HEINÄHÄTUT viikkoon 14
Kommentit (36)
No tänään oli sitten neuvola ja neuvolalääkäri:) Sairasloma loppui tänään mutta lääkäri kirjoitti uuden sinne toukokuun lopulle. kunnes äippäloma alkaa. Supparit ovat senku jatkuneet vaik kotona olen. Tosin jos oikeesti on paikallaan niitä ei pahemmin ole..mut kuiteki jokapäiväisiä. Jo pelkällä kauppareissullaki alkaa kävellessä tuntua hieman. Neuvolassa kaikki ok paitsi sf mitta hieman normaalin yläpuolella ja tietysti nuo supparit. Paikat ovat kuiteki pysyneet kiinni niiku pitääki. Lääkäri laitto miut kuiteki varalta tonne äitipolille käymään..sieltä sitten soittavat ajan ku ehtivät. Voisi sitten kysellä tulokkaan sukupuolta:)
Viikonloppuna pesin ja järjestelin pikkuisen vaatteita jo kaappiin kun äippäpakkaus tuli..ihana hiplata pikkusia vaatteita. Ihmeen nopeesti tuli päätökset..meni vajaa viikko...postin lappu ja kelan kirjeet tuli jopa samana päivänä. Ei ole ennen ollut noin rivakkaa toimintaa miun kohalla..
Näippä 26+6
Ihanaa, aurinko paistaa eli ulkoilu kutsuu, kun saa työpaikan tomut pyyhittyä kengänpohjista :-)
Olen tällä hetkellä erittäin kettuuntunut ja motivoitumaton työntekijä! Jälleen kerran sain kuulla, että ei tule tänäkään vuonna palkankorotusta - laskeskelin, että reilu 4 vuotta tulee ainakin väliä korotusten kanssa, jos sellaisen saisin palattuani äitiyslomilta. Siinä syö inflaatio mukavasti vuosien varrella ostovoimaa... Pakkopullaa taitaa olla viimeiset kuukaudet täällä töissä. Tämä vahvisti sen, että haen varmasti saikkua viimeiset työviikot (kesäkuun 2 ekaa viikkoa), jotta pystyn pitään kuopuksenkin koko kesän kotona.
Äitiyslomapäätöstä alan myös minä pikkuhiljaa odottelemaan, katsotaan kuinka nopsaan meidän paikkakunnan kela asiat hoitelee... eihän tässä tosin mikään hoppu ole ja äitiysavustuksenkin päädyin ottamaan tällä kertaa rahana. Jos sitten ostais silla korvauksella uudet ja tukevat rattaat yhdistelmien lisäksi.
Tässäpä pikakuulumiset tällä kertaa, nyt taidan alkaa pakata kimpsut ja kampsut ja lähden kotia kohti pikkuhiljaa nauttimaan kauniista kevätsäästä, josta näin sisätiloissa saa vain aavistuksen.
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 24+0
aivan loistavan aurinkoinen päivä!:) vaikka päällä ei ollut kuin ohut pitkähihainen paita ja villapaita,niin hiki tuli,kun esikoisen kanssa mentiin rattailla iso ylämäki ylös koulun kirjastoon vielä näin oikean koulupäivän päätteeksi.:) saa nähdä,milloin allergia alkaa vaivata meitä kaikkia..:O
viikonloppu meni nopsaan taas ohi. pitkästä aikaa meillä olikin tosi ihana viikonloppu ihan parisuhteenkin kannalta:) eilen tehtiin myös ostotarjous eräästä asunnosta, perjantaihin mennessä pitäisi ilmoittaa,jos myyvät sillä hinnalla! toivottavasti,se asunto on kyllä juuri se loisto kämppä,mitä olen vaineksinut jo jonkin aikaa :)
oli puhetta painon noususta viime pinossa. jollakin toisella tais olla myös painoa tullut se 10kg,ellen väärin muista?? miten neuvolassa on siihen suhtauduttu? kysyn tätä ihan vaan sillä, koska espoossa ollessani esikoisen odotuksen aikaan paino nousi ihan samalla lailla kuin nyt ja terkkari vieläpä kyseli aina perään,että muistanhan syödä tarpeeksi. täällä neuvolassa viimeksi siitä nousi ihan hirvittävä haloo! :O olin kyllä ihan ihmeissäni siitä. tämä nykyinen terkkari vain käski välttää herkuttelua ja lisätä liikuntaa. ymmärtäisin asian ihan hyvin, jos olisin jotenkin ylipainoinen ja oikeasti söisin niitä herkkuja enkä liikkuisi yhtään,mutta lähtöpaino oli enemmän alipainon puolella(n.46kg),en syö herkkuja kuin korkeintaan kerran viikossa ja liikun kyllä n. tunnin ulkona päivittäin reipasta kävelyä+ sitten kaikki touhuaminen pojan kanssa. muutenkin kun on väsyttänyt niin järkyttävästi,niin sitten vielä pakottaisin itseni lenkille pitkän päivän jälkeen..:/ viime viikon olen nyt sitten katsellut,mitä syön ja mitä en ja kävellyt entistä rivakammin,mutta en kyllä rehellisesti sanottuna jaksa tai halua niin miettiä tuota painoa. onko siis muille huomauteltu tuosta painon noususta?
toivottavasti koko viikko on näin aurinkoinen, torstai ja perjantai olis nimittäin vapaita!:) vaihdoin itsekin mullat kukille viikonloppuna ja tosi keväinen fiilis on nyt päällä. väsymys ei tunnu lainkaan samalla lailla kuin viime viikolla,ehkä auringolla ja tuolla ihanalla parisuhde viikonlopulla oli jotain vaikutusta :) nyt sitten raportin pariin!:/
ihanaa viikon alkua kaikille!!
-annu ja pienimies 26+6-
Oli kyllä tosiaan upea ilma tänään ja ennusteen mukaan tällaisia ilmoja olisikin nyt jokunen päivä. Kävin äsken kävelyllä ulkona ja vieläkin oli keväisen lämmintä. Perinteisesti tällaisten kelien tullessa on aina keväällä alkanut kova kuume moottoripyörän selkään, mutta nyt ajokauden aloitus vähän siirtyy pitemmälle kesään, mutta on ainakin paras mahdollinen syy katsella, kun toiset ajelevat. :) Onko muuten heinähatuissa motoristeja?
Vointi on ollut ihan ok, tänään erityisen pirteä, johtunee kai tuosta auringonpaisteesta. Välillä kyllä väsykin iskee ja supistuksiakin on ollut vaihtelevassa määrin päivittäin, mutta menevät onneksi ohi, kun vähän huokaisee. Kaksi kuukautta olisi äitiysloman alkuun, toivottavasti saa hommat hyvään saumaan ennen loman alkua. Eilen illalla oltiin Anna Erikssonin konsertissa ja jos nyt olen muutenkin herkkä, niin huomasin illan mittaan, miten herkästi kyyneleet tulivat nyt poskille, kun raskaus on herkistänyt entisestään. Nopeissa kappaleissa masukki jytäsi mukana. :)
t: Tipsu79 + masukki 26+2
Hei Näippä ja muut Heinähatut! En ole kirjoitellut vielä tänne, mut olen lukenut koko talven teidän kuulumísianne:)
Nyt tuli kysymys,,,
Kertokaa miltä supistukset tarkalleen ottaen tuntuu?!
Minä odotan ensimmäistäni ja neuvolaan pitäisi kuulemma soitella jos supistamaan alkaa. Mulla on istukka kohdunsuulla, niinkuin muutamilla teillä muillakin ja kontrolliultra siitä on huhtikuun lopussa.
Viime päivinä on ollut masu alhaalta vyömäisesti hellänä, niin ettei voi tavallisesti kävellä, vaan täytyy kädellä tukea vatsaa jotenkin. Mutta kovaksi ei ole masu mennyt.
la on siis 16.7. eli 24+5 on viikkoja
Kävin kokeilemassa työntekoa tänään... Ja loppu viikon olenkin sairaslomalla! Lääkäri mietti loppu raskauden ajaksi sairaslomalle laittamista, mutta pitää vielä varmistaa johtavalta työterveyslääkäriltä..
Mutta huomenna soitan pomolle ja kysyn käviskö sittenkin jos aloittaisin äitiysloman varhennettuna jo 2.5. Vissiin pitäis 2kk aikaisemmin ilmoittaa työnantajalle.
Mutta töissä en enään silti pysty olemaan.
Ajattelin että puhun tt lääkärille jos pystyisi muutaman viikon kirjoittamaan vielä slomaa, sit mulla on vuosilomaa pari viikkoa ja sit jos pääsisin jäämään äippälomalle.
Meillä kun 28 sairaslomapäivän jälkeen tippuu päivärahoille ilmeisesti.. Siis samasta syystä jos on slomalla ja vaikka olisi yhdenkin päivän välissä töissä..
Mutta nyt lopen uupuneena kaadun sänkyyn ja toivon että saisin nukkua huomenna pitkään!
eppuliini ja rv 26 ja jotain
En ole minäkään kovin ahkerasti kirjoitellut palstalle, mutta kuulumisianne olen lueskellut säännöllisesti. Kuulostaa siltä, että tuntemukset ja tunteet ovat hyvin samankaltaisia kuin itselläni, ja se tuntuu lohduttavalta.
Pääasiassa olen koko raskauteni ajan suunnitellut tekeväni kaikenlaista, mutta voimat ovat olleet sen verran vähissä, että kaappien siivoaminen on toistaiseksi jäänyt. Kämppään vaan on ilmestynyt epämääräisiä kasoja nurkkiin, kun tavarat odottavat siirtoa uuteen säilytyspaikkaansa :).
Mua on supistellut melko ahkerasti jo jonkun aikaa, ja olenkin nyt sairaslomalla. On ollut todella vaikeaa oppia " kuuntelemaan" kehoaan, koska aiemmin on pystynyt tekemään ihan mitä on halunnut. Koripallo ja liikunta on vaihtunut 200 metrin " kertaköpötyskävelyyn" . Tällä hetkellä mun sosiaalinen elämä löytyy lähinnä sohvatyynyjen välistä. No, vauva ennen kaikkea - niinhän se menee. Malttamattomana odotan jo kesää ja uutta perheenjäsentä. Motivaatio pitää supistukset poissa on suuri.
Mukavaa ja aurinkoista viikkoa kaikille! Pitäkää huoli itsestänne.
Milja_73 ja vaavi 24+1
Mahtava sää oli eilen ja nyt näyttää tulevan samanlainen! Kyllä lämmittää sekä mieltä että kehoa tuo auringonpaiste:) Tuntuu, että ei malttaisi millään viimeistä kolmea kuukautta odottaa, että saataisiin uusi perheenjäsen... Ehkä se kesä sieltä tulee...
Me käytiin eilen 4d-ultrassa ja vaikka oon aikaisemmin vähän kritisoinut sen tarpeellisuutta ainakin omalla kohdallani (en käynyt edellisessä raskaudessa), niin nyt se oli kyllä todella paikallaan. Tuli niin hyvä mieli nähdä vauva vielä kerran ja kuulla, että kaikki on kunnossa. Rakenteet tutkittiin perusteellisesti ja päästiin ihmettelemään vauvan kasvoja. Ihan isänsä näköinen tytteli näyttää olevan! Pusuhuulet ja isot silmät;) Tuli niin huojentunut mieli kuulla vauvan voivan hyvin, että ei ne rahat ainakaan hukkaan menneet.
Supistuksista on ollut täällä puhetta. Mielenkiinnosta kyselen, että te joilla on supistellut paljon, ovatko supistukset kipeitä vai miltä ne on tässä vaiheessa tuntuneet? Etenkin te, jotka ootte niiden takia sairauslomalla.
Vaikka en ole ensisynnyttäjä, tuo supistelu on mulle edelleen vähän mystinen juttu... Mulla kovettuu alavatsa päivittäin muutaman kerran etenkin kumarrellessa ja kävellessä lujempaa, mutta oon ajatellut, että se on normaalia. Pitääkö huolestua/tahtia hidastaa vasta sitten, jos ne muuttuu kipeiksi..? Edellisen raskauden kohdalla olin kättärillä jo viisi päivää ennen synnytystä ja makasin sydänkäyrässä muutaman kerran päivässä. Vielä puoli vuorokautta ennen synnytystä supistelukäyrä näytti hurjaa siksakkia ja kätilöt huomauttivat, että kylläpäs taitaa supistella. Itse en tuntenut niitä ollenkaan! Ihmettelivät kovasti... Siitä jäi vähän epävarma olo, koska mistä tietäisin, ovatko nyt supistelut vain harjoitussupistuksia vai mitä...
Viime viikko meni ihan lusmuillessa ja jotenkin apaattisena. Mielialat vaihtelee viikoittain tosi paljon. Johtuukohan siitä, että tyttö tulossa ja oikukkaat naishormoonit jyllää kehossa..;) ? Nyt pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja palata gradun kimppuun.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Heippa täältäkin! En ole minäkään täällä paljoa käynyt mutta nyt ajattelin lukaista teidän kuulumiset ja heittää kysymyksen mikä on itseäni askarruttanut.Olen siis synnyttänyt yhden lapsen ja hänen odotus-aika meni paremmin kun hyvin.Mutta nyt on ollut kokoajan jotakin vaivaa ja nyt päällimmäisenä huolena on emättimessä tuntuvat ns.supistelut.Onko kellään vastaavaa?Mahassa ei ole tuntunut supisteluja mutta tuolla alapäässä kylläkin...Ihan joka päiväistä on.Mulla on tän kuun lopussa lääkäri-neuvola niin tottakaikysyn sieltä mutta ensin teiltä!!
Moi noista supisteluista sen verran eli supistushan se on jos maha kovettuu. Mutta käsittääkseni nämä kivuttomat lyhytkehtoiset supparit on ihan normaaleja raskauteen liittyviä eikä niiden takia tarvi tehdä mitään erikoista. Mutta ilmeisesti sitten jos näitä tulee usein tai ovat kivuliaita niin olis syytä ottaa rauhallisemmin. Korjatkaa jos olen ihan väärässä. Mulla ei viime eikä tässä raskaudessa ole ollut kuin muutamia kovettumisia, nyt ei vielä juuri ollenkaan.
Muuten on alkanut taas vähän väsymys vaivata iltapäivisin, onneksi tyttö nukkuu hyvin päikkärit niin saa itsekin levättyä.
Miettikää, enää 3 kuukautta heinäkuuhun!
Itselläni nuo supistukset ovat juuri noita vatsan kovettumisia, ja ne kestävät noin 30-60 sekuntia. Itse kovettuminen on kivutonta, vaikkakin epämiellyttävää, mutta jos niitä tulee esim. 3-4 putkeen, niin alkaa alavatsassa tai alaselässä tuntua polttavaa kipua. Joskus tuntuu myös, että koko vatsa on ihan " hellänä" supistusten jälkeen.
Olen tällä hetkellä sairaslomalla, ja vatsa supistelee päivästä riippuen n. 5-10 kertaa. Tämä siis on tahti silloin kun otan rauhallisesti ja lähinnä makoilen ja lueskelen. Töissä tai puuhaillessa supistukset tulevat useammin tiheinä jaksoina ja ovat kivuliaampia eli eivät tunnu mitenkään mukavilta.
Koko supistusjuttu on ollut minulle täysin uutta, koska odottelen ensimmäistä lastani. Olen sortunut siihen, että vähättelen niitä. Helposti myös nettiartikkeleista saa sellaisen kuvan, että kaikki kivuttomat supistukset kuuluvat asiaan. Äitini , joka on aikoinaan ollut neuvolassa terveydenhoitajana, on vahvasti ollut sitä mieltä, ettei säännöllinen supistelu ole harmitonta, vaikka onkin kivutonta. Ja kun juttelin oireistani lääkärille, oli hän sitä mieltä, että sairasloma on ihan paikallaan. Kannattaa varmaan kysyä neuvolasta tai lääkäriltä mielipidettä, jos asia epäilyttää.
kohtu kasvaa nopeasti ja aiheuttaa siksi suurimmalla osalla supistuksia. Näin minulle kerrottiin viimevuonna kun makasin supistusten takia sairaalassa. Suurimmalla osalla ne ovat täysin harmittomia, mutta valitettavasti joillain ne tekevät työtä kohdunsuulla.
Usein ennenaikaiset vauvan syntyvät aivan yllättäen. synnytys käynnistyy ja sille ei mahdeta enää mitään muuta kuin synnyttää. Me jotka supistellaan jo puolessa välissä raskautta ollaan usein sitten käynnistettävänä viikolla 42!
Minulla on valitettavasti kokemusta asiasta viime raskaudesta ja myös tästä raskaudesta :(
Ehkä nämä minun supistukset ovat ihan harjoituksia, koska ei ne kestä kuin ehkä 10sek kerrallaan. Tuntuvat vaan vähän epämiellyttävältä, mutta ei mitenkään kipeiltä. Täytyy tsekkailla tilannetta...
Nyt hakemaan poika päiväkodista. Taidankin kävellä ees taas, kun on niin upea ilma!
helmiska 26+2
...ja kyllä piristi oloa mukavasti. Olen tänään etätyöpäivällä, joten lenkkeily kesken päivää on mahdollista. Aamun istuin koneen ääressä palavereissa, joten olo oli jo jotensakin nuutunut.
Vatsan toiminnasta ajattelin muutaman sanasen tähän laittaa, kun mulla on jo useamman viikon vatsa toiminut harvakseltaan, mutta yhtäkkiä tänään olen käynyt jo kaksi kertaa isommalla hädällä! Pientä kivistystä olen vatsassa havainnut, mutta ei muita merkkejä siitä, että olisi esim. vatsataudin poikasta ilmassa. Tyytyväinen toki olen, sillä välillä olo on ollut tosi ahdistunut, mutta toisaalta ihmettelen tätä yhtäkkistä vatsantoimimista. Kunhan ei vain lykkäisi mitään tautia tähän päälle. Reippaan kävelyn jälkeen menin suoraan vessaan (kulkematta lähtöruudun kautta ;-o )...
Supistelut ovat myös täällä alkaneet, mutta niitä tulee tosi harvakseltaan. Lähinnä huomaan ne siivotessa, jos kurottelen kovasti alas-tai ylöspäin. Kävely ei ainakaan tänään aiheuttanut yhtään eikä liitoskivutkaan enää vaivaa. Ajattelin vielä käydä lasten kanssa kirjastossa ja asioilla kävellen, joten katsotaan mikä on nivusten tilanne sitten illalla. Häntäluu tosin on alkanut kipeytymään istumisesta (juuri, kun se tuntui tulevan kuntoon tapaturman jälkeen), joten ei tässä nyt ihan ilman mitään " raskaus" oireita kuitenkaan päästä.
Nyt kirjoittelen yhden raportin loppuun ja sitten vois alkaa miettiin kuopuksen hakua hoidosta ja sen jälkeen taas ulos nauttimaan mukavan keväisestä kelistä (vaikka ei meillä tänään aurinko paistakaan...).
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 24+1
Aamulla pieni bokseri vanhukseni kaatui eteisen lattialle läähättäen ja pissat tuli alle. Ei jaksanut nousta enään. Sain nostettua äitini kanssa
hänet peitonpäälle.
10 mentiin eläinlääkäriin ja rakas enkelini muutti taivaan porttien toiselle puolelle.
Todella outo olo ja tyhjä. Vaikkakin omalla tavallaan helpottunut kun tietää ettei toisen ei tarvitse kärsiä enään mistään!
eppuliini joka jatkaa toisella kertaa kun itkusta pääsee hetkeksi
Pahoittelut koko perheelle ja jaksamista!!
Samoin kävi omalle sakemannille 3-vuotta sitten. Ei ollut tullutkaan aamulla herättämään ja löytyi makaamasta keittiön pöydän alta. Ei päässyt enään ylös... (Perä oli halvaantunu.) Ikävä ei kyllä lopu ikinä..
Muille " supistelijoille" toivon stressitöntä loppuraskautta!
Itsellä kans tullu noita suppareita jo viikolta 16 alkaen. Kattelin pari viikkoa rauhas tilannetta ennen ku päätin mennä tarkastuttaa ettei mitään oo alkanu tapahtua. Ei ollu mitään onneks tapahtunu,mutta saikulle laitto 2viikoks, josko sillä laantuis. Ei laantunu ja kävin taas lääkärin kehotuksesta tarkistuttaa. Nyt sano olevan " sormelle auki" ja että nyt otetaan varmanpäälle ja loppuraskaus saikkua,vaikka ei kuulemma oo harvinaista uudestaan synnyttäjälle.
Nyt sitte revitään tukkaa kotona ja mietitään miten sais ajan kulumaa parhaiten ja miten selvitään rahallisesti??
Ehkä se siitä... =)
Vipu ja poizu 23+1
Eppuliinille kovasti jaksamista. Itellä on kans nuo eläimet tosi lähellä sydäntä. Juuri kävin porukoilla kattomassa omaa farmiani:) Siellä asustelee kisu, koira, lammas ja heppa. Eivät valitettavasti asu minun kotona ku mies on allerginen kaikelle karvaiselle. Kaikilla noilla alkaa ikä painaa..:( en sit tiedä kauan ovat vielä kunnossa.
Suppareista sen verran et itellä ei yleensä ole kipeitä. Välillä tuntuu vähän napakammin. Miullakaan ei ole aiempaa kokemusta asiasta kun tulossa ensimmäinen vaavi... Maha lähinnä kovettuu ylävatsalta, mut niitä on tosi usein päivässä vaikka ei mitään teekkään. Tänä aamunaki maha oli ihan kivikova ku heräs ja vaikee päästä sängystä ylös.. Mut niitä tulee kans peräkkäin useampia ja sit on maha ihan hellä..hankala kävellä jne.. Kohdun suu on vielä ainakin kiinni mut hiukan pehmentynyt sanoi lääkäri:( saisivat jo soittaa sieltä äitipolilta ni pääsis Taavia kattomaan:) pitää vaan ottaa rauhallisesti..mielummin sitä kotona lepäisi kun sairaalassa.
Näippä 27+1
Voimia Eppuliinille surun keskelle! Mun kotona, siis vanhempieni luona, asusteli kans ihana bokserinarttu. Vanhuuden vaivojen vuoksi jouduttiin lopettamaan helmikuussa 12-vuotiaana. Kävimme lasten kanssa ennen lopettamista hyvästelemässä koiran mummolassa ja surullistahan se oli... nuorin lapsi eli 3-vuotiaammekin on pohtinut todella paljon koiran kuolemaa ja sanonut että on ikävä.
No jos nyt jotain itse aiheesta eli raskaudestakin =) Viime neuvolassa hemppa oli aika alhainen (jotain 116 jos oikein muistan) joten rautaa pitää alkaa syömään. Jospa sitten tämä väsymyskin helpottais. Painoa oli nyt tullut lisää aikas paljon, n. 900g/viikko.. No terkkari vaan totes että oletkos herkutellut vai syönyt kahden edestä. Mutta ei siitä sen enempää tehnyt numeroa. No makeanhimo on kyllä ollut aikamoinen, jospa se painonnousu siitä kuitenkin taas hidastuu.
Nyt olen muuten alkanut paljon pohdiskella vauvan nimeä, kun on tiedossa että poika olis tulossa. Vielä ei ole löytynyt mitään ehdotonta suosikkia, joka olisi meidän molempien mieleen. mutta onhan tässä vielä aikaa miettiä.
oikee enkeli ja tintti rv 23 (?)
no, enkä tuon ymmärtää, hih!