Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ikinä päästäisi lastani kesäleirille! OV

Vierailija
30.03.2008 |

Olin nuorena ns. seurakuntanuori ja mukana monilla lastenleireillä. Nyt, kun minulla on itselläni lapsia ja olen jo kolmekymppinen, tajuan, mitä kaikkea vaarallista noihin leiripaikkoihin liittyy. Silloin ei tullut kyllä mieleenkään.

Lapset uivat päivät pitkät joessa, jossa on kova virta. Toki me valvoimme, mutta emme niin kauhean tarkasti. Saunatiloissa oli tosi liukas kaakelilattia, suojaamaton kiuas yms. eikä kukaan varmasti sipsutellut rauhallisesti. Itsekin uimme paljon, lapsiahan me 15v. olimme myös.

Leirikeskuksissa on varmasti miljoonia vaaranpaikkoja, joita nuoret eivät ymmärrä varoa. Yhtä leiriä kohden oli aina 2 aikuista ohjaajaa, jotka eivät tietenkään olleet koko ajan joka paikassa mukana. Kauhulla muistelen tapahtumia nyt, kun ymmärrän, miten monta oikeasti vaarallista tilannetta oli. Luojan kiitos, kukaan ei hukkunut!

T: ex-leiriohjaaja, nykyinen ope

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon että nää joska ei päästä lapsiaan leireille on se omassa päässä että evät halua leikata napanuoraa...voi olla lapsen eri mieltä..

yleensähän lapset haluavat sinne leirille, eikä suinkaan vanhemmat pakota

Vierailija
2/21 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimatesti. Testin jälkeen lapset saavat tietyn värisen nauhan ranteeseen, joka osoittaa minkä tasoisia ovat uimaan. Yksi valvoja on aina rannalla passissa. Näillä leireillä ohjaajat ovat joko opettajia tai valmistuvia opettajia, joten varmasti luotan heidän valvontaan. Tytär on ollut 3 kesänä päiväleireillä, nyt halusi yöleirille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös partioleireillä oli aikuisia valvomassa, koskaan alaikäiset eivät vastanneet muista yksin. Itselläni on mukavia muistoja leireiltä enkä estä lastanikaan jos hän sitten aikanaan haluaa mennä.

Vierailija
4/21 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi saa itse päättää, haluaako.

Vierailija
5/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä todellakaan kaikki ole missään joen varrella. Itse olin lapsena useammallakin leirillä, eikä kaikilla käyty uimassa. Alaikäisiä valvojia ei ollut meillä millään leirillä.

Vierailija
6/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kotona kunnes on 30vee!!!

Vierailija
7/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetteln, jos tuollaisella miehityksellä vielä olisi leirejä. t. 37 v

Vierailija
8/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ohjaajat olivat vähintään luokanopeopiskelijoita tai nuoriso-ohjaajia, osa valmiita opettajia. Kyllä minä päästäisin lapset leirille, jos vain haluaisivat mennä. Niistä jää lapsille mukavia muistoja.

Vierailija
9/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen työssäni valitettavan paljon laiminlyötyjä lapsia, jotka kaipaavat vanhempiensa huolenpitoa ja läheisyyttä. Nuo kesäleirit ovat mielestäni lasten säilöntäpaikkoja, koska jonnekinhan ne lapset on kesälläkin tungettava. Omani eivät joudu kärsimään moisesta.

Vierailija
10/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ei onnistu aikataulujen vuoksi, mutta parina viime kesänä on päässyt - ja nauttinut täysin siemauksin!

Vierailija
11/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että seurakunnan jokaiselle retkelle ja leirille pitää laatia turvallisuusasiakirja? Ei sinne leireille enää mennä samalla asenteella kuin omassa nuoruudessasi! =)

Turvallisuussuunnitelmaan kirjataan kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat, mitä leirillä voi sattua ja kirjataan toimintasuunnitelma niitä varten. Käytännössä jokainen leirillä oleva aikuinen ja isonen kyllä tietää miten missäkin tilanteessa toimitaan. Turvallisuussuunnitelma kattaa niin leirikeskuksen paloturvallisuuden kuin mahdollisen työnjaon kussakin tilanteessa.

Jokainen tietysti päättää päästääkö lapsensa leireille tai retkille, mutta kannattaa ainakin selvittää kuinka lasten turvallisuus on leirillä varmistettu ennen kuin päättelee että asiat tehdään yhä samalla tavalla.

Vierailija
13/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin monena kesänä leirillä ja lämmöllä muistan. Aikuisia oli monta ja isosetkin täysi-ikäisiä. Koskaan ei sattunut mitään normaalikolhuja suurempaa kun valvonta pelasi. Uimapaikkana hyvin matala merenranta ja saunassa ei liukasta lattiaa. Ap, ei kaikki leirit ole vaarallisia ja harmi jos eväät lapseltasi kivat kokemukset omien kokemustesi perusteella.

Vierailija
14/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin yläasteen yhdeksännellä (meillä leirin isoset koostuivat suurelta osin juuri mun ikäisistä). Aina ei ollut itselläkkään mielessä ne isosjutut, kun ihastus oli samalla leirillä

samoin NYT lukion ekalla oleva on seurakunnan leirillä isosena JA kerhonvetäjänä.vastaavat samanikäisen kanssa koko kerhosta (hoidossa7-12 vuotiaita)

Vierailija
15/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumea, virtaava jokivesi estää näkyvyyden, paniikki etsinnöissä loputkin mahdollisuudet. En ainakaan uimataidotonta päästäisi minnekään veden äärelle yksin (nuorten, kokemattomien ohjaajien kanssa). Olen varmasti nipo monien mielestä, mutta en voisi elää itseni kanssa, jos jotain sattuisi. Voisitko sinä?

Vahinkoja voi tietysti käydä, mutta ehdoin tahdoin en lapsiani vaaroille altista.

T. ap (jonka mies on ambulanssilääkäri ja joka on nähnyt paljon)

Vierailija
16/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ohjaajilla joku järki on päässään. Itsekään en varmaan " päästäisi" ihan pieniä leirille, tosin en tiedä minkä ikäisiä aikaistaan minnekään otetaankaan. Itse olen leireillyt n. 9-vuotiaasta lähtien kaikki kesät ja nauttinut siitä todella, joten siinä iässä viimeistään saisivat lapseni lähteä leirille ilman muuta.

Vierailija
17/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut ekaluokkalaisesta asti partioleireillä ja hyvin on mennyt. Ei olisi tullut mieleenikään kieltää. Osasi kyllä uida tuolloin jo 200 m.

Vierailija
18/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti ovat menossa myös ensi kesänä... vaaroja on maailma täynnä, mutta eniten onnettomuuksia sattuu kotona.

t. ope ja ex-leiriohjaaja

Vierailija
19/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ohjaajilta vaaditaan ensiaputaidot ja ainakin yhdeltä ohjaajalta EA2. Eli kyllä ajat ovat ap muuttuneet tosi paljon. Leireille olisi niin paljon tulijoita etteivät kaikki valitettavasti edes mahdu. Leirit ovat hieno elämys lapsille ja nuorille, laske ihmeessä lapsesi mukaan!

T:Leiri- ja ohjaustoiminnan ammattilainen

Vierailija
20/21 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virta vie yhtä nopeasti myös uimataitoisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän