AMK-haku, koulutusohjelmat
Olen pähkinöinä haun kanssa. En tiedä, mihin koulutusohjelmaan hakisin.
Voisitteko ystävällisesti kommentoisa jotain näistä koulutusohjelmista/ammateista joihin koulutuksella pääsee? Mitä tahansa mieleen tulee. Ammateista, työllisyydestä, palkoista. Jos saisin ajatuksiani eteenpäin. Kiitos!
-kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma, tradenomi
-tietojen käsittelyn koulutusohjelma, tradenomi
-maaseutuelinkeinojen koulutusohjelma, agrologi
-sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi
Kommentit (23)
Periaatteessa monissa työpaikoissa on vs:nä sosionomi, jos ei ole paremmin koulutettua löytynyt työtehtävään.
Aika vähän on työpaikkoja juuri sosionomille, moniin tehtäviin halutaan juuri siihen kouluttautunut ihminen.
(mulla tietoliikenne, työnäkymät on ihan jees).
Vierailija:
Mä opiskelen tietojenkäsittelyä (tradenomi) toista vuotta. On oikein mukavaa. :) Ja työllisyysnäkymätkin on ihan hyvät, riippuen valitseeko tietojärjestelmät vai tietoliikenteen
(mulla tietoliikenne, työnäkymät on ihan jees).
Hei, kertoisitko enemmän? Joudun vaihtamaan ammattiani pakon sanelemana, harmittaa. Uusi ammatti on kuitenkin keksittävä.
Onko sinulla kuinka laaja pohja tietotekniikasta ennen opintoja? Olitko jo valmiiksi " guru" vai lähditkö ihan nollasta opettelemaan?
Minulla on vain perustietokoneen käyttötaidot, en esim. osaa mitään ihmeellisyyksiä.
Mitä tietoliikenteeseen suuntautunut tradenomi tekee työssään noin suurin piirtein?
ap
5
Vierailija:
Periaatteessa monissa työpaikoissa on vs:nä sosionomi, jos ei ole paremmin koulutettua löytynyt työtehtävään.
Aika vähän on työpaikkoja juuri sosionomille, moniin tehtäviin halutaan juuri siihen kouluttautunut ihminen.
Mikä tuo vs on? Onko todella noin, että sosionomille ei ole juuri sosionomille suunnattuja työpaikkoja? Voiko olla niin? No, eikö perhetyöntekijät yms. ole sosionomeja pääsääntöisesti?
Miinusta sosionomin työssä on mahdollinen vuorotyö ja huono palkka.
ap
Miten jakautuu työt amk ja yliopistopohjaisten alan työntekijöiden kesken? Onko kilpailua samoista paikoista?
ap
Vierailija:
Onko sinulla kuinka laaja pohja tietotekniikasta ennen opintoja? Olitko jo valmiiksi " guru" vai lähditkö ihan nollasta opettelemaan?Minulla on vain perustietokoneen käyttötaidot, en esim. osaa mitään ihmeellisyyksiä.
Mitä tietoliikenteeseen suuntautunut tradenomi tekee työssään noin suurin piirtein?
Opiskelen nuorisolinjalla. Muut opiskelijat ovat ovat max 25v (itse olen paaaaljon vanhempi :D), joten mulla on kyllä jonkin verran työkokemusta alaltakin. Muihin verrattuna olin aloittaessa vähän edellä, mutta nykyään ollaan samalla viivalla.
Meidän opintoihin on tänä vuonna kuulunut mm. digitaalielektroniikkaa, tietokonetekniikkaa, tietoliikennetekniikka, Ciscoa, tietoturvaa, verkon ylläpitoa, unixia. Viime vuonna oli yhteiset opinnot tietojärjestelmään suuntautuvien kanssa; ohjelmointia, talousmatikkaa, tietotekniikan matematiikkaa.. Ja sitten tietenkin kieliä. :)
Mitähän meille on lupailtu, että voitais valmistuttua tehdä... no esim. toimia tietoliikenteen sovellusasiantuntijoina, tuotepäällikköinä, ATK-vastaava ja tuki-, neuvonta- sekä ylläpitotehtävissä...
Täytyy vielä lisätä tähän, että tietojärjestelmiin suuntautuneilla on mun mielestä vielä paremmat työnäkymät, sillä koodareita tarvitaan aina. Mä vaan en osaa koodata, tulen paljon paremmin toimeen tietokoneen osien kanssa :D Ja musta tietoliikenne vaan on mielenkiintoisempaa.
Vaikka tulikin sellainen tunne, että ehkä ei tietokonejutut ole minua varten. Tuntuu että tarvitsisin kuitenkin liikkuvamman työn. Ei mitään urheilusuorituksia kuitenkaan, mutta en ehkä pystyisi koko päivää istuskelemaan ruudun ääressä. Ja sitähän se tietotekniikka juuri on :)
No, tärkeää on rajata nekin alat pois, mitkä eivät tunnu omilta. Minulla ei ole varaa valita tätä koulutusohjelmaa väärin. Pitäisi löytää se ala, jossa voisin työskennellä pidempään.
Olen 31-vuotias, joten hitusen vanhempi minäkin kuin suurin osa nuorisoasteen opiskelijoista. Aikuispuolelle usein kuitenkin vaaditaan alan perustutkinto, joten ovet sulkeutuvat minulle.
Toivottavsti saat hyvän työpaikan valmistumisen jälkeen *onnenpotku*!
ap
täälläpäin kirjastoalalla on tosi huono työllisyytilanne. Työllisyyskatsauksia ja ennusteita löytyy mol. fi -sivujen kautta, te-keskusten sivuilta ja opetushallituksen sivuilta oph. fi. Myös avoimia työpaikkoja ja niiden vaatimuksia katselemalla saat paremman kuvan kuin täältä.
Ammeteista tietoa ja linkkejä liittoihin (palkkaus yms.) löytyy ammattinetti. fi -sivuilta.
t. työkkärin täti
Ala on todella mielenkiintoinen!! Luulen myös, että työllistyminen voi olla suht helppoa, sillä ala on myös suht ' kriittinen' nykyään. Tieto on valtaa. Tieto on pääomaa ja rahaa. Yritykset alkaa tajuta, että tiedonhallinta on erittäin tärkeää nykyajan bisnesympäristössä.
Veikkaan että liiketalouden tradenomi on vahvin työmarkkinolla, mutta eiköhän tietopalveluihin erikoistumiseenkin kuulu liiketaloutta sen verran, että voit valita työpaikan aika laajalta sektorilta.
Ensinnäkin oikean alan löytämiseen, sitten kouluun pääsemiseen ja lopulta työpaikan löytämiseen.
15, kiitos vinkeistä! ammattinetti on tuttu paikka. Sielä löysin informaatikon haastattelunkin, joka sai ajattelemaan tuota kirjasto- ja tietopalvelualaa.
16, kertoisitko vielä lisää?
Minkälainen on tyypillinen päiväsi? Entä palkkaus?
Olisin kiinnostunut nimenomaan yritysten ja järjestöjen tietojenhallinnasta, en niinkään kirjastontätin työstä.
Liiketaloutta on tutkinnossa ilmeisesti ihan kiitettävästi. Ja ainahan sitä voi poimia lisää opintojen mausteeksi :)
Kiitos teille!!! Perjantaina on aika ammatinvalinnanohjaajalle ja hakutoiveet pitäisi olla selvillä.
ap
Mikä on ammattinimikkeesi? Voitko kertoa enemmän, minkälaisessa paikassa olet töissä? Yritys, järjestö...?
ap
Palkka on huono : ) Mutta en yleistäisi sitä koko alaan. Yrityksiä on niin monenlaisia.
Työ on tosi paljon asiakaspalvelua. Asiakkaita on sekä ulkoisia että sisäisiä ts. autamme tosi paljon oman firman työntekijöitä milloin minkäkin tiedon haussa tms ongelmissa. Arkistointi on osa työtä - melko tylsää ja rutiinia, mutta tässä työssä oppii tajuamaan arkistoinnin tärkeyden. En nyt oikein tiedä mitä kertoa... : ) Mitä haluat tietää?
Jos et varsinaisesti halua kirjastotyöhön, niin voisitko kuitenkin harkita liiketaloutta ' pääaineeksi' ? Siis onko harkitsemasi koulu sellainen, jossa voi vapaasti valita sivukursseja. Jos tutkintonimikkeesi on liiketalouden tradenomi ja lisänä olet lukenut tietopalvelujuttuja... ehkä jopa tehnyt lopputyön tietopalveluista, niin työllistymisnäkymät on varmaan aikas hyvät...
Vierailija:
Palkka on huono : ) Mutta en yleistäisi sitä koko alaan. Yrityksiä on niin monenlaisia.Työ on tosi paljon asiakaspalvelua. Asiakkaita on sekä ulkoisia että sisäisiä ts. autamme tosi paljon oman firman työntekijöitä milloin minkäkin tiedon haussa tms ongelmissa. Arkistointi on osa työtä - melko tylsää ja rutiinia, mutta tässä työssä oppii tajuamaan arkistoinnin tärkeyden. En nyt oikein tiedä mitä kertoa... : ) Mitä haluat tietää?
Kirpaisisiko kertoa, miten huono palkka on? Alle kahteen tonniin olen asennoitunut, mutta kuinka paljon alle? Varmasti niin on, että palkkahaitari on laaja työpaikasta riippuen.
Tuo jo kertomasi kuulostaa mielenkiintoiselta!! Olen aina ollut sellainen, joka haluaa vängällä auttaa ja neuvoa muita jos jostain jotain tiedän. Arkistoinit on varmaan pidemmän päälle tylsähköä, mutta pieksee monen muun homman mennen tullen. Ja jääpä tilaa ajatella tyhjänpäiväisyyksiä käsien liikkuessa :)
ap
Voitko kertoa jotain miehesi työstä? Minkä tyyppisiä asioita tekee? Onko yksityisyrittäjä vai onko hänellä palkollisia?
ap *imee nyt kaiken tiedon irti* :D
Vierailija:
Jos et varsinaisesti halua kirjastotyöhön, niin voisitko kuitenkin harkita liiketaloutta ' pääaineeksi' ? Siis onko harkitsemasi koulu sellainen, jossa voi vapaasti valita sivukursseja. Jos tutkintonimikkeesi on liiketalouden tradenomi ja lisänä olet lukenut tietopalvelujuttuja... ehkä jopa tehnyt lopputyön tietopalveluista, niin työllistymisnäkymät on varmaan aikas hyvät...
Hmm.....mjoo, miksei. Täälläpäin tuntuisi iolevan helpompi päästä opiskelemaan juuri kirjasto- ja tietopalvelua kuin liiketaloutta. Lukion päästötokarin keskiarvo on huono...ja työkokemuspisteitä (mitä minulla on rutkasti) ei oteta huomioon kuin rajallisesti ja vasta pääsykokeisiin pääsyn jälkeen.
Mutta olen valmis ottamaan lisäopintoja mistä ikinä saan. Avoimesta amk:sta, avoimesta yliopistosta....vaikka oikeastakin yliopistosta joskus :) Kun ensin selviäisi suunta, mitä kohti pyristelen ja pääsen alkuun, jatkosumplinnat ovat jo huomattavasti helpompia.
ap
Palkka on 1850egee/kk (huokaus). Jos olet pk-seudulla ja pääset töihin johonkin isompaan firmaan, niin helposti pääset yli 2000/kk.
Kuulostat kyllä ihan tietopalvelijalta : )). Mullakin parhaita päiviä on just ne, kun kysytään jotain ihan älytöntä. Sit vaan tietokannat raksuttaan, arkistoa penkomaan ja google käyntiin (se on muuten yllättävää, miten paljon työelämässä on ihmisiä jotka ei osaa hakea netistä tietoa). Se on just parasta kun voi asiakkaalle antaa vastauksen lisäksi vielä vähän lisätietoa.
Vierailija:
Palkka on 1850egee/kk (huokaus). Jos olet pk-seudulla ja pääset töihin johonkin isompaan firmaan, niin helposti pääset yli 2000/kk.Kuulostat kyllä ihan tietopalvelijalta : )). Mullakin parhaita päiviä on just ne, kun kysytään jotain ihan älytöntä. Sit vaan tietokannat raksuttaan, arkistoa penkomaan ja google käyntiin (se on muuten yllättävää, miten paljon työelämässä on ihmisiä jotka ei osaa hakea netistä tietoa). Se on just parasta kun voi asiakkaalle antaa vastauksen lisäksi vielä vähän lisätietoa.
Vaikuttaako palkkaukseesi se, että sinulla ei ole alalle koulutusta? En asu pääkaupunkiseudulla. Tietysti kohtuullinen palkka olisi mahtava juttu, mutta palkkaa tärkeämpää on kuitenkin työn sopivuus. Työikää on kuitenkin yli 30 vuotta jäljellä...ja osa ammateista on minulta diagnoosin jälkeen rajattu pois. Niistä on valittava, mitä voi tehdä.
Luulen, että olisin tietopalvelija, joo :) Olen sitä lajia, joka marketissakin kysyy eksyneen näköiseltä mummolta : " mitä etsitte, voin ehkä auttaa, käyn tässä kaupassa aika usein" :D Ei vitsit...joo, sellainen minä olen. Tunnistan tuosta tekstistäsi itseni, voin kuvitella, että on palkitsevaa löytää asiakkaan etsimä tieto.
Jaa-a, olisikohan se oma ala löytynyt? Aika mahtava tunne. En ole tähän mennessä ollut näin innostunut mistään alasta, ja olen miettinyt näitä opiskelujuttuja jo pitkään. Tänä aamuna vasta silmäni avautuivat tuolle tietopalvelualalle. Olin aiemmin sen aina jostain syystä ohittanut koulutusohjelmia selatessani.
Olen käynyt ammatinvalinnan ohjaajalla kevään mittaan kai 3-4 kertaan, testejä on tehty vinot pinot. Kysäisenpä häneltäkin perjantaina, ettö plaraa niitä testejä, mitä arvelee tästä alasta minulle.
ap
ei ainakaan ole kovin hyvät työllisyysnäkymät, jollet omista kotitilaa. Järjestöjen yms. paikat menevät ennen kuin tulevat julkiseen hakuun. Koulutus itsessään on monipuolista, mutta käytännön kokemusta koulunpenkiltä et saa oikeastaan ollenkaan, ja näin ollen täysin kaupunkilaislähtöisen/työkokemusta maatalousalalta vailla olevan agrologin ammattitaito voikin olla valmistuttuaan vähän heikonlainen ainakin esimerkiksi neuvojan työhön.