Miksi Kanervan piti jättää eroanomus, vaikka se sai potkut?
Vai eikö se saanutkaan potkuja virallisesti, vaan pyydettiin eroamaan?
Kommentit (6)
ei siis suostuisi allekirjoittamaan paperia / eroamaan?
erottaminen vissiin olisi paljon pidempi tie. Ainakin yksi vaihtoehto olisi hajottaa koko hallitus. Ja taisi pääministerillä tahi pressallakin olla joku keino, jota en jaksa muistaa.
Ymmärtääkseni siis koko hallitus eroaisi. Tietysti ne samat muuten jatkaisi heti uudessa hallituksessa.
Vierailija:
ei siis suostuisi allekirjoittamaan paperia / eroamaan?
Luottamustehtävistä täytyy aina pyytää itse eroa. Näin sen ymmärrän.
Jos Ike ei eroaisi itse, niin eduskunnan täytyy erottaa hänet ja pressa myöntää eron. Koko hallituksen ei enää uuden perustuslain jälkeen tarvitse yhden ministerin takia erota - ainoastaan jos pääministeri eroaa, niin sitten eroaa koko hallitus (kuten Jäätteenmäen tapauksessa kävi).
voi erottaa ministeriä noin suoraviivaisesti. Kuten kukaan muukaan.
Kanervahan ei ole juridisesti tehnyt mitään väärä (jo moraalisesta puolestakin meitä on montaa eri mieltä).