~*~*~*~Heinähelistimet huhtikuussa~*~*~*~
Missäs kaikki luuraa kun ei huhtikuun pinoa vielä löytynyt????
Edellisen kuun pino
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12576171&p=3&mpage=1&tmod…
Täällä ollaan muutettu omaan kotiin. Viime lauantaina kamat lähti Helsingistä kohti Liperiä ja nyt ollaan asetuttu taloks. Tosin kaikki tavarat on vielä hyrskyn myrskyn. Mutta on tää ihanaa.
Miskalle sitten muuton yhteydessä puhkeili urakalla hampaita. Kaks tuli kerralla eteen ylös toinen ja sit alas jo kolmas hampi. Ylös eteen on vielä tulossa toinen hammas ja saa nähhä ilmestyskö sinne alas se neljäskin tässä vauhilla. Muuten pieni mies on nauttinut kun on lääniä missä pärtsäillä kävelytuolillaan. ;o)
Tässäpä näin pikasesti meijjän porukoitten koneelta, kun meillä ei yhteydet toimi.
Aurinkoisia kevätpäivä kaikille!!!!
Sonteri ja Miska lähestyy 9kk ja masuasukki rv6+1
Kommentit (26)
Meillä on maitolakko nyt ohi, onneksi (ainakin toistaiseksi...). Se meni jo siihen, että maito piti lipittää lusikalla Jannan suuhun... Sitte kokeilin varsin, ottaisko pullosta, niin alkoikin juomaan siitä. Tuttipullolla siis mennään nyt, vaikka osais kyllä nokkamukista juua, mutta siitä ei kelpaa. Vaihtoehdot oli siis lusikka ja pullo, pullon valitsin :). Nyt Janna ei sitte söis maidon lisäksi muuta ku puuroa ja hedelmäsoseita. Mitään liha- eikä kalaruokaa ei oikeen haluais. Itkun kans syö :(. No, jospa tuokin menis ohi.
Yöt on meillä kyllä tosiaan parantuneet tisuttelun loppumisen jälkeen. Ennen saatto herätä huutamaan kolme-neljä kertaa yössä, nyt herää kerran tai ei kertaakaan. Mutta nyt kun ei heräile yöllä, yöunet jää monesti alle 9 tunnin, joka ois Jannalle hyvä määrä. On sitte jo kymmenen jälkeen valmis päiväunille.
Tämmöstä meille tänään.
Rousku ja Janna, 9kk ja 2 päivää
missäs kaikki luuraakaan? =)
millaste: hyvin te pärjäätte sekä äiti että pieni kun alkaa työ ja hoito=) Tsemppiä ja nauttikaa viimesistä äloma päivistä!!!
KR: Hyvä että Jannan maitolakko on jo ohitse. Teillä neiti nukkuukin sit oivallisesti yöt jos vaan kerran herää korkeintaan. Tutin annollako selviätte? en nyt muista :( Meillä Rasmus herää sen kaks kertaa(maitoo ottaa molemmille kerroilla:( ) ja pääsääntösesti kestää unet 10-11tuntia, eleensä just kybä.
Aamu alkaa meillä nykyään kuudelta:/ Olenkin aatellut myöhästyttää tunnilla yöunille menoa, jos vaikka seiskaan saatais siten nukkua. Ei vaan meinaa onnistua tuo siirtoo kun kolli on jo heti 7 jälkeen ihan väsy eli 8lta viimestään on unilla. Jos sais myöhästettyy iltapäivä unia niin jaksais valvoo sinne 9. Tänään saa nukkua kolmannet tirsat heräs nimittäin jo puol 3 ipunilta...
Uusimmat mitat oli:
tasan 9kg ja 73,5cm. kk päästä uusi aika:)
Aurinkoisia päiviä kaikille:)
-T-
Tirppis: Janna ei tuttia oo ikinä huolinut, vaikka nyt pullosta syökin, mutta sillle tavalliselle tutille ihan pienenä yökkäs ja sitte isomapana ku kokeiltiin, pukkas kielellä suusta, leikki sillä ja pisti ite suuhun miten päin sattuu :). Yöllä jos herää itkemään, eikä itku kohta lakkaa, menen sängyn viereen ja siltitän vähän aikaa, sillä yleensä rauhottuu. Jos ei rauhotu, oon ottanu viereen, johon nukahtaa ja sitte siirrän omaan sänkyyn. Jos mies on jo noussu, niin sitte Janna saa nukkua mun vieressä loppuaamun. Jannalla tosiaan on 9 tuntia yön maksimipituus yleensä. Tällä viikolla yhesti nukku vähän enemmän, mutta nuo yöt on harvassa. Aina Janna on tullut toimeen aika vähällä unella. Nykyään unta tulee vuorokaudessa enää vähän alle tai päällee 12 tuntia. Kuinkahan nopeasti tuo unen tarve vähenee??? Välillä mietin, että kohta tyttö taitaa jo pärjätä vähemmällä unella ku äitinsä!??!??! No, toivottavasti ei kuitenkaan ;).
