**KESÄNUPUT to-su**
Availenpa minäkin pinoa pitkästä aikaa.. Ja palaan itse hiukka myöh.kirjottelemaan neuvolakuulumisia.
Tässä ma-ke jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12802583&p=1&tmo…
Kommentit (42)
Jospa minäkin taas pitkästä aikaa kirjoittelisin. Olo alkaa olla melko tuskainen ja väsynyt, töitten jälkeen ei jaksaisi mitään tehdä, ja töissäkin olo on aika vetämätön. Alavatsaa kiristää ja koskee vähänväliä, en tiedä, onko supistusta vai jotain muuta. Muutenkin vauva tuntuu tulevan kohta suusta ulos, joten happea ei tunnu riittävän tarpeeksi meille molemmille ;) Ajattelin, että pitäisiköhän mun jo sitä saikkua kohta hakea. Työ on sellasta, että mieluummin jäisin sitten kerralla kokonaan pois, lyhytaikaiset töistä poissaolot vain aiheuttavat mulle lisätyötä ja stressiä, ja oppilaillekin se on tosi hankalaa, kun sijainen vaihtuu parin päivän välein, eikä kukaan enää oikein tiedä missä mennään. Meillä vaihtuu jakso ensi viikolla ja mulla on hirmu rankka jakso edessä. Ja noitten murkkujen kanssa kun ei kauheesti voi lepotaukoja pidellä. En ehdi päivän aikana kunnolla edes syömään, saati sitten pysähtyä hetkeksi lepuuttamaan jalkoja jossain välissä. Toisaalta olen niin huono jäämään saikulle, aikasemmissa raskauksissa, siis ekassa kun olin töissä, olin loppuun asti. Toisaalta silloin ei ollut kotona näitä vipeltäjiä:)
Ihania aurinkoisia päiviä! Kaikki pölyt vaan näkyvät mukavasti, ja tosiaan ikkunatkin pitäisi pestä... Mistäköhän voimat siihenkin repisi ;) Mulla olis vielä yksi tentti ja pari esseetä tässä keväällä, kun vielä hölmö opiskelenkin samalla. Syksyllä olis muutto ulkomaille, joten sitäkin pitäisi ryhtyä valmistlemaan talon myynnistä alkaen. Hohhoijjaa!!! Tulipahan valitusta!
Onneksi on mies joka pitää huolta ja antaa mun levätä. LApsetkin sanoo, että lepää nyt äiti, me leikitään ihan kiltisti ;) Ihania murusia.
Onko teistä muuten kukaan hommannut kestovaippoja? Mä ajattelin, että pitäisiköhän ekaa kertaa semmosia kokeilla. En vaan tiedä yhtään millaset kannattais hommata ja mistä. Joten jos jotakin niistä tiedätte, niin auttakaa avutonta!
Oikein aurinkoista ja mukavaa päivää kaikille! Minä lähden taas töihin!
Selma3
Supistelevaa torstaita! :o
En kamalan kauaa kärsi istua tässä.. on supistellut mukavasti 5.30 lähtien aika säännöllisesti. Ilkeetä.. :(
Kävin mä jo neuvolassakin tossa. 8.lta oli aika.
Terveydenhoitaja oli onneks ihana ja yhdessä ihmetteli mun kanssa miks lääkäri maanantaina kirjotti vaan tän viikon saikkua. Sanoi että se mieslääkäri ei vissiin aina ihan naisia ymmärrä!
No, hän laittoi lähetteen äitipolille (jes!!!). Jos hyvin käy, ajan saa jo tälle tai huomiselle. Jos nyt sairaalan erikoislääkäri katsoo tarpeelliseks ottaa mut sinne tutkittavaks. Kyllä mä ite sitä toivoisin koska ne myös ultraa.. näkis vauvelin kokoa vähäsen!! Jos en pääse sinne ennen ens viikkoa, terkka sanoi että älä mene töihin maanantaina vaan sit soittaa hänelle ja hän ärähtää neuvolalääkärille että kirjottaa mulle saikkua loppuajaks ennen äitiysloman alkamista. Joka tapauksessa oli ehdottomasti mun puolella ja sitä mieltä ettei mitään järkeä lähteä enää töihin loppuajaks! Itelle tuli siitä tosi hyvä mieli, musta välitetään..
Painoa oli nyt tullut yhteensä 7,2kg, viime neuvolakäynnistä 1,8kg, jotain 400g/vko. Ite tiedostan että kun ei ole päässyt uimaan tai mitään muutakaan, paino nousee herkemmin vaikka en syö yhtään erilaisemmin kun aiemminkaan. Mutta, en mä painosta stressaile.
Hb oli 122, viimeks 121. Jatkan raudan syöntiä..
Sf mitta se huitelee vaan yläkäyrillä, nyt 30!!! Ohhoh..
