TAMMIMAMMAT ja MUKULAT MA 31.3-
Tässä uusi ketju uudelle viikolle!
Esikoinen on edelleen kotona. Flunssa jatkuu. Eilen hän kävi lääkärissä, ei ole onneksi keuhkokuumetta. Nämä flunssat pitävät nykyään kuumetta 7-päivää, sanoi lääkäri.
Olavi on ruvennut nukkumaan vain ulkona. Illalla hänet pakataan kuuden kieppeillä ulos nukkumaan, sitten siinä 22 sisälle. Tissiä ja vaippaa ja nukkumaan omaan sänkyyn. Yöllä sitten herää pari kertaa vsyömään. Mies sanoikin, että eikös Olavi voisi nukkua myös yöt ulkona :).
Tänne Espooseen on tulossa näköjään hellepäivä.
Suuret sympatiani niille joilla haavat eivät parane ja vauvat ovat allergisia.
T.Ametisti ja Olavi 2,5kk
Kommentit (49)
Ja pitkästä aikaa jaksan pinoutua... koitin eilen lueskella lukematta jääneitä pinoja mutta siihen meni ihan liian kauan aikaa. Pahoittelen, olen kyllä täysin pihalla mistä tällä hetkellä keskustellaan mutta ajattelin kuitenkin laittaa vähän kuulumisia täältäkin. :)
Meillä oli ristiäiset vihdoin viimein lauantaina, tytölle tuli nimeksi Silja Julia Mariella. Meni " vähän" viime tinkaan, Silja tuli nyt sunnuntaina 8 vkon ikään. Pienehköt mutta hyvin lämmintunnelmaiset juhlat oli, ja nopeasti ohi! heh... Pappi oli vähän hapero (vaikka nuori olikin), unohti tuoda kastekynttilänkin ja lasta kastaessaan kasteli meidän kastepöydän pöytäliinankin ihan kunnolla! Minä kun luulin että mulla menee ristiäiset ihan itkun pidättelyksi niin naurua siinä sai lähinnä pidätellä... ei ollut kauhean " harras" olo... :D
Kelit alkaa lämpenemään ja saa alkaa miettiä että mitäs sitä päälle puetaan tytölle kun viedään ulos unille. Sanokaapa joku kokeneempi, mitä kannattaa pukea näin +5 asteesta tuonne reilu +10 asteeseen? Mulla on ollut vieläkin tytöllä sisävaatekerran päällä villainen väliasu, sitten toppapuku (taikka meillä pussi) ja vielä sen päällä se äitiyspakkauksen pussi. Alkaakohan olla jo liikaa... Tytsy ei ole nukkunut parina viime päivänä päiväunia kuin vajaa 2h, mutta ei kyllä ole hikinenkään ollut kun olen sisälle tuonut... Osittain ehkä myös rytmi sekaisin noista juhlimisista.
Olettekos kaikki käyttäneet ihan eka kerrasta (synnytyksen jälkeen) alkaen ehkäisyä? Me ei olla onnistuneesti päästy touhuihin kuin vasta kaksi kertaa ja sitten on kyllä unohtunut se ehkäisypuolikin. Tuurilla sitä ollaan tietysti kohta sitten taas raskaana :D Mulla onkin tänään jälkitarkastus, olishan se uutinen kun siellä kuulisikin olevansa taas raskaana... epäilen kyllä vahvasti.
Mulla tulee maitoa ihan mukavasti, olen kyllä positiivisesti yllättynyt asiasta. Ei kuitenkaan niin paljon että lypsää tarvisi, mutta tyttö kyllä saa varmasti tarpeekseen... sen verran alkaa noita makkaroita reisiinkin muodostumaan ;) Mun omat makkarat on varmaan lisääntyneet laitokselta lähdön jälkeen! Ja minä kun luulin että imetys vie paljon energiaa. Kai mä sitten olen syönytkin vähän ylikin sen edestä. Tilanne tosin ei ole mikään toivoton, joskus pari vkoa sitten kävin puntarista ja " ylimääräistä" (aloituspainoon verrattuna) oli 3kg. Mutta nyt kyllä tuntuu että enemmän on taas tullut!
Juu, eipä nyt muuta täältäpäin. Pitääpä lähteä suihkuun, vauva nukkuu ulkona ja reilun tunnin päästä pitäisi olla siellä neuvolassa. Koittakaahan jaksella mammat ja mukulat!!
Tolleroinen ja Silja 3.2.
...ja sitten se Silja heräsi!!!
:D
Plussakelillä kannattaa joku vaatekerta jättää pois, esim.jos on pitänyt makuupussia kii, ainakin se auki sitten. Myös villapukua pikkuhiljaa pois välistä, itse en ole vielä jättänyt, mutta alkaa tosiaan olla ihanan lämmin aika ajoin.
Launataina oltiin vauvan kans isoilla juhlilla ja oli niin luxus-baby meillä=) Alkupalojen aikana Vieno lussutteli tisua, sit vähä pullosta päälle ja kakka perään ja loppujuhlat hän nukkui, vaikka oli aploodeja, musaa ja muuta meteliä=) Se tässä suurperheen elossa on plussaa, ettei vauvojen nukkuma-aikaan tartte hiippailla=)
Hullut päivätkin tulossa...Yleensä en oo sinne änkenyt, mutta nyt aion, mies saa hoitaa lapsia. Kuravaatteita oli halvalla, samoin mieleinen kattovalaisin ja tunika itselle.9v tyttö vinkui jotain lelujuttua...Ja salaattilinkoa olen kauan haaveillut, josko sellaisen sais nyt ostettua halvennuksesta.
Aurinkoa maanantaihin!!!!
Sammermanni ja Vieno 28.12.07
piti tulla heti kirjoittelemaan :).
Esikoinen leikkii tosi mielellään yksikseen, kun annoin luvan olla nukkumatta päikkäreitä. Joten saan hetken aikaa istahtaa.
Tolleroinen kyseli ehkäisystä. Kyllä käytettäis, jos olis jotain vipinää. Meillä kun eka kerta loppui lyhyeen, kun sattui niin peevelisti. Viime viikolla gyne yritti ihan pakottaa kierukkaa ja muistutti, että suurin osa raskauden keskeytyksistä tehdään heti edellisen lapsen syntymän jälkeen, kun luullaan ettei sillon voi tulla raskaaksi.
Aksiina kyseli siitä Ovestin voiteesta. Siinä on tosiaan asetin mukana. Sen lisäksi gyne käski voidella käsin ulkosuun. Eiköhän sitä voi käyttää ilman lääkärin määräystäkin, kun on reseptivapaa voide.
Vikli, annoit vinkkejä maidottomista eineksistä. Kiitokset vastauksista, se olin siis minä, joka niitä kyseli, eikä Strutsi.
Sain eilen tutkittua netistä keliakiaakin. Onneksi tutkin, sillä viljattomalle ruokavaliolle ei näköjään saa ryhtyä ilman lääkärin lupaa. Olin kuitenkin vuorokauden ilman viljoja ja maha rauhoittui! Voi kökkö, jos on keliakia tms.!!!
Vikli kyseli myös korvikkeiden lämmittämisestä ja lasten nukkumisesta samassa huoneessa.
Kartonkipakkauksessa oleva korvike säilyy lämmitettynä tunnin ja lämmittämättömänä kaksi tuntia. Meillä esikoinen söi maidon aina purkkikylmänä. Jääkaapista otettuna piti hieman lämmittää. Tämä kuopus taas vaatii kaiken olevan kädenlämpöistä. Mutta siis, avaamattoman purkin korviketta ei tarvitse lämmittää ja hätätapauksessa jääkaappikylmänäkin voi antaa, jos lapsi vain syö. Siitä vain voi tulla mahakipuja.
Meillä nukutaan koko perhe samassa huoneessa. Vauva ei herää yöllä huutaen vaan ähisee ihan kamalasti. Nälkä-ähinän tunnistaa muusta ähinästä. Syötämme vauvan olohuoneessa, ettei muu perhe häiriinny.
Aurinkoista alku viikkoa! Pääsenkin seuraavan kerran koneelle luultavasti vasta keskiviikkona.
Justus ja poju 14.1.
Ja mahtavaa, kellojen siirron myötä vauva nukkui tunnin pidempään eilen ja tänään, mitä aiemmin! Vaikka nukkumaan laitoinkin normaaliin aikaan. Toivotaan, että rytmi pysyy samana:) Tuohon edellisessä ketjussa kirjoittamaani öiseen maitopullomietintään tein viime yönä just niin kuin joku (sori en nyt muista nimimerkkiä!) neuvoi, että lämmitän sillä eka syötöllä veden valmiiksi. No, seuraavalla syötöllä vesi oli jäähtynyt (oikeastaan jo huoneenlämpöiseksi), mutta kelpasi hyvin vauvalle! Annostelin korvikejauheet siihen tuttipullon korkkiin, ja siitä sain nopeasti kipattua jauheet pulloon ja eikun syömään:)
Tolleroinen mietiskeli kevätkeli vaatetusta. Meilläkin on ollut toppavarustukset käytössä. Aamuisin onkin ollut ihan kirpeitä pakkasia täällä Tampereella, mutta päivällä jo lämmintä. Olen ainakin ajatellut vähentää vaatetusta niin, että vaihdan toppahaalarin äitiyspakkauksen vanuhaalariin tai vastaavaan. Villasukkia aion pitää vielä pitkään, samoin ohuempia tumppuja, kun sormet- ja varpaat paleltuu kuitenkin niin äkkiä. Makuupussia voi varmaan pitää raollaan. Villapukua ei olla pidetty enää vähään aikaan, eli haalarin alla on vain puuvillaiset potkarit ja body.
Ehkäisystä myös Tolleroinen kyseli; me aloitettiin tuo seksielämä jo jälkivuodon aikaan (sitä kun kesti 6 viikkoa yhteensä), niin käytettiin silloin kumia ihan sen takia, ettei pääsis tulehduksia tulemaan. Ja sitten käytettiin kumia siihen asti, kun aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen. Nyt kun olen lopettanut imetyksen, niin pitäisi käydä hakemassa Diane Novat, kun akne alkaa taas nostaa päätään pensaasta... Selkään tulee paukamia, samoin naamaan. Tosi ärsyttävää tämä ikuinen murkkuikä.
Oletteko huomannut, että pitääkö vauvanne päätään enemmän toiseen suuntaan kääntyneenä? Meillä on vähän sitä ongelmaa. Johtunee siitä, että tulee laitettua Aada nukkumaan aina samalle kyljelle ja pidettyä samanpuoleisella kädellä sylissä. Nyt olen todella yrittänyt kiinnittää asiaan huomiota ja suosia enemmän sitä toista kylkeä, ja venytellä varovasti niskoja toiseenkin suuntaan, sekä asettelen virikkeitä enemmän toiselle puolelle. Sitkeästi tuo pää vaan silti kääntyy aina samaan suuntaan.
Ikuisuusaiheeseen, eli kakkaan... Nyt on taas menossa aikamoinen panttausvaihe. Nyt parina päivänä vauva on saanut pungerrettua pienet nökäreet tosi paksua tahnaa. Täytyy varmaan antaa jotain pehmentävää, niin saisi vatsansa kunnolla toimitettua.
Ihanaa kun on niin aurinkoisia päiviä! Olen tässä katsastellut kaupoista kesävaatteita vauvalle. Vaatekoot taitaa olla 68-74 kesällä. Ainakin toivon niin, ettei mene kovasti mönkään...
