Miten voi ipana tuhota vaatteensa nain nopeasti? Ovatko meidan pojat poikeuksellisia tasmaanian tuholaisia, vai hajoavatko muillakin vaatteet parissa paivassa?
Kevätkelit ja uudet siistit kevätvaatteet - sen ensimmäisen aamun. Joo, tiedän, että taaperoa isommilla pojilla on taipumus rikkoa vaatteita, mutta kohta ei enää naurata. Ostin pääsiäisen tienoilla pojille uudet vaatteet ja tällä viikolla on otettu käyttöön. Kohta 5 vuotta täyttävällä oli maanantaina tarhassa uusi takki ja uudet housut. Takki sentään oli ehjä vielä iltapäivälläkin, mutta housun polvessa jo pieni reikä. Eilen sitten repi toisiin uusiin housuihin palkeenkielen. Tietenkin ostin jo vaatteita ostaessani paikkamateriaalit mukaan ja varauduin siihen, että housuja pääsee usein paikkaamaan, mutta housut per päivä!?! Merkillä ei tunnu olevan asian suhteen paljon väliä, saa puhki niin puhkikulumattomat Lassiet kuin Jonathanit ja Reimatkin muista puhumattakaan. Itseasiassa Reimat tuntuvat säilyvän parhaiten, ehkä siksi, että niihin on helpoin saada paikkamateriaalia, joten mitä niitä nyt rikkomaan ;P Kurahousuissa on kohta enemmän paikkoja kuin alkuperäistä materiaalia ja kengät potkii piloille muutamassa viikossa. Paidoista on kaulukset tai hihansuut syöty rikki tai niihin on saatu ikuisia tahroja kivoilla kokeiluilla.
Edes toivoa vaatetuhojen nopeasta ohimenemisestä ei taida paljon olla. Ainakin tuo meidän 14 kohta täyttävä rikkoi housujaan vielä pari vuotta sittenkin ihan kunnon tahdilla ja vieläkin verkkareissa ja muissa urheiluvaatteissa tuppaa olemaan reikiä. Ja tämä hyväkäs tuhosi uudet kevätkenkänsä viikossa. Minä en edes ymmärrä, miten kengät voi saada varpaiden päältä rikki, mutta näköjään voi.
Ja ettei helpotusta olisi edes näköpiirissä, niin toinen meidän pikkutiitiäisistä, ikää 7 kk, kulutti juuri puhki ensimmäiset potkuhousunvarpaansa eli perässä tullaan. Minä ihan oikeasti en ymmärrä, miten joillain voi vielä jäädä kirpparillakin myytävää vaatetta lasten jäljiltä.
Kommentit (21)
En ole keksinyt ratkaisua, mutta saman haasteen kanssa kamppailen kaiken aikaa...
Eihän ole tarkoitus, että esim lenkkareilla potkitaan seiniä? Tai että polvilleen heittäydytään kuin maalivahti. Pelivaatteet ovat erikseen!!!
Sama lelujen kanssa. Meidän pojilla on isän vanhoja leluja edelleen priimakunnossa ja käytössä. Kun tulee vieraita, niin heti ensimmäiseksi joku poika heistä olisi jyräämässä viirut parkettiimme leikkiautoilla ja samalla hajottamassa yli 30 vuotta rulettaneita metallisia hienoja lelujamme.
Juu, pojathan voi tosiaan tuossa 3-5v opettamaan " kohtelemaan vaatteitaan paremmin" - no ehkä, jos haluaa kasvattaa nössöjä kuoropoikia, jotka ei osaa heittää palloa, saati potkaista sitä maaliin...
Tarkoitus ei ole opettaa lapsia varomaan liikunta- ja leikkivaatteitaan vaan leikkimään ja liikkumaan aktiivisesti ja vapaasti.
Vierailija:
Eihän ole tarkoitus, että esim lenkkareilla potkitaan seiniä? Tai että polvilleen heittäydytään kuin maalivahti. Pelivaatteet ovat erikseen!!!
Pallon potkiminen, syöksyminen, möyriminen, lätäkössä hyppiminen, kiipeily ja satunnainen kompurointi kuuluvat ilman muuta asiaan.
rekkaa vinhasti edellään. Toisen haalarin (lassie) rikoimme yhdessä kun poika meni luvatta talvella autotalliin ja päätti että lähtee ongelle... No siellä se sitten oli koukku takertuneena haalarin läpi taskun lähettyvillä. Pakko oli hakea sakset ja leikata se pois.
Mutta uskoisin että lisää on luvassa. Varsinkin tuo juokseminen ja kaatuilu kuluttaa haalaria.
Tytöllä on kaikki vielä pysynyt kunnossa mutta ikää onkin vasta 3.
Nyt oli Lassien G-Tech talvihaalari rikki paristakin paikasta talven jälkeen, ja Remun kevätvaatteet ovat sen näköisiä jo nyt, että syksyyn eivät kestä, joten pitäisiköhän minunkin alkaa panostaa tuohon paikattavuuteen. Tietäisikö kukaan, saako Lassieen tai Remuun samalla tavalla paikkakangasta kuin Reimaan?
ryömiköön, heilukoon, kiipeilköön, rämpiköön ja tutkikoon asioita niin paljon kuin haalari kestää! Jos ei kestä niin ostetaan uusi... Tai paikataan! Se on mun kohtalo! Olen iloinen siitä, että lapseni on touhukas kurapylly:) Meillä siis kaksi poikaa ja suurin osa vaatteista ei kestä pikkuveikalle enää. Nyt tänä vuonna keksin, että ostan kaksiosaisen puvun. Siis takki ja housut. Ja usein ne housut kuluu ensimmäisenä puhki joten selviän uusien ulkoiluhousujen ostamisella...
Kuopus, rauhallinen poika, mutta vasta alle kolmivuotias. Olenkin odotellut, milloin alkaa vaatteet kulumaan...
Ne kun on sopivat, niin varpaat pullahtavat saman tien läpi.
Mutta muuten ei oo kokemusta, meidän pojat on vähän pienempiä, ja näköjään ulkona aika rauhallisia.
Ja kirpparivaatteetkaan eivät auttaisi siihen pääasialliseen harmistukseen eli siihen, että ne housut joutuu paikkaamaan. Kyse on kuitenkin arki- ja ulkovaatteista, eikä se niin harmita, että niissä on paikkoja, vaan se, että jonkun (=minun) ne paikat niihin pitää askarrella ;)
" puhkikulumattomatkin" olen vain paikannut.
Vierailija:
saat sitten uudet tilalle.
4-vuotias hajottaa kaikki housunsa alta aikayksikön. Se on niin kova leikkimään autoilla, että sekä sisä- että ulkovaatteiden polvet ovat entiset viimeistään viikko käyttöönotosta. Olen ostellut kirppareilta, ettei niin harmita hajoaminen.
Ennen, kun oma oli vielä taapero, ihmettelin, miksi isommat pojat ovat aina niin epäsiisteissä vaatteissa, en ihmettele enää.
Mulla on kaksi poikaa joista vanhempi nyt eskarilainen ja toinen kolmevuotias. Kolmas lapsi syntyy kesällä. Jo aiemmin huomasin, että sisähousujen polvet kuluvat niin nopeasti rikki, ettei kannata kauhean kalliisiin merkkeihin arkivaatteissa satsata.... Hankin siis halppis-collegehousuja ja mitä halppiksempia löytyy niin sitä mukavampaa. Viimeisin löytöni: isolla kirppiksellä oli Vendin tehtaalta tulleita perus-coillegehousuja 2,90 kappale. Ostin useita =) Ei niistä pikkuveljelle kuitenkaan jää.
Vielä 4-vuotiaan käytöstä ulkovaatteita jäi seuravalla. Sittemmin olen huomannut, että tuo nykyeskarilainen räjäyttää uudet haalarit tai toppahousut varsin nopsaan. Polvet ja pylly ovat ensinnä rikki. Puhkikulumattomat kuluvat puhki. En kehtaa minäkään niitä tehtaalle lähetellä sillä mielestäni on mahdoton tehtävä tehdä puhki kulumattomia lasten ulkoiluvaatteita. Kuitenkin Lassien housut kestävät parhaiten menoa, se supratech-materiaali on niin paksua ja jäykkää että niitä meillä on paljon. Nyt sitä oli tajuttu laittaa myös lahkeidensuuhun viimeisimmässä talvipuvussa, sillä se on yksi paikka joka räjähtää hyvin nopeasti rikki.
Pikkuveli kolmevee tulee hyvänä kakkosena perässä: kun asioita täytyy tehdä isoveljen tahtiin, niin vaatteetkaan eivät säily ehjinä vaikka isoveikalta vielä tuon ikäisenä jäivät ulkoilutamineet ihan hyvinä säilytykseen seuraavaa varten.
Yritän ottaa asian lunkisti ja sillä lailla, että niitä vaatteita on kuitenkin pakko olla ja niitä on pakko ostaa. En osta kalliimpia vaan sellaisia järkevän hintaisia, jotta ei niin harmita kun niistä jää kerä lankaa. Alle vuoden käytetty Lassietec-haalari supratech-vahvikkein oli niin räjähtänyt, että siitä olisi voinut kätevä ompelija ommella lyhythihaisen toppatakin. Eli roskiin meni.
Kenkiä ei ole ihan kauheaa tahtia vielä tuhottu, mutta poikien serkku on nyt 12-vuotias ja hän mm. saattaa tulla joskus kotiin ilman kenkiä kun kengät ovat vaan unohtuneet jonnekin ja niitä ei enää ikinä löydy...
potkuhousut vaan vauvana sai hajalle.
kyllä minä vaan meinaan lähettää! Sillähän ne tuotteitaan mainostavat, että eivät kulu puhki, vaikka se minustakin on mahdotonta. Mutta täytyy heidän saada palautetta lupauksistaa. Eivät luvanneet uutta haalaria lähettää vaan korjata polvet, joten on se ihan ekologistakin.
Uusia taas en edes haluaisi tilalle, tuntuisi niin epäekologiselta. Meillä tuholaisia kaksi ja toinen vielä tyttö. Ikää 7 ja 5 vuotta.
Vierailija:
kyllä minä vaan meinaan lähettää! Sillähän ne tuotteitaan mainostavat, että eivät kulu puhki, vaikka se minustakin on mahdotonta. Mutta täytyy heidän saada palautetta lupauksistaa. Eivät luvanneet uutta haalaria lähettää vaan korjata polvet, joten on se ihan ekologistakin.
Jo pelkkä sotkun tekokin aiheuttaa sen, että vaatteita joutuu pesemään paljon, mikä tietysti etenkin ulkovaatteita kuluttaa aika paljon.