~ MAALISMASUT viikko 14 ~
Viimeistä viedään - ainakin maaliskuun osalta! Alkaa tulla jo tosi kiire, jos meinataan maalisvauvat synnyttää! : )
Satskelle tsemppiä sairaalaan! Jännä kuulla, minkälaisen tuomion siellä saat.
Tänne ei kuulu kummempia. Takana edelleen hyvin nukuttu yö ja olo muutenkin ihan hyvä. Vauva myllää tosi ahkerasti vatsassa. Iltapäivällä neuvola.
Nakero08, 40+4
Kommentit (52)
Mistä te noita pieniä vauvoja noin yliaikaisena löydätte? Täällä masussa myllertää ainakin nelikiloinen, ja kasvaa kohisten edelleen :)
Ihana kuulla Bucomama, että noin onnellisesti sinulle kävi!! Oikein paljon onnea pienestä tytöstä!
Mä jään tänne tuskailemaan :) Olenkohan jo yksin???
Maaria 41+5
Mulla on supparit kadonnu kokonaan jonnekin:/ Monta viikkoa supisteli ja nyt kun mennään " yliaikaa" niin ei tunnu mitää! en onneks vielä oo ihan hermona kun olen koko ajan pitänyt " päätepysäkkinä" 11.4 42+0:)
Olo on ihan loistava sen ykätaudin voittaneena!
neuvolassakin kaikki oli kunnossa. ens maanantaina kysellään sairaalalta käynnistys aikaa jos/kun vielä neuvolaan menen.
Taidan olla minä joka viimeseksi jää..?
meebu 40+3
äkkiä jotain kirjotettava ja sit nukkumaan... eilen ja tänään ollu ihan tajuttoman väsyny. en tiiä mistä johtuu. En kans ymmärrä kun joku saa ihanan pieniä vauvoja vaikka menee reilusti yli lasketun ajan :) itsekin toivoisin, mutta pelkään oikein että mikä jättiläinen mahtaa tulla. tänään oli mullakin neuvola, kaikki ok, painoa tullu reilusti, mut tuntuu et lähes kaikilla on tullu tässä lopussa aika kiitettävästi. illan on supistellu, mut en usko että nää vielä mihinkään johtaa. varmaan vaan turhaan valvottaa yöllä, kun muutenkin väsyksissä.
eipä tullu postia eikä soittoa sairaalasta. neuvolan terkka sanoi että viimeistään huomenna soittelet sinne ja kysyt mitä siellä on päätetty. kyllä ne lääkärit tosiaan on aika ihmeellisiä ku papereiden perusteella pystyy tekee päätöksiä :)
nyt on lähettävä nukkumaan, huomiseen!!
satske
Bongasin aamulla sen paljon puhutun ¿limatulpan¿!!! Ei voi kyllä erehtyä, veristä ja erittäin paljon. Jännä että jokainen synnytys etenee omalla tavallaan. Mutta sentään hiukan edistystä. Kahtena iltana ollut tosi levoton olo, en ole millään saanut unta. Sitä vikaa ei olekaan moneen kuukauteen ollut!
Villiä veikkausta, käynnistävätkö huomenna vai ajattelevatko, että kun limatkin tuli niin käynnistyy itsekseen pian? Hitto kun näistä ei tiedä¿ Meiltä on pitkä matka sairaalaan, ja sinne ei viitsi autoa viedä seisomaan, mut toisaalta jos en sinne jää niin ei mies ehdi kotiinkaan kyytiä, tai muuten sillä menee koko työpäivä ravaamiseen. Ehkä jään kontrollin jälkeen ¿nautiskelemaan¿ Tampereelle kaupunkipäivästä siksi aikaa, että mies saa vähän töitä tehtyä. On ne hullut päivätkin¿ Ajatteliko joku muu mennä masunsa kanssa tönittäväksi?
Olis kyllä ollut kiva saada ¿pilavauva¿! Vauvautuikohan kukaan eilen?
Meebu mullakin oli välissä muutama rauhallinen päivä, ettei suppareita tullut juuri ollenkaan. Nyt siis kahtena iltana peräkkäin ihan säännöllisiäkin, toissailtana tunnin ja eilen puolitoista. Mutta kivuttomia. Kiva kun sait vatsataudin hoidettua alta pois! Oliskohan noin, että luonto on hoitanut asian niin hienosti, ettei ihan kipeänä tarvitse synnyttää, vaan äiti ehtii vähän voimia keräilemään.