Kylläpä vaan päivittäin mietin, että kuinka rakkaita nuo lapset ovatkaan! Välillä ihan tuntuu, että pakahdun tähän rakkauteen, on nuo omat kullanmurut vaan niin ihania, että ei voi muuta sanoa. Ihanaa, kun vauva naureskelee äidille, ihanaa kun 2-v tulee halimaan ja on (melkein) aina niin iloinen (ja vilkas ja kiukuttelevakin:), ja ihanaa kun 9-v luottaa vanhempiin, ja kertoo salaisistakin asioista meille! Odotan sitä hetkeä kauhulla, kun äitille ja isille ei enää kerrota mitään, ei haluta syliin... Toivottavasti sellaista hetkeä ei tule ikinä:)
T:vikli80 ja Aada 4.1.08 (kohta 3kk!)
Viikonloppu sitten takana, ihan mukavasti meni. Eilen katseltiin miehen kanssa pari leffaa ja lätkämatsia.
Mä olin itsekseni hotellissa pe-la yön. Oli mun vuoro nukkua (hoitelen yleensä yöt yksin koska en kuitenkaan kykene nukkumaan) ja koska kotona olen liian " valmiustilassa" koko ajan, oli pakko mennä pois kotoa. Ja hotellihan on ihan kiva vaihtoehto.. ;) En myöskään halua toisten nurkkiin. Tarvii olla oma rauha. Arvatkaa kävinkö pitkään suihkussa ja katselin vain telkkaria koko illan... Nukuin 22-06! Sit menin aamupalalle syömään sitä loistavaa tarjontaa, mistä en dieettini vuoksi saa paljon syödä. Mutta so fucking what.
Justuksella on tuollaista paskamaista riesaa. Koita kestää!
Ja Ametisti, olet kyllä oikeassa siinä, että toiseen lapseen osaisi varmasti suhtautua jotenkin kylmähermoisemmin. Tuskin mäkään olisin aina niin helposti jokaisesta itkuisesta päivästä niin riekaleina jos olisi jo varmuutta ja enemmän kokemusta. Erityisesti kaipaisin sitä kokemusta ja tunnetta että " kyllä tästä selvitään ja tämä masuvaihe helpottuu ajan kanssa" . Sellainen usko kun puuttuu, on monet tilanteet raskaampia.
Sammermanni aikoo Hulluille päiville, multa taitaa jäädä väliin tältä erää ellen keskiviikkona heti pöräytä. Mies alkaa meillä tästä lähtien hoitamaan enemmän vauvaa. Ihan mun omaa syytä, että oon pitänyt päävastuuta liian tiukasti itselläni. Eilen juteltiin asiasta ja koska mies osaa asiat ihan yhtä hyvin kuin mä, saan jatkossa enemmän omaakin aikaa. Tosin vaikuttaahan se että vauvakin ylitti juuri 2 kk rajan.
Mulla on muuten nuha! Kuinkahan helposti tarttuu vauvaan..
AINIIN! GALLUP: kertyykö teidän vauvoille ilmaa masuun nukkumisen aikana? Meillä heräillään monesti hirveään pierun vääntämisen tuskaan! Naama punaisena vauveli vääntää pierua! Tosin Justus taisi just mainita että myös nälkään liittyy ähinä ja tämä on mulle ihan uutta tietoa. Olin jotenkin luullut että kaikki ähinä liittyy aina masuvaivaan. Ja jos teille esim. yöunien aikana kertyy sitä ilmaa, yritättekö jollain tavalla saada sitä ulos. Meillä ei näytä toimivan se että pumppaa jalkoja vaikka pienenä vauvana se toimi.. Musta mun dieetin aikana muuten nämä masuvaivat on helpottanut mut tuo ilmajuttu on säilynyt entisellään. Se lienee normaalia kehittymättömyyttä?? Kertokaa viisaammat THÄNKS!!
Tsemppihalit kaikille tarvitseville!
Magda_lena
Ps. Pajunkukka: kertoilehan vauvan nimeä kun selviät yövieraista! En ymmärrä kuinka joku jaksaa emännöidä noin isoa määrää yövieraita! Miten teillä meni?
Miten meinasit muuten sitä vauvan kakkaa pehmennellä?
MEillä nimittäin ollut viime viikoina tuota samaa panttaamista ilmassa! Silloin ristiäisten aikaan annettiin Levolacia, koska tilanne piteni viikkoon ja vauva väänsi kakkaa tuskaisemmin. Sen jälkeen en ole uskaltanut koska pelkään, että se vaikuttaa suolen normaaliin toimintaan ja ehkä panttaus kuuluu joskus asiaan.. Mut silloin ei myöskään auttanut keitetty vesi (vauva ei tykkää edes ottaa sitä joten hankala edes saada annetuksi), kuumemittar, hieronta tai pumppaaminen (kylvettämisestä puhumattakaan)..
Onko sulla jokin sopiva keino. Epätoivoisena aloin jo harkita että söisin itse niin prkeleesti luumua että ainakin äidin vatsa menis sekaisin...
Kiitos jo etukäteen!
Oli niin mukava lukea taas teidän kuulumisia.
Sammermanni meinas Hulluille päiville, niin minäkin. Kävin kyllä launtaina 3+1 päivillä ja ahdistuin sielläkin, joten saa nähdä kauanko hulluilla päivillä viihdyn. Jotenkin kun nykyään tulee oltua niin paljon kotona niin ihan ahdistuu ihmisvilinässä. Ja tuntuu, etten enää osaa ostaakaan mitään.
Oli kyllä niin kiva viikonloppu, launtaina kävin vielä työkavereitten kanssa kaljallakin, vähän luksusta. Mies oli kotona sen aikaa vauvan kanssa kun minä oli shoppailemassa ja kaljalla. Käytiin siis pubissa ihan päiväsaikaan. Ihanaa kun nykyään uskaltaa jättää vauvan jo hyvillä mielin isälleen, en enää huolehdi ollenkaan, etteivät pärjäisi.
