Atoopikon vältettävät ruoka-aineet?!
Elikkä noin lyhyesti, mitä ruoka-aineita tulee atoopikon välttää? Kaakao on ainakin yksi!
Kommentit (8)
Jos itse huomaa joidenkin ruoka-aineiden ärsyttävän ihoa, niin varoo sitten niitä. Itselläni ne ovat koivun siitepölyn ristiallergeenit, mutta se johtuu siitepölyallergiastani, ei atopiastani.
Just vedin ison lasillisen kaakaoo ihan hyvillä mielin ja atoopikko olen. Mulle ehkä sitrushedelmät pahimpia suurina määrinä, muista ei tuu mitään.
näiden poisjättäminen voi auttaa.
Meidän 4veen iho oli tosi pahassa kunnossa, tehtiin allergiatestit. Tulos: ei allerginen millekään.
Lääkäri kehotti kuitenkin välttämään näitä eniten allergisoivia aineita, (otsikon lista). Tulos: tosi hyväkuntoinen iho. Otettiin sitten pikkuhiljaa muna ja tomaatti takaisin ruokavalioon ja iho edelleen hyvä. Kaakaota ja sitruksia ei edelleenkään saa.
JOS jotain välttämiskokeiluja lähtee tekemään, kannattaa pitää oirepäiväkirjaa. Jättää ruoka-aineita pois 1-2 viikon ajaksi, jonka jälkeen kokeilla niitä yksi kerrallaan takaisin ruokavalioon, edelleen oirepäiväkirjaa pitäen. Jos välttäminen ei paranna iho-oireita tai jos iho-oireet eivät pahene kun ruoka-aine otetaan uudelleen ruokavalioon, on välttäminen turhaa ja sitä ei suositella.
ja siitä että vähän liikaa lapsilla vältetään ruoka-aineita. Eli että mieluummin pitäisi vähän siedättää (lievissä allergiaoireissa siis) kuin välttää täysin allergisoivia ruoka-aineita.
En muista juttua täysin mutta esim. Iltalehden nettisivuilta se löytyy.
nimim. eräs joka lähtee syöttämään tyttärelleen tomaattia ja mansikkaa :-)
Kannattaa ottaa yhteyttä asiantuntijaan kuin kysellä täällä...
Turha välttämisruokavalio kapeuttaa ravitsemusta ja voi lisäksi herkistää aineelle turhaan.
Atopia on eri asia kuin allergia.
Jos iho pahenee jostain tietystä ruoka-aineesta, niin sitten pitää välttää, mutta ei muuten.