Sydänäänet 146 ja merkkas kortiin tarjonnasta että rt mutta peppu ylhäällä, eli tavallaan ' väärinpäin' ?
Sokereita mittailen nyt jatkossa enää krt/vkossa rv 36 asti. Ne on olleet ok koko ajan, ei mitään häikkää.
Verenpaine hyvä, pissa puhdas.
Seuraava neuvolakäynti 2 viikon päästä, nyt on käyntejä sitten tiheemmin tän loppuajan.
Eilen näki pieniä lapsia taas urakalla
Päivällä kohta 9kk vanha kummipoikamme tuli kylään pariks tunniks äitinsä kanssa.
Ja illemmalla käytiin kylässä yksien toisten kavereiden luona, heidän poitsu 5kk.
Siellä sit alko loppuajasta supisteleen kunnolla ja samaten autossa kotimatka. :(
Yön nukuin, paitsi 5.30 heräsin kun supisteli ja tosiaan edelleen. Ilkeitä menkkamaisia, ne tuntuu..
Nyt vaan lepoa lepoa.. ei tässä muutakaan.
Illalla mun vanhemmat tulee käymään.
Hyvää vointia kaikille!
a_j +pötkis 31+0 (näin ne viikot vaan vierii...)
Eilen oli taas äitiyspolikäynti ja kaikki oli ihan hyvin, pikkuisella jo painoa 1,3kg =) Supistukset olivat saaneet aikaiseksi sen että kohdunsuu oli pehmentynyt mutta kiinni onneksi. Klexan-lääkityksessä nostettiin annosta 40mg:sta 60mg:n ja seuraava polikäynti onkin taas 3 vkon päästä.
Täytynee enempi silloin haastatella lääkäriä et mitä kivunlievitystä sitten synnytykseen saan kun on toi piikitys tässä raskaudessa, kun ainakin epiduraali ja spinaali kait ovat pois suljettuja mahdollisuuksia jos viimeisestä klexan-pistoksesta on kulunut vähempi kuin 12h. Enkä mä edes tiedä tarkalleen et miksi noita puudutteita ei voisi saada tän klexanen takia, eli jos joku täällä tietää niin valaiskaa hieman =) Toki haastattelen vielä lääkäriäkin tämän asian tiimoilta.
Ikkunat ovat vielä täälläkin pesemättä mut eiköhän ne tässä tule pestyä, yleensä olen ne aina huhtikuun aikana pessyt.
Mies on lähdössä meilläkin mukaan synnytykseen niinkuin aiemmillakin kerroilla, siskoni on lupautunut katsomaan poikiamme sillävälin.
Äitiyspakkauskin saapui toissapäivänä ja nyt olenkin jo pessyt niitä vaatteita kaappiin valmiiksi, eipä ainakaan tule niiden kanssa kiirusta sitten =)
Nyt syömään, masu huutaa jo sapuskaa!
Kauris ja pulla rv28+6
KESTOVAIPOISTA: itse käytin kakkosella taskuvaippoja (swaddlebees,eemukka,napakettu), lisksi Igu*leen AIO:ta ja velourtaskuja. Ykkösen kanssa aloitin osakestoilun hänen ollessa 8kk. kakkosesta heti kun napairtosi. Moni suosittelee ja tykkää harsoista, itse en ole niihin suuremmin tykästynyt.
Ihan ykkös foorumi on kestovaippainfo.fi. Se kanattaa koluta läpi, sieltä saa PAALJOON vertaistukea ; )
aattelin alottaa reippaasti tän päivän ku oli energiaa kerranki. vaihoin lakanat sänkyyn, pyykkäilin ja siivoilin, mut het kohta alko nii kipeesti supistelee et oonki nyt vähän aikaa koneella. :) se siitä reippaudesta. :)
mietin semmosta vaan et tunteekohan vauva noita supisteluita mitenkää ikävästi. siis jos tulee kova supistus ni eiks se pienennä vauvan liikkumatilaa? fiksuja mietteitä mut ku en tiiä..
monet jo puhunu ikkunanpesusta ja muaki se jo nii himottais mut en tiiä viittiikö vielä ku on vähän vilponen kuitenki ulkona. mut jos lykkää ja lykkää ni onko enää nii hyvässä kuosissa et jaksaa..
samoin ruvennu miettimää ku lupasin tehdä hääkakut tuttavalle joka menee kuukauden päästä naimisiin.. toivottavasti jaksais! en yhtään aatellu joskus muutama kuukausi sitte ku lupasin et voi olla tukala sit tehä ne. mut nolo ois perua. apua!
