Cushingin oireyhtymä-Lihavuuden syy.
Onko kellään tietoa kyseisestä oireyhtymästä?
Mietin että tämä oireyhtymä aiheuttaa lihavuutta, juuri kun nuo kortisoniarvot ovat päin krikkalaa. Miten se kortisoni sitten lihottaa ja onko kellään tietoa millaisista painonnoususta voi on kysymys? Miten se kortisoni tuo lisää painoa, en ymmärrä sitä.
Minulla vahva epäilys että lihavuuteni johtuisi kyseisestä oireyhtymästä. Menenkin tutkimuksiin.
Kommentit (4)
Oireet: Kortisolin liikatuotannon oireet on vaikea tunnistaa, koska monet niistä kuten lihavuus, kohonnut verenpaine tai diabetes ovat hyvin tavallisia. Tavallisia yleisoireita ovat mielen masentuminen ja epätodellinen tunne siitä, että olisi kuin eri ihminen. Kasvot alkavat pyöristyä ja punakoitua ja rasvaa kertyy soliskuoppiin, niskaan ja vyötärölle. Paino nousee ja olo tuntuu turvonneelta. Iho muuttuu ohueksi, mustelmia ilmaantuu herkästi ja vartalolle voi tulla punertavia viiruja merkkinä ihon sidekudosrakenteen repeilystä. Lihasheikkous ja lihaskato ovat varhaisia oireita: jalat ja kädet väsyvät ja tuolilta nousu vaikeutuu. Naisilla karvoitus lisääntyy, kuukautiset käyvät epäsäännöllisiksi, miehillä taas sukuvietti laimenee. Luukato on tavallista ja joillekin potilaille luunmurtumat voivat olla ensimmäinen oire taudista.
Minulla on kaikki muut oireet paitsi nuo luunmurtumat ja punakat kasvot.
Oireet nyt kasvaneet. Juuri tullut tuo käsien ja jalkojen väsymys jne. Painoa on tullut isoina ryppäinä 4vuotiaasta asti. Nyt on juuri tuo painonnousu rypäs meneillään, paino noussut 6kk 30kg, saman teki 6vuotta sitten.
Kilpirauhasenvajaatoiminta minulla on. Kuin myös diabetes ja verenpainetauti.
Veikkaisin että se on silti kilpirauhanen mikä aiheuttaa sinulle ongelmia.
Minullakin on samat oireet (ja autoimmuunityreoidiitti + vajis)...
ä.
Kilpirauhasenvajaatoiminta ei minulle aiheuta oireita kyllä. Joku muu nyt mättää minussa ja pahasti ja tämä olisi yksi mahdollisuus kyllä! Tuo painonnousu kun ei ruoan määrästä/laadusta tai liikunnan puutteesta johdu. Sen olen tiennyt jo lapsesta asti.
Miksi olet tullut tulokseen että syynä olisi Cushing? Olisiko ennemmin vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta?