minkäikäisen voi jätää yöllä kotia periksi kolmeksi tunniksi ?
Kommentit (34)
jättäneen jo 6-vuotiaana toistuvasti yöksi yksin kotiin on ollut selvä ja törkeä lapsen heitteillejättö. Ilmeisesti ja valitettavasti kukaan ei ole silloin vain tehnyt äitisi toiminnasta ilmoitusta.
Minkäikäisenä itse jättäisit/jätät omat lapsesi yksin yöksi? Toivottavasti et yhtä nuorena kuin äitisi tai jos jätät niin kunpa ainakin sinusta joku tekisi ilmoituksen ettei moinen lapsen hylkäämisen perinne tule jatkumaan sukupolvesta toiseen...
tää kuulkaa on vaikea kysymys...
alle 12 vuotiasta en jättäisi kahdesta syystä:
sen ikäinen voi vielä pelätä, sanoi mitä sanoi.
en voisi olla varma osaisiko toimia esim tulipalon tai muun pienemmän hätätilanteen sattuessa, saattaa myös saada kaikenlaisia päähänpistoja...
yli 12 vuotias on mielestäni vieläkin vaikeampi jättää... itse olin kyllä ylä-aste ikäisenä ja siksi tiedänkin miten paljon pahempia ideoita murrosikäiset keksivät.... varmaankin tapauskohtaisesti sitten pitäisi miettiä, jos lapsella olisi joku kaveri paikalla ja vanhemmilla tiedossa ettei esim kutsu poika/tyttöystävää paikalle..... jne... itse kyllä tein sitä ja voin sanoa, että vanhempani luulivat minun olevan kiltti ja vastuuntuntoinen... lapset eivät ole pahoja mutta ei heidän arvostelykykyynsä silti voi luottaa.
Riippu paljon lapsesta. Itse oli ysiluokalla ( 15- vuotiaana) viikon yksin kotona, kun muu perhe oli etelässä. Ei mitään onglemia. En tiedä jättäisinkö omiani, aika näyttää. Mä olin kuulemma järkevä ja luotettava lapsi. Aikaisemminkin n. 13-vuotiaana olin silloin tällöin viikonloppuöitä yksin, kun muu perhe oli asuntovaunreissuillaan. ( ei vain kiinnostanut lähteä mukaan, kun oli omat tärkeämmät harrastukset)
kun muun perhe oli reissussa.
mutta sanotaanko näin että meillä kyllä hiiret hyppi pöydillä....
ja se on jotenkin aika kauheeta kun miten sitä uskaltaa omat lapsensa jättää kun tietää mitä ite teki?
Jos varsinkin kertoisi, minne olisi menossa? Siis sen ikäistä, joista joku on jo kokeillut seksiä? " Tuoreimman kouluterveyskyselyn perusteella tiedetään, että 14-vuotiaista jo yksi viidestä on ollut yhdynnässä. Kuusitoistavuotiaista jo enemmän kuin kaksi kolmesta on kokeillut seksiä." http: //www. laakarilehti. fi/uutinen. html?opcode=show/news_id=2993/news_db=web_lehti2006/type=1
Riippuu täysin lapsesta, itse olisi hyvin voinut jäädä (ja jäinkin ja olin vastuussa kolmesta nuoremmasta sisaresta) JOS vanhempien oli jonnekin lähdettävä keskellä yötä (yleensä ei ollut). Yhtä pikkusisartani eivät varmaan olisi jättäneet vielä 16vuotiaanakaan yksin.
seksiä, ja joilla ei ole hysteerisiä vanhempia, jotka luulevat että lasten hoito on heidän tehtävänsä.
Tietysti siksi, että kysyjä on viinanhimoinen loppasuukapakkaruusu, joka meinaa pakahtua tuskaansa, kun ei pääse pokaamaan Arskaa Yrjön Pubista, vaan joutuu olemaan huoltajana lapselleen...
Itse olin 6 v, kun aloin säännöllisesti (siis useita kertoja viikossa) olla yksin kotona n klo 17-05. Yksinhuoltajaäitini oli töissä ravintolassa, sisaruksia ei ole. Katsoin tv:tä, tein iltapalaa, kävin pesulla ja nukkumaan. Toivottavasti ette ole tosissanne, että jättäisitte vasta esim 16-18 vuotiaan ;D On vaan niin hauska ajatus, että ihminen on ensimmäistä kertaa yksin vasta muuttaessan asumaan yksin.. Mahtaa olla melkoinen pudotus :D
Olen pahoillani puolestasi, mutta äitisi teki tosi väärin, eikä sitä kannata puolustella.
Yli 15 v jättäisin.
Enkä pakotakaan, sillä tiedän että on fiksu eikä tee tyhmyyksiä.
Kattelee leffoja ja pelailee pleikkaa.
Silloin tällöin käydään miehen kanssa kylällä tanssimassa ja lähdetään yleensä kymmenen maissa kotoa, jolloin syömiset ym muut on jo hoidettu ja palataan kolmeen mennessä.
Kännykät toimii ja kotiin on kaks kilsaa.
Ykstoista vuotias protestoi koska se vielä nakataan kaverille hoitoon, mutta kait senkin vois kohta luottaa jättää kun väittää haluavansa ja pärjäävänsä. Ei halua olla mikään vauva.
En jättäisi sen nuorempaa, ellen sitten itse olisi puhelimen päässä lähistöllä, ja voisi hätätilanteessa tulla nopeasti kotiin. Lapsen hätä päivällä ja yöllä on ihan eri kaliiberia, ja mielikuvitus pelkästään voimakas pelotin.
Kannattaa muistaa kaikkien naureskelijoiden, että 16-vuotias ja 12-vuotias ovat ihan eri vaiheessa elämää (ja siinä välissä tapahtuu paljon!). Vaikka monet muuttavat 16-vuotiaana jo omilleen (kuinka hyvä ratkaisu se sitten on, sitä sietää miettiä...), kukaan tuskin laittaisi edes 14-vuotiasta asumaan yksin?
Ja jokainen fiksu aikuinen tietää, että " ei minullekaan mitään koskaan tapahtunut" ei ole kasvatsuperiaatteena mitenkään järkevä.