Onko kellään vastaavanlaista tapahtunut
Eli minulla on kohta 5v täyttävä tyttö joka on käynyt jo 2.5v päiväkodissa( samassa melkein koko aika) ja vieläkin on sellaista ettei haluaisi jäädä sinne vaikka henkilökunta on täysin sama. Haluttomuuden päiväkotiin näkee siitä että tyttö alkaa itkemään ja roikkuu jalassani kiinni. ( paitsi yksi poikkeus on ja se on yksi hoitaja jonka tyttäreni on hyväksynyt heti päiväkotiin mennessä heillä on semmonen jonkinlainen side kummatkin tykkää toisistaa, mutta kun on joku muu hoitaja itku alkaa välittömästi kun vaan näkee hoitajan) Kotona valittaa ettei kukaan leiki hänen kanssaan. Kysyin tänää viimeksi päiväkodista onko he huomanneet mitään vastaavaa niin he laittavat asian seurantaa. Eipä siinä nyt muuten niin mitään mutta kun eskariin olisi mentävä jo vuoden kuluttua syksyllä niin alkaapi askartelee mieltä onko tytöstä sinne menijäksi kun päiväkotiinkin meno on kauhea paikka. Kotiin kun päästään niin eka halitaan puolituntia ja ollaan kiinni toisissamme sitten aletaan tekemään vasta omia juttua. Aina ollut minun perään. Mitään ongelmia ei kotona kuitenkaan ole esim. viikonloppuna jää isin ja mummon kanssa mielellään jos minä lähden kauppaan, mutta arkena tietää kun vie päiväkotiin jos ei ole " lempihoitaja" paikalla niin itku tulee heti silmään. Onko kellään muulla samanlaista tilannetta pitäisikö alkaa jotenkin huolestumaan kun ei lapseni hyväksy muita hoitajia? T: Henna
Kommentit (3)
käytännössä miten päivät sujuvat, onko leikkikavereita ym. Tuntikin tai pari voi auttaa, ainakin tiedät enemmän. Keskustelisin myös henkilökunnan kanssa, he voivat auttaa tyttöäsi löytämään seuraa (jos kavereista on puute).
Siskoni tyttö oli samanlainen, hän vasta eskarivuoden lopussa lopetti perään itkemisen. Hän oli samassa päiväkodissa 1.5vuotiaasta, mutta itku ei loppunut vasta kuin siis yli 7-vuotiaana (täytti tammikuussa). Eli joillekin eroaminen on vain hankalaa, siskoni tyttö on muutenkin herkkätunteinen ja reagoi herkästi ja rajustikin.
Väärä nappula... Niin, siis piti sanomani, että oltuani päiväkodeissa, perheissä ja kerhoissa töissä ja nähtyäni useita vanhempia lastensa kanssa, jotka itkevät eron hetken koittaessa olen aina vaan toivonut, että vanhempi lähtisi pian pois. Jos lapsi itkee eron hetkellä ei se tarkoita, että koko päivä menisi itkiessä, yleensä itku loppuu samantien kun vanhempi on lähtenyt. Vanhemmat monesti (ymmärrettävistä syistä) vain pahentavat tilannetta jäämällä halailemaan ja pussailemaan ja selittelemään lapselle.
Pitäisi vain tuoda lapsi, ehkä auttaa riisumaan ja sanoa heihei ja lähteä pois. Turhaa on aiheuttaa lapselle itkua ja surua jäämällä siihen kun se vain pahentaa tilannetta.
En tiedä taustoja tässä tapauksessa tai lapsen luonnetta, mutta kannattaisi kokeilla " nopeaa toimintaa" .
Onnea yritykseen!
olisi helpompaa? Muuten en osaa auttaa, kun meillä ei ole koskaan moista ongelmaa ollut.