Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

unikouluun ohjeita?kokemuksia!

Vierailija
03.04.2008 |

vauva 5 kk ja yöllinen heräily ei tunnu loppuvan. Nlan täti oli sitä mieltä, että väsymys vaan kaunistaa tätä äitiä(:/)!! voisin koittaa unikoulun oppeja jos joku neuvoisi miten aloittaa.

Vauvan ruokapuoli, allergiat, sairaudet on tarkastettu, toinen ei vaan pysty katkeamattomaan uneen. Eka unipätkä 2 h ja sen jälkeen onkin sillisalaattia puoli viiten, jolloin äiti voisikin nousta jo ylös kun nukkumisesta ei tule enää mitään. Vastaavasti ekat " päikärit" on sitten jo puoli kasin aikaan.

kiitos jo etukäteen!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ollaan helisemässä 5kk öiden kanssa.

Siirsin omaan sänkyyn pois ruoan hajusta, saa yöllä

vain pulloa jos haluaa sen kerran syödä.

Siihen heräilyyn ollaan alettu antaa nukahdusapua, istutaan sängynvierellä silittelemässä ja tutittamassa kunnes uni taas tulee. Syliin ei auta ottaa saati tissiä tarjota. Tietysti sitten syliä jos aivan paniikkiin menee itkun kanssa. Neuvolalääkäri

sanoi että 5kk alkaa testata rajoja ja kokeilla vanhempien reaktioita. Tiukalla yöolemisella on meillä rauhoittunut nukkuminen ja parhaillaan herää korkeintaan kerran.

Vierailija
2/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei silti tarvi reagoida yöllä joka inahdukseen, hidasta palvelun saamista. Ja yritä ensin saada takaisin uneen silittelemällä ja tutin avulla. Vasta jos ei tunnu auttavan, niin sitten anna maitoa. Mutta älä pidä pientä nälässä yötä, ton ikänen useinmiten vielä tarvii maitoa myös yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9kk ikäisen kanssa heräilyjä tapahtuu edelleen 2-3 kertaa. On siirretty jo omaan sänkyyn, omaan huoneeseen mutta siltikään ei nuku öitä läpi. Yösyötöt on jätetty pois joten hän onneksi kyllä nukahtaa yöllä kiltisti uudelleen kun käy laittamassa tutin suuhun. Siltikin toivoisin että nuo yöt menisivät ilman heräilyjä. Alan olla jo aika zombi kun omatkin yöt ovat siis hyvin katkonaisia. Minä en henkkoht usko noihin unikoulun oppeihin " ei syliin, paijaa selkää" jne..sillä niistä ei ole meille ollut mitään apua. Samalla lailla huutaa kun illalla laitetaan sänkyyn ja kun yöllä heräilee vaikka miten paijaillaan. Parhaimmillaan on nukkunut 21-03 asti kerran. Joka aamu haen hänet sitten viimeistään klo 6 isoon sänkyyn maidolle ja saatetaan nukkua yhdessä vielä 7 asti.

Vierailija
4/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli aivan järkky viime yö, en todellakaan halua toista samanlaista.

40 min vauva jaksoi itkeä tissin perään(2 h nukahtamisesta), sitten näytti jo tyyntyvän, mutta ei vaan luovuttanut kuitenkaan. Puolentoista tunnin jälkeen itse hellyin ja otin viereen sängylle, jossa jokelteli? itsensä uneen ILMAN tissiä. Eli kuitenkin mielestäni ok, vaikka viereen otinkin. En enää hennonut huudattaa kun oli itelläkin epävarmuus, että teenkö oikein. otin välillä syliinkin ja koitin kaikenlaista mutta jaksoi vaan itkeä.Sitten kolmelta annoin tissin kun nlan mukaan voi olla nälkäinenkin ja aamuyö nyt meni taas niinkuin meni, pari tuntia unta ja viiden aikaan taas hereille.

Eli sinänsä todella hyvä yö, meni nukkumaan 21.30, ekat huudot 23.30 ja puoli kahdesta nukkui sitten sinne 03. ja omassa sängyssä on aina nukkunut.

