Hiivatulehdus
Tälläinen kysymys olisi:
Olen varma, että minulla on hiivatulehdus ja olen raskaana rv 7+6 eli voinko käyttää ihan normaalisti apteekista saatavia lääkkeitä vai pitääkö käydä ensin lääkärin vastaanotolla? Kiitos etukäteen vastauksista.
Kommentit (5)
Apteekista sanoivat mulle, että aina pitää mennä lääkäriin, en oikein uskonut. Taidan vielä soittaa myös neuvolaan.
Itse käytin esikoisen aikana " muutamat" kerrat canestenia :(
Enpä usko että lääkäriin tarvii mennä... Mä olin tänään lapsettomuusklinikallamme ultrassa (rv10+1) ja valittelin alapään kirvelyä ja herkkyyttä. Lääkäri sanoi, että raskaana ollessa hiiva pitää aina hoitaa (normaalistihan hiivaa ei tarvitse välttämättä hoitaa jos ei aiheuta oireita ym.). Kohdun bakteerikannan kun tulisi olla mahdollisimman normaali, siksi pitää hoitaa pois hiivatkin. Lääkäri sanoi, että Canesten ja Gynodaktarin ovat hyviä, tosin juuri sitä asetinta ei saa käyttää. Myöskään suun kautta otettavat hiivalääkkeet eivät sovi raskaana olevalle.
Mulla siis hiivaa ei mitenkään " varmistettu" , lääkäri sanoi että on parempi hoitaa vaikka vaan varmuuden vuoksi kuin jättää hoitamatta. Eli apteekkiin vaan! :)
Mulla satunnaisesti jotain pientä kirvelyä. Onko silloin kysymyksessä hiiva? Mä ajattelin että limakalvot vaan muuten herkkänä. Pitäisköhän mun nyt joku kuuri ottaa varmuuden vuoksi. Ei kai siitä mitään haittaa ole??
Sitä neuvolalääkäri neuvoi käyttämään, kun mulla kans oli alkuraskaudessa hiiva.
Fuulis 16+6