Maidon pumppaaminen talteen
Olen 3,5kk:ta vanhan pojan äiti ja imetys sujuu ihan hyvin. Tietysti välillä kismittää ja olen jo ajatellut että kohta lopetan, mutta on se vaan niin helppoa kun on ruoka aina mukana. Ja tässä imetyksessä olen imettänyt yleisilläkin paikoilla ihan normaalisti. =D (esikoiselta jotenkin arastelin, mutta luonnollistahan se on)
Jeps, mutta ongelma on tämä. Poika osaa tarvittaessa syödä pullosta, ja olen ollut ulkona pari kertaa niin että on saanut pakkasesta maitoa, minkä olen siis pakastanut kun poitsu oli aika vastasyntynyt ja maitoa tuli siis yli äyräiden. Mutta nyt pumppaamalla ei tule kuin max 30 ml ja tämähän ei siis millään riitä edes puolikkaaksi syöttökerraksi.
Olen yrittänyt pumpata silloin kun ensin imetän toisesta rinnasta niin että heruminen olisi vielä käynnissä, mutta ei, ja sitten niinkin että imetän hetken, niin että heruminen käynnistyy ja sitten pumppaan niin että vaihdan pojan tilalle pumpun " lennosta" mutta ei. Mikä siis neuvoksi? seuraavan kerran kun haluan jättää pojan vaikka miehelle muutamaksi tunniksi on sille ilmeisesti pakko antaa korviketta.
Vai olisiko jollakulla hyviä neuvoja?
Kiitos jo etukäteen!!
Heiluri ja poika
Kommentit (4)
Joo, kaikki eivät heru pumpulle hyvin. Itse kuulun tähän sarjaan, mikä oli aika ikävää, kun jouduin pumppaamaan esikoiselle maidot sairaalaan ekojen viikkojen ajan. Herumista täytyy malttaa odottaa, jopa 20-30 minuuttia. Lämmin suihku ennen pumppaamista, kuumat pyyhkeet rinnoilla tai rintojen sively voivat auttaa. Mutta tästä ei taida AP:lle olla apua...
Kannattaa kokeilla myös käsin lypsämistä. Tokan vauvan kanssa, kun maitoa ei ole tarvinnut pumpata niin paljon, olen pärjännyt käsinlypsyllä.
Minulla myös 3,5 kk tyttö, käytössä Ainun-sähköpumppu ja jos olen ollut reissussa vaikkapa 5-6 tuntia saatan saada 50-100 ml pumpatuksi, mutta muuten tosiaan tulee aika nihkeästi, käsin lypsämälläkin saa paremmin. Teenkin yleensä aina niin, etten edes pumppaile etukäteen vaan vauva saa korviketta kun olen poissa ja kun tulen taas kotiin, pumppaan jos rinnat kovin täynnä. Mielestäni tämä on toiminut ihan hyvin.
Ajattelin kuitenkin, että en halua luovuttaa (meillä pullovauva) ja vaihdoin tuohon Aventin Isikseen ja johan alkoi maitoa tulemaan! Nyt tulee helposti 40-60ml per rinta 20min pumppauksella. Hinta oli ainakin Stockalla n. 60¿ mutta on kyllä joka sentin arvoinen.
Pumpuissa on hirveästi eroja. SIllä Ainun käsikäyttöisellä en minä (eikä kukaan tuntemani) ole saanut juuri mitään tulemaan. Sen sijaan esim. Aventin Isiksellä mä pumppaan helpostikin desin yhdestä rinnasta.
Pumppuja saa lainattua ja vuokrattua ainakin täällä pk-seudulla. Kantsii kysyä neuvolasta. Tuo Aventi ei ole ihan halpa, muistaakseni joku 60 euroa. Niitä kuulemma myydiään huutiksessakin.
Muitakin pumppumalleja on, joten mä kokeilisin pumpun vaihtoa.
Olethan tarkistanut myös imetystukilistan neuvot
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…