2, kuinka monta yötä kesti, ennenkuin vauva oppi, ettei tissiä tule?

ap

Vierailija
5/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei siinä tainnut mennä kuin pari yötä jolloin vauva huuteli yöllä hieman enemmän eikä huolinut edes tuttia. Mutta pian kuitenkin tottui tuohon tutin syöntiin ja nukahti. Hänhän ei syönyt tuttiakaan ollenkaan ennen kuin vasta yösyöttöjen jäädessä. Minustakin on niin sydäntäsärkevää kuunnella sitä huutoa öisin ja olinkin alussa heti valmis hakemaan vauvan viereeni, mutta mieheni pysyi tiukkana ja vakuutti että tästä vielä hyödytään myöhemmin. No samalla lailla nuo yöt ovat vieläkin katkonaisia... Nyt on viime viikon aikana pari yötä mennyt niin, että ollaan jo 3 aikaan jouduttu ottaa poika viereen kun ei millään nukahda omaan sänkyyn. Minun kainaloon hän sitten nukhataa kuitenkin tutti suussa samantien. Luulen että tämä johtuu myös 8-9kk iässä tapahtuvista muutoksista. Hän on tällä hetkellä todella takertuva päivisin ja vierastaakin..

Vierailija
6/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne unet yöimetyksen lopettamisella parane, ainakaan seurauksitta. Etenkin itkettäminen yksinäisyydessä on 30 vuotta sitten vanhentunut älynväläys, josta ei seuraa vauvalle mitään muuta kuin ahdistusta ja turvattomuutta. Toki äidinkin unentarve pitää ottaa huomioon, mutta muitakin pelastavia keinoa on kuin huutounikoulut.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa yrittää levätä aina vauvan nukkuessa, ja esim. ottaa itse päiväunet miehen tullessa töistä. Lisäksi kannattaa imettää ennemmin kuin tarjota pulloa yöllä, koska imetys auttaa äitiä nukahtamaan nopeammin (eikä tuhoa isommankaan vauvan hampaita tai tulehduta korvia). Ei vauva kiusallaan heräile öisin. Noin pienellä todennäköisesti on nälkä, kun vatsalaukku on niin pieni vielä. Lisäksi päivän touhut alkavat siirtyä uniin, ja läheisyyttäkin tankataan yöllä. Päivärytmi ja iltarutiinit kannattaa tsekata ihan ensiksi kuntoon, ja yrittää totuttaa vauvaa nukahtamaan omaan sänkyynsä ennemmin kuin rinnalle (hän ei silloin hätkähdä niin helposti yöllä yksin sängystä herätessään). Tsemppiä!

Vierailija
7/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt selkeästi sylkee tutin pois ja vaatii tissiä. jos herää tunnin välein niin silloin tyyntyy tutilla. olen siis antanut tissiä 2 h välein. olisikohan helpompi laittaa vauva toiseen huoneeseen nukkumaan ja isä hoitamaan ekat heräämiset?

esikoinen söi 02 ja 05 vielä 8 kk iässä enkä pitäny sitä liikana. olisin tyytyväinen jos tällaiseen rytmiin päästäisiin nytkin.

Onko jotakin minuuttiaikaa kuinka kauan eka annetaan itkeä ja miten siitä eteenpäin? En itekään tykkää huudatuskoulusta, mutta muutenkaan ei pääse uneen ja tissille nukahtaminen saa nyt loppua. Tuntuu, että mun " tassuttelu" van lietsoi vauvaa itkemään enemmän.

ja teenkö karhunpalveluksen jos otan viereen nukkumaan, mutta en kuintenkaan anna tissiä?

Mietin että voi kuitenkin ikävöidä äitiä ja rinnalle otto tuo turvallisuutta mitä en halua vauvalta ottaa pois.

ap

Vierailija
8/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on 1v8kk, on kokeiltu jopa sairaalan unikoulua, mut eipä nuku lapsi vieläkään öitään. Aina tulee jotain joka sotkee, milloin liikkeelle lähtö, hampaat, flunssa tai sitten vaan kaipaa läheisyyttä.

Omat päivät menee väsymyksestä sumussa, lapsi on päivät iloinen ja päiväunet ja rytmi on päiväsaikaan säännöllinen, mut yöt yhtä painajaista!

Vierailija
9/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen kuuluu saada tissiä yöllä niin paljon ku haluaa! Mee ite hoitoon jos et jaksa!lapset heräille enempi tai vähempi 2 ekaa vuotta. sitte helpottaa. Ja alle 6kk ikäisen yö syontiä ei tule rajoittaa!!!!

Vierailija
10/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tosiaan, ettei alle 6 kk suositella unikoulua? mua itseäni ärsyttää jo sanana unikoulu, enkä ikinä ajatellut semmoiseen " hölönpölöön" ryhtyväni, mutta tässä ollaan.

mun puolesta saa nostatella vielä öisin maitoa, mutta ei enää 2 h välein kun päivällä syödään kaikki ruuat ja illalla 140 ml velliä. voiko vauva tosiaa jo testailla äidin reaktioita itkuun niinkuin joku kirjoittiu?

ap

Vierailija
11/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä sitä mieltä, että jos perheessä on kaikki hyvin, lapsi saa hellyyttä, huolenpitoa ja turvaa, niin parin illan ja yön huudattaminen vieressä ollen (tai vaikka yksinkin jättäisi) ei kyllä aiheuta vauvalle mitään pahaa. En ole asiantuntija, mutta välillä tuntuu että menee vähän liiallisuuksiin nuo vauvojen turvattomuus jutut.

