Arjen vinkkejä? Miten lapsiperheen arkea ja hektisyyttä voisi " helpottaa" ?
Ärsyttävää tämä arjen oravanpyörä oikeasti. Suorittamista ja suorittamista ja päivät menee siivillä. Haluaisimme hiljentää tahtia ja haluaisin kuulla teiltä arjenkuningattarilta vinkkejä siihen. Kotiäitiysvuodet on takanapäin ja siihen ei ole paluuta enää. Lapsilla loistohoitopaikka, viihtyvät hyvin. Molemmilla vanhemmista mielekäs työ ja taloudellisesti tilanne on hyvä.
Millä keinoin arkea voisi helpottaa?
Kommentit (25)
Esikoisen tarhaanmenon ja kuopuksen tulon välillä olin töissä puolisen vuotta, ja kyllä riitti se meno. Nyt olen kotona lasten kanssa, teen töitä joskus iltaisin ja viikonloppuisin ja *silti* tuntuu samalta kuin ap:sta. Ja mikä hassuinta, kaikki tässä ketjussa mainitut " apukeinot" ovat jo käytössä...!
Yksi, mistä minulle on ollut apua, on ollut tajuta lasten nauttivan myös kotitöissä mukanaolosta. Lapsille on oikeasti ohjelmanumero sinänsä lajitella ja ripustaa pyykkiä, tiskata leikkiastiat, avustaa ruoanlaitossa... eli nykyään meillä tehdään mahdollisimman paljon asenteella ME teemme, eikä ÄITI tekee :) Kun tuon vain saisi tartutettua mieheenkin :D
Mä nautin arjesta yleensä ja on ihan mukavaa, että ei ole sellaista tasasen tappavan " tylsää" arkea, lapset pitävät kyllä siitä huolen:)
Pitäisi varmaan vain opetella siihen ajatusmalliin, että lapset mukaan auttamaan ja antamaan heille omia " puuhia" kotitöiden mukana.
Oikeasti tuntuu ihan tyhmälle " valittaa" tällaisista asioista kun on asiat oikeasti ihan hyvin. Sitä vaan jotenkin haluaa elämäänsä ohjailla aina niin, että olisi kivaa ja mukavaa ja vähemmän riitelyä kiukuttelua ja pahaa mieltä. Kotona sen vain huomaa kun haluaisi välillä kuulla omia ajatuksiaan ja kuulostella vain hiljaisuutta.
ap
edes hiukan luovempaan? Jos työssäsi olisi edes jokin osa-alue (vaikka sivuhommana kotisivujen ulkoasun kommentointi, painotuotteiden kansikuvien valinta tms, ei sen tarvitsisi olla mikään oikea luova ammatti), jossa voisit käyttää luovia kykyjäsi, se euttaisi tukahtavuuden ongelmaan...
Kotitöitä voi ja kannattaa ulkoistaa. Toki lapset mukaan niihin, esimerkiksi juuri pyykinlajitteluun jne. Kun ulkoistaa, niin sitten on aikaa olla enemmän lasten kanssa, esimerkiksi niillä metsäretkillä tms.
Minusta juuri siivous ja silittäminen ovat niitä vähiten luovia duuneja, siksi niitä meillä ei tehdä itse. Sen sijaan leivonta ja ruoanlaitto on mukavaa ja niitä voi tehdä lastenkin kanssa.
Mitä jos yrittäisit suhtautua siihen arkeen enemmänkin sillä tavalla, että tekisit ne arkiset asiat mahdollisimman mukaviksi, iloisiksi ja luoviksi? Eli ei niinkään, että ulkoistat kaiken ja teet ruuan kerralla viikoksi pakastimeen, vaan että tavallaan yrität pysähtyä nauttimaan elämän pienistä hetkistä arjen keskellä. Itse olen ottanut " harrastukseksi" ruuanlaiton, eli jos siltä tuntuu, etsin kivoja resptejä ja hääräilen jotain hyvää ja mieluisaa ruokaa. Lapsethan on mieluusti mukana keittiössä ja auttaa tai on seurana. Laitan usein kaunista musiikkia taustalle, kun teen niitä kotihommia. Joskus voi hankkia kotiin vaikka kukkia ihan tavallisena päivänä jne. Väsyneenä ei tällaiset keinot tietenkään innosta, mutta jos ainoa ongelma on tylsät arjen rutiinit, niin yritä tehdä niistä rutiineista hauskempia.