Jatettiin sitten 8kk vauvan yomaito pois. Tuolla se nyt huutaa sangyssa kurkku suorana pullonsa peraan (mies on siella). Tsemppia kaivataan.
HUOH!!!
Kommentit (48)
Vierailija:
Luulette varmaan olevanne tosi hauskoja. Ette ole.T. Ei-ap
Enpä tiedä. Mutta onhan se kiva, kun joku löytää huumoria totisesta asiastakin.
ja rauhottuu siihen. Ottaa parit hörpyt, seuraavana yönä yhdet ja sitä seuraavana ei enää yhtiäkään.. Toivottavasti!
sitten aloitetaan maistelemaan kiinteitä, mutta samalla hetkellä jokainen vauva syökin jo 5 tuhtia ateriaa päivässä, eikä yösyöttöjä enää tarvita. Ja nää vauvarobotit toimii kaikki just ihan saman käyttöohjeen mukaan, eikä niillä ole mitään yksilöllisiä tarpeita.
Tyyyyylsääääää!!!!
yömaidot pois, kun rupesi nukkumaan kello 22-06 välin kokonaan putkeen. Maitoa sai tietysti illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi, mutta emme herätelleet hyvin kasvaa lasta yöllä lainkaan.
meillä sama. Nyt tuolla nukkuu ihan keskikokoinen (no, pituus +1 ja paino 0) 4-vuotias poika.
Siskonsa syö edelleen öisin, ja on nyt 6kk. Pikku hiljaa aiomme jätellä 6-kuisen yösönnit pois, viimeistään 8-kuisena saa luvan olla yömaidotta.
On myös lapsen kehitykselle ja kasvulle hyvä jättää ajoissa turha yösyöminen ja -juominen pois. Lapsi kasvaa nukkuessaan ja keskeytymätön uni on tärkeää nimenomaan lapselle! Tietysti myös vanhemmille. Ajattelet lapsen etua. Muutama yö varmaan menee tottuessa uusiin tapoihin, sitten helpottaa. Vesipullokin kannattaa jättää pois, siitäkin tulee helposti tapa.
Meillä esikoiselta tajuttiin vasta liian myöhään jättää pullo yöllä pois ja kadun sitä syvästi. Olisimme varmaan kaikki olleet tyytyväisempiä ilman.. Ja kuopuksen kanssa teimme fiksummin, yöimetyksen lopetin 6kk kieppeillä, kun pieni alkoi syödä iltapuurot ja muut. Muutos ei ollut suurensuuri, päivisin meillä oli ihanan virkeä lapsi ja öisin sai nukkua koko perhe. Lisäksi hampaat ovat ensiluokkaisessa kunnossa ;)
Se huuto loppuu kyllä parissa yössä, kun vain jaksaa pysyä tiukkana. Sen jälkeen ihmettelette, kuinka helppoa kaikki olikaan ja miksi oikeastaan ette tehneet sitä jo aiemmin ;) Tsemppiä!
ps. niille, jotka antavat maitoa yli 1-vuotiaille, voisin sanoa pari valittua sanaa hampaista ja muusta, mutta taitaa olla turhaa..
Meillä tytön painokäyrät yläluokkaa (pituutta en nyt muista, mutta paino 10,5-11kg). Täysimetystä 5,5kk, jonka jälkeen aloitettiin kiinteät, mitä sitten meneekin nyt tosi isot määrät. Päivätissittelyt on vielä, mutta tosiaan kun päivisin saa hyvät annokset kiinteitä+ tissittelyt, niin siksi halutaan yöt jo rauhoittaa, koska nälkä ei voi periaatteessa olla.
Tähän asti tyttö syönyt tissiä tai pulloa 2-7krt/yö, mikä tosiaankin on tottumiskysymys, ei nälkä.
Kuten omat nukkumaanmenoaikansa? Päivärytminsä?
Harva lapsi esim. heittää itse tutin nurkkaan ja sanoo, ettei enää arvitse sitä. On vanhemman velvollisuus huolehtia päätöksistä ja elää niiden mukaan. t. 41
Ei se yösyöminen nyt kuitenkaan taida niitä hampaita tuhota, vaikka jatkuisikin yli vuoden ikään.
Meillä on kuusi lasta, yhdeltäkään ei ole yömaitoja otettu pois 6 kk ikäisenä, pari lasta on lutkuttanut sitä iltapulloa 2,5-vuotiaaksi. Kaikilla on hampaat ensiluokkaisessa kunnossa.
mutta kysyisin sinulta, mitä sulle sanoo termi " lapsentahtinen" ? Voin vannoa, että meillä itketään, riidellään ja vingutaan varmasti kolmasosa siitä, mitä niissä perheissä, joissa vanhemmat tekevät surutta kaikki lastensa päätökset. Esimerkiksi 1,5-vuotias osaa tosiaan yksi kaunis päivä viskata tutit roskiin, jos niin haluaa. 2-vuotias osaa kertoa, milloin häntä väsyttää ja tekeekö mieli päiväunille vai ei, tekeekö mieli makaronia vai perunaa ja laitetaanko ulos vihreä vai musta takki. 3-vuotias osaa monta muuta asiaa. Ei kaikkea tarvitse päättää lapsen puolesta (ei edes vauvan, vain koska niin " kuuluu" , kannattaa ehkä välillä kuunnella sitä lastakin eikä esimerkiksi surra rikkonaisia yöunia itsekkäästi). Meillä neuvotellaan KAIKESTA ja kuunnellaan lasta, pientäkin, KAIKISSA asioissa. Mielestäni meillä kasvaa onnellinen ja fiksu lapsi.
Vierailija:
Kuten omat nukkumaanmenoaikansa? Päivärytminsä?Harva lapsi esim. heittää itse tutin nurkkaan ja sanoo, ettei enää arvitse sitä. On vanhemman velvollisuus huolehtia päätöksistä ja elää niiden mukaan. t. 41
Tarkoitin lähinnä niitä viestejä, joissa kerrotaan esim 6 viikoisen jättäneen itse yösyötöt pois.
On aivan eri asia jos vauva itse ei halua syödä yöllä kuin lopettaa ne väkisin.
Miten ihmeessä nukkumaanmenoajat yms liittyvät tähän asiaan?
t. 42
Vierailija:
Kuten omat nukkumaanmenoaikansa? Päivärytminsä?Harva lapsi esim. heittää itse tutin nurkkaan ja sanoo, ettei enää arvitse sitä. On vanhemman velvollisuus huolehtia päätöksistä ja elää niiden mukaan. t. 41
Pullo varmaan sen takia, koska lapsi ei osaa juoda lasistakaan heti tissittelyn lopetettuaan, ja toisaalta, niin kauan imettäviltä ei aina tule maitoa niin paljon, kuin lapsi tarvitsee (8dl) ja maito (kalsium) on tärkeä.
Siinä vastaus.
Vierailija:
mutta kysyisin sinulta, mitä sulle sanoo termi " lapsentahtinen" ? Voin vannoa, että meillä itketään, riidellään ja vingutaan varmasti kolmasosa siitä, mitä niissä perheissä, joissa vanhemmat tekevät surutta kaikki lastensa päätökset. Esimerkiksi 1,5-vuotias osaa tosiaan yksi kaunis päivä viskata tutit roskiin, jos niin haluaa. 2-vuotias osaa kertoa, milloin häntä väsyttää ja tekeekö mieli päiväunille vai ei, tekeekö mieli makaronia vai perunaa ja laitetaanko ulos vihreä vai musta takki. 3-vuotias osaa monta muuta asiaa. Ei kaikkea tarvitse päättää lapsen puolesta (ei edes vauvan, vain koska niin " kuuluu" , kannattaa ehkä välillä kuunnella sitä lastakin eikä esimerkiksi surra rikkonaisia yöunia itsekkäästi). Meillä neuvotellaan KAIKESTA ja kuunnellaan lasta, pientäkin, KAIKISSA asioissa. Mielestäni meillä kasvaa onnellinen ja fiksu lapsi.Vierailija:
Niin.. teillä kasvaa yksi lapsi? Se selittää paljon.
Minun kanssani lapset elävät aikuisen todellisuutta ja arkea: osaavat laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, imuroida, siivota.. Heiltä on vaadittu paljon sellaista, mitä ei monilta lapsilta vaadita (kohteliaisuutta, osallistumista kotitöihin, käytöstapoja, osaamista monella tavalla). Heiltä ei ole kuitenkaan vaadittu aikuisuuteen liittyvää päätöksentekoa isoissa asioissa (nimenomaan niissä, jotka ovat tärkeitä kasvulle ja kehitykselle). Minä eli aikuinen päätän, mitä ohjelmia lapset saavat katsoa ja kuinka pitkään, päätän nukkumaanmenoajat, ruoka-ajat, laitetaanko ulos kengät vai ei.
Annan lasten päättää, haluavatko tämän vai tämän vaatteen, mutta en sitä, laitetaanko vaate päälle. Kaikesta ei neuvotella - miksikö? Koska se ei kertakaikkiaan voi olla lapsen harteilla. Vaikka vaadinkin lapsiltani melko paljon (jo ihan käytännön syistä), en vaadi vastuuta omasta kehityksestään ja hyvinvoinnistaan. Se on minun vastuullani.
Väittäisin, että 4,5- ja 3-vuotiaani ovat onnellisia, tasapainoisia, kehittyneitä lapsia, joilla on taloudessaan turvallinen aikuinen huolehtimassa heistä. Nämä lapset eivät kiukuttele, vingu, roiku lahkeessa tai ole minulle mikään taakka - heidän kanssaan on todella ilo viettää arkea :)
t. 41
Tule sanomaan tuo sitten, kun sinulla on lapsia neljä.
Siinä vaiheessa jää se lasten päätösvalta takasijalle vanhempien päätösvallan alta. Noin juuri niitä " minä saan mitä haluan" -lapsia kasvatetaan.
Epäreilu diktaattori ei tarvitse tai saakaan olla, mutta kyllä se on vanhemmat, jotka päättävät lapsen asioista, oli ne sitten yösyömiset tai tutinvieroittamiset, nukkumiset tai mitä muuta tahansa.
ap
Mutta on lapsia, jotka tarvitsevat yösyöttöjä vuoden ikäänkin. Meidän lapsista varsinkin toinen on kasvanut aina isosti miinuksilla, käyrästön alareunassa. Vuoden ikäiseksi imi rintaa yölläkin. Päivällä söi kuin hevonen. Mutta ei kasvanut, ja neuvolan terkkakin vihjaili, etten minä anna lapselle ruokaa. Joopa joo... nokun tedellakin annoin.
Mutta turha mulle kenenkään on väittää, ettei tuon ikäinen tarvi yösyöttöjä. Ei sellaista totuutta ole olemassakaan.
joten ap, sori jos en kumartele sen enempää.
En ole kertaakaan sanonut, että ainokainen lapseni saisi juuri sen, mitä hän haluaa - hänelle on vain aina tarjottu vanhemman toimesta kaksi eri vaihtoehtoa joka asiaan, joista hän voi sitten valita sen, kumpi siihen hetkeen paremmin sopii. Hän ei saa kaikkea ja joutuu luopumaan aina toisesta vaihtoehdosta.
Ja 50:lle samat sanat. Ei päätöksentekoa ole tarkoitus sälyttää lapsen harteille. Aikuinen tekee päätöksen alkuun ja antaa lapselle vaihtoehdot: " Nyt onkin kylvyn aika. Haluatko ottaa tämän Spiderman-pyyhkeen vai Salama-pyyhkeen?" . Myös meillä kasvaa hyväkäytöksinen, toimelias ja hyväntuulinen lapsi, jota tosiaan se ap:n tarkoittama aikuisen päätäntävalta ei ole päässyt jyräämään - eikä pääse.
Vierailija:
Tule sanomaan tuo sitten, kun sinulla on lapsia neljä.Siinä vaiheessa jää se lasten päätösvalta takasijalle vanhempien päätösvallan alta. Noin juuri niitä " minä saan mitä haluan" -lapsia kasvatetaan.
Epäreilu diktaattori ei tarvitse tai saakaan olla, mutta kyllä se on vanhemmat, jotka päättävät lapsen asioista, oli ne sitten yösyömiset tai tutinvieroittamiset, nukkumiset tai mitä muuta tahansa.ap
Vierailija:
52, käytit varmaan lasta sitten lääkärissä? Ja tämä suositteli yösyöttöjä?
t. ap