Vierailija:

Ei ne unet yöimetyksen lopettamisella parane, ainakaan seurauksitta. Etenkin itkettäminen yksinäisyydessä on 30 vuotta sitten vanhentunut älynväläys, josta ei seuraa vauvalle mitään muuta kuin ahdistusta ja turvattomuutta. Toki äidinkin unentarve pitää ottaa huomioon, mutta muitakin pelastavia keinoa on kuin huutounikoulut.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa yrittää levätä aina vauvan nukkuessa, ja esim. ottaa itse päiväunet miehen tullessa töistä. Lisäksi kannattaa imettää ennemmin kuin tarjota pulloa yöllä, koska imetys auttaa äitiä nukahtamaan nopeammin (eikä tuhoa isommankaan vauvan hampaita tai tulehduta korvia). Ei vauva kiusallaan heräile öisin. Noin pienellä todennäköisesti on nälkä, kun vatsalaukku on niin pieni vielä. Lisäksi päivän touhut alkavat siirtyä uniin, ja läheisyyttäkin tankataan yöllä. Päivärytmi ja iltarutiinit kannattaa tsekata ihan ensiksi kuntoon, ja yrittää totuttaa vauvaa nukahtamaan omaan sänkyynsä ennemmin kuin rinnalle (hän ei silloin hätkähdä niin helposti yöllä yksin sängystä herätessään). Tsemppiä!

Vierailija
12/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua on aina mietityttänyt sun kaltaiset kirjoittajat, miksei perehdytä keskusteltavaan asiaan vaan tehdään itsestä vielä tyhmempi haukkumalla muita. Kysehän EI ole AINOASTAAN lapsen ruokinnasta ja mielestäni ei tavitse kommentoida noin jos ei asiasta mitään tiedä, eikä halua antaa omia neuvojaan asiaan.

terv sairas ap

Vierailija
13/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimenomaan rauhoittui yöunet kun rajoitin 5kk tissittelyt. Saa kyllä nälkäänsä syödä, mutta se

30min-1h välein tapahtuva tissin vaatiminen on tapa eikä nälkää. Päivisin tää ei nuku, joten lapsen ja vanhempien kannalta on huolehdittava edes yölevosta. Silittelemällä nukahtaa 15min ja se siitä, tissillä olisi kokoyön eikä siinä nuku kumpikaan.

Vierailija
14/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kyse ole vain yksittäisten " paapojien" mielipiteestä vaan ihan tutkitusta tiedosta: huutounikoulu vahingoittaa lapsen itsetuntoa. Etenkin pieni vauva hätääntyy, eikä reppana opi siitä muuta kuin sen, ettei hänen viestiinsä vastata = hänestä ei välitetä. Ei ihme, että tuo vanhanaikainen menetelmä on näennäisen tehokas, kyllä pienikin ihminen tajuaa aika nopeasti, että on alistuttava kohtaloon :( Sitä hän sensijaan ei ymmärrä, miksi.

Sen takia mitään unikouluja (edes niitä ns. lempeitä) ei suositella etenkään alle 6kk vauvoille, joilla usein on nälkä öisin. Eikä unikoulu usein edes ratkaise perheen unipulmia kerralla, vaan niitä on jouduttu pitämään uudestaan ja uudestaan... Kannattaakin punnita hyödyt ja haitat tarkkaan. Itse suosittelisin ennemmin vaikka sairaalaunikoulua ennemmin kuin vauvan jättämistä kokonaan pitkäksi ajaksi yksin itkemään. Sielläkin vauvan viestihin vastataan, vaikka lohduttajana ei olekaan äiti. Ja pienen (ainakin alle 8kk) vauvan kanssa unohtaisin kaikki unikoulut vielä kokonaan, jos ei ensin ole kokeillut kaikkia muita keinoja öiden parantamiseksi.

Vierailija
15/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yvin. 7kk siirrettiin vauva pinnikseen meidän sängyn viereen ja tassuttelulla vieroitettiin yösyötöistä, meni noin viikko. Nyt 10kk ja edelleen heräilee joskus, esim nyt kipeänä.

Vierailija
16/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa hyvä kuulla, että teillä on auttanu.

Meidän vauvan ongelma on se, ettei osaa ylittää unisykliä, ts ei pysty yksin palaamaan uneen. ja tähän asiaan pitäs löytyä joku apu.

juuri niinkuin kirjoitit, ei meilläkään nälkään tissille pyydetä.

ja aamuyö saa mielestäni olla hanurista, olisinhan siihen mennessä saanut jo nukkua minulle riittävät 5 tuntia.

14, auttoiko tutti, hyssyttely, isä ja kuinka monta yötä meni??

kiitos jo kaikille vastanneille, lisää vinkkejä otetaan vastaan.

ap

Vierailija
17/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ää yösyöttöjä, kun lapsi oli 8 kk. Huuto oli aivan järkyttävää ja parissa tunnissa jo luovutin. Minusta ei ollut huudattamaan lasta hysteerisesti. Seuraavan kerran yritettiin lapsen ollessa 1v 1kk. Homma onnistui heti. Ensimmäisenä yönä annoin mukista vettä ja lapsi joi aina koko mukillisen. Seuraavan yöbä vain hörppäsi ja jatkoi nukkumista jne. Viikon kuluttua heräsi 0-1 kertaa yössä ja rauhoittui tutilla omaan sänkyyn. Ajattelen niin, että lapsi lopettaa yösyönnin kun on siihen valmis. Jos homma ei siis kohtuudella onnistu täytyy vaan koittaa jaksaa. Meillä esim. viikonloppuisin nukuttiin vanhemmat vuorotellen parin tunnin päiväunet, toisen ulkoillessa vauvan kanssa.

Kannattaa huomioida myös lapsen koko, meillä on pienikokoinen lapsi.

Vierailija
18/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka yön oli isän kanssa, se oli levottomin vaikka poika nukkuikin. Pariyötä meni hakiessa sitä sopivaa systeemiä ja nyt nukkuu suht hyvin. Missään vaiheessa en jättänyt yksin itkemään vaan

aina joko isä tai minä paikalla. Se tissisuussa torkkuminen siirtyi tutille ja koska kiinteitäkin syödään niin ei voi olla nälkä jatkuvasti yölläkin. Mitään huudatusysteemiä minäkään en kannata, poika inisee ja itkeskelee uni-itkua sängyssään, minä istun vieressä ja autan uneen. Syö kerran yössä tai nukkuu aamusyötölle. En pakota olemaan ilman ruokaa jos selvästi on sen yöruoan

paikka. Lapsi on lapsi ja on lapsen tarpeet.

Mutta rajansa silläkin millaista peliä öisin pidetään ja tuskin on tarkotus että äidin/isän on alistuttava mihin vaan kun kyseessä kuitenkin jo melkein 6kk eikä ihan pieni. Ei tää edes juo aina pulloa/tissiä yöllä, haluaa seuraa ja tuumaa valvoa.

-14-

Vierailija
19/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menen aiheen " vierestä" , mutta pakko todeta, että itsekin lopetin lapseltani yösyötöt n. 7kk:n iässä. Ja hän sentään söi vain pari kertaa yössä, muuten nukkui hyvin.

Minä halusin lopettaa ne, koska minusta tuntui raskaalta, en saanut unta aina syötettyäni lapsen, ja olin väsynyt. Kyllähän näitä syyllistäjiä on riittänyt, mutta myös kannustajia, kuten neuvola. Minä en jaksa korvaani lotkauttaa jos joku sanoo, että se oli itsekäs teko ja lapsi kärsi. Jos näin on jonkun mielestä, niin sitten olkoon. Ihan sama.

Ihanasti vauva rupesi nukkumaan yöt läpeensä, kun turha tissinlutkutus lopetettiin (kyse ei ollut nälästä). Pari viikkoa siihen meni, mutta oli palkitsevaa. Ja pakko vielä todeta, että kyseessä ei ollut " 30 v. takainen huudatusunikoulu" , vaan ihan sellainen jossa lapsen vierellä ollaan, silitetään, tassutetaan, tarvittaessa otetaan syliin jos huuto yltyy hysteeriseksi (tuttia meillä ei syödä kun lapsi ei huoli). Kyllä sen huomasi, ettei lapsella oikeaa hätää ollut, kunhan kitisi.

Ap, kyllähän sitä pikkuhiljaa voi opettaa ja ruveta " auttamaan" lasta kokonaisiin uniin, ja tiedoksi niille jotka ilmeisesti lukivat väärin; ap ei ole kokonaan minun käsitykseni mukaan lopettamassa yösyöttöjä! Joten stop moralisointi!

Tsemppiä!

t. Se itsekäs äiti

Vierailija
20/23 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen äiti yleensä tietää onko kyse nälästä vai tavasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme