Riittääkö laihduttaessa liikunnaksi pelkkä säännöllinen juoksu (esim. 3krt viikko)?
Eli jos tarkoituksena on pudottaa 30kg, riittäkö pelkkä juoksu vai tarvitseeko muutakin?
Kommentit (19)
Psykologin tarvit jos tarve laihduttaa niin suuri. Anteeksi, totuus voi satuttaa.
siis jos ylipainoisella ihmisellä tulee tarve laihduttaa ei se ole mielestäsi normaalia vaan täytyy hakea apua?
Vai meinasitko että susta juoksu on niin kamalaa että jos jollain on niin suuri tarve laihduttaa että vapaaehtoisesti aikoo juoksemaan, täytyy hakea apua että kohtaus menee ohi? ;)
Ja haluan myös, että sykkeet vaihtelevat eri lenkeillä, jotta kuntokin kohoaa. Ja jos harrastat vain yhtä lajia, niin rasitusvammojenkin riski varmasti kasvaa.
Jos et ole tottunut juoksuun, niin sinuna vetelisin ensin pari kuukautta vaikka sauvakävelyä. Juoksu on kylmiltään niin rankka laji, että se tappaa innostuksen kyllä nopeasti.
Mutta noin muutenhan kaikki liikunta on hyvästä.
eli vielä pudotan 8kg ja olen normaalpainossa ja jopa hivenen tavoitepainoni alapuolella.
Kysyin asiaa vain siksi, kun olen koko tämän ajan juossut, en ole käynyt salilla tekemässä mitään lihasharjoitusta. Pohdiskelin vain jääkö tästä laihduttamisesta " roikkuvaa" , tosin vielä en sellaista ole huomannut. Kun aina hoetaan, että täytyy käydä salilla jos pudottaa paljon painoa. Siksi kyselin muiden kokemuksia, riittääkö juokseminenn vai pitäisikö vielä mennä salille? En tykkää salilla olemisesta. Entisessä elämässä 10 v sitten kävin salilla, pakkopullaa oli silloinkin. juokseminen raikkaassa ilmassa on minulle sopiva laji.
Suurempi kun liikunnalla, toki tottakai on järkevää myös liikkua...!:)
Mutta jos syö edelliseen tapaan ja liikkuu esim. tuo 3kertaa/vko, niin sillä ei juuri ole vaikutusta (toki kunto kasvaa jne. mutta loppujen lopuksi tunnin juoksulenkki ei niin paljoa kaloreita kuluta...)
Kannattaa kuitenkin pitää huoli, että syö, sillä jos saa liian vähän energiaa, keho menee säästöliekille, etkä laihdu.
Mieti valmiiksi (jos et ole jo miettinyt;) hyviä ja vähäkalorisia ruokia. Myös rasvaa pitää joka päivä hiukan syödä. Vaihda pastat ymv. kasviksiin, lihat vähärasvaisiin jne. Kannattaa myös syödä kasviksia ja hedelmiä PALJON, eikä esim. leipää.
Ja juo vettä...! Juo esim. pari lasillista rasvatonta maitoa/päivä ja sen lisäksi pelkkää vettä. Ennen jokaista ruokaa (oli sitten välipala baani tai illalinen kyseessä) juo ennen ja jälkeen lasi vettä. Pari litraa/päivä on hyvä määrä.
Jos pidät teestä, kannattaa juoda sitä. Kupillisessa ei käytännössä kaloreita ole, mutta lämmin neste mahassa vie nälän tunnetta pois:)
eli halusit tietää kiinteyttäkö juoksu, jos olet 22kg laihtunut, niin huomaat varmaan itse jo roikkuuko liikaa, 8kg enää pois, voit ehkä arvioida silmilläsi kuinka löysä olet ja päättele siitä kelpaako vai pitääkö tehdä jotain lihaskuntoliikeitä päälle, roikkuuko allit mielestäsi liikaa jne?
kaverit vastailee tosissaan sulle vinkkejä ja sä halusit vaan lesoilla tuloksellasi, noloa hieman sulle. No miltä näyttää, oletko kiinteä vai löysä? Mua sieppaa kyllä että turhaan kysyit varsinkin kun sait niin kivoja vastauksia.
mutta lihaskuntoa parantava liikunta on myös eduksi.
laihduttaessa paino pyrkii lähtemään sieltä mistä se lähtee helpoiten eli lihaksista ja lopputulos on sitten ihan väärä eli lihakset häviää mutta läskit jää. ja yleensä ihmiset haluavat nimenomaan siitä läskistä eroon ;)
lihaskudoksen säilymistä ja painon putoamista nimenomaan rasvakudoksesta voi edistää kahdella tavalla eli lihaskuntoharjoittelulla
ja riittävän proteiinipitoisella ruokavaliolla.
lisää liikuntavalikoimaasi juoksun lisäksi myös kuntosali tai joku lihaskuntojumppa pari kertaa viikossa. sen lisäksi syö vähintään 80g proteiinia päivässä ja pidä huoli myös riittävästä hyvälaatuisen rasvan saannista.
jos haluat pitää tarkempaa kirjaa ruokavaliostasi niin www piste kalorilaskuri piste fi löytyy aivan loistava ruokapäiväkirja!
siksi en heti jaksanut kertoa tilannetta perinjuurin.
Mitä muita lihaskuntoa edistäviä vaihtoehtoja on kuin kuntosali? Mitkä jumpat auttavat? Proteiinin lasken, samoin rasvan. Kiitos neuvoista siis! t. ap, joka toope urheiluasioissa.
Siinä ihminen käyttää jokaista lihastaan, eli joka paikka saa liikuntaa. Mutta hallissa pitää uida, ei vain lillua vedessä;)
Hei, riittääköhän juoksu kiinteyttämään loputkin minusta? ;) Olen syksystä laihtunut 22kg ruokavaliolla ja liikunnalla, vielä 8kg ois tavoitteeseen, 3krt/vko olen käynyt juoksemassa enkä harrastanut muuta liikuntaa. Kuntosalilla en tykkää käydä.
olen itse ollut ylipainoinen, apn tavoin laihduttanut 30kg 9kk aikana,
ja suutahdin siksi kun meinasin kun täällä aina dissataan läskejä, että kiva kun vastataan kerrankin kivasti ja koitin tsempata apta aloittamaan laihdutuksen, ja sitten paljastuikin että oli itse ylimielinen tai jotain sinne suuntaan ja halusi vain huudattaa meitä muita.
No tuli mulle itsellekin kyllä silloin laihtuessa sellaisia fiiliksiä että teki mieli hehkuttaa, mutta joo. Ehkä kun olen nyt kohta 5v ollut normaalipainoisena, ei enää ymmärrä tuota asennetta.
Siellä saa kolistella painojen kanssa musiikin tahtiin ja tuloksia tulee nopsaan. Sitä paitsi paljon tehokkaampaa kuin punttisali.
mutta nythän on paljon olemassa kaikenlaisia bodypump ym. tunteja joissa tehdään levytangolla ja käsipainoilla sarjoja. omaa kokemusta näistä ei siis ole mutta kuuluvat olevat suosittuja tunteja.
tai sitten circuit-training jossa tehdään kuntopiirinä kuntosalin laitteilla, ehkä tämä sopisi vaikket tykkää kuntosalista?
tai sitten ihan joku tavallinen body-tunti joilla kävin aikoinani. niissä on aluksi lyhyt n. 20min aerobinen lämmittelyosuus ja sen jälkeen lopputunti tehtiin lihaskuntoa. joskus oli apuvälineitä esim. käsipainot tai kuminauha joskus tehtiin ilman.
eli katsele itse mitä jumppia lähisalillasi on tarjolla, yleensä jumoista löytyy kuvauksetkin. jotain ihan fatburner tms. tuntia ei kannata valita, ne on yleensä aerobiseen painottuneita etkä tarvitse sitä lisää. eikä spinnigiä.
lihaskuntoliikunnaksi lasken ainoastaan kuntosalin ja jumpat ym. joissa tehdään lihaksia vahvistavia liikkeitä joko painoilla tai ilman.
mutta ihan hyvä määrä liikuntaa aluksi ainakin, aika hyvä jos jaksat juosta, vai ootko harrastanut sitä jo aiemminkin? Kuinka pitkää matkaa juokset?