Launtaina-illalla sitten oli vuorossa miehen kaverin 30v bileet ja siellä oltiin koko perhe. Oli kyllä niin mukavaa, poika oli niin kiltisti koko illan, lähdettiin kotiin vasta puoliltaöin. Mies kittas juomia ja minä olin kuskina. Poika oli niin kiltisti, ei kertaakaan itkeny koko aikana ja me oltiin siellä sentään 6 tuntia. Oltaisiin lähdetty tietty jo aiemmin, jos vauva olis kitissy, mutta kaikki meni niin hyvin.
Vikli kirjoitti ihanasti lapsistaan! Mustakin välillä tuntuu, että ihan pakahdun onnesta kun katselen vauvaani.
Ehkäisystä, viikko sitten otin hormonikierukan ja olen kyllä todella tyytyväinen siihen. Se on ollut vasta niin vähän aikaa, etten ole mitään sivuoireita huomannut, mutta jotenkin on ihanaa kun ei tarvitse muistaa syödä päivittäin pilleriä. Tuntuu, että olen muutenkin niin hajamielinen nykyään. Väsymys sen tekee.. yhtenäkin päivänä kävi hauskasti, kun olin aikeissa imettää vauvaa. Mies siinä samaan aikaan selitti jotain juttua vauvan silmästä ja mä ajatuksissani aloin työntämään tissiä vauvan silmään. Ihmettelin, miksei kelpaa. Tajusin vasta muutaman yrityksen jälkeen että ei helkkari, mitä mä tätä tissiä vauvan silmään työnnän. Vauvaakin nauratti:) Ei se varmaankaan tajunnu äidin mokaa, oli muuten vaan niin hyvällä päällä. Mutta ei tosiaan aina toi järki ihan täysillä käy..
Magda_lenan hotelliyö kuulosti muuten myös ihanalta! Varmasti tekii hyvää!!
Noniin vaipanvaihto ja imetys kutsuu, poika heräs. Heippa!
Jes, mikä keli! En silti saanut lähdetyksi ulos vaunuilemaan, mutta aattelin kohtapuoliin mennä Millan seuraksi partsille ottamaan aurinkoa :-)
Jätin tänään ekan kerran toppahaalarin veks ja laitoin sen äp:n vihree-valkoraitasen vanupuvun. Alle kylläkin normi sisävaatteet (body+potkarit) ja vielä sellainen fleecepuku, plus tumput+villasukat+kypärämyssy. Ja makuupussin vetoketjun kävin just avaamassa, kun tossa partsilla tarkenee näköjään meikäläinen t-paidassa...
APUA! Ei todella olla uskallettu olla ilman ehkäisyä!! Vaikka raskaaksi tuleminen ei tässä iässä nyt ihan megalomaanisen todennäköistä olekaan, niin ei silti uskalla ottaa riskiä...
Vikli: meillä on sama pää-ongelma - kaikki kiva on vasemmalla. Itse asiassa neuvolantäti huomautti aiheesta jo 1 kk neuvolassa ja yritin sinnikkäästi nukuttaa sen jälkeen vaan toisella kyljellä, mutta tuloksetta - Milla kääntyi aina selälleen ja sit käänsi päänsä aina vasemmalle. Neuvolatädin mukaan kallosta tulee epäsymmetrinen (on itse asiassa jo, mutta ajattelin ettei se nyt maata kaada, toivottavasti Milla ei ajele kaljua heti kun mun silmä välttää...) ja sit kyllä puhui myös fysioterapiasta. Mutta nyt olen ollut havaitsevinani, että pää pyörii myös oikealle. Meillä oli se neuvolasta saatu hymynaama osasyyllinen tähän vasemmistolaisuuteen...
Jaahas, partsilta herättiin. Ja oli ihan liikaa päällä - raukka oli tulikuuma ja parku sen mukainen...
Ai nii, vielä Ipulle: ollaan kohtalotovereita nukkumisen suhteen... Mä olen maailman isoin unilelu.... Nyt ollaan parina yönä yritetty Millaa pinnikseen, eka meni yllättävän ok, nukahti sinne tunnin taistelun jälkeen ja ekan yösyötön jälkeenkin vielä. Tokan yösyötön jälkeen en jaksanu enää kantaa omaan sänkyyn, vaan loppuyö klo 2-> nukkui taas vieressä. Mut sit eilen... Yhteen saakka yöllä taisteltiin ja lopulta Milla voitti - nukkui siis taas vieressä... Saas nähdä mitä tämä ilta tuo tullessaan, rytmi meni ainakin ihan sekaisin, tosin siihen vaikutti varmaan tuo kellon siirtokin...
Magda_lena: jes mikä idea tuo hotelli!! Mä oon kans koko ajan hälytystilassa kun oon vauvan kans samoissa tiloissa. Eilen yritettiin sitä, että aamulla mies nousee Millan kaa ja mä nukun. Just joo. En tosiaan saanu unta vaan kuuntelin korvat höröllä mahdetaanko mua jossain asiassa kaivata (ei tietenkään kaivattu...).
Sammermanni ja kaura@: mennäänkö porukalla vaunujen kans sinne hullareille ja katotaan kuinka paheksuvia katseita saadaan :-DDD
Jaahas, en nyt muista mitä muuta piti... Mutta tsemppiä kaikille jotka sitä kaipaa! Sekä hyvässä että pahassa kannattaa muistaa seuraava: " tämäkin menee ohi" (tätini motto, jonka halusi kuolinilmoitukseensa kuollessaan vähän yli nelikymppisenä leukemiaan).
T: Miukkis & Milla 3.1.08 eli kohta 3 kk!
Jestas mikä perverssi maiskutus tosta likasta lähtee kun lussuttaa tota nyrkkiään!
