lapsensa sektiolla saanut kyselee, kauanko ponnistusvaihe kestää?
Sekö on se kivuliain vaihe?
Kommentit (19)
ja oli yhtä helvettiä eli kamalinta koko synnytyksessä, kun siinä vaiheessa ei saa enää mitään kivunlievitystä
Tunti on aika tyypillinen kesto ensisynnyttäjälle. Kivuliaampaa on yleensä avautumisvaiheen loppu. Mutta kuten sanottua, riippuu tapauksesta.
Ei sattunut lainkaan, koska ekasta epiduraali ja tokasta spinaali vaikutti yhä. Silti ponnistaminen helppoa.
Olen ollut 2 x 7cm auki, sanoivat, että tukka näkyy, olisi ollut ponnistus edessä..Hetikö?
ap
Ja ei ollu kivuliain vaihe, kivuliain oli hetki ennen ponnistusvaihetta.
Mulla esikoinen sektiolla ja toinen ihan normaalisti alakautta. Ja tässä tokassa ponnistusvaihe kesti 20min.
Ponnistin 1h20min. Ei sattunut, koska olin saanut epiduraalin. Avautumisvaihe ennen epiduraalia oli helvetillistä kipua.
Kolmas jumitti hieman (lakitarjonta) ja kesti 25min.
Ja ei tosiaankaan ole kivuliain vaihe jos ei ole ollut puudutuksia. Kaikista kivuliainta on pari viimeistä senttiä avautumisesta. Ponnistaminen oli ainakin minulla lastenleikkiä siihen verrattuna. Tosin viimeisen kanssa kun oli ollut spinaali niin ponnistaminen tietty tuntui epämukavimmalta ja sattui mutta ei mitään verrattuna niihin vikoihin suppareihin jolloin meinaa taju lähteä.
Miksi synnytykset ovat päätyneet sektioon?
Vierailija:
Olen ollut 2 x 7cm auki, sanoivat, että tukka näkyy, olisi ollut ponnistus edessä..Hetikö?ap
Sattuuko avautumisessa ne 3cm jotenkin paljon enemmän, kuin 7 siihen asti?
Tyhmä ap
minulla kesti ekassa synnytyksessä 15min, olisi tullut nopeampaakin, mutta supistukset loppuivat kesken ponnistuksen.
toinen tuli ulos yhdellä voimakkaalla ponnistuksella :) papereihin merkittiin 5min, mutta ei siinä tainnut mennä kuin minuutti.
Ekassa synnytyksessä kivuliainta oli juurikin tuo ponnistus, sillä puudutusta ei alapäässä enää ollut ja pää jäi puoliksi sissään ja puoliksi ulos pitkäksi aikaa kun supistuksia ei kuulunut. Ja se sattui aivan kamalan paljon.
Toisessa synnytyksessä kivuliainta olivat supistukset sillä spinaali vaikutti vielä ponnistusvaiheessakin. Se ei sattunut yhtään!!!
Esikoisesta ponnistusvaihe tuntui kestävän ikuisuuden ja tuntui hirveältä. Luulin etten ikinä saa vauvaa ponnistettua ulos. En tuntenut edes mitään tarvetta ponnistaa, vaan kauheat supistuskivut vaan piinasivat loppuun asti.
Tokan kanssa NUKUIN (epiduraalin sain kummassakin) viimeiset 2 tuntia ja kun heräsin sanoin vaan miehelle että hae kätilö kun tuntuu niin hirvee kakkahätä olevan. Paikat oli täysin auki ja eikun ponnistamaan. Oli helppoa, tuntui tosiaan vaan valtavalta kakkahädältä ja sitä oli " ihana" ponnistaa ulos.
Kolmannen ponnistus ei kyllä kestänyt viittä minuuttia, kun lapsi syntyi kahdella ponnistuksella, mutta niin merkittiin. Kivuliainta on ollut viimeisten senttien aukeaminen, paitsi ekassa kivuliainta oli, kun pidättelin ponnistusta kaksi tuntia, ja lopulta sitten ponnistin ilman lupaa. Aukesinkin loput sentit ekalla ponnistuksella.
supistuksissa ei ollut taukoa ja oikeesti en pystynyt muuta kun rutistamaan miehen kättä ja " uliseen" .
t.13
minuutista tuntiin kestää