Repeääkö eläinten toosa, kun ne synnyttää?
Esim. kissojan, koirien ja hevosten tai vaikka lehmien?
Kun onhan se aika hullua, että naisen on usein revettävä tosi pahasti, että lapsi saadaan maailmaan. Lienee vinha perä sillä, että kun ihminen nousi seisomaan, ja pää kasvoi, kun viisastui, niin synnytys vaikeutui hirvittävästi. Korjaakohan luonto tuon koskaan? Alkaa syntyä leveälanteisempia naisia, jotka ei repeä?
Mutta siis, repeekö eläimet?
Kommentit (30)
Jos naiset painaa yleensä noin 60 kg, pitäis vauvojen siis olla 20 kg?
Vierailija:
Ihmislapsi on kuitenkin kooltaan yli kolmannes äidin koosta.
Vierailija:
Jos naiset painaa yleensä noin 60 kg, pitäis vauvojen siis olla 20 kg?
Et ilmeisesti. Menepäs kertaamaan peruskoulun tietoja.
Jos ihmisvauva on kolmasosa aikuisesta. Nyt en tajua...
Neljännes tekisi äidistä jo kaksimetrisen. Nämä ovat likiarvoja, ymmärrätkös? Tarkista peruskoulun oppimäärästä, jos et muista.
Vierailija:
Neljännes tekisi äidistä jo kaksimetrisen. Nämä ovat likiarvoja, ymmärrätkös? Tarkista peruskoulun oppimäärästä, jos et muista.
Ei sitten tarvitse lukea epämääräisiä viestejä. Jos sanotaan jonkun olevan kolmasosan toisen koosta, niin voidaan ajatella vaikka pinta-alaa.
" Kaverini on kokoa 34, hän on kolmasosa koostani, olen siis kokoa 102"
" Tonttimme on vain kolmasosa naapurin tontin koosta"
Lähden sitten peruskouluun...
-kymppi
Yleensä ihmisestä puhuttaessa lääketieteessä sanalla " koko" viitataan painoon.
Ei ne välttämättä edes erota nautaa sonnista.
Kolmasosa koosta, kun puhutaan äidin ja vauvan koosta, tarkoittaa tietysti pituutta. Johan järkikin sanoo, ettei se mitenkään voi olla paino... Ei pahemmin tuo looginen ajattelu av-mammasten päätä pakota. :DD
Yleensä jos halutaan tietää paino, niin kysytään paljonko painaa.
Eli sitä minkä kokoinen joku on. Juu ja lapsi ei ole kooltaan todellakaan kolmannes äidistään. Tosin minun lapseni oli pidempi kuin kolmannes minua syntyessään.
Jos lapsi olis vaikka 10-metrinen mutta peukalon paksuinen, se olis helpompi synnyttää kuin nämä nykyiset vauvat. Ei siis tietenkään henkisesti helpompi, mutta fyysisesti.
Vierailija:
Eli sitä minkä kokoinen joku on. Juu ja lapsi ei ole kooltaan todellakaan kolmannes äidistään. Tosin minun lapseni oli pidempi kuin kolmannes minua syntyessään.
Ihmisen ongelma on se että pystyasennossa kävelevän lajin lantion aukko ei voi olla kovin suuri, muuten se ei riitä tukemaan sisäelimiä ihmiselle tyypillisesä kävelyasennossa. Lisäksi ihmislapsen pää on suhteellisen suuri muihin lajeihin verrattuna.
Jos ihminen kävelisi neljällä jalalla voisi lantiokin olla suurempi.
ja aikuisen naisen päänympärys noin 56-60 cm.
Onneksi täällä on tänään näin TYHMIÄ tekstejä, niin voin hyvillä mielin lähteä tenttikirjojeni pariin...
Joo, pituus ei vaikuta synnytyksen vaikeuteen, eikä pituus viittaa todellakaan mitenkään yksikäsitteisesti kokoon. Tilavuus ja paino ovat mielestäni tässä paljon relevantinpia. Joo ja peruskoulun lisäksi on tutkinto yliopistostakin.
Mutta ei ne eläimet samalla lailla repeile, harvemmin eläin lääkärin apua synnytykseen tarvitsee, eikä niitä aina kursimaan jouduta. Joskus tietenkin kaikki menee pieleen, ja koirillekin tehdään keisarinleikkauksia.
Ihmislapsi on kuitenkin kooltaan yli kolmannes äidin koosta.