Satske, tosiaan painoa on tullut kerättyä¿ Mulla on 20 kiloa täynnä! Joka raskaudesta olen sen kerännyt, mutta kun lähtöpaino on aina ollut 2 kiloa enemmän kuin edellisestä, niin meinaa näyttää jo aika pahalta¿ Täytyis saada tämä vauva ulos, ennen kuin ollaan uusilla kymmenillä. Ei tässä mitään huolta, jos imetys onnistuu. Tissit kyllä vuotaa nyt jo kiitettävästi, että sen puolesta ei huolta, mutta eihän sitä silti vielä tiedä mitä tässä tapahtuu.
Muumit loppuu kohta, täytyy lähteä aamupalan laittoon. Kaikille oikein mukavaa päivää! Koitetaan nauttia keväisestä ilmasta, huomenna taitaa olla jo toisenlaiset kelit.
Ja kertokaa niille masuasukeille, että tänään on hyvä päivä syntyä!
Maaria 41+6
Onnittelut Anabelalle ja Bucomamalle! Hienoa, että sait Bucomama synnyttää luonnollisesti! Onkohan siellä Unkarissa jo kuinka lämmintä ja keväistä? Mulla on lämpimiä ajatuksia Unkaria kohtaan, sillä minun ja mieheni suhde on saanut siellä alkunsa. : ) Ihan siis suomalaisia olemme molemmat, mutta satuttiin nyt siellä tutustumaan toisiimme, vaikka olimme jonkun kerran Suomessakin tavanneet ennen sitä. Kaikkea sitä tuleekin näin synnytystä odotellessä mietittyä!
Täällä taas takana hyvin nukuttu yö. Maarian uniongelmat kuulostivat tutuilta. Mä olen kanssa koko raskausajan nukkunut tosi hyvin, mutta tällä viikolla väliin mahtui pari huonoa yötä. Kauhean levotonta nukkumista ja koko ajan aika virkeä olo. Kai ne on ne hormonit, jotka toivottavasti viittaisivat synnytyksen lähestymiseen.
" Onnittelut" Maarialle " limatulpasta" ! Mäkin näin sellaisesta jo viime yönä unta. Samalla tuli lapsivettä, ym. Mutta se kaikki olikin vain unta! Ei mulla ole supistuksia, ei mitään. Mutta olo on hyvä ja vauva liikkuu - sehän on tärkeintä.
Hyvä, että meebukin on jo voimissaan. Muistan itsekin, millainen voittajaolo oli, kun siitä mahataudista selvisi.
Nyt päivän puuhiin. Kyläilyä taas iltapäivällä tulossa. Niin, ja ajattelin, että ihan pikaisesti voisi poiketa Stockallakin.
Nakero08, 40+6
Ihana ois tälläisenä aurinkoisena päivänä lähtee synnyttää! iltasin en millään jaksais. kohta alan siivota yläkertaa ja käyn ostaa kyllä jotain ihania kevätkukkia keittiöön.
Muutamat ompeluksetkin olisi vielä kesken ja aatelin vielä hommata unipussin vaaville itelle haluisin sairaalaan omat aamutossut:)
Ihan on hyvä olo vielä masun kanssa. helppo nyt sanoo kun lapset nukkuu, mies on kotona ja aurinko paistaa:) Eri asia sitten kun nousee ylös ja jotain pitäis pystyä tekemään..
maarialla varmaan huomenna vaavi kainalossa:D
nyt hörppää kahvit ja tsekkaan postit.
meebu
Eipä täällä paljon viestejä näy, hyvä ettei kuitenkaan vielä yksin tarvi olla.
Mulla on alamasusta jomotellut koko päivän, ja muutenkin olo hiukan erilainen kuin ennen. Siinä se sitten onkin, eli ei mitään ihmeempiä. Huomenna sitten sinne Taysiin, saa nähdä pistävätkö vielä kotiin tulemaan.
Maaria 41+6
minä täällä varmaan viimesenä olen sit yksinäni :) ihmeen nopeesti menny tää viikko, huomenna jo torstai... tuntuu et nyt menee päivät paljon nopeemmin ku laskettu aika meni jo, mut pari viikkoa ennen sitä oli yhtä tuskaa. tuntu et päivät ei kulu mihinkään. tekemistä kyllä riittäis täällä kotona neljän pienen kanssa, mut on niin hankala mitään tehdä. tää on kaikista kauhein raskaus mitä mulla on ollu. mut kohta sekin on ohi... ja varmasti tulee ikävä tätä mahaa ja vauvan potkuja. en oo kyllä vannonu kenellekään ettenkö enää koskaan haluais lisää lapsia, nyt kyllä tuntuu siltä että ehkä tää viis riittää. en voi kyllä sietää ihmisissä sitä, että joku (esim. anoppi) sanoo, että ette kai enempää meinaa tehä. ei kukaan voi tietää vaikka haluttais 10 lasta, kun ei olla koskaan oikein kenenkään kanssa asiasta puhuttu. ärsyttävää...
maarialle tsemppiä ihan hirveesti huomiselle, ihana ajatella että sulla voi olla kohta vauva sylissä :) ja kiva kuulla että joku muukin kerää kiloja yhtä lahjakkaasti ku mä... mulla ne ei vaan oo lähteny synnytyksen jälkeen lähellekään alkupainoa, vaikka oon imettänytkin. nyt ajattelin kyllä kuntoilla kovasti, että saa painon pois. nyt on niin ihana lähteä tonne ulos kävelemäänkin, kun tälläset ilmat on alkanu. paitsi viikonloppunahan pitäis tulla lunta vähän joka puolella Suomea... saas nähdä.
nyt on taas lähettävä nukkumaan. voimia ja jaksamisia kaikille!!
satske 40+2
Maarialle tsemppiä huomiseen TAYS-käyntiin. Saa nähdä, kuinka pitkä visiitti siitä tulee. Ehkäpä noin parin vrk:n mittainen!
Täällä huomisaamuna neuvola. Sitä odotellessa. Tuskin se lähtö tänäkään yönä tulee.
Nakero08, 40+6
Olen illan viimeinen ja aamun ensimmäinen kirjoittaja. Eipä tässä mitään. Totean vain, että yhtenä kappaleena ollaan edelleen. Nyt neuvolaan!
Nakero08, rv 41
Mutta kuinka kauan, niin eri juttu.
Meille siis syntyi käynnistyksen lopputuloksena tyttö ma 24.3. 41+3 49cm, 3450g, pää 36 cm.
Supistuksia kesti 26h, vaikka synnytyksen kestoksi on merkitty 6h. Alku meni tosiaan hitaasti, vaikka kipeä olinkin. Lopulta aukesin 6cm alle puolessa tunnissa ja oli ihan pakko päästä vessaan ja ponnistaa. Epiduraalin vaikutus alkoi lakata ja kätilö ja mies raahasivat minut vessasta pois ja pöydälle. Kätilö kurkkasi alapäähän ja totesi, että nyt sitä saakin sitten ponnistaa, että seuraava kipulääke on vauva vatsan päällä. Selällään jouduin ponnistelemaan, synnytystuoli olisi tainnut olla se paras, sillä siellä vessanpöntöllä oli mahtava ponnistella. No, vaikka selällään ei oikein sitä ponnistamisen tarvetta ollut, niin 15 min sain tytön punnerrettua ulos. Yhtään tikkiä ei tarvinnut laittaa. Toipuminen on ollut ihan nopeaa.
Tyttö vetäsi synnytyksessä vihreää lapsivettä, ja CRP:t lähti nousuun. Jouduttiin sairaalassa lastenosastolle vuorokaudeksi ja antibioottikuurin. Sitten päästi tyttö vierilomalle, eli takaisin synnyttäneiden osastolle kanssani ja käytiin vain lääkkeet hakemassa lastenosastolta. Kauheaa oli kyllä joutua olemaan erossa pienestä se päivä. Tai oikeastaan minä kyllä istuin koko päivän neidin luona osastolla ja kävin vain syömässä synnyttäneiden os. Loppu hyvin onneksi. Perjantaina sitten päästiin kotiin.
Tyttö on rauhallinen tapaus, vaikka yksin ei viihdy yhtään, ei oikein edes nukkumassa. Kiirettä on siis ollut, kun neiti on koko ajan rinnallakin. Isosisko on kovin ylpeä ja ihastunut vauvaan. Kovasti on hoitamassa vauvaa.
Onnellinen Aatuska
päivät menee omalla painollaan, joka päivä odottaa kyllä, että jotain tapatuisi, mutta on sentään lodullista lukea, että muiltakin kärsivällisyyttä vaaditaan.. Pikkuhiljaa rasittavinta alkaa olla muiden ihmisten päivittelyt.
Paikalliseen tapaan käyn joka päivä lääkärissä, sydänkäyrät näyttää aina samaa ja alkaa sielläkin tuntua jo kuin olisi liukuhihnalla. Toivon kuitenkin ,että synnytystä ei jouduttaisi käynnistämään, vaan kaikki saisi mennä " omalla painollaan" . Huh huh..
RV 40+6
Meilläkin se kauan odotettu päivä koitti rv 40+4 ja sunnuntaina 30.3 klo.17.04 syntyi pieni tyttö. Mitat oli 3780 g ja 51 cm eli ihan hyvän kokoiseksi oli jo kasvanu :)
Sairaalassa ennätettiin olla vain 1,5 tuntia kunnes tyttö oli jo maailmassa ja olisin pärjänny varmaan pidempäänkin kotona kun supistukset tuli vain 5-6 minuutin välein, mutta hyvä kun mentiin tarkistamaan tilanne :) Ponnistusvaihe oli kipeä kun sain vaan kohdunkaulanpuudutteen josta ei ollu mitään apua, mutta jos en ihan väärin muista niin ei se kestäny kuin kymmenisen minuuttia...
3 tikkiä vaatinut repeämä tuli, mutta palautuminen on ollu paljon nopeampaa ja olo paljon parempi kuin esikoisen synnytyksen jälkeen. Jälkivuotoa ei ole juuri ollenkaan vaikka eilen tultiin kotiin :o
Nyt aletaan sylissä tuskastua että täytynee mennä...
En ennättäny lukea pinoa, mutta kovasti onnitteluja kaikille vauvan saaneille ja yhtä kovasti tsemppiä ja jaksamisia mahan kanssa vielä tallusteleville!!!!
Pimmi ja äkäpussi 4 vrk
Eipä tässä paljon koneelle ehdi, mutta piti käydä kurkistamassa mammojen kuulumisia pikaisesti.
Onnea teille kaikille vauvan saaneille! Nauttikaa nyt, vaikka välillä mennäänkin ihan horroksessa väsymyksestä. Ja teille vielä odottaville, paljon supistuksia ja voimia tulevaan koitokseen. Itse ei ainakaan odotuksen vaivoista muista enää mitään ja synnytyskivutkin on jo niin ajan kultaamat, että voisi vaikka taas käydä koko 9 kk:n projektin uudestaan läpi...
Meidän tyttönen on ihanan tyytyväinen ja sisarukset innoissaan edelleen. Hyvin on päästy jo rytmiin, öisin vauva ei itke, pari kertaa syö. Oon jaksanut ihan mukavasti, vaikka tässä nyt vähän nuhaisena ollaan, koko perhe vauvaa myöten.
Tsemppiä vielä teille kaikille!
popz ja lapset (vauva nyt tasan 4 vkoa)
Mulla vallan alko jännittään, mitä Maarialle kuuluu, kun tätä pinkkaa kävin taas pitkästä aikaa kurkkimass? Ootteko kukkaan kuullut hänestä mitään? Alkoikohoan synnytys ilman käynnistystä? Ei meitä tosin montaa täällä enää kuku.
Mie tosin arvelin jo alussa heti, että luultavasti menee tämäkin lapsi yliajan, esikoinen siis syntyi silloin 3.11.05 raskausviikoilla 41+6. Seuraavana päivänä ois ollu kontrolli OYS:iin :)
Tänään oli neuvola. Nyt siis tasan 41+0. Painoa tullut TAAS vajaat 2 kg/vko, mikä mulle paljon, kun olen aina ollut sellainen tikku? Tai pienikokoinen..Turvotus ihan älyttömästi. Pissa muuten puhdas, mutta siinä oli näkynyt verta ja sit ku pyysin th:a tarkistaan alakerran tilanteen, kun ollut vähän itellä epäilyjä, että edistystä ois ollu (limat lähti käveleen, tai osa niistä pari viikkoa sitten) niin terkka huomasi, että kohdunkaulaa enää jäljellä max 0,5 cm, kohdunsuun tilanne normaali..eli ei sieltä mitään muutosta :( Nyt toivon, että se ronklaaminen ois jotenkin edesauttanut tuota synnytyksen alkamista.
Yliaikaiskontrolliaika varattii kuitenkin ja sen on ens torstaina klo 8:30.
Esikoisen sain yhden aikaan päikkäreille, taidan kohta itsekin mennä lepäileen. Supistuksia tulee, mut lähinnä iltaisin ne ovat olleet kipeitä.
ONNEA KAIKILLE NYYTTINSÄ SAANEILLE!
Luulin jo että oon ihan yssikseen jääny. Maariakin varmaan jäi sinne kontrolliin, hyvähyvä!
mä olen monta päivää siivoillut mutta mitään edistystä ei tapahdu, siis synnärille lähdössä. kipeitä suppareitakaan ei enää tuu:/
Keittiön maton pesu ois vielä edessä kun keikkasi mustikkajäädyke (lähes kokonainen kakku!) äitin kämmenistä matolle..
Ihanat ilmat ollut ainakin pohojosessa:)
Lapset on nukkuneet yöt huonosti niin nukkuneet monena päivänä kunnon päikkärit. kumma ettei mua väsytä jatkuvien heräilyjen jälkeen, ihan virkee olo ollut monta päivää!
meebu 40+5
Onnittelut Pimmille vauvasta! Kohta varmaan Maariaakin saa onnitella...!
Mä kävin tänään neuvolassa. Kaikki oli kunnossa. Vauva vaikuttaisi valmiilta tulemaan, kunhan vain viitsisi tulla. :) Paineet oli kohdillaan ja painokin oli vaihteeksi tippunut puoli kiloa. Pelkäsin jo, että tässä päästään tosi huimiin lukemiin, mutta varmaan nyt oli turvotusta vähemmän. Ei mulla sitä kyllä pahemmin ole ollutkaan. Sormus mahtuu vielä komeasti sormeen!
Mulla on nyt viikkoja 41. Maanantaiksi varattiin aika neuvolaan, mutta en mene sinne, jos saan ajan äitipolille tiistaiksi eli 41+5-vaiheessa. TAI jos olen jo synnyttänyt siihen mennessä. Olishan se hienoa vaikka ensi yönä lähteä synnyttään!
Tsemppiä kaikille!
Nakero08, se 41 siis täynnä
Heippa!
Jokos minä nyt olen jäänyt ainoaksi jäljelle? En kai ihan vielä!
Täällä odotus jatkuu ihan niin, miten se on ollut jo tosi pitkään. Oma vointi on hyvä ja vauva myllää vatsassa kovasti. Supistuksia tai ensi viikon äitipolikäyntiä odotellessa - päivä kerrallaan.
Nakero08, 41+1
Selvisin sittenkin ilman sita keisarinleikkausta, hiphei!
Pe-la valisena yöna alkoi yhden aikaan supistelemaan 8-12min valein. Ajattelin, etta taas tulee yksi unetonyö lisaa...tuliki ja sen unettoman yön tuloksena syntyi Lotta Leonoora tyttaremme 3140g 49cm, paa 35cm.
Sairaalassa ehdittiin olla tasan 3h. Sairaalaan mennessa olin auki vasta 2cm. Sita kesti sitten reilu parisen tuntia, kunnes kahden supistuksen voimalla aukesi kohdunsuu 3cm -> 10cm, kivunlievitysta en ehtinyt saamaan ja kylla oli kipu aikamoinen. Ton kahden supparin jalkeen tuntui heti ponnistuksen tunne ja niinpa Lotta oli kahdella ponnistuksella ulkona. Vaikka synnytys oli noin myrskyinen, selvisin yhdella tikilla koko hommasta:-)
Puolisoni oli mukana koko ajan, todettiin vaan molemmat synnytyksen jalkeen, etta joko se on ohi:-) Isosiskot aarettöman ylpeita ja olisivat koko ajan silittelemassa " ihanaa pikkusiskoa" .
Tanaan tultiin kotiin aamulla, unkarilaisittain sairaalassa pitaa viettaa vahintaan 3 vrk, riippumatta siita monesko lapsi kyseessa.
Mulla vointi mita mainioin. Maitoa rinnat tays, Lotta syö ja nukkuu hyvin, mitapa muuta voisikaan toivoa :-)))
KOVASTI TSEMPPIA TEILLE MAHAILIOILLE!!!!
bucomama seka tyttaret 6,5v, 3,5v ja 3,5 vrk :-)