minä täällä mietteissä. jaksakaa masusiskot! ;)
Siis oikeasti, mikä laiska-Jaakko olenkaan, ihan hävettää. Pitäisi jo lujaa siivota, mutten saa aikaiseksi. Kun jo pelkkä olkkarista eteiseen käveleminen käy voimille ja vatsa on kireänä kuin viulunkieli. Luojan kiitos, en ole töissä. Voin siis oikaista sohvalle kiireemmäksi aikaa :)
Kestovaipoista piti minunkin jo eilen kommentoida: Olen käyttänyt tuolla meidän nuorimmaisella pääasiassa Myllymuksujen taskuvaippoja, Ruskovillan harsoja+villahousuja ja muutamaa AIO-vaippaa, joiden merkkiä en nyt satu muistamaan...Eniten olen tykännyt Ruskovillasta ja parhaiten tuo lapsikin on niissä viihtynyt :) Tuolla lipaston laatikossa odottaa nyt iso kasa kestoja tätä kesänuppua varten. Sen jälkeen varmaan myynkin ne pois kun ei noita muksuja tule meille enempää.
Mies osti eilen sellaisen " matkasyöttötuolin" (Sack & Seat) Koitan laittaa kuvan tähän...http://www.pikkukenguru.fi/catalog/product_info.php?products_id=1149&os…, eli kankaasta tehdyn, tuolin selkänojaan laitettavan apuistuimen, jonka avulla lapsi voi istua tavallisessa tuolissa heti kun kynnelle kykenee. Varmaan kätevä mummulassa kun voi istua kahvipöydässä ilman pelkoa siitä, että lapsi putoaa tuolilta, ainakin teoriassa...
Meillä Kesänupilla näyttää olevan paljon ilkeitä suppareita. Jännä juttu. Onneksi noita viikkoja alkaa kuitenkin olemaan jo plakkarissa ihan hyvä määrä, joten jos nyt vielä muutama hassu viikko sinnitellään niin voiton puolella ollaan. Ajatella, ensimmäiset meistä synnyttävät varmaan jo ensi kuun puolella :O Minullahan olisi ollut LA kuukautisten mukaan 27.5. mutta se sitten siirtyi viikolla eteenpäin ekassa ultrassa, mutta joka tapauksessa pitäähän tässä varautua siihen, että vauva syntyykin jo toukokuun puolella.
...Ja miten olen varautunut, en vielä mitenkään :O Äitiyspakkauksen vaatteetkin on vielä pesemättä ja tulevaa pinnasänkyäkin pitäisi miettiä uudelle tulokkaalle. Aika valuu ihan sormien välistä...sitä vain toivoo, että kaikki järjestyy itsestään. Ehkäpä se pesänrakennusvietti herää vielä minullakin kun viikot kuluvat...
Kanelisokeri 30+6
Minähän levitin tuolla linkilläni koko pinon....sori :P
Vauva-lehti tuli ja mainostettiin uudistuneita sivuja. Ihmettelin ensin että missä muka ne uudet sivut on, mutta tuollahan olikin linkki niille ja sanottiin että ovat vasta beta-sivut eivätkä vielä ihan julkisessa käytössä, parhaillaan siirtävät näitä vanhoja keskuteluita uusille sivuille. Joten enpä sitten vielä sinne ala näppäilemään mitään. Nyt ei ollut oikein ekalla selauksella lehdessä mitään erityisen mielenkiintoista luettavaa, viiimeksi oli enemmän.
Töihin - Plaah! Jalkoja ja selkää särkee, ja koko aamun on väsyttänyt niinkuin en olis nukkunut ollenkaan, vaikka nukuin ihan kohtuullisen hyvin.
Tilattiin äsken miehen kanssa Cobran MT 800 radiopuhelimet, joissa on itkuhälytintoiminto. Samanhintainen tuolla Digimesta.comissa kuin joku muu merkki-itkuhälytin, mutta tätä voi käyttää ennen ja jälkeen muihin juttuihin eikä tarvi jättää kaapinperälle niinkuin meillä pelkälle hälyttimelle kävisi. Oli tolla muutenkin hintahaitaria ja vertailu kannatti, yhdessä verkkokaupassa maksoi 79 euroa, monissa kaupoissa 69e (+ toimituskulut 8-12e) mutta tuolla digimestassa oli halvin eli 59,90e ja toimituskulut vain 6 euroa. Kiva kun mies on aina tuntikaupalla tuolla hallissaan rappaamassa kaikkea, niin ei sitten enää tarvitse juosta sitä hakemaan syömään/ puhelimeen/ muulle asialle, vaan voi puhelimeen vain kuiskutella että " kulta, ruoka olis nyt valmista" :)
Turvakaukaloita olen kanssa miettinyt ja luulen että hankitaan tuo Britaxin Babysafe Plus, on niin kehuttu eikä ole liian kallis meidän budjetille. Mitä meinaatte, onkohan edullisempaa tilata verkkokaupasta suosiolla, vaiko koittaa katsella paikallisia liikkeitä läpi? 139 näkyy olevan monessa verkkokaupassa hinta - onko joku bongannut mistä saa halvimmalla toimituskuluineen? Jos kaupasta ostetaan suoraan, niin liikkeen pitäis löytyä esim. Oulusta/ Kokkolasta.