Meillä on Jannalla nyt joku super-oppimisvaihe. Parin päivän sisällä on oppinut istumaan kunnolla tuetta, saattaa istua jo melkeen puoli tuntia kaatumatta. Sitte pääsee jo ihan vähän eteenpäin mahallaan ja konttausasentoon koittaa nousta. Sanan lamppu tunnistaa. Kun kysyy, missä lamppu, katsoo lamppua :). Ja sitte yks kiva juttu: Janna osaa yhdistää taputtamisen lauluun " Jos sul lysti on" . Oon leikkinyt Jannalle tätä laulua, ja nyt, aina kun sen laulun alkusoitto kuuluu, Janna alkaa taputtaa! :) Muille lauluille taputtaa tosi harvoin , tälle yhdelle aina.
Nyt neitille iltamaito ja nukkumaan.
Rousku ja pikku- J
viimeinen täysi ä-loma viikko on alkanut.. ensi viikolla alkaa työt.. onneksi vasta perjantaina..
meillä on nukuttu taas huonommin, viime yönä herätti varmaan viisi kertaa ja kaikkeist rassaavinta on se ku herää 15min tissinannosta uudestaan ja sitte ei saa millään enää nukahtamaan.. aamutki on aikaistunut, nykyään poika herää klo 8 tai vähä ennen ja ei enää nukahda.. aiemmin sain sen torkkumaan ysiin tai puol 10 tissillä.. toivotaan että poika tajuaa nukkua paremmin ku mul alkaa työt muuten voi olla väsynyt työntekijä...
perjantaina oli 9kk neuvola, mitat oli 8980g ja 72,5cm, pituus oli hyvä mutta paino meni vähä alas käyrällä.. flunssa varmaan vaikutti.. allergiatestin tulokset näytti että kananmuna saattaa olla yksi ihottuman syy.. mistäköhän poika on sitä saanut?! en oo antanut ku purkkiruokia ja niissä ei ainakaan lue et ois munaa..
joo huuto yltyy.. poika ei oikein viihdy yksikseen lattialla.. ja sylissä vaan yrittää tuhota kaiken mihin yltää.. puuh..
millaste ja poika 9kk ja 2pvä
Heinikset on vähän hiljaisia näin heinäkuussa...taitaa olla vauvoilla nyt se ikä että äideillä on kädet täynnä töitä;)
G:Kysyn heti alkuun vauvojenne maidon saannista ja kannastanne siihen kuinka tarkkaan pitää pitää huoli siitä että saa suositusten mukaisen määrän?
Laitan tässä vähän neuvolakuulumisia, Käytiin jo pari viikkoa sitten, eipä ne strategiset mitat ole kuitenkaan paljoa kerenneet muuttua:
-Ikä 8kk 1vk
-paino 7035g (pikkanen poika!)
-pituus 71,2
-pipo 43,5
Joel seisoo tukea vasten ja liikkuu tukea pitkin lyhyitä matkoja. Konttaa, mutta kun pitää mennä lujaa,valitsee vielä ryömimisen. Oppi tänään menemään istuamaan itsekseen lattialla. Jokeltelee tä-tä, mam-mam-mam. äiti on ÄTÄ! Sitä huudetaan varsinkin kun suututtaa. Nälkä on mammammam.
Ruokaa meillä menee tosi paljon. Aamulla ensin maitoa, sitten 2 dl puuroa. Lounaaksi iso purkkiruoka/ esim. 2pottua, porkkana ja lihaa, välipala+ maitoa, joskus vielä ennnen päivällistä kasvissose, päivällinen iso liha-ateria, illaksi 2 dl puuroa.
Kyllä tuntuu että tolkuttomia määriä noin pieneen menee, mutta kyllä kulutuskin on aika suuri. Meillä nukutaan vielä 3 unet, yhdet pitkät ja kahdet lyhyet.
Kävimme siellä Lapissa Ylläksellä viikko sitten. Lunta oli sikana, Joelkin laski pulkalla ja oli rinkassa isin selässä kun isi hiihti murtsikkaa. Meidän esikoinen lasketteli jo ihan ite, ikää 4v! Lennot Joelin kanssa meni tosi hyvin, kyllä oli matkustamisvaihtoehdoista paras vaihtoehto!
Tämä oli nyt vähän omanapaista;) kirjoitelkaahan kuulumisia;)
J.E.P ja Joel 8,½kk
Sonterille ja perheelle ONNEA UUTEEN KOTIIN!!
Niin se vaan aika rientää, huhtikuu ja virallinen viimenen äippäloma kuukausi. Mullahan viimenen älomapäivä on 29. En voisi kuvitellakkaan vielä silloin töihin palaavani! Töihinhän olin palaamassa kokopäiväseksi elokuun11, mutta soitin ja kysyin voisinko tehdä vaan tuntitöitä en raaski vielä viedä hoitoon! Ja sehän onnistuu! IHANA! Lapset siis saa olla kotona vielä ainakin tän vuoden loppuun. Teen töitä niin paljon kuin miehen vuorot/unet antaa myöten! =) Eikä tarvii sitten kitkutella ihan minimi rahoillakaan!
Muutapa uutta meidän elämään ei kuulukkaan:) R on kovasti koko ajan liikenteessä=) Seistä jöpittää koko ajan ja nyt oppi vihdoinkin laskeutumisen salatkin. Harvoin ja hartaasti kuitenkin tätä taitoaan näyttää..Laatikoita on kiva availla.
Aurinkoista viikonloppua kaikille!!
Tirppis ja R
Onpas täällä hiljaista... No ei kyllä oikeen oo mitään uutta kirjotettavaa, että lyhyeksi jää mun juttu.
Sonterille ja perheelle onnea uuteen kotiin!
Janna on viime aikoina heräilly 8- 9 tunnin yöunen aikana 3-4 kertaa. Ei nuku ite uudestaan, pitää silittää tai antaa tissiä. Viime yönä sitte nukkui 9 tuntia, eikä heränny ku kahesti, illalla melkeen heti kun oli nukahtanu. Nukku helposti uudestaan ku vähä kävin vieressä, sitte nukku jopa puoli kuuteen asti, söi ja nukku vielä kaheksaan. Onneksi on näitä vähän parempia öitäkin välillä.
Nyt kyllä pitää lähtä antamaan neitille ruokaa ja sitte viiä ulos nukkumaan.
Rousku ja Janna, ens viikon sunnuntaina jo 9 kk
moi, huhtikuu ja aurinko paistaa ;)
mullakin töihinlähtö häämöttää.. 28. pv on viimeinen äippälomapäivä ja pomo suunnitteli että laittais mut jo vapuksi töihin.. kiva aloitus, heti vappuruuhkaan melkee vuoden tauon jälkeen .. tuntuu kyllä pahalta mennä töihin ja jättää poika toisten hoitoon.. tuli ihan huono äiti-olo ku työkaverit sanoi et " mitä sä nyt vielä töihin tuut.. me oltiin kotona siihe ku lapset meni kouluun.." mutta ku rahat ei kasva puussa niin pakko mennä.. ja asuntoon meni kaikki säästöt..
me käytiin pojan kanssa viime viikolla verikokeessa : allergiatesti, oli aika outoo että näin pieneltäkin otetaan verikoe käsivarresta.. vaikeeta se suonen etsiminen olikin ja kolme ihmistä sai pidellä poikaa että saatiin veret putkeen.. toivottavasti verikokeesta selviää mikä aiheuttaa atooppisen ihottuman.. inhottavaa tää arpominen, nytki ollaan taas viljattomalla kokeilulla..
naapuri tulee..
tänään on sitte viimeinen äippälomapäivä.. ;( täytyy sanoo että älyttömän nopeasti aika on mennyt, melkein vuosi oltu kotona ja tuntuu ku vastahan mä jäin töistä pois.. ei kyllä yhtään huvittais töihinmeno mutta pakko kun ei oo sitä rahaa.. onkos kukaan muu jo töissä tai menossa kesällä töihin?
J.E.P. poikasi on todella pikkuinen mittojen perusteella, mä luulin että meijän poitsu on pienimmästä päästä 9kg/72,5cm (9kk) mutta on niitä sitte vieläkin pienempiä :)
meilläkin tulee mammammaa (tarkoittaa mammaa tai syliin), annaannaa (anna), ja tietty äiti ja isi.
mä en kyl seuraa paljon poika syö enkä välitä suosituksista(en ees tiiä niistä). syö mitä syö.. välillä enempi välillä vähemmän..tarjotaan niin kauan ku kevyesti menee, joskus se on 2 purkkii ja joskus vain puoli purkkia.. sitte seuraaval syötöllä enemmän..
nyt tuntuu taas ruoka maittavan, aamulla menee tetra puuroa ja päivällä kahta purkkia.. yhes vaihees ei menny aamuisin juuri mitään..
joo, nyt poika hermostuu.. hauskaa vappua !!
.
Maitomääristä: Meillä kun tuo imetys vasta loppui, niin oon laittan ut ylös minkä verran maitoa menee. Janna juo päivässä n. 550-750 ml korviketta, nuin paljon tosiaan vaihtelee tuo määrä. En oo ihan varma, mikä suositus on, mutta eikös sitä vähintään 5 desiä pitäs mennä. Jos jäis sen alle useampana päivänä, niin sitte alkaisin lisäämään korvikejauhetta ruokaan. Tehtiinkin niin sillon kun Jannalle ei maito kelvannu moneen päivään ollenkaan.
Meilläkin on aika kevyt pirpana, mutta on kyllä tyttö, en tiiä, onko tytöt yleensä poikia kevyempiä. Meillä on ollu viimeksi 8 kk neuvola, ja Janna painoi sillon 7570 g (pituus 72,1). Tuntuu kyllä tulleen imetyksen loppumisen jälkeen painavammaksi! Epäilen, että vois painaa jo 8 kiloa. Seuraava neuvola on 16.5. Sitte näkee, paljonko on tullu kahessa kuukaudessa lisää.
Janna on alkanut ryömimään, jee :)! Tosiaan menee jo muutaman metrin matkoja suoraan eteenpäin, kyllä sitä on ootettukin. Kyllä se vaan niin on, että lapsi lähtee liikkeelle sitte, ku on siihen valmis.
Jannalla ei tuu vielä sanoja, vaikka ymmärtääkin jo jonkun verran puhetta. Yhessä välissä höpötti " äit- tii" , mutta ei kyllä mua tarkottanu sillä, kunhan vaan laitto tavuja peräkkäin. Voi kyllä olla, että yrittää sanoa lamppu, kun viisaa sormella lamppua, ja sanoo " pä- ppu" :). Mutta sanoo kyllä sitä joskus, kun ei kato lamppuun päinkään.
Rousku ja Janna
Tervehdys meidänkin suunnalta pitkästä aikaa!!
MaitoG: Lopetin imetyksen nyt n. viikko sitten kokonaan. Sitä ennen mentiin n kuukausi pelkällä yhdellä yöimetyksellä, että vähiin oli käynyt. Nyt yöt ovat paljon rauhallisempia. Herää ehkä n klo. 5-6-7 jolloin olen antanut pullosta korvike-velli yhdistelmää. On tosi huono pelkkää maitoa juomaan. En ole ollut tarkka tuosta suosituksesta 5 dl per vuorokausi. kyllä meillä varmasti toisinaan jää alle sen. Puurot teen aina maitoon ja annan jugurttia välipaloiksi ja jälkkäreiksi.
Mitäs uutta muuta...no kovin koittaa jo konttaus asentoa ja nousemista, osaa " käskystä" taputtaa ja heiluttaa. Pieni se on meidänkin tyttö. Toukokuun loppupuolella on 10 kk neuvola. Veikkaan että n. 8 kg painais tyttö nyt. (9 kk 1 vko) Apua miten se aika kuluu näin nopeesti!!!
Ketäs siellä Lapissa oli ollutkaan JEP vai? Miten teidän matka/lennot meni? Olen nimittäin lähdössä kahdestaan vauvan kanssa Leville tässä toukokuussa. Lennetään eka täältä kotiseudulta Helsinkiin ja sitten Helsingistä yhdellä välilaskulla Kittilään. Nousuja ja laskuja tulee siis 3. Kerroppa miten teillä meni ja anna vinkkejä jos tulee mieleen? Mielenkiintoista kaksistaan vauvan kanssa saada tavararumba toimimaan. Rinkan ajattelin ottaa ja tietty sitten rattaat ym. ym.
HYVÄÄ VAPPUA!!
bb
Itse en ole kirjoitellut paltsalle juuri pojan syntymän jälkeen...
Oli mukava lukea kuulumisia pitkästä aikaa.
Täällä Rasmus (17.7.2007) kovasti yrittää kontata, nousta seisomaan. Kovasti höpöttää :)
Onko muille heinäkuisille tulossa uutta vauvaa? Sain itse perjantaina tietää odottavani lasta... viikkoja vauva.fi-laskurin mukaan olis 7.
Skye85: Teidän pojalla vallan mahtava syntymäpäivä sekä nimi;) !!
T: toisen Rasmuksen(17.7.07) äiti =)
nyt ei muuta kerkiä=)
tirppis
ILOISTA VAPPUA KAIKILLE! Me lähdemme nyt vappupallon ostoon!
bb
Gallup: Ei olla siirretty omaan huoneeseen, koska jopa omassa sängyssä nukkuminen tuottaa Venlalle tuskaa. Tarkoituksena olisi kyllä tässä lähitulevaisuudessa sänky siirtää omaan huoneeseen. Me siis nukutamme kyllä omaan sänkyyn, mutta n klo 01 herää ja siirrän mein viereen. Paljolti kyse siitä etten itse jaksa tassutella.
Meillä levottomat ja huonosti nukutut yöt jatkuu. Ne alkoi siinä puolenvuoden tietämillä ja jatkuu edelleen. No itse asiassa viime yö meni suht mukavasti. Syö tissiä 1-3 kertaa yössä. Kääntyilee, vääntyilee. Nauraa, itkee. Varmaan itse on ihan unessa...mutta äiti ei.
Mä oon kanssa menossa Venlan kanssa Lappiin tässä toukokuussa. Kyselinkin tuolla yleisellä puolella vinkkejä junamatkusteluun. Lähdetään ihan kahdestaan yöjunalla makuuvaunussa tampere-kolari. Perillä on sitten mun sisko, joka on mennyt sinne jo aiemmin. Pikku kiva extreme matkailu!
Hei, oletteko muuten tietoisia linja-autossa matkaamisesta. Että voiko vaan olla sylissä tämän ikäinen. Eihän mitään istuinta/kaukaloa tarvita. oudumme nimittäin LApin reissulla myös bussilla ajelemaan.
Mitäs muuta: no hampaita edelleen ne 2 alhaalla, kovin ryömitään, ei kontata, eikä nousta. Ruokaa maistuu ja iloinen tyttö on.
bb
Millaste: mull aoli samanmoinen huonoäiti-olo keskarin aikaan. Menin töihin kun tyttö oli 11k. Kaikki jopa päiväkodissa puhuivat tyyliin että mitäs nyt jo töihin tuut! Silloin en ees tajunnu miettiä tuntityövaihtoehtoja, vaan oli pakko mennä töihin, oltiin just ostettu oma asunto. Ntkin olisi ollut pakko mennä ellen olisi saanut tehdä keikkahommaa! Toivottavasti verikokeiden tulokset antavat selvyyttä pojun atooppiseen ihottumaan.
gallup: meillä Rasmus on nukkunut siskon kanssa omassa huoneessaan jo tammikuun alusta. Välillä menny paremmin toisinaan saa käydä useemmin. Nyt ajattelinkin pitää vähän unikoulua ja yrittää päästä yöpullosta eroon!
J.E.P:lle jaksuja yöhulinoihin! Toivottavasti ne pian helpottuu! Turvallista ja mukavaa matkaa teille!
BB: kokeilkaa jospas nukkuisitte kaikki peremmin jos Venla nukkuisi omassaan. Ihan vaan vaikka yö kaksi alkuun. Meillähän auttoi R:n ja meidän uniin siirto. Tai ainakin vanhempian(äidin) en herännyt joka kyljen kääntöön ja ähinään. Toivottavasti teidänkin yöhulinat helpottuu pian! Jospas V näkee niin paljon unia että vaikuttaa levottomasti uniin? Kertaa päivän tapahtumia vielä yölläkin.
Minä lähden ekaa kertaa " viihteelle" ensi tiistaina=) Menen kaverin kanssa leffaan ja kahville/syömään johonkin. Tulee se P.S. Rakastan Sinua leffa, olen sen kirjana lukenut ja oli aivan ihana, joten pakko mennä mielenkiinnosta katsomaan millainen leffa siitä saatu aikaiseksi! Kesällä menen sitten ihan oikeasti viihteelle jahka terassikausi alkaa(ja paino pudonnut..eli voi mennä kyllä siis sen takia seuraavaan kesäänkin ;) )
Meille ei kummempaa kuuluu, Rasmus ottaa muutamia haparoivia askeleita tukea vasten. Kovin itsepäinen kaveri osaa olla. On kuin variksen poik asuu aina auki kun näkee että joku syö jotain:) Ollaan testattu luonnon jogurttia ja viiliä, ihan hyvin uponneet, eikä onneksi reaktioitakaan ole tullut.
Nyt kuuluu partsilta ääniä, mentävä on.
Sateisin terkuin: T
Juur tultiin muskarista ja ajattelin muutaman sanasen kirjoitella. L on 9kk ja iloinen vesseli... paljon ääntelee, ymmärtää muutaman sanan mutta ei sanojen tapailua. Ryömimällä poika etenee ja harvakseltaan alkanut nousta seisoma-asentoon.
Hampaita pojalla on kaksi alhaalla ja 4 ylhäällä; olen alkanut siirtä asteittain samaan ruokaan muun perheen kanssa-- kaupan soseita ei hän syö ja kova kiinnostus samaan ruokaan kun meillä muilla joten olen jättänyt suolan pois L annoksesta ja vasta sitten suolannut ja maustanutkin jos enemmän mausteita ruokaan tulossa. Hyvin maistuu. On meillä pakkasessa " varmuusvarasto" jos laitetaan jotain sellaista mikä ei 9kk vielä käy.
G tuosta nukkumisjärjestelyistä. Meillä ollaan juuri päästy nuosta yösyönneistä eroonkovalla työllä ja jokusen yön L nukku jo hyvin mutta.. se mutta kun nyt niin kova liikkumisinto että yöllä herää alvariinsa joko seisomaan tai sitten muuten on niin solmussa pinniksessä että saa olla auttamassa miestä jatkuvasti.. Muuten sanoinkin jo miehelle että jos L siirtyis omaan huoneeseen mutta en nyt jaksa alkaa juosta toiseen huoneeseen ennenkuin miehen uni hiukka rauhoittuu.
Kesä se tulla jolkottelee ja meillä alkaa kalenteri olla jo tosi täynnä kaiken maailman juttuja että ohjelmaa pukkaa.. ensi su menemme koko perhe sirkus Finlandiaan- olkoon se sitten virallinen kevätkauden avaus!
Beebebeebe taisi kysellä matkustamisesta.. en osaa auttaa tuossa bussilla liikkumisessa.
Kevätmieltä kaikille toivovat persilja ja L.
Sonterille hurjasti onnea uuteen kotiin ja uuteen odotukseen. Nopeasti sait tärpin!
Millastelle piti sanomani onnea työn alotukseen.. ja onnea allergiaselvittelyihin..Meillä esikoisen atopian takaa ei koskaan löytynyt allergia-altistajaa.. iho onkin nyt vanhempana pysynyt hyvänä joskin rasvoja kuluu.
Persilja taasen
missä heinäkuiset luuhaa.. pino putoaa ja putoaa..
tylsää ku sataa vettä kokopäivän.. poikakin on jotenkin väsyneenpi ku normaalisti.. (äiti myös)
työaloitus lähenee ja lähenee.. vähä on ruvennut hirvittää, miten me selvitään.. mulla taitaa olla vaikeempaa ilman poikaa ku toisinpäin..
tuntuu ku pitäis tehä miljoona asiaa ennen töihinmenoa.. kaikki kaverit pitäis tavata ja kerhoissa käydä vieläkun voi..
harmi vaan että pojalla on sitkeää nuhaa niin ei viittisi käydä räkäsenä missään..
nyt täytyy mennä..
millaste ja poika kohta 9kk!