Duphalacia ajattelin itsekin antaa vauvalle. En usko siitä mitään haittaa olevan, kun ei sitä säännöllisesti kuitenkaan anneta. Annostelu on alle 1-vuotiaille 2,5-5ml/vrk. Luumuahan voi myös antaa vauvalle. Liottaa kuivia luumuja veteen ja antaa siitä syntynyttä mehua teelusikalla vauvalle. Siitä ei luulis ainakaan mitään haittaa olevan, kun se ei ole mikään lääke. (tosin kuralle voi mennä, mutta parempi sekin, kunhan suoli " aukeaa" ). Meilläkään ei enää jalkojen pumppaus auta pierujenkaan tuloon. Pieruja yritän ehkäistä röyhtäyttämällä vauvaa, eli että ilma tulis yläkautta pois, eikä menis suoleen.
Mä oon kyllä nyt ihan sekaisin kuka on kertonut mitäkin, on niin paljon juttua tullut tänään ja itsellä muutenkin ihan sekopäinen olotila..! Lämmitin juuri itselleni lihaperunasoselaatikka (eines) mikrossa, meinasin ensin laittaa täyden lautasen jääkaappiin ja sen foliorasian mikroon...!
En myöskään muista mitä/milloin mä oon viimeksi tänne raportoinut... mutta ilmeisesti tilanne meillä on nyt se, että tutteli sopii paremmin kuin nan. Ohto nukkuu taas " normaalisti" , nannistahan se vain valvoi ja huusi. Mutta hyi yök miltä se tutteli haisee! Siis ihan se itse maito, en kyllä itse suuhuni pistäisi. Mutta ohtolle maistuu ja ei taida mahakaan nyt vaivata.
Pieni flunssa meillä nyt sitten vähän vaivaakin. :( Ohto on tukkoinen ja räkäinen, yskiikin välillä. Kuumetta ei onneksi ole, eikä voinnissa muutenkaan muuta erikoista. Toivottavasti nyt ei pahene. Sängynpäätyä kohotin, kävin ostamassa keittis-tippoja ja sen nenänniistimen. Kokeillut en ole vielä näiden helpottavuutta, kun ei ole herännyt vielä kaupasta tultuani.
Tällä kertaa tuntuu ettei mun sekopäinen olotila johdu edes väsymyksestä, vaan siitä että mulla on menossa totaalinen höyrähdys kestovaippoihin..! Aloin vihdoinkin (ihan itse) ymmärtämään niistä jotain kun oon koko viikonlopun vaan lukenut ja lukenut ja selannut ja selannut netistä kaikkea....ja muutama vaippa on nyt sitten tilattunakin kokeeksi, kun edullisesti käytettyjä löysin.. Saa nähdä nyt sitten että mitä tästä mun höyrähdyksestä tulee. Toivottavasti ei jää pelkästään yritykseksi. vähän mua kyllä huolettaa että miten osaan järjestää kakkaisen kestovaipan puhdistuksen/säilytyksen, että toivottavasti ei tyssää siihen. Ja toinen mikä huolettaa, on se että höyrähdän tähän ihan liikaa ja kohta mulla on kotona satamiljoonaa vaippaa " kun ne oli niin halpoja/kivoja.."
Mua myös mietityttää että mitä pistää päälle ulkona nukuttaessa. Meillä paistaa koko aamun/aamupäivän aurinko etupihalle, oikein mistään ei löydy kunnon varjoa. Niin miten ihmeellä mä voin vaunut siihen jättää, kun nytkin auringossa oli reilu 20lämmintä. Ja siis mitä pukea muutenkin päälle, kun lämmintä on, mutta silti meillä ihan talvi vielä. Ja takapihalle varjoon ei vielä päästä, kun me ei talvella käytetä sitä ollenkaan, siellä on reilu metri siis lunta. Eikä se ole edes helposti putsattavissa, kun vaunut ei mahdu takaovesta, eli pitäisi lapioida reitti talon ympäri ulkokautta - ei kiitos! Pitää varmaan viedä vasta iltapäivällä se nukkumaan ulos sitten, silloin on jo varjoa.
Saako muuten tuolleen pienesti flunssaisen vauvan kanssa edes ulkoilla? Vai pitääkö meidän sisällä olla kunnes nuha hellittää..?
Jollain oli ollut seksiä ilman ehkäisyä... Meillä kävi kans niin, että ekalla kerralla ei vaan ihan tosiaan muistettu että jotain pitäisi olla, niin idioottimaiselta kuin se kuulostaakin. (muttakun aikoihin ei ollut tarvinnut mitään olla, muutenkaan se hetki ei ollut mitenkään suunniteltu, tilanne vain ajautui siihen..) Heti jälkeenpäin muistin kyllä asian ja olin sitten hieman paniikissa. Mutta en kuitenkaan sit kovin, kun sillon oli vasta 2vk ohton syntymästä, silloin vielä täysimetin. Eli aika epätodennäköistä.. Tein kyllä sit raskaustestin heti kun mahdollista, sain huokaista helpotuksesta. Ja nyt oon aloittanut minipillerit (joista pitää olla joka päivä muistutus puhelimessa), parin päivän päästä ne onkin sit jo voimissaan, eli ei tarvii kumeja..jee. Paitsi nyt kyllä jo tuntuu välillä epätoivoisesti siltä että mihin me ehkäisyä ees tarvitaan...huonosti nukkuva vauva ja miehen yötyö kyllä käy ehkäisystä jo. No, on asia meille toistaiseksi ihan ok... (tai melko ok, toki se harmittaa kun ei ikinä ole tilaisuutta tai ei jaksa tai ei olla yleensäkään paljoa yhtäaikaa kotona hereillä). Mutta ehkä sitten joskus taas jonain kauniina päivänä..
Huh, nyt riittää mun sepustukset tältä kertaa...! Ihme että ohto ei oo edes herännyt kertaakaan kesken kirjoittelun, vaikka oli nukkunut jo hyvän aikaa kun aloitin. Voi tietty olla että flunssa väsyttää...eihän tuo nyt onneksi edes rohise mitenkään..
Frimmy ja Ohto2kk+1vk
Vaunuilla ulos lähdettäessä olen pukenut tytön helpoimman kautta. Sisävaatteitten (body + potkarit) lisäksi Ruskovillan silkkimyssy ja sitten tyttö heitetään äp-vanupukuun, joka on siis se vihreävalkoraitainen, jonka hihat ja lahkeet on käännetty kiinni. Sitten vaan makuupussiin ja vaunuihin. Sadesuoja on ollut vaunujen päällä, joten tuuli ei pääse häiritsemään. Posket on viileät, mutta muuten tyttö on ihan lämmin. Autoillessa on sitten toinen pienempi=sopivampi haalari.
Vikli: Lievää toisen puolen suosimista olen ollut huomaavinani meidänkin tytsyllä, vaikka olenkin yrittänyt nukuttaa vaihtelevasti eri päin. Onneksi nuo isoveljet eli paras virike ovat milloin missäkin katseltavina. :)
Pakahduttavan ihania ovat nuo lapset tosiaan, vaikka myönnettävä on, että on niitäkin hetkiä, jolloin ovat myynnissä tosi halvalla. ;)
Frimmy: Meillä on likaiset kestovaipat heilurikannellisessa muoviastiassa kylppärissä. Siihen ne on helppo viskata peppupesulle mennessä. Vaippa-ajan jälkeen tuo astia pääsee takaisin kodinhoitohuoneen roskikseksi. :)
Viikonloppuna meillä levisi pesukone. Johan se onkin kolme vuotta vanha. Huomenna onneksi saan jo korjaajan paikalle. Toivottavasti tulee kuntoon ja kohtuuhinnalla. Kuuden hengen perheessä olisi koneelle jonniinverran käyttöäkin ja vaippojakin olisi lasti pestäväksi...
Huomista neuvolaa odotellen
Strutsi ja neiti 2kk tasan
Viikonloppu joo meni ja meillähän sit kävi niin, ettei muistettu kellojen siirtoa ja koko sunnuntai meni hieman sekaisin... Tajusin vasta klo 14.00, että kellot piti siirtää kun surffasin netissä ja vilkaisin koneen kelloa.
Meillä kanssa on vaihdettu kevyempään asuun kun mennään ulos. Body, potkarit, kevyempi haalari, makuupussi ja vaunujen kuomu. Hyvin tyytyväiseltä neiti vaikutta ja niska on lämmin kun ulkoa tulee sisälle.
Joku valitteli lateksittomien kortsujen kalleutta. Prismat ainakin myy Durexin Avant-merkkisiä kortsuja huomattavasti halvemmalla kuin apteekit. Kannattaa käydä katsomassa, on tullut muutama paketti ostettua...
Meillä on Veera alkanut hirmuisesti äännellä, ihan jokellukseksi sitä ei voi sanoa, mutta koko ajan jotain ääntä tulee. Sitä on aivan ihana kuunnella. Vielä kun pääsisi pään sisään tajuamaan mitä se tarkoittaa. Eilen neiti myös kääntyi 3 kertaa mahalleen kun oli kyljeltään lattialla. Oltiin hieman ihmeissään, mutta vahinkoja nuo varmasti oli kun ikää on vasta melkein 2,5 kk.
Mulla on myös tosi hajamielinen olo. Tosi usein tekee aivan muuta mitä oli tarkoitus ja hommat jää kesken kun jotain aloittaa. Mulle on nyt vasta alkanut tulemaan esiin univajeen vaikutukset ja aamuisin on vaikea päästä sängystä ylös. onneksi mies on tämän viikon lomalla ja voin huokaista hieman tavallista enemmän. Mää olen lähes jokapäivä muutaman tunnin pois kotoa ja mies hoitaa vauvaa. Yleensä käyn kaupassa tai hoitelemassa asioita. Tuokin aika tekee todella hyvää.
Moni on valitellut maidon ehtymistä, täällä alkaa olemaan sama homma. Vasemmasta rinnasta on maidon määrä vähentynyt selkeästi ja oikeasta hieman. Meillä tosin ollaan oltukin osaimetyksellä, mutta ajattelin imettää puoleen vuoteen. Toive ei taida toteutua. Veera on tottunut pulloon ja rinta syönti on tosi katkonaista ja kestää yleensä vajaan tunnin! Veera myös yleensä nukahtaa noin 2 kertaa kun syö, eli tuo selittää osan tuosta ruokailun kestosta. Onko muilla samaa ongelmaa? Muutenkin Veeran syönti tuossa rinnalla on katkonaista ja tuntuu että hän enemmän nautiskelee kuin syö. Imuote on oikea, että siitä ei ainakaan homma ole kiinni. Katsellan miksi homma etenee.
Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Huhtityttö ja Veera 18.1
Moikka,
Minäkin pitkästä aikaa kirjoittelen.. Usein käyn kyllä lukemassa ja on ihanaa kun on tälläinen paikka missä äideillä on samanlaisia huolia ja ilonaiheita :)
Meidän tyttö tulee kohta kolme kuukautta. Aika on mennyt kyllä tosi nopeasti. Joku kauniisti muuten kirjoitti että aina kun vauvaa katsoo meinaa onnesta pakahtua.. mulla on ihan sama homma. Usein tulee kyyneleet silmiin kun vauva iloisesti hymyilee.
Tytön uusi " harrastus" on akvaarion kanssa juttelu. Laitan tytön sitteriin akvaarion viereen ja samantien alkaa jokeltelu. Jalat ja kädet huitoo kun mikäkin, huvittavan näköistä touhua pikkuselta..:)
Kateellisena muuten lueskelin teidän Sello-tapaamisestanne. Tampereelta on vaan vähän liian pitkä matka sinne..
Jotkut oli menossa Hulluille päiville.. Minä kans ajattelin miehen tilipäivän kunniaksi käydä siellä :) En vielä ole päättänyt menenkö lasten kanssa vai yksin illalla..
Olisko jollain superhyvää niksiä karstan poistoon? Tuntuu olevan aika sitkeesti neidin päässä. Vaikka kuinka rasvaa ja harjaa ja rasvaa... Tuleeko sitä koko ajan lisää? Alkaa jo ällöttään se.
Täällä jotkut onnelliset on saanut vauvakilot jo pois mutta jotkut vielä tuskailee niitten kanssa. Mua siis on alkanut nyt kyllästyttään nää läskit! Viisi kiloa olisi lähtölukemaan ja toiset viisi vielä pitäis saada pois. Sitten vois peiliin katsoa hyvin mielin..
Nyt pitää mennä ruokkiin perhettä. Hyviä vointeja kaikille!
Anjuskan ja tyttö 7.1.
ja tällä aloituksella tein saman tien kaikki huijausyritykset mahdottomiksi :) heh... taisi uutisissakin tänään olla että Ilkka Kanerva eroaa ja Stubbista tulee uusi ulkoministeri. Itse yritin juuri huijata siskoani, mutta mönkään meni :D
Vikli kirjoitti kyllä kauniisti lapsistaan! Kyllä itselläkin on tämä " äidinrakkaus" vasta oikein kunnolla heräämässä, tuntui että alussa vaikka se vauva ihana olikin niin sellaista tutustumista se alkuaika taitaa olla. Nyt sitä vaan ihailee ja ihailee ja vielä ihailee miten ihana tyttö meillä on... :)
Terveiset neuvolan jälkitarkastuksesta oli että kyllä vain, painoa on nyt lähtöpainoon vähän reilu +5kg eli pääsiäisen aikana on herkuteltu vähän liikaakin!!! Höh.. on tässä koitettu kyllä lenkkeilläkin mutta vähän on taukoakin päässyt olemaan. Jos sitä nyt taas ryhdistäytyisi. Hurahdin tuossa yhdessä nettikaupassakin ja tilasin pilates-dvd:n. Tänne meidän paikkeille kun ei näytä niitä ohjattuja pilatestunteja tai kursseja tulevan sitten millään, niin yritetään sitten opetella dvd:n avulla.
Muuten näytti kaikki olevan kyllä ok...
ahaa, tyttö heräsi. jatketaan paremmalla aikaa...
Tolleroinen
Ulkovaatetuksesta täällä on ollut puhetta, meilläkin on jo jäänyt villapuku pois. Neitillä on yleensä sisävaatteina body, sukkahousut, mekko/potkarit, siihen päälle laitan villasukat, villaisen kypärämyssyn ja tumput, pipon ja haalarin + ä-pakkauksen makuupussin. Kovalla tuulella olen laittanut viltin vielä makuupussin päälle tai lampaantaljan vaunujen päälle. Kun mennään reilusti plussalle niin että aurinko jo lämmittää, vaihdan tuon toppapuvun pakkauksen vanupukuun.
Meillä kans neiti harrasti vielä jokunen viikko sitten tuota toisen puolen suosimista, mutta eipä juuri enää. Vaunuihin tulee aina laitettua vasemmalle kyljelle, mutta muuten yritän muistaa vaihdella kylkiä nukkumaanlaittaessa. Virikkeiden asettelullahan tuohon voi juuri vaikuttaa.
Käytiin tänään neitosen kanssa 2kk neuvolassa. Kokoa oli 4940g ja 56,5cm pipo 38,5cm. (Lähtömitat 2665g, 47cm ja 33cm.) Kovasti ottaa neiti keskikäyrää kiinni ja pituudessa omaa oletuspituuskäyräänsä. Jotenkin luulin neitiä vieläkin pidemmäksi, 56cm vaatteet on jo pieniä ja yleisolemus sellanen hoikka ja pitkäraajainen. Jospa ne kilot on kertyneet noihin pyöreisiin poskiin =)
Oho, kellohan on jo paljon, pitää lähteä keskimmäisen tanhuharkkoihin. Palataan!
aksiina ja Annu 28.1
Nuhaista lasta voi nukuttaa ulkona.Meilläkin on vauvalla ollut muutaman pvn nuha ja ulkona nukkuu silti molemmat pitkät päikkärit.
Karstaa tulee lisää ja lisää.Enpä ole itse keksinyt/löytänyt keinoa pitään sitä kokonaan pois. Välillä oli ihan sileä pää, ei karstan häivää, mutta sit tuli takaisin.Harjaan joka aamu pään ja sit öljyän, niin ei pääse ihan hulluksi äitymään.
Meillä ei ole muuten aloitettu lainkaan viel seksiä.Ei oo aikaa/haluja/rauhaa.Kyllä sitä kerkiää.
Ihanalta kuulosti Magdalenan hotelliyö=)
Kakkaa panttaavien mammoille: oletteko kokeilleet mallasuutetta? Sitä saa apteeksita ja on ihan luonnontuote. Itse olen sitä käyttänyt kaikilla vauvoilla menestyksellisesti-paitsi Vienolla joka kakkaa enemmän kuin kolme edellistä yhteensä=)
Vieno myös kenottaa päätään vasemmalle, mutta nyt alkaa jo pikkuhiljaa kääntää oikeallekin.
Oli käytävä ostaan keitaisubodyja tänään neitokaiselle lisää, koska hän kakkii ja puklaa vaatteensa monta kertaa päivässä. samalla ostin 1v-pojalle parit puolipotkarit, koska hänellä on valtavan iso jalka ja terävät varpaankynnet ja siksi kaikki sukkaterät menee hetkessä rikki.
sammermanni ja vieno 3kk
Kommentti muutamaan juttuun, ennen kuin täytyy taas kiitää.
Kylläpä te puette vauvat lämpimästi! Mä en ole voinut käyttää meidän pojalla sitä äitiyspakkauksen makuupussia kuin kylmemmillä pakkasilla (yli 5 astetta). Hällä on nimittäin heti pää märkänä! Nollakeleilläkin hällä oli tavallisten sisävaatteiden päällä vain toppapuku, tumput, villasukat, kaksi hattua ja villapeitto alla ja päällä. Silti tuli välillä kuumaa. Nyt jos laittaa sen kevyttoppapuvun automatkoille, niin jätkä on heti ihan märkä. Nyt kun on lämpöasteita (meilläkin aurinko paistaa partsille), niin pojalla ei ole välillä peittoa laisinkaan ja silti nukkuu tosi hyvin. Päällä on tosin paksumpi puku.
Uusi pohti pitkään voiko jotain lääkettä syödä imetysaikana. Tosi monessa lääkkeessä lukee, ettei saisi käyttää imetysaikana, mutta silti lääkärit niitä määrää. Tässä on varmaan se sama kyseessä kuin alkoholissakin, että lääkettä imeytyy maitoon niin vähän. Ja enemmän vauvalle on siitä haittaa, jos äidin vaivoja ei hoideta! Varsinkin nyt, kun allergialääkkeitä tarvitsee taas todella moni.
Frimmy pohdiskeli käytettyjen kestojen huuhtelua ja säilytystä. Mä huuhtelen kakkavaipan wc-pöntössä ja laitan kannelliseen koriin odottamaan pesua. Jos vauva kakkaa paljon, kannattaa hankkia kertakäyttöisiä liinoja, että on helpompi huuhdella vaippa. Pelkät pisut saaneen liinan voi jopa pestä vaippojen kanssa pari kertaa! Liinojen nimeä en nyt muista (oisko ollu hoitoliina), mutta meiltä on saanu jopa S-marketista.
Joku mietti ulkona nukuttamista nuhassa. Sammermanni siihen jo vastasikin, mutta vastaan vielä :). Eli lapsi saa jopa paremmin nukuttua ulkona nuhassa, kuin sisällä. Henki kulkee paremmin. Ainoastaan kuumeista lasta ei saa laittaa ulos nukkumaan.
Mäkin suosittelen mallasuutetta kakkaamattomille. Sitä suositeltiin aikanaan neuvolasta ja hyvin on toiminut esikoisella. Tällä tokalla kakkakoneella sitä ei olekaan tarvittu (kakkaa monta kertaa vuorokaudessa).
Ainiin, oli puhetta myös turhaan hankituista korvikkeista ja vaipoista. Vaipat menee yllättävän pitkään vielä siitä, kun luulee ettei ne enää mene. Kannattaa vain käyttää öisin isompaa vaippaa, jos vaihtoväli on taajempi. Korvikkeissa taas on aika pitkällä parasta ennen päivä. Niitä voi siis kokeilla uudelleen, kun vauva on täyttänyt sen 3kk tai aloittaa kiinteät, kun maha kestää enemmän. Tai sit niistä voi tehdä vaikka pannaria! Itse en ole tehnyt korvikkeista ruokaa, mutta just jokin aika sit bongasin täältä Vauva-palstalta pinon aiheesta. Eikä ole kyllä tullut aiemmin mieleenkään, että hukkamaitoja voisi jotenkin hyödyntää.
Nyt mentävä.
Justus ja poju 14.1.
ei sitä ihan samaan tahtiin ehdi päivystää enää koneella kuin loppuraskaudessa! Sillon ei paljon muuta tullut tehtyäkään :)
Piti kommentoida vielä paria asiaa. Siitä pään toisen puolen suosimisesta ja nyrkin syömisestä. Meidänkin neiti suosii selvästi toista kylkeä, tahtoo pää aina kääntyä selällään ollessaan oikealle. Olen koittanut laittaa niitä virikkeitä toisellekin puolelle ja varovasti kääntänytkin pään välillä vasemmalle, mutta kyllä se oikea puoli vielä vie voiton. Siskoni mainitsi asiasta niin että tuossa vaiheessahan vauvan pääkin on sellainen sivuilta litteämpi, että niitten on vähän vaikeakin kääntää sitä päätä. Että hänen mielestään se puolien suosiminen tasaantuu kun pään malli tuosta vielä muuttuu vähän pyöreämmäksi, niin on helpompi kääntääkin sitä päätä.
Ja meidän neitonen lussuttaa myös nyrkkiänsä melko antaumuksella... Tutti ei Siljalle tahdo maistua millään, ja sepä nyt mietityttääkin että onko parempi yrittää opettaa tyttö tuttia syömään kuin että syö omaa kättään? Jos se tuosta muuttuu vielä peukalon imemiseksi niin siitähän on tosi vaikea sitten yrittää vierottaa! Tutin kun sentään voi ottaa pois. Mitä olette mieltä? En tiedä onko asiasta ollut vielä keskustelua mutta kuten sanoin niin en jaksa millään kahlata kaikkia lukemattomia pinoja läpi.
Aivan ihana ilma taas ulkona, tuntuu että pitäisi viettää koko päivä vaikka jotain ulkohommia tehden. Kyllä tästä taas ainakin lenkille lähdetään. Eilen tein Siljan kanssa aika pitkän lenkin, sykemittarin matkalukema näytti 9,7km ja kaloreitakin oli mennyt 800! Luulisi tuolla jotain vaikutusta olevan pikkuhiljaa... (jos lopetan pullan syönnin!) Tosin eihän tuollaisia lenkkejä joka päivä kannata tehdä. Tänään tuli postissa se pilates-dvd, pitääpä katsastaa miltä se vaikuttaa.
Mua kiinnostaisi kanssa noitten kestovaippojen käyttö, mutta tuntuu jotenkin takkuavan tämä aloitus. Jotenkin olen saanut sen käsityksen että taskuvaipat olisivat kaikkein kätevämpiä, ja niitä pitäisi nyt sitten alkaa hommailemaan. Mutta se merkkien viidakko! Huh huijaa...
Jees, pitää tosiaan mennä tarkistamaan minkä dvd:n sitä on mennyt ostamaan :) Aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
Tolleroinen ja Silja 3.2.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12755601&p=2&tmo…