Sitten meillä alkaisikin olemaan kaikki tarpeellinen hankittuna, ton kaukalon ja hälyttimen tultua. Vaatteita on, sänky on.. Haa, ammetta ei ole! Ja hoitopöytä on kyllä sovittuna ostaa työkaverilta mutta pitäis käytännössä hakea se ja maksaa... Kelan hakemuksen olen vienyt Kelalle, mutta en ole vielä saanut palkkatodistusta (vaikka sen kyllä olis jo pitänyt tulla), hakemus on sitä vaille valmis eteenpäin.
Tänään oliskin sitten 29+6 ja huomenna taas viikonvaihto :) Mutta vastahan tässä ihmettelin puolivälin saavuttamista???
Aikamoiselta virstanpylväältä tuntui eilen saavutettu 30 viikkoa :) Tuntuu, että raskaus on jo viimeisillään mutta vielä ei pahemmin jännitä kesäkuun ponnistukset. Niin se vaan raskausaika tuntuu hujahtaneen ohi ihan vilauksessa, vaikka muistan vielä selvästi raskaustestin tekemisen ja alkuvaiheen olot...
Minullakin on ollut supistuksia säännöllisen epäsäännöllisesti. Rankan liikunnan jätin pois jo syksyllä, koska maha-asukki ei tuntunut tykkäävän siitä. Olen yrittänyt kävellä joka päivä vähintään tunnin, mutta viime päivinä kävelykin on aiheuttanut supistuksia tai liitoskipuja.
Onko muut huomanneet, että vauvan liikkeet ovat vähentyneet näillä paikkeilla? Eilen ja tänään liikkeitä on tuntunut aika harvakseltaan, mutta en vielä ole huolissani siitä. Möyrimistä masussa kuitenkin on, joten kai siellä alkaa liikkumatila vain loppua :D
Haissa ja Nöpöläinen 30+1
Apua, kun viikko vierii niin nopsaan. Ei pysy yhtään perässä, aamulla heräsin ja tajusin että sehän on JO torstai.
Mukavasti on eka lomaviikko mennyt, kivat ilmatkin tuli (tietty, kun kesälomilla oon ;)). Lukan kanssa ollaan ulkoiltu ja leikitty ja otettu vaan rennosti.
Meillä on myös itkuhälyttimenä Cobra (mallia en muista) ja tosi hyvä ollut. Akkupattereita kun käyttää ja pitää tosia pareja täysinä, ei pääse virtakaan loppumaan koskaan. Eikä nuo paljon kuluttakaan. JA tosiaan, on sitten itkuhälytinkauden jälkeen muuhun käyttöön sopivat. Mies kun meillä harrastaa radioamatööritoimintaa niin hänellä ne on ollut käytössä jo muutamaan otteseen.
Mulla on ollut valvomista öisin. Loppuu vaan uni kesken, tai sitten poika kitisee sängyssään ja herään siihen. Sit kun hän nukahtaa niin mullepa ei tulekaan uni silmään. 2-4 välillä on tullut valvottua ja alkaa jo kyrsiä.. Sit hokasin, että ollaan pojan kaa otettu päiväunia yhdessä niin tänään laitoinkin itseni päikkäri kieltoon, ja tulin nettiin. Katsotaan tepsiikö.
Veljen vaimolla olisi laskettu aika kuukauden kuluttua. Mukava saada samanikäinen serkku meidän tulokkaalle :)
jahas, kahvit olis tippunut, eiku juomaan.
t: rouva rv 32
Kestovaipoista: Meille ei sopineet villapöksyt, neiti sai niistä ihottumaa. Oli Ruskovillan. Lisäks vaikka oli mitkä sisävaipat ym., niin jo yhdet pissit tuli koko paketista läpi. Rasittavaa odottaa, että villa alkaa imemään. Lisäks se vaan jokseenkin ällöttää, ettei sitä pestä, vaan tuuletetaan.
Itse suosittelen erittäin lämpimästi Tiris helppovaippaa, tässä linkki:
http://tiris-kamari.net/helppovaippa.php
Kestovaippainfon sivuilta löytyy tuosta vaipasta arvosteluja ja kaikki niistä on hyviä. Itse kokeilin vaippaa just noiden arvostelujen perusteella. Esikoisella on yksi tuollainen (ikää siis 1v 10kk). On toiminut ihan loistavasti. Mennyt jopa 3 tuntia vaihtamatta eikä mistään ole falskannut. Helppo laittaa päälle ja kuivuu yhdessä yössä. On kuitenkin all in one-vaippa, eli tosi helppo. Ja värit on ihania =). Esikoinen on käyttänyt täysin Liberon housuvaippoja, mutta huoli silti hyvin tuon vaipan jalkaansa. Kikka on laittaa tarrat kiinni jo valmiiksi, on sitten niin kuin housuvaippa. Vauvalle on kaksi tuollaista odottamassa + tää esikoisen isompi koko kunhan kasvaa. Itse olen tällainen osakestoilija. Kotosalla voi käyttää kestovaippaa, mutta yöllä ja ulkona käytetään sitten kertakäyttöistä.
Synnytyksestä: Mies tulee kyllä mukaan. Ei saanut mitään traumoja ekasta synnytyksestä. Aluksi oli sitä mieltä, ettei halua katkaista napanuoraa, mutta kun aika tuli, niin teki sen innolla.
Miepäs innostuin tänään vielä matonpesuun. Pestiin esikoisen kanssa kaksi mattoa kylppärissä. Paljon mäntysuopaa ja harjat vaan heilumaan. Nyt ne kuivuu tuolla partsilla. Pitää ens viikolla pestä loputkin matot. Nyt ei voinut kun sormenpäät on siinä kovilla ja haluan huomenna laittaa kynnet nätisti reissua varten.
Ja ei supistele edelleenkään yhtään kipeästi. Mattoja pestessä välillä vähän kovetti, mutta ei tuntunut missään. Mie oon ihan elementissäni kun pääsen touhuamaan kotona =). Laitoin jo parvekkeenkin kesäkuntoon, lakaisin sen ja kiinnitin pöytään jo pöytäliinana. Aivan mahtavaa kun kesä tulee! Meillä paistaa partsille aina ilta-aurinko, joten siinä on mukavan lämmin. Tänäänkin olin ihan t-paidassa siinä. Mennäänkin kohta päiväkahville parvekkeelle koko porukka =)
Tällaista tältä päivältä. En varmaan viikonloppuna kirjoittelekaan. Eiköhän siellä Helsingissä riitä sen verran puuhaa, ettei koneelle kerkiä.
Tytteli-83 rv 31+3
Tänään aloittelin sitten mittailemaan niitä sokereita. Yritin soitella polille tarkempia ohjeita samoin diabeteshoitajalle, neuvolassakaan ei tiedetty. Onneks sitten soittivat takaisin sieltä polilta ja selvisi että heillä on ihan omat systeeminsä. Kolmen päivän aikana miten milloinkin. Ekana päivänä jopa kello 24 ja tokana päivänä kello 4 yöllä, siis muutaman muun mittauksen kera. Eli diabeteshoitajan arvelut meni ainakin mönkään.
Muistaako kukaan millaisia arvoja sitä sai noilla kotimittauksilla olla? Esim ennen syömistä ja 1,5 h sen jälkeen.
Kanelisokeri: Meillä oli pojat eka 50cm ja n. 3300g (40+2) , keskimmäinen 53cm, 4300g (41+2) ja kuopus 55cm , 4500g (41+3). Siinäpä nuo ukkelit. OIkeastaan mua ihmetyttää eniten tuon esikoisen ns. pieni koko. Nykyisin on ihan samaa kaliberia kuin veljensä eli plus 2 käyrällä menevät kaikki pituuden suhteen (paino ja pituus sopusoinnussa). Miksi hän oli sellainen tirppana? Ollaan molemmat miehen kanssa olleet syntyissämme yli nelikiloisia ja mies on sellaiset 186 cm pitkä nyt.
Kävin hakemassa sairaslomaakin lisää. Olisi tämä jakso päättynyt vasta maanantain jälkeen mutta oli sovittu että jos ei kutsuta äitipolille niin otan yhteyttä torstaina neuvolaan. Sain ajan tälle päivälle ja siellä oli kiireinen pojankloppi ulkomailta joka sano että hänellä ei ole kovin suuri kynnys näitä sairaslomia kirjoittaa ( mutta ei sekään suostunut äitiysloman loppuun asti kirjoittamaan kun tilanteet näissä raskauksissa kuulemma vaihtelee). Huomasinpa sitten idiootti vasta ulkona kotiin päin kävellessä että se oli kirjoittanut päällekkäin sairaslomaa 5 päivää eli alkaen tästä päivästä vaikka piti ens tiistaista. Eli vain hiukan yli viikon lisää. Voi peevankeli.
Annoin sitten olla. Aattelin että kuormitetaan sitten neuvolaa kun kerran niin haluavat juoksemalla siellä alvariinsa.
Ilma on i h a n a. Linnut visertelee, lumi on kaik sulanut ja leskenlehdet kukkii. Kyllä kelpaa sairaslomailla.
Kävin naapurissa ja sain pinon vaatteita, ammeen, sitterin, rintarepun sekä leluja. Lisäksi ostetaan heiltä turvakaukalo Akta Graco jossa on se telakkasysteemi. Vaunut pitäisi vieltä jostain hankkia mutta en ole pitänyt kiirettä koska tilaa on rajoitetusti. Sitten ajattelin hankkia lainaksi ( vuokrata siis) Vitmin sivuilta selässä pidettävän tuutilulla repun jossa vauva maa selässä poikittain sellaisessa putkikassissa. Mulla oli kahdella vikalla se kälyltä lainassa ja se oli mainio. Pysty kulkemaan vaik missä mukelo selässä ja se vaan nukku. Pysyy yllättävän lämpimänä siellä kantajan kehon lämmössä joten ihan kauhealla helteellä en uskaltane sen kanssa mennä ulos. Se on hyvä siihen asti kunnes vauva haluaa nähdä ympärilleen, sitten vaavi ei enää siellä viihdy.
Samoin ajattelin kokeilla kantoliinaa... aiemmin mulla oli sellainen muotoonommeltu kantoliina mutta en ihan kauheesti tykännyt. Rintareppukin on ollut sellainen hätävara ( esim. asuntomessuilla oli kätevä kun mieskin sitä suostu pitämään).
Sellasta taasen.
Soile 30+jotain
Minähän uhkasin tehdä semmoisen jos saan loppuajaksi saikkua. Piti lunastaa tuo lupaus kun erehdyin pojalle sanomaan suklaa ääneen :D
Joku sairaus on minnuun iskeny, meinasin jo soitella neuvolaan. Minä pesin UUNIN!?!.. RAspasin oikein niitä ritilän paikkoja myöten ja uunin luukustakin näkee läpi. Toivottavasti ei äiti tuu heti kyläilemään, pyörtyy vielä. Kävi peräti mielessä että olisin vetänyt koko laitoksen paikoiltaan ja pessyt sieltä takaakin. Mutta en ehket tänään sentään ;D Vievät vielä valkotakkiset mennessään jos oikein alan riehua.
Mies tyhjensi makuuhuoneen ja tasoitti seinät ja maalasi katon sillä välin. On sekin raukka, minä oon niin hidas liikkeissäni nykysellään että ehtii tehdä kaiken remonttiin liittyvän ennenkun minä ehdin apuun. No, on siinä vielä tasoitetapetin laitto, maalaus ja yhdelle seinälle vedetään semmoinen mokan tuntuinen ruskea tapetti. Niin ja tasoitteen hiomiselta en varmaan välty myöskään. Huomenna kakarat lähtee isälleen joten me pyhitetään meidän makarin laittoon tää viikonloppu.
Meillä mies on sanonut että tottakaitietty hän lähtee mukaan synnytykseen. Ja kyselin että jännittääkö se, vastaus oli että ei... vielä. Eli ehtii sekin vielä yltyä. Luottaa kuulemma tähän mun tietämykseen ja kokemukseen kun mulla on noita teppanoita ennestään. Mutta paras on, ettei maalaispoika kommentoisi mitään tyyliin " eihän tuo oo lehmän poikimista kummempaa" tai en vastaa teoistani..
Lehmän kokoinen oon ja varmaan näytänkin siltä (tai valaalta) mutta ei sitä ääneen tartte sanoa. ;)
- PIrkko ja punkero rv 28 tasan
MansikkaPirkko, kummaa siivousintoilua on täälläkin liikkeellä ;) Koko ajan pitää olla hinkkaamassa jotain kaapin reunaa tai järjestelemässä ruuveja. Toivottavasti tämä into jatkuu pitkään, kerrankin tulee siivottua kunnolla.
Olin tänään puolitoista tuntia kaupoissa pyörimässä ja meinasi käydä raskaaksi. Tuollaisen pyrähdyksen jälkeen sitä on ihan puhki, vaikka normielämässä saatoin pyöriä neljä-viisikin tuntia kaupungilla. No, onhan tota mahaakin jo.
Tänään on niitä päiviä, kun on koko ajan nälkä. Välillä taas ei pysty syömään yhtään mitään, pienikin ruokamäärä ahdistaa henkeä.
Koskas sen vauvan olisi muuten tarkoitus kiinnittyä?
Mies on tulossa mukaan synnyttämään, mutta napanuoran leikkaamista se jännittää. Muutenkaan hän ei ole mikään verta ja suolenpätkiä-tyyppiä, saas nähdä, miten se jaksaa siellä.
Poltsi 29+4
Vuotoriskihän siinä epiduraalissa ja spinaalissa on. Lisäksi luulen, että on todennäköisempää, että tulee näitä jälkikomplikaatioita (esim. epiduraalipäänsärky), koska pistoreikä ei sitten mene nopsaan umpeen.
