kuitenkin syntyy, ei se mitenkään poikkeuksista tai hämmästeltävää ole. 4,5-kiloista voi jo vähän hämmästellä, ja yli 5-kiloista sanoisin jättivauvaksi.
Oma lapseni oli syntyessään 55 cm pitkä, mutten pitänyt häntä erityisen suurena, koska painoa oli alle 3,5 kg.
näytti kyllä tuplasti isommalta kuin muut vauvat. Iso pää tietysti vaikutti. Mielestäni olis iso ja jämäkkä poika, enkä todellakaan haluaisi synnyttää grammaakaan suurempaa lasta.
Kovasti ihmettelin, kun eräällä kaverillani, jolla itsellään rv 39 syntynyt lapsi oli painanut 3800 g oli kauheasti tarvetta kauhistella vauvani isoa kokoa. En malttanut olla sanomatta, että jos olisit sinäkin hautonut omaasi vielä 3 viikkoa niin olisikohan mahtanut tulla teillekin yli nelikiloinen. Jostain syystä mua ainakin suunnattomasti korpesi kuunnella tuota jaaritusta, kun se tuntui olevan lapsessa se näkyvin ja oleellisin asia.
Muutkin lapseni ovat syntyneet pari viikkoa yliaikaisina ja painaneet nelisen kiloa. Jostain syystä se tuntuu olevan tietyille ihmisille kauhistelun aihe. Sitäkään ei tunnuta tosiaan muistettavan, että totta kai yliaikainen ehtii keräämään painoa ihan eri tavalla kuin muutamaa viikkoa aiemmin syntynyt vauva.
Kaverini synnytti Ranskassa 4-kiloisen vauvan, eikä maininnut mitään, että kokoa olisi ihmetelty tai kauhisteltu.
Kaverilla on vauva ollut syntyessään 52cm ja 4990g, hän on mielestäni iso.
Rv:lla 37 syntynyt painoi 3800g ja pituutta 50. Toinen lapsi täysiaikainen, 4100g ja 50cm. Meidän suvussa on vain vauvat isoja jostain syystä. Itse olen 170/55kg ja mieskään ei kovin paljon suurempi.
Tilastot ovat tilastoja, oma tuntuma voi olla jotain muuta. Itse synnytin täysiaikaisen 2900g painavan lapsen. Totta kai vertaan aina tuohon, vaikka tiedän, että vauvani oli sieltä pienimmästä päästä. Yli 4kg painava tuntuu suurelta, mutta onhan vauvan koko suhteutettava myös vanhempien kokoon. Itseäni kauhistuttaa ajatus, että vauvani olisi ollut 4kg, tuskin pystyisin niin suurta alateitse synnyttämäänkään. Toisaalta isommat vauvat ovat valmiimpia ja heidän hoitamisensa ja syöttämisensä sujuu usein helpommin kuin pienien.
Minulla antoivat mennä viikolla yli lasketun ajan ja neuvolatäti sitä purnasi; sanoi että paino vaan nousee vauvalla mutta on jo kehittynyt niin, että voisi syntyä vaikka heti.
1. käynnistettiin 2,5 viikkoa ennen laskettua aikaa. Koko 3100 g
2. Meni viikon yli lasketusta ajasta. Koko 4200 g
3. Meni melkein 2 viikkoa yli. Koko 4400 g
Ihania normaalikokoisia, hoikkia (ehkä vähän keskiarvoaan pidempiä) lapsia ovat kaikki. Eikä yhdessäkään raskaudessa ollut sokeriarvoissa mitään häikkää.
On se, kun lapsia pitää alkaa kilpailuttamaan jo heti synnytyslaitoksella.
Ovat nimittäin silloin niin suloisia kaikki, koostaan huolimatta! Mitäs sitten jos toinen on yli ja toinenn alle 4 kiloinen?
Helpoimmin tuon " vauvan" eron huomaa silloin kun esim. kaksi samankokoista vauvaa laitetaan vierekkäin, mutta toinen vauvoista onkin jo vaikkapa 2-3kk ikäinen ja toinen vastasyntynyt...Silloin tuo vanhempi vauva vaikuttaa myös kooltaan isommalta, vaikka näin ei oikeasti olekaan:) Tuo vanhempi vauva ei vain ole enää niin " vauva" kuin vastasyntynyt, joka siis sen takia vaikuttaa " pienemmältä" ;D
Jos nyt kukaan ymmärsi mitä yritin sanoa? Jokainen on kuitenkin mielestäni juuri oikean kokoinen syntyessään, juuri sellainen kuin miksi hänet on luotu!
Lääketieteellisesti makrosomiasta puhutaan myös kun lapsen syntymäpaino ylittää 4500g.
Itsellä kolme lasta, syntymäpainot 4210g, 4045g ja 4275g. Ihan sopivan kokoisia vauvoja minun mitoilleni.
Vierailija:
Meillä 4,7kg ja hoitajat tulivat oikein jokainen vuorollaan katsomaan tätä JÄTTILÄISTÄ! Ei tuntunut kovin kivalta, kun vauvan koosta puhuttiin kokoajan kauhistelevaan sävyyn. Tuntui että muut asiat jäivät sen painon varjoon. Eikä sokereissa muuten ollu meilläkään mitään häikkää.
Tai no ehkä minulla vain on traumat siitä, kun lapsena mummoni aina kysyttyään pituuteni alkoi päivitellä sitä kovaan ääneen kavereidensa kanssa (" ai kauuhiia!" ). Eihän se lapsi koolleen mitään voi.
Sen huomaa jo ihan vaatteiden mitoituksesta