Tytteli-83
Täällä moni on ilmaissut saaneensa jonkin ihmeellisen siivousvimman - ilmottaudun joukkoon! Monena päivänä peräkkäin on tullut sellainen ihme järjestelyinto ja tuntuu, että koko kämppä pitäisi kerralla saada käännettyä ympäri. Toistaiseksi en ihan niin innokas ole käytännössä ollut, mutta parit kaapit on tulli tyhjennettyä turhista papereista. Huomenna olis varmaan vaatekaappien vuoro, sitten ikkunoiden pesua ja saunakin olisi hyvä pestä ennen vauvan tuloa. Mainitsin tästä innostani myös siskolleni ja hän rupesi jo toppuuttelemaan, ettei kannata kaikkea energiaa tuhlata tässä odotteluaikana - energiaa kuulema tarvitaan vauvan synnyttyäkin :) No onneksi en nyt ihan päättömänä touhota kuitenkaan ja pakko on välillä lepäilläkin, koska mua ainakin väsyttää sen verran joka päivä, että päikkärit on lähes ehdoton juttu.
Perhevalmennuksistakin on tainnut olla puhetta. Meillä ajottuu nuo viimiset perhevalmennukset toukokuun loppupuolelle ja kesäkuun alkuun (19.5., 26.5., ja 2.6.) eli aika viimisilleen menee, kun tuosta vikasta valmennuksesta on enää 2 viikkoa laskettuun aikaan. Synnytykseen valmistautuminen ja synnytysvideot on sentään tuolloin ekassa valmennuksessa, mutta tosi myöhään menee silti. Sairaalaan tutustumisesta ei ole ollut puhetta, mutta mulla on sellanen käsitys, että TAYS on siirtymässä pois noista tutustumiskäynneistä ja yrittää saada niiden nettisivuille mahd. paljon tietoa.
Synnytystäkin on täällä näköjään pohdittu. Meillä mies tulee mukaan - se oli sille oikeastaan itsestäänselvyys. Täytyy toivoa, ettei lapsen tulo mene pahasti yli, niin mies pystyisi olemaan ensimmäiset kotonaolopäivät myös kotosalla. Heinäkuun 1.pvä sillä on jo töitä. Ja napanuoran leikkaamisesta vielä. Kysyin siltä just, ett suostuisko se sen leikkaamaan, jos mahdollisuus on, niin vastaus oli " mikä ettei" . Katsoo nyt sitten itse h-hetkenä, kuinka käy :)
Vauvan liikkeiden muuttuminenkin on ollut esillä. Täällä pikkuinen on joinain päivänä hirmuinen menijä, kun taas välillä tosi rauhallinen. Nyt on muutamana päivänä tullut ihan uusina tuntemuksia sellaisia " punkeamisia" eli ihan kuin vauveli yrittäisi saada peppunsa mahasta läpi. Tuntuu joskus jopa ilkeältä. Hauska on kyllä ollut seurata, miten lapsen liikkeet tuntuu milloinkin ja miten ne muuttuu, kun tilaa on vähemmän. Milloin olette ajatelleet alkaa seurata liikkeitä tarkemmin? Joskus tullut vastaan sellainen tieto, että olisi jossain vaiheessa hyvä pitää vähän kirjaa vauvan liikkeistä...
Jees. Näin mennään täällä viikoilla 29+1. Aurinkoisia kevätpäiviä!
makri
Käytiin aamusta kaupungilla pojan kaa. Voi että mitä ihanaa mä Taikapilvestä löysinkään. Kantoliinaa tulokkaalle mentiin ostaan, se löytyi ja vähän muutakin. Ostin sellaisen trikoisen comboliinan, Carry Baby. Ja sit ostin Lukalle toisen potan, pipon ja Mickey Mouse paidan. Oli ale siellä ja olisi voinut vaikka mitä vielä hamstrata...
Poika alkoi nyt päiväunille, itse otin leipomistarvikkeet esiin. Mustikkarahkapiirakan jos pyöräyttäis, sais viikonlopun herkutella. Isännällä on huomenna työpaikan kekkerit, saadaan saunoa pojan kaa kaksistaan.
nyt eka kahville..
Rouva
[color= DeepPink]Kiitos rouva80 vinkistä, leivoin sitten meille kääretortun päiväkahville + illaksi raksalli vietäväksi. Oli vaan niin hintsusti noita tarvikkeista, että piti tosiaankin miettiä, että mitä noista edes tulee?!? No munia löytyi, samoin sokeria, kaakaojauhetta, ohrakasta ja leivinjauhetta. Sisään vatkasin Blåbandin vadelmamoussen¿ saapi nähdä mitä tulee (ei ihan vielä valmis)
mukavalta näyttää ilma. Ei oltukaan aamupäivästä ulkona, kun lähdetään nuoremman päiväunien jälkeen tontille. Siellä ollaan varmaankin ulkona kokoilta, niin iskä saa tehdä rauhassa sisähommia.
(.) aikamoinen myllerrys kävi äsken vatsassa, kun päästelin tuolla vatkaimella : )
RISTIÄISISTÄ: me ei olla vielä päätetty pidetäänkö ne täällä meidän uudessa talossa vai sitten perinteisesti anoppilassa jossa aikaisemmin pidetty. Sukulaiset asuu kaikki kaukana meistä mutta suht´lähellä toisiaan joten katsotaan sitä sitten¿ Kastemekko on minun sukuni perintöä eli kohta 100v vanha. Tehty aikoinaan minun papalleni ja ollut siitä lähtein kaikilla hänen jälkeläisillään kastemekkona. Perinteitä kunnioittaen siis, on sitä paitsi ihanan yksinkertainen ja ajaton ja erittäin hyvin pidetty ja varjeltu joten käytämme sitä suurella arvostuksella : )
Mutta nyt sitä kahvia¿[/color]
[color=Crimson]♥ art rv 31+4[/color]
[color=DeepPink]Nam hyvää tuli. Eli ihan hyvä yhdistelmä tuo tummakääretorttupohja ja vadelmamousse ; )[/color]
[color=Crimson]♥ art rv 31+4[/color]
[color=DarkMagenta]Täällä aloitettiin aamu lattianluuttuamisella¿ pojat oli levittäneet rasvaa ympärikämppää, joten oli vähän liukas aamu ; ) Varmaankin ensimmäisen kerran olin onnellinen tästä kaksiosta ¿ isompaa kämppää en olisi kovinkaan mielelläni kontannut läpi! Voi vitsi että ne keksii!!!!!!!
Illalla poikkesin ennen pumpia Stokkan Hulluilla Päivillä. Kerrankin pysyin alkuperäisessä listassa ; ) Mukaan lähti perinteiset Biothermit, Marimekot. ja Benettonit. Kaikenlaista houkutustahan siellä olisi ollut, mutta rahatilanne ei oikein anna periksi ; )
SYNNÄRISTÄ oli puhetta: me ollaan käyty vain silloin 1. raskaudesta tutustumassa sairaalaan. Tai siis valmennus järjestettiin jossain ala-aulassa, saleissa ei käyty, yhdellä osastolla kylläkin. Valmennus oli vasta joskus rv35 aikoihin.
MIES on ollut mukana molemmissa aikaisemmissa synnytyksissä ja tulee nytkin jos ei ihan kamalaa kiirettä tule (eli lasten hoito on jotenkin vaikea järjestää). Mun mies on sellainen järkevä ja rauhallinen joten hyvinkin tarpeellinen moisessa koetuksessa. Itse kun on vaikea arvioida tilannetta (minulla 2 käynnistystä) siitä pöhnästä. Ja ihan parasta on ollut sitten loppuavautumisvaiheessa kun mies on pitänyt ihanan lämpimällä kädellä kädestä ¿ se on ainoa mitä olen tuntenut ja tarvinnut, ja se on NIIN tarpeellinen!!!!
VAUVAN ASENNOSTA: tämä vauveli köllöttelee edelleen selkä tuossa oikealla. Pää tuntuu pienempänä mötiskönä tuossa häpyluun yläpuolella. Jalat viuhtoo sivulle, eilenkin sain ihan kiinni otettua niin hyvin jo tuntuu ja näkyy tuosta vatsan läpi.
ILONELLALLE: meillä oli esikoisella silloin oma nukke jonka sai minun siskoltani. Kamalasti hän ei sitä hoivaillut, mutta oma lempi unilelu (sellainen hylje) oli hänen ¿vauvansa¿ jota hoiti ja ¿imetti¿ : )
NAPPULA: kiitos kesävauvainfosta ; )
¿PUSKAONGELMASTA¿ ; ) olen koittanut pitää itseni jonkinlaisessa kuosissa, mutta juuri tuossa paripv. sitten huomasin, että alkaa olla jo hankala kurkotella tuonne mahan alle¿vitsailinkin miehelleni että kohta tarviin apuja (toistaiseksi siis selvisin yksin ilman haavoja) : DDD
POLTSILLE onnea uuteen kotiin ja voimia muuttoon : )
IKKUNANPESUSTA: minua odottaa tuolla rakennuksella 25 ikkunaa pesua!!!! Näillä näkymin saan onneksi apuja, koska en itse ole mikään tarkkatyttö ; ) Paljon muutakin siellä odottaa. Kaverit ovat ainakin toistaiseksi tulossa auttamaan loppusiivouksessa, mutta toivon, että tosiaan sitten TULEVAT kun aika koittaa¿
Mutta nyt tähän omaan arkeen taas takaisin, eli voikaa hyvin kesämasujenne kanssa,[/color]
[color=DeepPink]♥ art rv 31+3[/color]